کاهش امید به زندگی در آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی

کاهش امید به زندگی در آمریکا و عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی

هشت رسانه‌ آمریکایی (وال‌استریت ژورنال، نیویورک‌تایمز، واشینگتن پست، سی ان ان، ام اس ان بی سی، هافینگتون پست، فاکس نیوز و بریتبارت) در یک ماه گذشته، به موضوعات مختلفی در حوزه افول ایالات‌متحده مانند کاهش امید به زندگی در آمریکا، عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی و دودستگی در این کشور، افزایش 12% کسری بودجه ایالات‌متحده، از دست رفتن کمک غذایی صدها هزار آمریکایی، بی‌احترامی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به رئیس‌جمهور این کشور، کاهش سریع تعداد مسیحیان آمریکایی طی دهه اخیر و همچنین، افزایش خودکشی‌ در میان سربازان ایالات‌متحده پرداخته‌اند که در ذیل بدان می‌پردازیم.

این رسانه آمریکایی بر اساس تحقیقی درباره سلامت افراد در ایالات‌متحده، نسبت به کاهش سن امید به زندگی در این کشور هشدار داد. در گزارش سی‌‌‌ان‌ان آمده است: یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که امید به زندگی از بدو تولد (میانگین مدت‌زمانی که انتظار می‌رود شما زندگی کنید)، همچنان برای آمریکایی‌ها در حال کاهش است. علت اصلی آن نیز، عمدتاً مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر، خودکشی‌ها، بیماری‌های مرتبط با الکل و چاقی عنوان‌ شده است. به گفته نویسندگان تحقیق، این مشکل از دهه ۱۹۸۰ شروع شده است. طبق این گزارش، درحالی‌که امید به زندگی در طول نیم‌قرن گذشته نزدیک به ۱۰ سال افزایش‌یافته (از ۹/۶۹ سال در ۱۹۵۹، به ۹/۷۸ در سال ۲۰۱۶ رسیده است)، اما در حال حاضر سرعت این افزایش با گذشت زمان، کند شده است، حال آنکه آمارها نشان می‌دهد در کشورهای پردرآمد، امید به زندگی، دائماً در حال افزایش است.

درحالی‌که ایالات‌متحده نسبت به دیگر کشورهای جهان، بیشترین هزینه را برای مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهد، پس از سال ۲۰۱۰، امید به زندگی در این کشور، کاهش پیدا کرده و از سال ۲۰۱۴، این کاهش به مدت سه سال متوالی اتفاق افتاده است؛ یعنی از ۹/۷۸ در سال ۲۰۱۴، به ۶/۷۸ در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بر اساس این تحقیق، از میان تمامی گروه‌های سنی، شاهد افزایش شش‌درصدی در میزان مرگ‌و‌میر بزرگ‌سالان ۲۵ تا ۶۴ ساله هستیم و طبق این مطالعه -که در مجله پزشکی JAMA منتشر شد- دره اوهایو (شامل ویرجینیا غربی، اوهایو، ایندیانا، کنتاکی و همچنین، منطقه شمال انگلستان از جمله نیو همپشایر، ماین و ورمو) بیشترین افزایش نسبی در مرگ‌و‌میرها را نشان می‌دهد. محققان در این راستا، داده‌های مربوط به پایگاه داده مرگ‌و‌میر ایالات‌متحده[۱] و پایگاه داده WONDER CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها[۲]) را بررسی کردند.

سایر تحقیقات نیز تا به امروز، این روند منفی را تشخیص داده‌اند، اما این مطالعه فراتر رفته و تأکید می‌کند، مشكلاتی از قبیل مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر و خودكشی‌ها -كه امید به زندگی در آمریكا را كاهش می‌دهد- از دهه ۱۹۹۰ شروع شده است؛ به‌عنوان‌مثال، مصرف بیش‌ازحد داروهای کشنده برای افراد در دوران میان‌سالی، بین سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۷، ۵/۳۸۶ درصد افزایش یافته است. درحالی‌که درمان این بیماران توسط بخش بهداشت عمومی در حال انجام است، اما روند منفی امید به زندگی، به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، حدود ۸۰٪ از بزرگ‌سالان، دستورالعمل فعالیت بدنی را رعایت نمی‌کنند و بیشتر بزرگ‌سالان آمریکایی، دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند؛ بر اساس تحقیقات CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها)، حدود ۷۱٪ از بزرگ‌سالان (افرادی که چاق هستند)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان، دیابت، مشکلات قلبی و بیماری‌های مزمن هستند که می‌تواند طول عمر را کوتاه کند. (chirstensen, 2019)

فاکس ‌نیوز: استیضاح ترامپ موجب عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی و دودستگی در آمریکا

شبکه فاکس‌ نیوز، رسانه نزدیک به جمهوری‌خواهان، ۱۱ دسامبر، در گزارشی با عنوان «استیضاح ترامپ موجب عمیق‌تر شدن شکاف بی‌اعتمادی و دودستگی در آمریکا می‌شود»، نوشت: همان‌طور که پیتر بیکر[۳] طی مقاله‌ای در تایمز[۴] بیان می‌کند: «طبق نظرسنجی‌ها، ممکن است بیشتر مردم (آمریکا) به ترامپ اعتماد نکنند، اما به همین ترتیب، نسبت به مخالفان یا رسانه‌های خبری که از ترامپ شکایت کرده و می‌گویند، دستگیرش کنید نیز اعتماد زیادی ندارند. سال‌ها است که آمریکایی‌ها از بانک‌ها، مشاغل بزرگ، سیستم دادرسی کیفری و نظام مراقبت‌های بهداشتی ناامید شده‌‌اند و نسبت به سال ۱۹۷۳ -که موسسه گالوپ بررسی‌های خود را آغاز کرده است- تعداد کمتری هم به کلیساها یا مذهب سازمان‌یافته اعتماد دارند»؛ عدم اعتماد عمومی به دولت، حداقل در دوره مدرن، ریشه در (شکست جنگ) ویتنام و واترگیت -که منجر به استیضاح نیکسون شد- دارد.

از سوی دیگر، استیضاح هم نیاز به همراهی هر دو حزب دارد؛ دقیقاً ۲۱ سال پیش هم که حزب جمهوری‌خواه علیه بیل کلینتون به دلیل رسوایی جنسی و دروغ‌گویی، لایحه استیضاح داده بود، سنا به این دلیل که فقط توسط یک حزب پیگیری می‌شد، به بی‌گناهی او رأی داد، البته اگر در مورد استیضاح ترامپ، احساس متفاوتی وجود دارد، به این دلیل است که این بار نبرد، بخشی از جنگ فرهنگی است که از سیاست فراتر رفته و در یک فضای رسانه‌ای بیش‌ازحد اشباع شده بازی می‌کند. دلیل آن‌ نیز، این است که این رئیس‌جمهور از بستر وسیع و منبر دیجیتال برای گردن‌کلفتی استفاده می‌کند تا به‌وسیله آن، با رقبای سیاسی، منتقدان و رسانه‌ها نبرد کند. همین مسئله موجب شد تا برخی از دموکرات‌ها از همان ابتدای کار ترامپ، تلاش کنند تا او را به زیر بکشند و به همین دلیل است که برخی از مطبوعات، واقعاً فکر می‌کنند که او رئیس‌جمهور نامشروعی است و نسبت به او خصومت شدیدی دارند. با وجود همه این‌ها، در اینجا هزینه هنگفت‌تری از ادامه ریاست جمهوری ترامپ وجود دارد و آن، فرسایش بیشتر اعتماد ملی و عمیق‌تر شدن شکافی است که برای تعریف آمریکا به وجود آمده است. (Kurtz, 2019)

وال‌استریت ژورنال از افزایش ۱۲% کسری بودجه ایالات‌متحده خبر داد

پرفروش‌ترین روزنامه اقتصادی جهان، ۱۱ دسامبر به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا، از افزایش ۱۲% کسری بودجه ایالات‌متحده در دو ماه اول سال مالی جاری خبر داد و نوشت: هزینه‌های دولت فدرال، ۷% و دریافت‌های (مالیاتی) آن،  3% در سال مالی ۲۰۲۰ افزایش داشته است که در این زمینه تأمین اجتماعی‌ و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی،  بیشترین نقش را در افزایش هزينه‌ها در ماه نوامبر داشته‌اند. شکاف بودجه دولت در دو ماه نخست سال مالی، ۱۲ درصد بزرگ‌تر شده زیرا هزینه‌های بیشتر برای ارتش و مراقبت‌های بهداشتی، کسری بودجه دولت را افزایش داده است. وزارت خزانه‌داری اعلام کرد که دولت در دو ماه نخست سال مالی ۲۰۲۰ -که از اول اکتبر آغاز شده است- با کسری بودجه ۳۴۳ میلیارد دلار کسری روبرو شده است. هزینه‌های فدرال در ماه اکتبر و نوامب،  با ۷ درصد افزایش به ۸۱۴ میلیارد دلار رسیده و از سوی دیگر، رسید مالیات‌های فدرال نیز با ۳ درصد افزایش، به ۴۷۱ میلیارد دلار رسیده است. (Davidson, 2019)

نیویورک‌تایمز: صدها هزار آمریکایی در حال از دست دادن بسته‌های کمک غذایی هستند

این روزنامه آمریکایی در گزارشی که ۴ دسامبر منتشر کرد، آورده است: وزارت کشاورزی قانونی را مورد تائید قرار داده که انتظار می‌رود بر اساس آن، بیش از سه میلیون عدد از فهرست بسته‌های مواد غذایی كاهش پیدا کند. دولت ترامپ با نادیده گرفتن ده‌ها هزار نامه اعتراض‌آمیز، قانونی را به تصویب نهایی رساند که با اجرای دقیق الزامات فدرال، تقریباً ۷۰۰۰۰۰ نفر  از برنامه بسته‌های غذایی فدرال حذف می‌شوند. این قانون که در ماه فوریه از سوی وزارت کشاورزی پیشنهاد شد، ایالت‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد تا مقررات را برای افراد بزرگ‌سال توانا و بدون فرزند -که معمولاً فرمانداران مجاز به چشم‌پوشی درباره آن‌ها هستند- به‌خصوص در مناطقی که از نظر اقتصادی شرایط دشواری دارند، به اجرا بگذارد. وزارتخانه استدلال می‌کند، اقتصاد در دولت ترامپ، بهبود پیدا کرده و کمک به بزرگ‌سالان بیکار و توانمند، دیگر در یک بازار کار قوی لازم نیست. انتظار می‌رود این تغییر، حدود ۵/۵ میلیارد دلار از هزینه‌های بسته غذا را در مدت ۵ سال کاهش دهد. (Fadulu, 2019)

واشنگتن‌پست: کاهش سن امید به زندگی، پرچم قرمز را برای همه آمریکایی‌ها بالا برده است

در خبری که ۳۰ نوامبر در واشنگتن‌پست منتشر شد، آمده است: نتیجه مطالعات جدیدی در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده که در مقاله اول صفحه ۲۷ نوامبر آن، هشدار می‌دهد که «آمریکایی‌ها با سرعت بسیار ترسناکی در حال مرگ هستند»؛ یافته‌هایی که لازم است از سوی سیاست‌گذاران فدرال، ایالتی، محلی و هر کس دیگری که در مورد آینده ما نگران است، مطالعه شود.

در میان کشورهای توسعه‌یافته، فقط ایالات‌متحده است که در طی سه سال گذشته با کاهش سن امید به زندگی در میان جمعیت در سن کار خود، (۱۹ تا ۶۵ سال و به‌ویژه ۲۵ تا ۳۵ سال) روبرو شده است و در درازمدت نیز، قرار نیست این روند تغییر کند؛ همچنین، این اتفاقات علیرغم هزینه‌های بیشتری است که آمریکا نسبت به سرانه سایر کشورهای جهان، در راستای مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهد. (Editor, 2019)

ام‌اس‌ان‌بی‌سی: نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز احترامی برای آن قائل نیستند

شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، ۵ دسامبر در گزارشی با اشاره به ویدئوی منتشر شده از اجلاس اخیر ناتو که در آن سران کانادا، انگلیس، فرانسه و هلند در حال تمسخر و خندید‌ن به رئیس‌جمهور آمریکا هستند، آورده است: این رفتار جای تعجب ندارد، زیرا به نظر می‌رسد که آن‌ها، نگرانی‌های جدی‌ای درباره دونالد ترامپ دارند. هرچند ممکن است، لفاظی ضبط شده بسیار بدتر از این باشد اما از سوی دیگر، آنچه منتشر شده هم تنها بخشی از اتفاق است و شاید اظهارات مثبتی نیز انجام شده باشد، بااین‌حال به‌وضوح نشان می‌دهد که رهبران برخی از نزدیک‌ترین متحدان ایالات‌متحده، احترام زیادی برای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا قائل نیستند. (Benen, 2019)

هاف‌پست: کاهش سریع مسیحیان آمریکایی طی دهه اخیر

این رسانه آمریکایی در گزارش ۱۷ اکتبر خود آورده است: به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، هرچند مسیحیان هنوز در آمریکا از اکثریت برخوردار هستند، اما ایالات‌متحده در حال تبدیل شدن به کشوری با حضور کمتر مسیحیت است؛ مسیحیان همچنان یکی از مذاهب آمریکایی هستند که جمعیتشان به‌سرعت در حال کاهش است. بر اساس نظرسنجی تلفنی مؤسسه پیو، حدود دوسوم، یعنی ۶۵% از بزرگ‌سالان ایالات‌متحده، خود را مسیحی می‌دانند؛ سهمی که طی یک دهه گذشته، ۱۲% کاهش یافته است. از سوی دیگر، در حال حاضر پیروان مذاهب شناخته‌نشده بیش از یک‌چهارم از جمعیت بالغ ۲۶% را تشکیل می‌دهند، حال آنکه این رقم در سال ۲۰۰۹، %۱۷ بوده است. (Kuruvilla, 2019)

بریت بارت: افزایش خودکشی‌ در میان سربازان آمریکایی

این خبرگزاری نزدیک به کاخ سفید نوشت: از سال ۲۰۰۸، میزان خودکشی سربازان وظیفه فعال، میان ۲/۲۰ تا ۷/۲۹ کشته در میان هر ۱۰۰۰۰۰ سرباز بوده است که طبق اطلاعات وزارت دفاع نسبت به زمان جنگ سرد، افزایش یافته است؛ میزان خودکشی نظامی در دوران جنگ سرد، نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ کشته در میان ۱۰۰۰۰۰ سرباز بوده است. محققان دریافته‌اند که تنها در قرن نوزده، میزان خودکشی در میان سربازان آمریکایی نسبت به خودکشی‌های قرن بیست‌و‌یکم، بیشتر بوده است. (UPI, 2019)     

منابع:

Benen, S. (2019). Biden hits Trump where it hurts, labels him a global ‘laughing stock’. msnbc. Retrieved from http://www.msnbc.com/rachel-maddow-show/biden-hits-trump-where-it-hurts-labels-him-global-laughing-stock

chirstensen, J. (2019). Nov 26, 2019. CNN. Retrieved from https://edition.cnn.com/2019/11/26/health/us-life-expectancy-decline-study/index.html

Davidson, K. (2019). U.S. Budget Deficit Widened 12% in First Two Months of Fiscal Year, Treasury Says. WASHINGTON: The Wall Street Journal. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/u-s-budget-deficit-widened-12-in-first-two-months-of-fiscal-year-treasury-says-11576091040?mod=searchresults&page=5&pos=12

Editor, L. t. (2019). Declining longevity rates are a red flag for all Americans. washington post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/opinions/declining-longevity-rates-are-a-red-flag-for-all-americans/2019/11/29/04560d1c-1152-11ea-924c-b34d09bbc948_story.html

Fadulu, L. (2019). Hundreds of Thousands Are Losing Access to Food Stamps. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2019/12/04/us/politics/food-stamps.html?searchResultPosition=7

Kurtz, H. (2019). Impeachment articles fuel deepening distrust and division. Fox News. Retrieved from https://www.foxnews.com/media/impeachment-articles-fuel-deepening-distrust-and-division

Kuruvilla, C. (2019). American Christians See A Rapid Decline In Numbers Over Past Decade: Study. HuffPost. Retrieved from https://www.huffpost.com/entry/christians-decline-us-population-pew_n_5da76831e4b0a9a0f1d0c7b2

UPI. (2019). Study links military suicides with longer wars, but not combat time. BREITBART. Retrieved from https://www.breitbart.com/news/study-links-military-suicides-with-longer-wars-but-not-combat-time/


[۱] United States Mortality Database

[۲] Centers for Disease Control and Prevention

[۳] Peter Baker

[۴] Times