ناکامی حلقه‌های دولت جو بایدن و تداوم چالش‌ها

ناکامی حلقه‌های دولت جو بایدن و تداوم چالش‌ها

خروج پرفرازونشیب دونالد ترامپ از کاخ سفید، معضلات هولناکی در عرصه داخلی و خارجی بر جای گذاشت. به نظر می‌رسد، آنچه زمینه پیروزی جو بایدن و شکست دونالد ترامپ در انتخابات 2020 فراهم کرد، همین معضلات داخلی و خارجی است که ترامپ از خود بر جای گذاشته بود. یکی از مهم‌ترین معضلات داخلی، «اقتصاد ویران‌شده در اثر ویروس کرونا» بود که بایدن با شعار حل آن، گوی رقابت از ترامپ را ربود. در این یادداشت، تلاش می‌شود تا امور داخلی آمریکا در دولت جو بایدن بررسی گردد که آیا دولت بایدن، توانسته است این معضلات را در داخل کنترل کند یا خیر؟

علی‌اصغر آرامش؛کارشناس ارشد مسائل سیاسی

پیش از بر روی کار آمدن دولت بایدن، حدود ۴۰۰۰۰۰ هزار آمریکایی کشته شده بودند و از طرف دیگر، این ویروس اقتصاد آمریکا را با بحران مواجه کرده بود. پیش‌بینی می‌شد که رقیب دونالد ترامپ -که جو بایدن باشد- با شعار حل این دو بحران، شروع به رقابت کند؛ بنابراین، جو بایدن دولت دونالد ترامپ را دولتی بی‌تجربه در بسیاری از سطوح دولتی بازتاب داد و اعلام کرد که زمان تشکیل تیمی بالغ و آماده برای مقابله با چالش‌های عظیم پیش روی کشور، فرارسیده است. ازاین‌رو، وی دو استراتژی برای حل معضلات داخلی در پیش گرفت؛ رویکرد تهاجمی و فراخوان اتحاد ملی (بازگشت وحدت آمریکا).

  • رویکرد تهاجمی برای حل معضلات

دولت بایدن، رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به دولت دونالد ترامپ در مبارزه با دو بحران «ویروس کرونا» و «معضلات اقتصادی»، در پیش گرفت؛ زیرا او با انتخاب هسته کابینه و شعارهایی که داد، علناً اعلام کرد که به ایجاد دولتی متعهد است که شبیه کشورش باشد (منظور قدرت اول جهان). به همین منظور، افراد ذیل را در رأس برخی وزارتخانه‌ها قرارداد:

  • ارشدترین آن‌ها، «جانت یلن» ۷۴ ساله بود که نقش وزیر خزانه‌داری را بر عهده گرفت؛
  • وزیر جدید بهداشت و خدمات انسانی، «خاویر بسرا[۱]»، همه‌گیری ویروس کرونا را به عنوان تمرکز اصلی خود دانست؛
  • دب هالند، منشی وزارت کشور، اولین فرد بومی آمریکا در کابینه شد؛ که انتصاب او بیانگر تغییر در روابط طولانی و اغلب غم‌انگیز دولت با جمعیت بومی کشور بود؛
  • مایکل اس. ریگان را -که اداره کیفیت محیط زیست کارولینای شمالی را اداره می‌کند- به عنوان رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست و برندا مالوری، کهنه‌کار قوانین و مقررات زیست‌محیطی را برای رهبری شورای کیفیت محیط زیست کاخ سفید انتخاب کرد. هم ریگان و هم مالوری که سیاه‌پوست هستند، درک شخصی و حرفه‌ای از تأثیر نامطلوب اعمال و سیاست‌های زیست‌محیطی بر جوامع کم‌درآمد و اقلیت داشتند؛
  • تام ویلساک که به عنوان وزیر وزارتخانه کشاورزی منصوب شد، در دوره ریاست جمهوری اوباما، دو دوره در همان سمت خدمت می‌کرد؛
  • دنیس مک دونا که بایدن او را به عنوان وزیر امور کهنه سربازان انتخاب کرد، به مدت چهار سال، رئیس دفتر اوباما بود و همچنین، معاون اصلی مشاور امنیت ملی او بود؛
  • میچ مک کانل که رهبر اکثریت سنا، از بررسی نامزدی او خودداری کرد، بایدن او را به عنوان دادستان کل و اداره وزارت دادگستری انتخاب کرد؛
  • بایدن، پیت بوتی گیگ، شهردار سابق ساوت بند، ایندیانا و نامزد ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ را به عنوان دبیر وزارت حمل‌ونقل انتخاب کرد که در صورت تأیید، بوتی گیگ، اولین هم‌جنس‌گرا در تاریخ ایالات‌متحده خواهد بود که در زمان تشکیل کابینه بایدن، بر سر میز نشست[۲].
  • فراخوان اتحاد ملی/ بازگشت وحدت آمریکا

چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی افتتاحیه خود به جای ارائه برنامه‌های دولتش، مردم آمریکا را به اتحاد ملی فراخواند و اعلام کرد: «آمریکایی‌ها باید با اتحاد ملی، چالش‌های بی‌شمار را پشت سر بگذارند»[۳]؛ زیرا آمریکا علاوه بر دو معضل فوق، با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شده بود (حمله به کنگره). البته با این‌که نیمی از دولت وی سپری شده است، اما هنوز معضلاتی از جمله اقتصاد ویران‌شده در اثر ویروس کووید-۱۹، ادامه نابرابری نژادی، تقویت مجدد برتری سفیدپوستان، بدتر شدن آب‌وهوا پایدار هستند. آزادی عمل سیاسی و مالی نیز محدود شده است. او بارها برای جلوگیری و توقف این معضلات، «بازگشت وحدت آمریکا» و «اتحاد ملی» را مطرح کرده اما به نظر می‌رسد، فراموش کرده است یا نمی‌داند که احیای اقتصاد، به صورت «دستوری و شعاری»، قابل حل شدن نیستند.

حلقه‌های مذکور نشان می‌دهند که اولویت‌های داخلی بایدن، کنترل ویروس کرونا و احیای اقتصاد آمریکا بوده است. با این‌که دولت جو بایدن با رویکرد تهاجمی و فراخوان اتحاد ملی، وارد عمل شد تا چالش‌های پیش روی امور داخلی آمریکایی‌ها را حل کند، اما مسیر نشان می‌دهد که دولت بایدن، همچنان با چند معضل کلیدی اقتصاد ویران‌شده در اثر ویروس کووید-۱۹، نابرابری نژادی، نژادپرستی (برتری سفیدپوستان) و آلودگی آب‌وهوا روبه‌رو است. به همین دلیل، محبوبیت دولت بایدن، کاهش‌ یافته است که پیش‌بینی می‌شود احتمالاً این معضلات، موجب شود تا دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره، دست برتر را از دست بدهند و حتی دولت بایدن، سرنوشت چون دولت ترامپ پیدا کند.


[۱] اولین لاتین تبار که ریاست HHS را بر عهده گرفت.

[۲] https://millercenter.org/joe-biden-domestic-affairs

[۳] https://news.harvard.edu/gazette/story/2021/01/harvard-faculty-reflect-on-the-challenges-facing-president-biden/