تراز مجازات روسیه با تعدیل هزینه­ ها و خطرهای مقابله‌ به‌ مثل

تراز مجازات روسیه با تعدیل هزینه­ ها و خطرهای مقابله‌ به‌ مثل

«استفان ورتیم» در 24 فوریه 2022 تحلیلی با عنوان «ایالات‌متحده باید روسیه را مجازات کند، اما لازم است، محدودیت‌های قدرت را نیز به یاد داشته باشد » منتشر کرد. در واقع «ورتیم» معتقد است درسته که آمریکا بیش از سه دهه با قدرت‌های به‌مراتب، ضعیف‌تر از خود دست و پنجه نرم کرده است. اما باید به یاد داشته باشد که پیامدهای حمله روسیه به اوکراین، غیر قابل پیش‌بینی است و همچنین تقابل غیرنظامی ایالات‌متحده و روسیه، به‌مراتب خطرهای بزرگ‌تری از تجربه آمریکا (در جنگ‌های افغانستان، عراق، لیبی و...) برای امنیت و رفاه مردم ایالت متحده، ایجاد می‌کند.

مترجم: هادی قربانیار

ایالات‌متحده باید روسیه را مجازات کند، اما لازم است، محدودیت­‌های قدرت را نیز به ­یاد داشته باشد؛ در مواجهه با حمله تأسف ­بار روسیه به اوکراین، به­ یاد آوردن درس‌­هایی که با سختی به دست آمده­اند، دشوار است، اما اکنون، آن­‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. روسیه با دستور ولادیمیر پوتین،[۱] تهاجمی شوکه کننده به اوکراین را آغاز کرد. حمله­ روسیه ازنظر ماهیت و شکل، بسیار گستاخانه است. روسیه تهدید می­کند که دولت کیف را سرنگون خواهد کرد، اما به نظر می­رسد که سستی بهانه­‌هایش را به رخ می­کشد. اگرچه پوتین همواره خوی خشنی داشته است،‌ اما در گذشته، تمایلی برای خطر کردن نداشت. او اکنون وارد قماری شده که جهان را در شوک فرو برده است و پیامدهای آن را نه او و نه هیچ‌کس دیگری، نمی­‌تواند پیش­بینی کند.

دوران کنونی، برهه‌­ای خطرناک و همچنین، گیج­کننده برای آمریکایی­‌ها است. ایالات‌متحده بیشتر سه دهه­ گذشته را مشغول دست­و­پنجه نرم کردن با قدرت­‌هایی به‌مراتب، ضعیف­تر از خود بوده است. این کشور، درس‌های دردناکی درباره محدودیت­‌های قدرت و همچنین، توانایی­‌اش برای آسیب­ رساندن یا نیکی کردن آموخته است. ممکن است، یادآوری این تجربیات در برابر حمله­ جاری و تأسف­بار روسیه دشوار باشد؛ اما با این‌حال، آن‌ها اکنون اهمیت بیشتری یافته‌­اند و با توجه به اینکه آمریکا با قدرتی بزرگ و هسته‌­ای مواجه شده که قادر است، به مناطقی فراتر از اوکراین نیز آسیب برساند. ماه‌ها قبل، رئیس‌­جمهور آمریکا، جو بایدن[۲]، استفاده از گزینه­ نظامی در اوکراین را کنار گذاشت؛ اما همچنان، تقابل غیرنظامی ایالات‌متحده و روسیه، به ­مراتب خطرهای بزرگ­تری برای امنیت و رفاه مردم آمریکا، ایجاد می­‌کند تا جنگ­‌های افغانستان، عراق و لیبی که این کشور، در آن­‌ها حضور نظامی مستقیم داشته است. آمریکا و متحدان اروپایی­‌اش در گذشته و همچنین امروز، تحریم­‌های شدیدی علیه دولت، بانک­‌ها و برخی شخصیت­‌های روسیه، وضع کرده و اعلام نموده است که مجازات بیشتری نیز در راه هستند. این اقدامات که شدّت آن­ها فراتر از انتظار بود، به­ مثابه اعلان‌جنگ از طریق ابزارهای اقتصادی است و چنین اقداماتی، دائمی خواهند بود.

در دهه­‌های اخیر، ایالات‌متحده تحریم­های فلج­ کننده­ای علیه کشورهای نسبتاً کوچک، مانند کوبا، ایران و کره شمالی وضع کرده است که هزینه­ کمی برای اقتصاد این کشور، به همراه داشته‌­اند. در مقابل، روسیه یک قدرت بزرگ است و می­‌تواند، به شکلی مشابه، مقابله‌به‌مثل کرده و بهای نفت، گاز و غذا را بالا ببرد. این کشور، می‌تواند به حمله سایبری دست بزند و زنجیره­‌هایی از اقدامات تلافی‌­جویان را سبب شود. در بدترین حالت، ممکن است، منازعه تشدید شده و تبدیل به یک جنگ واقعی گردد. به‌طور خاص، مشکل این است که هیچ‌کدام از تحریم­‌ها، نمی‌­تواند مانع حمله روسیه به اوکراین شود و هیچ آستانه­ روشنی هم وجود ندارد که در آن، رهبران آمریکا و اروپا، احساس کنند اقداماتشان کافی بوده است. تقاضا برای «اقدام بیشتر»، ادامه خواهد یافت، فارغ از اینکه میزان فعالیت و اقدامات سیاست­گذاران چقدر است؛ بنابراین، خواست برای مجازات روسیه، به هر شکلی که توجیه شود، باید با دو ملاحظه تعدیل گردد؛ هزینه‌­ها و خطرهای مقابله‌به‌مثل چیست؟ و اینکه تحریم‌­های بیشتر، چقدر ممکن است، باعث بهبود رفتار روسیه شوند، با توجه به اینکه جایگزین‌­های دیگری نیز وجود دارند که موجب تقویت سلطه­ پوتین بر اقتصاد روسیه، استیصال و بی­‌مبالاتی بیشتر او و همچنین، نزدیکی بیشتر روسیه و چین می­‌شوند؟

یک چشم­انداز صرفاً تنبیهی نیز می‌­تواند، مانعی برای کنترل منازعه توسط آمریکا در اوکراین شود. حتی قبل از اینکه روسیه، حمله را آغاز کند، چهره‌­های تأثیرگذار، پیشنهاد کردند که ایالات‌متحده باید شورش احتمالی آینده در اوکراین را با سلاح تجهیز کند، زیرا اوکراین، می­تواند به «افغانستانی برای روسیه» تبدیل شود. کمک‌های نظامی باید مدنظر قرار بگیرد، البته بعد اینکه روشن شود، روسیه قصد انجام چه نوع عملیاتی را دارد، چه کسی از حمایت آمریکا، برخوردار خواهد شد و چه اهدافی را باید در میدان نبرد دنبال کرد. آمریکا در سوریه، نیروهای ضد حکومتی را آموزش داده و تجهیز کرده است، تنها به این دلیل که جنگ را طولانی کند، بدون اینکه دیکتاتور و رئیس‌جمهور، بشار اسد را سرنگون سازد. تجربه­ آمریکا در افغانستان، الگویی عجیب را برای پیروی مطرح می­کند. در دهه­ ۱۹۸۰ میلادی، آمریکا به نیروهایی کمک کرد که از درون آن­‌ها، القاعده پدیدار شد. در طول دو دهه­ گذشته،‌ این کشور، دولت ­متکی را که به حمایت و خشونت مستمر ایالات‌متحده وابسته بود، ایجاد کرده است. اگر پوتین یک ماجراجویی نظامی بی­مبالات و نه­ چندان حساب­ شده را آغاز کرده است، آمریکا، نباید اقدام مشابه‌ی انجام دهد. آمریکا برای مدتی طولانی، اقداماتی فراتر از حد لازم برای جلوگیری از شر و بدی انجام داده است تا به آن­هایی که نیاز دارند، کمک کند. بگذارید این بار متفاوت باشد.

علی­رغم اینکه ایالات‌متحده گزینه‌­های نظامی محدودی در اختیار دارد، اما قادر است به اوکراینی­‌هایی که برای نجات جان خود فرار می­کنند، کمک کند. دولت بایدن باید افرادی را که خواهان سکونت در آمریکا هستند، بپذیرد. آمریکا باید به متحدان اروپایی خود نیز فشار بیاورد تا اقدامی مشابه انجام دهند و همچنین، نهادهای این کشور را برای کمک به آن­ها بسیج کند. دیپلمات جورج کنن،[۳] در سال ۱۹۴۶ در پیامی از مسکو، این‌گونه نوشت که «ما باید در به­ کارگیری روش‌­ها و مفاهیم خودمان از جامعه­ بشری، شجاعت و اعتمادبه‌نفس داشته باشیم». کنن در ابتدای جنگ سرد، چنین مطالبی را نوشته است؛ توصیه می­شود که توجه ما، به اقدامی معطوف شود که می‌تواند، شروعی برای اقدامات بعدی باشد.

منبع: https://carnegieendowment.org/2022/02/24/united-states-must-punish-russia-but-remember-limits-of-power-pub-86522


[۱] Vladimir Putin

[۲] Joe Biden

[۳] George Kennan