اقدامات ضد روسی واشنگتن و متحدان در بحبوبه جنگ روسیه-اوکراین

اقدامات ضد روسی واشنگتن و متحدان در بحبوبه جنگ روسیه-اوکراین

انشو سیری پوراپو یادداشتی با عنوان «آیا تحریم‌های بین‌المللی روسیه را در اوکراین متوقف می‌کند؟ » در تاریخ 1 مارس 2022 منتشر کرد. در این یادداشت اشاره شده که آمریکا و متحدانش به دلیل حمله روسیه به اوکراین، مجازات‌های اقتصادی سختی را علیه روسیه وضع کرده‌اند که هدف آنها از این گونه تحریم‌ها کنار زدن روسیه از نظام مالی جهانی و تضعیف برتری نظامی آن در عرصه بین المللی است. این یادداشت در واقع مواردی از آنها را پوشش می‌دهد.

مترجم: هادی قربانیار

آمریکا با همکاری متحدانش، مجموعه‌­ای از تحریم‌­ها را وضع کرده است تا بتواند، روسیه را از نظام مالی جهانی کنار بزند و برتری نظامی آن را تضعیف کند. این تحریم‌­ها به دست‌ه­ای از اقدامات ضد روسی واشنگتن، اضافه می‌­شود که متعاقب الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ آغاز شدند. مهم­ترین آن­ها تا به امروز، تحریم­های بی‌سابقه­ علیه بانک مرکزی روسیه است. ایالات‌متحده به شکلی مؤثر، دارایی­‌های این بانک در آمریکا را مسدود کرده و مانع از آن شده که از ذخایر خارجی خود برای حفظ ارزش روبل روسیه استفاده کند و با قرار دادن صندوق سرمایه‌­گذاری ملّی روسیه در لیست سیاه، محدودیت بیشتری برای دسترسی مسکو به منابع پولی خارجی، ایجاد کرده است. همچنین، آمریکا و هم­پیمانانش تلاش دارند تا چندین بانک روسی را از جامعه­ جهانی ارتباطات بین‌بانکی[۱] (سوئیفت) خارج کنند. این اقدام، به‌شدت توانایی این بانک‌­ها برای گردش پول را مختل می‌کند، زیرا آن­ها را وادار می­سازد تا از شکل­های کندتر ارتباطی مانند ایمیل و فکس استفاده کنند. همچنین، وزارت خزانه‌­داری آمریکا، تحریم­‌هایی علیه دو بانک بزرگ روسی و شعب آن­ها وضع کرده و محدودیت­های خرید دیون روسیه را نیز، گسترش داده است. مقامات عالی روسیه ازجمله رئیس­‌جمهور، ولادیمیر پوتین[۲] و وزیر امور خارجه، سرگئی لاوروف[۳] نیز تحریم شده­اند. پوتین به لیست کوچک رؤسای تحریم ­شده­ دولت­ها، اضافه‌شده و در کنار افرادی مانند رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون[۴] و رئیس‌­جمهور سوریه، بشار اسد[۵] قرارگرفته است.

واشنگتن با ایجاد یک «کار ویژه فرا اقیانوس­ اطلس»، درصدد است تا دارایی افراد و شرکت­های تحریم ­شده­ روسی مانند جت­های شخصی، کشتی‌­های تفریحی و خانه‌­های لوکس را توقیف کند. ضمناً،‌ وزارت بازرگانی آمریکا برای صادرات محصولات با تکنولوژی سطح بالا ازجمله رایانه‌­ها و نیمه­‌رساناها به روسیه، محدودیت وضع کرد تا بدین‌وسیله، توانایی­ نظامی­ این کشور را تضعیف نماید. این محدودیت صادرات، کالاهایی را که در سایر کشورها با استفاده از تکنولوژی آمریکایی تولید می­شد، نیز شامل می­‌شود.

کشورهای دیگر چه اقدامی انجام می­دهند؟

ایالات‌متحده این تحریم­‌ها را هم‌زمان با اتحادیه اروپا[۶] و سایر هم­پیمانان اعمال کرد. اتحادیه اروپا تحریم‌­های خاص خود را بر بانک­‌های روسی ازجمله بانک مرکزی و همچنین، افراد روسی چون پوتین و لاوروف، وضع کرده است. این نهاد، صادرات به روسیه را نیز در بخش­های انرژی، حمل‌ونقل و فناوری محدود نموده است. آلمان، گامی فراتر برداشت و روند تصویب خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲[۷] را متوقف کرد. در سوی دیگر، بریتانیا، کشوری که مکانی امن برای روس­‌های ثروتمند به‌حساب می­آید، مجازات مخصوص به خود اما مشابهی را وضع کرد. سوئیس نیز به‌عنوان یک کانون مالی جهانی خارج از اتحادیه اروپا، اعلام کرد که به‌نظام تحریم­‌های اتحادیه اروپا می­پیوندد. سایر متحدان آمریکا ازجمله استرالیا و ژاپن نیز، از وضع تحریم­ خبر داده­اند. از همه مهم­تر اینکه تایوان، تولیدکننده‌ اصلی نیمه­‌رسانا در جهان، از آغاز محدودیت صادرات چیپ­های الکترونیکی به روسیه خبر داد.

انتظار می­رود که تحریم­ها چقدر آسیب­زننده باشند؟

مطالعات نشان داده­اند که تحریم‌­های ایالات‌متحده پس از الحاق کریمه به روسیه تا حدودی باعث کند شدن روند رشد اقتصاد این کشور شده است. بااین‌حال، تحریم‌­های ضد مسکو، این ظرفیت را دارند تا موجب تبعات به‌­مراتب شدیدتری شوند.

روسیه، سال­ها است که با اقداماتی از قبیل انباشت بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار ذخیره در بانک مرکزی، خود را آماده­ چنین مجازاتی کرده است. بخش بزرگی از این ذخایر در حساب­‌های بانکی خارجی هستند، بنابراین، تحریم­‌های بانک مرکزی، بودجه­ جنگ این کشور را با کاهش شدیدی مواجه می­کند. پیش­بینی می­‌شود که روبل روسیه، دچار تشنج شود، با توجه به اینکه بانک مرکزی، قادر نخواهد بود تا برای بالا بردن ارزش آن، از ارز خارجی استفاده کند. در حال حاضر، ارزش روبل نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیداکرده است. از دست ­دادن ذخایر خارجی در کنار اخراج بانک­های روسی از سوئیفت، شرکت­‌های تجاری­ و شهروندان روسی را برای پرداخت هزینه­ کالاهای وارداتی -که به آن­ها متکی هستند- با دشواری مواجه می­کند. نتیجه­ احتمالی مشکل اقتصادی گسترده در روسیه، موجب تورم سریع و افول بیشتر سطح استانداردهای زندگی می‌شود. نشانه‌­هایی از تأثیرات تحریم­‌ها در زمان کنونی مشاهده می­شود؛ بانک مرکزی روسیه با هدف تقویت روبل، نرخ شاخص بهره را دو برابر کرده و به ۲۰ درصد رسانده است. رتبه­ اعتباری کشور نیز دچار افت شده و مؤسسه اعتبارسنجی جهانی اس اند پی،[۸] وضعیت آن را به زیر رتبه سرمایه‌­گذاری، کاهش داده است.

تحریم‌­ها می­تواند، خرید محصولات صادراتی روسی برای خارجی‌­ها را دشوار سازد. این مسئله، پیامدهای مهمی برای اروپا به همراه دارد، زیرا کشورهای اروپایی به‌شدت، بر نفت و گاز روسیه متکی هستند. روسیه یکی از صادرکنندگان اصلی محصولاتی مانند گندم و فلزاتی چون آلومینیوم و نیکل است. البته فعلاً روند صادرات گاز عادی است اما از بین­ رفتن منابع روسیه، بهای انرژی را در سطح جهان بالابرده و می­تواند، تورم ایالات‌متحده و سایر کشورها را تشدید کند. دولت جو بایدن[۹] در حال سازگار ساختن تحریم­‌ها، به شکلی است که خللی به روند خرید انرژی وارد نشود.

مسکو چه گزینه­­‌هایی در اختیار دارد؟

گزینه­‌های مسکو زیاد نیستند؛ تحریم‌های هماهنگ آمریکا و اتحادیه اروپا، بدین معنا است که روسیه، دسترسی به رایج‌­ترین ارزهای ذخیره­ جهان را ازدست‌داده است. روسیه، می­تواند از چین کمک بگیرد (دو کشور سال­ها برای تجارت بدون دلار، با یکدیگر همکاری داشته‌­اند)، اما رنمینبی خارج از چین، چندان کاربرد گسترده­‌ای ندارد. طبق گفته­ کارشناسان، مسکو می­تواند از رمز ارزها نیز برای دور زدن تحریم‌­ها استفاده نماید، اما انتقال مبالغ کلان پول، بدون جلب‌توجه مسئولان مربوطه دشوار است. در سوی دیگر، واشنگتن قادر است تا تبادلات بزرگ رمز ارزها را هدف قرار داده و از دور زدن تحریم‌­ها جلوگیری کند. برخی از کارشناسان هشدار می‌­دهند که مجازات بانک مرکزی، ممکن است پوتین را در موقعیتی دشوار قرار دهد و تنشی خطرناک را منجر شود. سایر تحلیل­گران، معتقدند که تحریم‌­ها به‌تنهایی در گذشته، نتوانسته‌­اند دولت­‌های سرکشی مانند ایران و کره شمالی را وادار به تغییر مسیر کنند. رئیس شورای روابط خارجی[۱۰]، ریچارد هس[۱۱] می­‌نویسد: «تحریم‌­ها ابزاری مهم هستند اما علاج همه­ دردها نیستند. آن­ها ممکن است، باعث افزایش هزینه­ جنگ پوتین برای روسیه و ایجاد نارضایتی عمومی در این کشور شوند؛ اما فعلاً آنچه از همه‌چیز مهم­تر بوده، اتفاقاتی است که در اوکراین رخ می‌دهد».

منبع: https://www.cfr.org/in-brief/will-international-sanctions-stop-russia-ukraine


[۱] Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication

[۲] Vladimir Putin

[۳] Sergei Lavrov

[۴] Kim Jong-un

[۵] Bashar al-Assad

[۶] European Union

[۷] Nord Stream 2

[۸] S&P Global

[۹] Joe Biden

[۱۰] CFR

[۱۱] Richard Haass