تنها مسیر رشد و توسعه در گرو همکاری جمعی و منطقه‌­ای است

رحیم حیات قریشی؛ سفیر کشور پاکستان در جمهوری اسلامی ایران، در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا با اشاره به این که رشد و توسعه تنها با همکاری جمعی و منطقه‌ای امکان‌پذیر است، اضافه کرد که نقش سازمان‌ها و قراردادها در این امر پر رنگ است که باید در نظر کنشگران قرار گیرید؛ زیرا کشورها به شکل منفرد و به‌تنهایی و به طور مستقل نمی‌توانند چندان رشد داشته باشند.

رحیم حیات قریشی؛ سفیر کشور پاکستان

تردیدی نیست که دنیا در حال تغییر و دگرگونی است. ما در حال تقسیم خودمان به بلوک‌های مختلف هستیم و درعین‌حال که ژئوپلیتیک، موضوعی بسیار حائز اهمیت است، مسئله‌ای که به همان اندازه مهم است، مسئله ژئواکونومیک است.

 در این دوران و در این عصر، یک کشور به شکل منفرد نمی‌تواند به‌تنهایی و به طور مستقل رشد کند. امروزه مناطقی هستند که با هم رشد می‌کنند یا ما با همدیگر رشد می‌کنیم یا هیچ‌کدام رشد نخواهیم کرد. از این نظر، پاکستان به همسایگانش به‌ویژه ایران و سازمان‌های منطقه‌ای که عضو آن‌ها هستیم، در این زمینه توجه خاصی دارد. ما توجه و اهمیت خاصی برای دیگر همسایه خود از جمله چین در نظر می‌­گیریم.

از همکاری‌های دو کشور، ما کریدور اقتصادی چین و پاکستان را داریم که چین را به دریاهای جنوب ما  متصل می‌کند. ما کاملاً از طرح «یک جاده یک کمربند» حمایت می‌کنیم و بسیار حامی این طرح هستیم و پول و وجوهی که برای توسعه زیرساخت‌های کشور لازم بوده است، حدود ۱۵ تریلیون دلار است. فکر می‌کنم که حدود ۱ تریلیون دلار از طرح ابتکاری یک کمربند یک جاده را متقبل شده‌ایم؛ پس این ابتکار بسیار مهمی برای تمامی کشورهای درحال‌توسعه به‌ویژه همسایگان چین مانند کشور پاکستان و کشور ایران است. یکی دیگر از سازمان‌هایی که برای پاکستان بسیار حائز اهمیت است، سازمان همکاری شانگهای است.

دولت‌ها باید راهنما تقویت بخش خصوصی ایران و پاکستان باشند

هم زمان کشورهای ایران و پاکستان در تلاش هستند که روابط بخش‌های خصوصی دو کشور بهبود پیدا کند؛ برای مثال اتاق بازرگانی از دیداری که به‌­تازگی از پاکستان داشتند، اگر اشتباه نکنم یکی از اولین نمایشگاه‌های تجاری، یک نمایشگاه تجاری تک کشور بود؛ یعنی تنها ایران در آن نشست، حضور داشت و محصولات متعلق به ایران در آن نمایشگاه به عرضه در آمد.

 پتانسیل تجارت بین ایران و پاکستان بسیار زیاد است و ما در این زمینه، در حال پیشرفت هستیم اما باید کارهای بیشتری در این زمینه با سرعت بیشتری صورت بگیرد اما دولت‌ها باید راهنما باشند، مسیر را باز کنند و در نهایت، این بخش خصوصی است که باید پا به میدان بگذارد و در این زمینه، درهای سفارت پاکستان همواره به روی فعالان باز است. هر اتاق بازرگانی و هر سازمانی که متعلق به بخش خصوصی است، هر فعال بخش خصوصی، هرکسی که می‌خواهد روابط تجاری را با پاکستان توسعه بدهد، درهای سفارت ما به روی او باز است.

در ادامه سفیر پاکستان، در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین جلسه مبنی بر این که «افزایش سطح مناسبات اقتصادی بین ایران و پاکستان، یکی از برنامه‌های هر دولت است ولی تابه‌حال ما شاهد افزایشی که همیشه وعده داده می‌شود یا همواره متصور است، نیستیم. چه عواملی مانع این افزایش شده است یا مانع به تحقق پیوستن این پیش‌بینی‌ها شده است؟» افزود:

دولت پاکستان تأکید بسیار زیادی بر روابط تجاری و به‌ویژه بر اوضاع اقتصادی دو کشور دارد. همان‌طور که جناب آقای صفری گفتند و نکته‌ای که اشاره کردند. سه سالی که سفیر پاکستان در ایران هستم، می‌توانم بگویم که پیشرفتی که ایران از لحاظ فناوری، صنعت، آموزش، بهداشت و پزشکی داشته است، واقعاً فوق‌العاده بوده است. از کارخانه‌هایی مثل مبنا بازدید کرده‌ام که عملکرد بسیار خوبی دارند. از ایران‌خودرو دیدن کردم که خودروها را از طراحی تا تولید انجام می‌دهند و در دیگر عرصه‌ها، دوستان و برادرانم در ایران توانستند پیشرفت خارق‌العاده‌ای به دست بیاورند. ما با ایران در همه حوزه‌ها مثل فناوری یا حوزه‌های دیگر که می‌توانیم در آن‌ها عرضه و دست آوردهایی داشته باشیم، سعی می‌کنیم همکاری داشته باشیم.

حجم تجارت ما در این دو سال گذشته در حال افزایش بوده است. باتوجه‌به بعضی برآوردها، برخی‌ها می‌گویند که دو میلیارد دلار است اما برخی دیگر از برآوردها می‌گویند که بیشتر از این است، برخی‌ها ادعا می‌کنند که ۴۰ میلیارد است. منابع غیررسمی می‌گویند که حجم تجارت بین دو کشور ۴۰ میلیارد دلار است اما کافی نیست و ما باید در این زمینه، کارهای بیشتری انجام دهیم. فرصت‌ها و امکاناتی وجود دارد. در این زمینه بحث برنج، نفت، گاز و خیلی از عرصه‌های دیگر وجود دارند که ما با سرعت ثابتی و به شکل پایداری، رو به پیشرفت هستیم.

همان‌طور که گفته شد، امیدوار هستیم در ماه مارس بین ایران و پاکستان، یک خط انتقال برق دیگر افتتاح کنیم. شش عدد بازارچه مرزی داریم که قرار است به ترتیب افتتاح شوند. امیدوار هستیم همین ماه مارس، اولین بازارچه را افتتاح کنیم و بقیه هم به ترتیب افتتاح خواهند شد. نکته دیگری که می‌خواهم بگویم این است که خیلی کارها را ما انجام می‌دهیم که انعکاس خبری ندارند اما خیلی از کارها هم در حال انجام است و انجام شده است و خیلی شفاف گفتیم که رهبران دو کشور، نهایت توجه را به این موضوع دارند و دنبال گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی هستند.

برای مثال در اتاق آقای صفری، همواره به روی ما باز است و هر زمان که بخواهم دررابطه‌با موضوع اقتصادی صحبت ‌کنیم، ظرف نیم ساعت بعد از تماس، می‌توانیم به ملاقات ایشان برویم. این مسیری است که رهبران ما ترسیم کرده‌اند و ان‌شاءالله در این زمینه، ما همکاری‌هایمان را بیشتر خواهیم کرد و اقدامات بیشتری را انجام خواهیم داد. ما سال‌ها فقط یک گذرگاه مرزی رسمی داشتیم و این نکته را فراموش نکنید.

بین پاکستان و ایران ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک است و ما زمانی تنها همین گذرگاه رسمی مرزی را داشتیم؛ واقعاً این قابل قبول نبود. ما در این دو سال گذشته، می‌توانیم ادعا کنیم که سه گذرگاه مرزی دیگر افتتاح کرده‌ایم و قرار است تعداد این گذرگاه‌ها بیشتر شود و همه به دنبال تسهیل و گسترش هر چه بیشتر روابط مردم با مردم هستیم و همکاری‌های اقتصادی‌مان را نیز به‌صورت هم زمان افزایش می‌دهیم.