x,thk hghrw

چرا رژیم صهیونیستی در حمله زمینی به غزه موفق نشده است؟

رژیم صهیونیستی با بهانه آزادسازی اسرای خود ۲۷ اکتبر حملات گسترده زمینی خود را به غزه آغاز کرد، درحالی که حماس با جواب کوبنده تجهیزات زرهی رژیم را عقب راند که ناشی از ابتکار پدافندی گردان‌های قسام، فشار سران کشورهای عربی و قطعنامه سازمان ملل است، که رژیم کودک‌کش را مستاصل کرده است.

پدرام محسن نژاد؛ خبرنگار خبرگزاری فارس و دانشجوی مطالعات آمریکای دانشگاه جامع امام حسین (ع)

نزدیک یک ماه از آغاز عملیات بزرگ طوفان الاقصی می‌گذرد و رژیم صهیونیستی نگرانی فراوانی بابت بیش از ۲۰۰ اسیر خود در نوار غزه دارد، در همین راستا تلاش می‌کند تا با فشار حداکثری حماس را وادار به آزادسازی اسرا کند، اما شرط مهم فرماندهان حماس آزادی حدود ۶ هزار اسیر فلسطینی است که صهیونیست‌ها از این مطالبه طفره می‌روند، با این حال حماس تاکنون تعدادی از گروگان‌های آمریکایی را با وساطت مصر و قطر آزاد کرده است.

دیگر عربستان گاو شیرده نیست

رژیم صهیونیستی که قبلاً از طریق کشورهای عربی مطالبات خود از فلسطین را به این مردم مظلوم تحمیل می‌کرد، اما جنایت فاجعه‌بار رژیم کودک‌کش و در پی آن خروش مسلمانان جهان موجب شده است عربستان سعودی به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر میان کشورهای عربی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کنار گذاشته و سایر کشورهای عربی مانند قطر و اردن نیز پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای کوچ مردم غزه به این کشور را قبول نکنند‌.

در همین حین رژیم جنایتکار صهیونیستی هزاران تن بمب آمریکایی را بر سر مردم بی پناه غزه ریخت تا بیش از ۱۲ هزار شهید فلسطینی که نیمی از آن‌ها کودک هستند در کنار خانواده‌های خود مظلومانه جان دهند، با این حال مقاومت پولادین مردم غزه شکسته نشده و جانانه از آرمان خود دفاع می‌کنند.

ابتکار پدافندی مردم غزه در مقابل جنایت‌های رژیم

با این که غزه امکانات زیرساختی خود از جمله آب و برق را از دست داده و با قطع اینترنت راه ارتباطی با خارج از محدوده خود را از دست داده است، اما این مردم مظلوم دست به ابتکارهایی زدند که تا در تقابل رژیم صهیونیستی دست و پنجه نرم کنند.

در همین راستا یکی از موسسان گردان‌های قسام طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که مدت‌هاست که خود را از همه لحاظ آماده نبرد همه‌جانبه با رژیم غاصب صهیونیستی کرده بوده بودند، برخی از مردم غزه آب خود را از سفره‌های زیرزمینی و برق خود را از پنل‌های خورشیدی تامین می‌کنند، همچنین تجهیزات دفاعی و رزمنده‌های کافی برای نبرد طولانی با رژیم صهیونیستی وجود دارد.

اعتراف مقامات آمریکایی به ضعف رژیم در حمله زمینی

با این اوصاف رژیم صهیونیستی که موضع حماس را در آزادسازی اسرای خود قاطع دید تصمیم به حمله زمینی گرفت اما وزیر دفاع ایالات متحده به کابینه این رژیم پیشنهاد تعویق حمله زمینی را مطرح کرد، زیرا بدیهی است با آغاز این نوع حمله اکثر گروه‌های مقاومت در منطقه از حمله لبنان، یمن و سوریه مستقیما وارد این نبرد خواهند شد.

با توجه به شکست تاریخی رژیم صهیونیستی درجنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ با لبنان و آمادگی بیش از پیش شاخه نظامی حماس در مقابل اسرائیل، مقامات دولت بایدن به نقل از روزنامه واشنگتن پست از این رژیم خواسته‌اند به جای حمله زمینی به عملیات‌های هدفمند و محدود روی آورد.

سخنگوی نظامی رژیم صهیونیستی: حمله زمینی برایمان خطرناک است

با این حال وزیر جنگ اسراییل شامگاه روز جمعه ۲۷ اکتبر دستور حمله زمینی از سه محور (بیت الحانون) و شرق (البریج) در استان الوسطی را صادر کرد که حماس با موشک‌های کورنت و راکت‌های یاسین موفق به تحمیل ضربات سنگین به ادوات ضدزرهی اسرائیل شد و نیروهای رژیم صهیونیستی را به عقب راند.

این شکست به‌گونه‌ای آبروی ارتش رژیم صهیونیستی را برد که سخنگوی نظامی آن به خطرناک و سخت بودن حمله زمینی به غزه اعتراف کرد، این درحالی است که کماندوهایی که حتی برای شناسایی به خاک غزه وارد شده بودند هیچ کدام زنده برنگشتند‌.

رژیم کودک‌کش با نقض قطعنامه راهی جز مذاکره ندارد

از جمله مساله مهمی که گزینه حمله همه‌جانبه زمینی رژیم صهیونیستی به غزه را کم‌رنگ‌تر کرده است، فشار سیاسی و قانونی سران کشورها به اسرائیل برای آتش بس است، به‌نحوی که همان روز یعنی شامگاه ۲۷ اکتبر مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۲۰ رای موافق آتش‌بس فوری و پایدار جهت توقف درگیری‌ها را تصویب کرد، در ادامه این مصوبه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز خواستار آتش بس شده است، اما مثل همیشه رژیم قوانین حقوق بشری را نقض کرده و به حملات هوایی خود ادامه می‌دهد.

در همین راستا وزارت امورخارجه مصر طی بیانیه‌ای به سران رژیم صهیونیستی هشدار داد که تبعات نپذیرفتن قطعنامه دوستانه آتش بس بشردوستانه گریبان اسرائیل را خواهد گرفت، از طرفی برخی سران صهیونیستی مانند یوسی کوهن رئیس سابق موساد هم به اهمیت حفظ تعامل با کشورهای واسطه عربی مانند قطر و مصر تاکید کردند.

در این شرایط احتمال می‌رود که بازدارندگی حاصل از اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و روسیه در کنار اقتدار نظامی حماس موجب عقب‌نشینی نظامی رژیم صهیونیستی در رویکرد حمله زمینی شده و سران خونخوار آن راهی جز مذاکره و پذیرش شروط حماس برای آزادی اسرای خود ندارند.