سه آینده احتمالی برای ریاست جمهوری جو بایدن

سه آینده احتمالی برای ریاست جمهوری جو بایدن

متیو بوروس[1]- رابرت منینگ[2]، در گزارشی به با عنوان «سه آینده احتمالی برای ریاست­ جمهوری بایدن» به این موضوع پرداخته‌اند. نویسندگان بر این باوراند که دولت جو بایدن با یک رکود جهانی قریب­الوقوع ناشی از افزایش تنش و بحران با چین، ایران و اتحادیه اروپا مواجه شده است و از طرف دیگر دموکرات­‌ها کنترل خود را بر مجلس سنا[3] و نمایندگان[4] از دست داده‌اند که باعث خواهد شد طرح­‌های بایدن برای بازسازی آمریکا، مسکوت بماند.

مترجم: هادی قربانیار

اگرچه در نگاه اول، ممکن است تصویرسازی از سناریوهای آینده، فعالیتی علمی به­ حساب آید، اما درواقع، چنین اقدامی برای تدوین یک راهبرد حیاتی است. این مهم کمک می­کند تا فرد دریابد که برنام ه­ها و طرح­ ها، چه زمانی موفقیت آمیز بوده یا با شکست مواجه می­شوند. با توجه به صف­ آرایی کنونی جهان در برابر رئیس ­جمهور جدید ایالات‌متحده، جو بایدن[۱] مسیرهای گوناگونی برای راهبرد پردازی پیش رو دارد. چگونگی بروز و نمود تناقضات ریاست­ جمهوری بایدن، تعیین‌کننده‌ موفقیت یا شکست او است. در بحبوحه­ یک رکود و همه ­گیری بسیار مهلک و با بهره­ مندی از اکثریتی بسیار جزئی در کنگره[۲]، رئیس­ جمهور به دنبال تحقق یک هدف اجتماعی، اقتصادی و مرتبط با سیاست خارجی، فوق­العاده جاه‌­طلبانه­ است. او امیدوار است که بتواند احترام متقابل و مصالحه بین دو حزب را به کنگره برگرداند و مهارت­ هایش در حوزه قانون، توسط یک حزب جمهوری‌خواه لجوج و قبیله­ گرایی سیاسی رو به وخامت، آزمایش خواهد شد.

رؤسای جمهور آمریکا، امکان بیشتری برای مانور دادن در امور بین ­المللی دارند و بسیاری از متحدان آمریکا، خواهان یک ایالات‌متحده قوی­تر و فعال­تر هستند. البته بایدن، باید بی­اعتمادی و بی­اعتباری متصور از آمریکا را که بذر آن توسط رئیس ­جمهور قبلی، دونالد ترامپ[۳] در بسیاری از پایتخت­ های کشورهای خارجی کاشته شده است، از بین ببرد و درعین‌حال، باید نظام بین ­المللی ازهم‌پاشیده­ را نیز راهبری نماید. این چالش ­ها تلاش­های بایدن در راستای بهبود همکاری بین ­المللی برای کاهش همه‌­گیری، مقابله با تهدید خطرناک­تر تغییرات آب‌وهوا، حفظ یک اقتصاد جهانی شکننده و مقروض در برابر بروز یک بحران مالی دیگر جهانی و مدیریت رقابت راهبردی رو به ­تشدید با چین را مختل می­سازد. در ادامه، ضمن بررسی این چشم­انداز خوف و رجاء، سه آینده احتمالی برای دولت جدید ایالات‌متحده را تبیین می­کنیم.

  • سناریوی اول: بایدن، بازداشته می­شود

تمرکز صد روز اول دولت بایدن، عمدتاً بر واکسیناسیون همگانی، بازگشایی فعالیت­ های اقتصادی، مدارس و دانشگاه­‌ها و لغو گسترده فرمان‌های اجرایی ترامپ است. او که از پشتیبانی گروهی از جمهوری­خواهان مخالف ترامپ و دموکرات­های محافظه­‌کار بهره می­برد، طرح­های حمایتی از ایالت­ها و مناطق مختلف، کسب‌وکارهای کوچک و رستوران­ ها را امضاء می­کند. ۶۰ درصد آمریکایی‌­ها تا ماه ژوئن واکسینه خواهند شد. بازگشایی گام‌به‌گام، شروعی برای احیاء و تجدید اقتصاد است. با وجود این، توانایی بایدن برای مدیریت کشور، همچنان به‌شدت به هواخواهی و طرفداری وابسته است. در خارج از دولت، ترامپ به اقدامات تحریک ­آمیز علیه بایدن و همچنین، هر جمهوری­ خواهی که مایل به همکاری با او است، دست می­زند. نمایندگان جمهوری­خواه کنگره نیز از این می­ترسند که سازش­ها، باعث جدایی آن‌ها از پایگاه ترامپ بشود که به میزان زیادی از رفتارهای مضحک فراقانون اساسی و شکایت­های ساختگی انتخاباتی او استقبال کرده یا حداقل، آن‌ها را پذیرفته است. سیاست­ های دولت بایدن در قبال مسائل آب و هوایی، باید محدود شوند. موضوع وضع مالیات که بسیار برای هدف بایدن ضروری است، مشکل­ ساز می­شود. اطاله بررسی تهدید و مانعی برای افزودن جنبه ­ای همگانی به لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون­ به‌­صرفه[۴] یا موافقت با انجام اصلاحات مهاجرتی است. در خارج از کشور، بایدن مجدداً به نهادها و توافق­نامه­ های بین ­المللی، ملحق شده و به سمت شکوفایی ائتلاف­ ها و همکاری دوجانبه حرکت می­کند، اما جهان در موارد متعدد، برنامه­ های دیگری دارد.

ایالات‌متحده به دنبال راهی برای ورود دوباره به توافق هسته ­ای سال ۲۰۱۵ با ایران و سایر قدرت­های جهانی است، اما آنچه این تلاش را تضعیف می­کند، خواسته تهران برای لغو عمده تحریم­ های آمریکا به‌عنوان پیش‌شرطی برای احیای توافق و ازسرگیری مذاکرات جدید است و در ضمن، ایران اصرار دارد که واشنگتن، روند فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به ازای توقف فروش و ساخت موشک توسط تهران پایان دهد. خواسته­ های ایران، اعتراضاتی را در کنگره و نیز در اسرائیل به همراه داشت؛ درواقع، محافظه ­کاران افراطی، پیروز انتخابات ژوئن ایران هستند. در جبهه اقتصاد جهانی، محدودیت­ های سفر به دلیل بیماری کووید ۱۹، ادامه داشته و دولت بایدن، نگران جهش­ های جدید این ویروس و ورود آن‌ها به ایالات‌متحده است. تعداد معدودی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی و توسعه ­یافته دیگر، به­زودی از بازپرداخت بدهی خود ناتوان می­شوند و این مسئله، نگرانی از بروز یک بحران مالی جهانی را باعث شده و برگزاری جلسه اضطراری گروه جی ۲۰[۵] برای مدیریت بدهی­ ها را سبب خواهد شد. در این زمینه، چین ضمن امتناع از پشتیبانی از طرح واشنگتن برای احیای اقتصاد جهانی، تلاش­ها در این راستا را به سمت شکست سوق می­دهد.

متحدان اروپایی برای ازسرگیری روابط نزدیک با ایالات‌متحده، مشتاق هستند اما تلاش­ها برای ایجاد یک «اتحاد در فناوری» با مانع مواجه می­شود. بعد از بی­اعتنایی اتحادیه اروپا[۶] به هشدارهای بایدن درباره قرارداد سرمایه‌گذاری این نهاد با چین، بی‌­اعتمادی ادامه­‌داری میان آن‌ها ایجاد شده است. کمیسیون اتحادیه اروپا به برنامه خود برای تعطیلی کمپانی­‌های عظیم فناوری، ادامه داده و با این کار، اعضای کنگره را وادار به تهدید تحریم بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) می­کند. کنگره، جایی که بسیاری چین مستبد را یک تهدید جدی می­دانند، مانع بایدن برای ایجاد چارچوبی پایدار برای مدیریت رقابت بین ­المللی با پکن می­شود. اقدامات رئیس ­جمهور برای آغاز گفتگویی راهبردی با پکن بر مبنای توافق تجاری ترامپ، زیر ذره‌بین قرار دارد. بایدن که به درکی مشترک با اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا رسیده است، به سمت اصلاح سازمان تجارت جهانی[۷] و خلأهایی که چین با استفاده از آن‌ها، از قوانین سوءاستفاده می­کند، در حرکت است. اما ترکیبی از ترقی‌خواهان مخالف این معاهده تجاری و جمهوری­خواهان حامی ترامپ، سد راه تصویب این طرح در کنگره هستند.

  • سناریوی دوم:‌ بایدن مسئول و متولی تولد دوباره آمریکا خواهد بود

ترامپ که با اتهامات کلاه‌برداری بانکی و مالیاتی مواجه بوده و برای حل‌وفصل موضوع بدهی­‌های متعدد خود تلاش می­کند، به‌تدریج در حال افول به‌عنوان یک بازیگر سیاسی است. جمهوری­‌خواهان کنگره، خود را کمتر مدیون و مرهون پایگاه ترامپ می­دانند چراکه برای نامزدی در انتخابات ریاست­جمهوری ۲۰۲۴، شدیداً در تکاپو هستند. در همین زمان، طرح­های بایدن برای کنترل همه­گیری موفق بوده و ۷۰ درصد آمریکایی­‌ها در ماه ژوئن واکسینه می­شوند. ادامه روند بازگشایی­‌های گام‌به‌گام، آغازشده از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱، خواسته­ای که در دوران همه­‌گیری سرکوب شده بود، ضمن ایجاد موجی از رشد اقتصادی، «بایدن بوم[۸]» را برجسته و ترند کرده است. بایدن قانون ۱٫۹ تریلیون دلاری بهبود وضعیت مردم را برای شکوفایی مجدد رستوران­‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ­ها، امضاء نموده و در ضمن، بودجه­‌های شهری و ایالتی را نیز تقویت می­کند. او ضمن جلب حمایت برای یک لایحه مورد موافقت هر دو حزب در حوزه زیرساخت­ها -که سرمایه‌­گذاری در راه‌­آهن و حمل‌ونقل شهری را جذب می­کند- جغرافیای کانون­‌های فناوری-نوآوری را تنوع می­بخشد، از انرژی­‌های تجدید پذیر حمایت می­کند و ساختمان­ها را برای تحقق هدف آلایندگی صفر اصلاح می­کند و در سال ۲۰۲۳، یک‌میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

بایدن با وجود بهره­‌مندی از حمایت دو حزب، شرکت خدمات ملّی و اجتماعی[۹] را احیاء نموده و آن را به یک برنامه خدمات ملّی، تبدیل می­کند که متضمن بخشش بدهی دانشجویان، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی و اختصاص اعتبار برای آموزش شغلی باشد. لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون­‌به­صرفه تثبیت شده و خدمات بیمه سلامت گسترش یافته اما هیچ گزینه‌­ای برای بیمه همگانی، معرفی نشده است. لایحه جدید مهاجرتی که بر مبنای طرح سال ۲۰۱۳ «گروه ۸ نفره[۱۰]» پیشنهاد شده بود، شکست می­­خورد اما تلاش­ ها برای اعمال اصلاحات مهاجرتی، همچنان ادامه دارد زیرا بسیاری از جمهوری­‌خواهان، به دنبال افزایش و توسعه درخواست‌های خود از افراد با تبار آمریکای لاتین هستند. بایدن با بهره­مندی از حمایت دو حزب، برنامه­ های آموزش نیروی کار -که برگرفته از طرح­های مشابه در آلمان و سنگاپور است- را در کنار وضع قوانین برای برگرداندن فرآیند تولید نیمه‌­رساناها به ایالات‌متحده دنبال می­کند. با توجه به اینکه هیچ حمایتی از سوی کنگره یا عموم مردم نسبت به موضوع افزایش مالیات­ ها وجود ندارد، اهداف بایدن در حوزه انرژی و آب‌وهوا، محدود هستند اما بااین‌حال، او هنوز قادر است تا توجه مردم را به سمت تغییرات آب و هوایی جلب کند، زیرا رویدادهای شدید آب و هوایی، به‌کرات رخ می­دهند. او به‌تدریج، حمایت­ جمهوری­‌خواهان حامی بازار آزاد، برای وضع مالیات درآمد-خنثی بر کربن را جلب می­کند. همچنین، بایدن ضمن بسیج حمایت جمهوری­ خواهان و دموکرات ­ها برای تلاش­های ضد تراست علیه غول­های فناوری[۱۱]، برخی از شرکت­ها را وادار به اضمحلال می­کند.

اقدامات بایدن در حوزه سیاست خارجی برای نیل به موضعی مشترک با اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا در قبال تجاوزات تجاری چین، با موفقیت همراه بوده است. این مهم، چین را به سمت گشایش بیشتر بازارهایش سوق داده و یارانه ­های دولتی را نیز کاهش داده است، لذا دولت با حمایت میانه ­روها در کنگره ترغیب می­شود تا بازسازی سازمان تجارت جهانی را به‌گونه‌ای که از مکانیزم دقیق­تری برای حل ­اختلاف برخوردار باشد، طلب کند (البته اتحادیه اروپا که برای صادرات به چین وابسته است، تمایلی برای تقابل با چین در حوزه فناوری و حقوق بشر ندارد و این مسئله، سیاست­گذاران آمریکا را عصبانی کرده است.) چین که با دورنمای محدودیت­ های جدید تجارت با ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا و همچنین، تهدید جهش ­های جدید کووید ۱۹ روبه‌رو بوده، با آغاز تحقیقات کمیته حقیقت­یاب سازمان بهداشت جهانی[۱۲] با حضور دانشمندان آمریکایی برای بررسی منشأ ویروس کرونا، موافقت کرده است؛ که این کار، موجب کاهش فضای آتشین حاکم بر روابط آمریکا-چین شود و دو کشور، تلاش­های جدی برای ایجاد چارچوب مدیریت رقابت راهبردی آغاز می­کنند. چین حتی موافق گفتگو با ایالات‌متحده به‌منظور کاهش خطرات مربوط به زرادخانه‌های هسته ­ای دو کشور است.

جهان در سال ۲۰۲۱، همچنان رکود را تجربه می­کند. منطقه یورو[۱۳] در تلاش برای تجدیدقوا است. نگرانی­ها از بروز یک بحران مالی جدید جهانی، افزایش یافته و موجی از عدم پرداخت بدهی در آمریکای لاتین و آفریقا نیز آن را تشدید کرده است. این روند به آشوب سیاسی و کمبود دائمی مواد غذایی در بخش­هایی از هر دو قاره، منجر خواهد شد. نشست اضطراری جی ۲۰ با حمایت آمریکا و چین، به مرحله امضای یک توافق رسیده که بر اساس آن، بدهی­ فقیرترین کشورهای جهان بخشیده شده است و بخشی جدید از منابع صندوق بین ­المللی پول[۱۴] برای تقویت اقتصاد آن‌ها، اختصاص خواهد یافت. وزارت خزانه­داری[۱۵] و بانک مرکزی[۱۶] آمریکا، اقدامات لازم برای شکستن مقاومت کنگره در برابر این طرح را راهبری می­کنند.

دولت بایدن با احتیاط نسبت به سیاست خود در قبال ایران، گام برداشته و گفتگوها با مقامات این کشور را از طریق کانال­ های غیررسمی، حفظ کرده است. توافقات کوچک و رو به رشد، نوعی اعتماد را بین دو طرف پرورش می­دهد. سپس، ایالات‌متحده در شرایط تعهد ایران مبنی بر پایان دادن به غنی­سازی اورانیوم در ازای کاهش تحریم ­های آمریکا، به توافق هسته­ای برمی­گردد. این امر، گامی ابتدایی در راه برداشته شدن تحریم­ های واشنگتن در ازای موافقت ایران با افزایش افق­ های پانزده‌ساله محدودیت­ برنامه­ هسته ­ای و گفتگو درباره وضع محدودیت بر برنامه­ موشکی است. کشورهای حاشیه خلیج و ایران که همگی از جنگ هراس دارند، گام­ های ابتدایی و آزمایشی برای نیل به یک دتانت منطقه­ ای را برداشته ­اند.

  • سناریوی سوم: بایدن تحت تأثیر رویدادها قرارگرفته است

دولت بایدن با خیل عظیمی از بحران­های بین­ المللی، مواجه است که هدف برنامه‌ریزی‌شده‌ آن در داخل و خارج از کشور را تحت­الشعاع قرار می­دهند. تأیید این نگرش را می­توان در عبارتی موجز -که منسوب به نخست­وزیر سابق بریتانیا هارولد مک ­میلان[۱۷] است- مشاهده کرد: آن چیزی که خط­ مشی و مسیر دولت­ها را تعیین می‌کند، «رویدادها هستند، رویدادها.» چین در ابتدا از تلاش­ های بایدن برای کاهش تنش استقبال کرد، اما دولت آمریکا، مجبور شد تا واکنش تندی به تصاویر افشاشده از شکنجه در بازداشتگاه­ های اویغور[۱۸] نشان دهد. بایدن قوانین سخت­گیرانه­‌ای علیه آمریکایی­ ها و دیگر افرادی که در منطقه شین جیانگ[۱۹] به تجارت مشغول‌اند، وضع کرده و تحریم­ های جدیدی نیز ضد نهادهای چینی که با سرکوب اقلیت اویغور توسط پکن مرتبط هستند، اعمال نموده است. بایدن شخصاً به سفیر ایالات‌متحده در پکن، دستور داده است تا موضوع رفتار با اویغورها را در صدر گفتگوهای خود با مقامات چینی قرار بدهد. دولت چین نیز در واکنش به این مسئله، از دیدار با مقامات سفارت آمریکا امتناع می­ورزد. با توقف موجود در روابط چین-آمریکا، گفتگوها برای لغو تعرفه ­های گمرکی آمریکا بر کالاهای چینی و کاهش محدودیت ­های شرکت ­های دارای فناوری پیشرفته، به تعویق افتاده است. دموکرات ­ها و نیز جمهوری­خواهان، به بایدن نسبت به «نرمش» در برابر چین هشدار می­دهند.

بازنشستگی صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل[۲۰] بعد از انتخابات سپتامبر، باعث تغییر سیاست کشور در قبال چین می­شود. به دلیل تعلل چین در بازگشایی بخش­های جدیدی از اقتصاد خود به روی سرمایه ­گذاران اروپایی، برلین خواستار اقدامات تنبیهی علیه این کشور است. بروکسل امضای توافق سرمایه­ گذاری اخیر چین-اتحادیه اروپا را تا زمانی که پکن به تعهدات خود عمل نکند، به حالت تعلیق درآورده است. چینی­ ها نیز در مقابل، با وضع سهمیه و محدودیت بر تعداد خودروهای وارداتی از آلمان، واکنش نشان می­دهند. اتحادیه اروپا به واسطه فشارهای نهادهای غیردولتی مدافع حقوق بشر، وضع تحریم ­ها علیه شرکت­ های چینی را -که با سرکوب در شین جیانگ مرتبط‌اند- آغاز کرده است.

موجی از تشدید اقدامات تلافی­جویانه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و چین در هر سه اقتصاد، ظاهر شده است. در بحبوحه­ آغاز قطع ارتباط چین و غرب، بازارهای سهام نزولی می­شوند. رئیس­جمهور چین، شی جین پینگ،[۲۱] حامی ملی‌گرایی ضد غربی است و فشارها بر تایوان را تشدید می­کند. پکن یک‌میلیون تایوانی ساکن در سرزمین اصلی چین را اخراج نموده و سرمایه و تجارت آنان را غصب می­کند. همچنین، این کشور ضمن مسدود ساختن دسترسی به اینترنت در این جزیره، پروازها در طول تنگه تایوان را نیز متوقف می­سازد. از سوی دیگر، در خاورمیانه، به دنبال اعلام ساخت شهرک ­های بیشتر یهودی در بیت‌المقدس شرقی[۲۲] و کرانه باختری[۲۳]، تظاهرات فلسطینی­ ها به خشونت کشیده می­شود. در طول این بحران، اسرائیل درمی­یابد که ایران، روند تحویل موش ک­های با دقت بالا و نیز مشاوره­های فنی به حزب‌الله لبنان و حماس در نوار غزه[۲۴] را افزایش داده است. گفتگوهای آمریکا با ایران در مورد احیای توافق هسته­ ای، بدون نتیجه بوده است، لذا درستی دیدگاه تندروهای قدرت گرفته در ایران اثبات می­شود.

اسرائیل تصمیم دارد تا با حمله به تأسیسات هسته ­ای و موشکی ایران انتقام بگیرد. این کشور از طریق کانال­ های دولتی از واشنگتن می­خواهد تا نمایشی از قدرت خود ارائه بدهد؛ فقط ایالات‌متحده است که تسلیحات سنگرشکن برای نابودی تأسیسات مقاوم­ ایران را در اختیار دارد. درخواست اسرائیل افشا شده و دو حزب کنگره از بایدن برای بمباران ایران حمایت می­کنند، اما رئیس­ جمهور، می­داند که تن دادن به این فشار روزافزون، انتقام ایران را موجب خواهد شد. تهران قادر است تا از موشک­ های هدایت­ شونده و همچنین، توانایی پهپادی خود برای حمله به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله تأسیسات نفتی عربستان، استفاده کند و بدین‌وسیله، بهای ایجاد تنش را نشان دهد. قیمت انرژی در سطح جهان برای اولین بار در طول چند سال، افزایش خواهد یافت. درواقع، تحولات هشداردهنده در زمان نامناسبی برای بایدن و دموکرات­ها، بروز پیدا کرده چراکه آن‌ها به انتخابات میان‌دوره­ای ۲۰۲۲ نزدیک می­شوند. پس از نظارت بر یک بازیابی اقتصادی و اجرای موفقیت­ آمیز برنامه واکسیناسیون در کشور، دولت آمریکا با یک رکود جهانی قریب ­الوقوع ناشی از افزایش تنش و بحران با چین و ایران، مواجه شده است. بایدن امیدوار است که آمریکایی­ ها از او در مواضع محکمش ضد پکن و تهران، حمایت کنند اما دموکرات­ها کنترل سنا[۲۵] و مجلس نمایندگان[۲۶] را از دست خواهند داد. طرح ­های بزرگ بایدن برای بازسازی آمریکا، مسکوت مانده است.

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] Joe Biden

[۲] Congress

[۳] Donald Trump

[۴] Affordable Care Act

[۵] Group of Twenty

[۶] European Union

[۷] World Trade Organization

[۸] Biden Boom

[۹] AmeriCorps

[۱۰] Gang of 8

[۱۱] Big Tech

[۱۲] World Health Organization

[۱۳] Eurozone

[۱۴] International Monetary Fund

[۱۵] US Treasury Department

[۱۶] Federal Reserve

[۱۷] Harold Macmillan

[۱۸] Uighur

[۱۹] Xinjiang

[۲۰] Angela Merkel

[۲۱] Xi Jinping

[۲۲] East Jerusalem

[۲۳] West Bank

[۲۴] Gaza Strip

[۲۵] Senate

[۲۶] House


[۱] Mathew Burrows

[۲] Robert A. Manning

[۳] Senate

[۴] House