كارشناس مسائل غرب آسیا: شكست ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی

برنامه زنده «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع "تحلیل راهبردی طوفان الاقصی و شكست اطلاعاتی اسرائیل از مقاومت" با حضور دكتر حسن محمدمیرزائی كارشناس مسائل غرب آسیا و مدیر اندیشکده مطالعات جهان اسلام دانشگاه جامع امام حسین (ع) به روی آنتن رفت.

محمدمیرزائی بیان كرد: مهمترین شكستی كه رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شد، شكستن ابهت پوشالی آن بود زیرا بر خلاف ادعای این رژیم، شاهد نفوذ گسترده نیروهای مقاومت به داخل سرزمین‌های اشغالی هستیم.

حسن محمدمیرزائی اتفاقات در منطقه را پازلی از اتفاقات در تمام دنیا دانست و گفت: چند سال است كه در مجامع سیاسی و علمی از موضوع تغییر نظم جهانی سخن گفته می‌شود و در حقیقت طبق گفته اساتید روابط بین الملل، شاهد عبور از نظم آمریكایی به نظمی چند جانبه و جهانی هستیم.

وی در بیان مؤلفه‌های نظم نوین جهانی عنوان كرد: افول قدرت آمریكا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در منطقه یكی از مؤلفه‌های دوران گذار است. انتقال قدرت از غرب به شرق به ویژه انتقال به آسیا مؤلفه دوم نظم نوین جهانی محسوب می‌شود. سومین مؤلفه افزایش توان جبهه مقاومت به عنوان آلترناتیو تمدن غرب به سركردگی آمریكا است.

وی افزود: وقتی این سه مؤلفه را كنار یكدیگر قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم غرب آسیا به عنوان یك منطقه راهبردی در دنیا، قلب تحولات و اتفاقات مهم است. مهمترین تحول در این زمینه شروع روند اضمحلال رژیم نامشروع صهیونیستی است.

این كارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به عملیات طوفان الاقصی تصریح كرد: مهمترین شكستی كه رژیم صهیونیستی در این عملیات متحمل شد، شكست ابهت پوشالی آن بود. رژیم صهیونیستی به شاباك یعنی بزرگترین سازمان اطلاعاتی دنیا شناخته می‌شد كه مدعی بود حتی اگر پرنده‌ای در این سرزمین پرواز كند متوجه آن می‌شوند اما در عملیات اخیر شاهد شكست اطلاعاتی سنگین آنها بودیم.

میرزایی از عبور حداقل هزار نیروی حماس از دیوار حائل گفت و اشاره كرد: این اتفاق یك شكست افتضاح امنیتی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و هم اینك نیروهای مقاومت جای پای خود را در شهرك‌های اشغالی محكم كرده‌اند و شاهد تهدید جبهه‌ای یكپارچه از سوی مقاومت از جمله حزب الله لبنان هستیم و به همین جهت بعید است رژیم صهیونیستی علی رغم ادعای خود، قصد ورود زمینی به نوار غزه را داشته باشد. حداكثر كاری كه این رژیم می‌تواند انجام دهد عملیات برای بازپس گیری شهرك‌های نوار غزه است.

محمد میرزایی بیان كرد: در صورت حضور كشورهای ثالث از جمله آمریكا در این جنگ موجب خواهد شد دیگر نیروهای مقاومت وارد عملیات شوند و به همین جهت بعید است صهیونیست‌ها به صورت گسترده به سمت نوار غزه حركت كنند.

این كارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینكه آینده نبردهای مقاومت در گرو چند مسئله مهم قرار دارد، گفت: حمایت رهبری و شورای جبهه مقاومت از حماس و جهاد اسلامی در برابر ورود كشور ثالث یا حمله همه جانبه به غزه از اهمیت زیادی برخوردار است. به نظر می‌رسد جبهه مقاومت و رهبری آن از قبل، سناریوهای مختلف را در نظر گرفته‌اند و قطعاً یكی از سناریوهایی كه در نظر گرفته شده حمله همه جانبه به غزه است و پاسخ آن را هم مدنظر دارند.

وی از اهمیت پیوستن هسته‌های خفته مقاومت در اراضی ۱۹۴۸ و كرانه باختری گفت و اظهار كرد: در اتفاقاتی كه سال گذشته و تحركاتی كه به وسیله جنبش‌های مقاومت در كرانه باختری داشتند، از نظر امنیتی، فشار بسیار زیادی به مجموعه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی وارد شد.

حسن محمدمیرزائی به شرایط بحرانی داخلی رژیم صهیونیستی اشاره و ابراز كرد: قریب به ۵۰ هفته است كه سرزمین‌های اشغالی شاهد درگیری و اختلافات داخلی است و یكی از مؤلفه‌های مهمی كه در آینده این موضوع تأثیر خواهد داشت، ورود اعضای جنبش مقاومت به اراضی ۱۹۴۸ و كرانه باختری است زیرا باعث چالش‌های زیادی برای رژیم صهیونیستی خواهد شد.

وی با اشاره به تشكیل جلسات اضطراری كابینه دولت نتانیاهو پس از حمله مقاومت گفت: در همین جلسات نیز شاهد هستیم اعضای كابینه نتانیاهو اختلافات اساسی با یكدیگر دارند و علی رغم همه همگرایی‌های داخلی كه در این مدت اتفاق افتاد، بعید به نظر می‌رسد به یك اجماع برای مقابله با مقاومت برسند كه البته این مسئله هم ناشی از سردرگمی این رژیم و سران آن است.

منبع خبر: http://radiogoftogoo.ir/newsdetails/?m=175104&n=1268273

خبرنگار: زهرا جودكی