گفت‌وگو با دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران

گفت‌وگو با دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران

دکتر محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل غرب آسیا و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگوی علمی با مرکز مطالعات آمریکا پیرامون تأثیر بحران اوکراین بر منطقه غرب آسیا، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای این مصاحبه و در پاسخ به این سؤال که جنگ روسیه با اوکراین، چه تأثیری بر منطقه غرب آسیا داشته است؟ گفت: جنگ روسیه علیه اوکراین در کوتاه‌مدت، باعث افزایش قیمت نفت و گاز در بازار جهانی و همچنین، باعث موردتوجه قرار گرفتن منطقه غرب آسیا برای بار دیگر، در جهان شد. قبل از این حادثه، عنوان می‌شد که آمریکا، تمرکز خود را از منطقه غرب آسیا به منطقه شرق، معطوف کرده است و اتحادیه اروپا نیز قصد دارد، نفت و گاز موردنظر خود را از حوزه‌های تازه تأسیس شرق مدیترانه، تأمین کند و دیگر توجه ای به منطقه غرب آسیا ندارد؛ اما ماجرای اوکراین، ورق را دوباره برگرداند و منطقه غرب آسیا، بار دیگر به جایگاه سابق خود بازگشت.

دکتر کوشکی در ادامه، به تأثیرات دیگر این حادثه بر منطقه غرب آسیا پرداخت و افزود: خروج آمریکا از افغانستان، این تردید را که آمریکا، دیگر توانایی حمایت از متحدان خود را ندارد، در میان متحدان این کشور در غرب آسیا، ایجاد کرده است؛ با رخ دادن جنگ روسیه و اوکراین و عدم‌حمایت آمریکا از این کشور، این تردید را در میان متحدان آمریکا در منطقه غرب آسیا، همچون کویت، امارات و عربستان، جدی‌تر شده است. وی در ادامه افزود: این تردید حتی برای رژیم صهیونیستی نیز ایجادشده است، به‌طوری‌که مقامات و فعالان این رژیم، بارها اعلام کرده‌اند که در صورت برخورد ایران با اسرائیل، آیا آمریکا از این رژیم حمایت خواهد کرد؟ یا به‌مانند حادثه اوکراین، توانایی حمایت از این رژیم را نخواهد داشت؟ چنانچه این تردید جدی شود، به موقعیت اسرائیل در منطقه ضربه خواهد زد و موجب تضعیف آمریکا و اسرائیل، در منطقه می‌شود.

دکتر کوشکی در پایان با مطرح کردن فرض موفقیت روسیه در جنگ علیه اوکراین، عنوان کرد: بعد از فروپاشی شوروی، روس‌ها در منازعات غرب آسیا، کمتر شرکت داشتند و تنها منازعه‌ای که برایشان مهم بود و در آن حضور داشتند، اوراسیا بود. در صورت موفقیت روسیه در قائله اوکراین، این کشور، نگاه ویژه‌ای به غرب آسیا خواهد داشت و بازیگر فعال‌تری در بحران‌های منطقه می‌شود. ورود روسیه به منطقه، باعث ایجاد رقابت بین بازیگران متنوع می‌شود و می‌تواند، جهت‌گیری هرکدام از کشورها را تغییر دهد. در این میان، ایران با توجه به این‌که سعی کرده است، روابط سنجیده‌ای را با روسیه داشته باشد، باعث می‌شود آنجایی که ایران، تشخیص بدهد، منجر به افزایش منافع منطقه‌ای شود و روابط منطقه‌ای ما را توسعه دهد.