تجاوز جنسی و افول اخلاقی در آمریکا

تجاوز جنسی و افول اخلاقی در آمریکا

آمار و ارقام مؤسسات مسئول در زمینه مقابله با تجاوز جنسی در ایالات‌متحده،  نشان‌دهنده وضعیت بحرانی آمریکا در این خصوص است؛ موضوعی که در سال‌ها اخیر، شرایط بحرانی آن تشدید شده و اکنون، رکورد «هر 73 ثانیه یک تجاوز در ایالات‌متحده» نشان‌دهنده افول اخلاقی شدید در آمریکا است.

سجادآذری نجف آبادی؛ پژوهشگر و تحلیلگر حقوق و جامعه آمریکایی، همکار در مرکز مطالعات آمریکا

زمانی ایالات‌متحده آمریكا از نظر بنیادهای اخلاقی كه بنا بر آن تأسیس شده بود، در میان جوامع غربی بی‌نظیر شناخته می‌شد تا جایی که الكسیس دو توكویل[۱]، مورخ فرانسوی در خصوص آن گفته بود که «آمریکایی‌ها اندیشه‌های مسیحیت و آزادی را چنان در ذهن خود می‌گنجانند که غیرممکن است، آن‌ها را بدون دیگری تصور کنیم.»  (ALEXIS DE TOCQUEVILLE, 1862)فضایی که در آن سال‌ها توسط این مورخ،  نشان داده شده بود، آرام‌آرام‌ در سال‌ها بعد معکوس شد تا جایی که سقوط تمدن غرب و به‌خصوص آمریکا، تبدیل به یکی از نگرانی‌های دانشمندان در اواخر قرن بیستم شده بود. رابرت جی. رینگر[۲] در آن زمان، از جمله دانشمندانی بود که با درک انحطاط فرهنگی غرب، ریشه‌های انحطاط را در فساد اخلاقی دانسته و نوشته بود: «افول و زوال غرب را می‌توان به وسیله یک نمودار پر نوسان نشان داد. آثار انحطاط در ایالات‌متحده آمریکا در پنجاه سال اخیر (سال‌های بین ۱۹۱۲ تا۱۹۶۳)،  بیش‌تر از ۱۳۷ سال پیش به چشم می‌خورد و همچنین این آثار، در بیست سال گذشته بیش‌تر از پنجاه سال پیش بوده است.» (جعفری, ۱۳۷۳) این روند سقوط در سال‌های اخیر نیز، با سرعت طی شده و ایالات‌متحده آمریکا، این روزها در کنار از دست دادن اقتدار اقتصادی و سیاسی از درون نیز با فروپاشی روبرو شده است. در حال حاضر، جامعه‌شناسان بحران اخلاقی را یکی از مهم‌ترین معضلات پیشروی ایالات‌متحده ارزیابی می‌کنند که با بسیاری از معضلات اجتماعی مرتبط است و با تأکید بر اینکه بحران اخلاقی رابطه‌ای اساسی با نرخ رو به رشد جرائم، اعتیاد به مواد مخدر و روندهای رو به افزایش مسئولیت‌‌ناپذیری و بی‌بندوباری جنسی دارد، پیش‌بینی کرده‌اند اگر آمریکایی‌ها به‌زودی راه‌حلی برای این بیماری اخلاقی پیدا نکنند، بروز هرج‌ومرج و بحران در این کشور،  قریب‌الوقوع خواهد بود.

  • هر ۷۳ ثانیه یک تجاوز جنسی در آمریکا

آماری که سالانه‌ در ایالات‌متحده از میزان تجاوزهای جنسی در آمریکا منتشر می‌شود، این بحران اخلاقی را بیشتر نمایان کرده است؛ شبکه ملی (مقابله با) تجاوز، سوءاستفاده و زنای با محارم[۳] (RAINN)، یک سازمان غیرانتفاعی ضد تجاوز جنسی[۴] در ایالات‌متحده است. سازمان RAINN با یک «خط تلفن رایگان ملی ضد تهاجم جنسی‌[۵]» فعالیت می‌کند و برنامه‌هایی را برای جلوگیری از تجاوز جنسی، کمک به بازماندگان و اطمینان از اینکه مرتکبین این جرائم به دست عدالت سپرده شده‌اند، انجام می‌دهد. (Rape, Abuse & Incest National Network, 2019)

در شرایطی که بر اساس مطالعات، درصدی در حدود ۱ یا ۲ درصد از تجاوزهای جنسی به پلیس اطلاع داده می‌شوند، RAINN طی گزارشی به بررسی آماری قربانیان خشونت جنسی در آمریکا پرداخته و با تأکید بر اینکه خشونت جنسی بر میلیون‌ها آمریکایی تأثیر گذاشته است، اذعان دارد که «هر ۷۳ ثانیه، یک آمریکایی مورد تجاوز جنسی[۶] قرار می‌گیرد.»

آمار سازمان RAINN، قربانیان زناى به عنف و تجاوز جنسی در آمریکا را به‌طور متوسط سالانه ۴۳۳،۶۴۸ نفر (۱۲ سال و بالاتر) اعلام کرده و خاطرنشان می‌کند که افراد جوان‌تر در معرض بیشترین خشونت جنسی قرار دارند اما در گزارش این مؤسسه، تأکید شده است که با وجود این حجم از خشونت، از هر ۱۰۰۰ تجاوزگر، فقط ۵ نفر در زندان به سر می‌برند.

  • خشونت جنسی و انبوه قربانیان زیر ۳۰ سال

در ایالات‌متحده آمریکا، اصطلاح «خشونت جنسی[۷]» یک اصطلاح فراگیر است که به جرائمی مانند تجاوز جنسی[۸]، زناى به عنف[۹] و بهره‌کشى جنسى[۱۰] اشاره دارد. تعریف قانونی از این جرائم، از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است، همچنین غالباً بسیاری از جنایات و اشکال خشونت به‌طور مشترک با جنایاتی مانند تجاوز جنسی انجام می‌شود که این موارد نیز توصیف می‌شوند.

بر اساس تعریف سازمان RAINN، تجاوز جنسی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ اصطلاح تجاوز جنسی در ایالات‌متحده به تماس یا رفتار جنسی اطلاق می‌شود که بدون رضایت صریح قربانی انجام ‌شود. برخی از انواع تجاوز جنسی نیز، شامل موارد زیر است: شروع به تجاوز جنسى[۱۱]، لمس کردن یا تماس جنسی ناخواسته[۱۲]، وادار کردن قربانی به انجام اعمال جنسی[۱۳]از قبیل رابطه جنسی دهانی[۱۴] یا دخول به بدن مجرم[۱۵]و همچنین، دخول به بدن قربانی.[۱۶] اکثر قربانیان تجاوز جنسی در ایالات‌متحده را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند که به پنج گروه سنی تقسیم می‌شود. ۱۵% این قربانیان، ۱۲ تا ۱۷ سال، ۵۴% قربانیان، ۱۸ تا ۳۴ سال، ۲۸% ، ۳۵ تا ۶۴ سال و ۳% نیز بالای ۶۵ سال سن دارند.

بر اساس آمار RAINN، بیشترین خطر تجاوز و خشونت جنسی در مورد افراد بین ۱۲ تا ۳۴ سال است که در این میان، زنان و دختران، بالاترین میزان خشونت جنسی را تجربه می‌کنند. در آمریکا از هر ۶ زن، ۱ نفر قربانی تجاوز یا شروع به تجاوز جنسی در طول زندگی خود شده است و میلیون‌ها زن در ایالات‌متحده، تجربه تجاوز جنسی را داشته‌‌اند. از سال ۱۹۹۸، حدود ۷/۱۷ میلیون زن آمریکایی قربانی تجاوز یا شروع به تجاوز جنسی شده‌اند؛ در این میان، به‌ویژه زنان جوان در معرض خطر هستند.

۸۲ درصد کل قربانیان، نوجوان و ۹۰٪ قربانیان تجاوز به بزرگ‌سالان، زن هستند و زنان در سنین ۱۶ تا ۱۹ سال، ۴ برابر بیشتر از بقیه مردم، قربانی تجاوز به عنف، اقدام به تجاوز جنسی یا تهاجم جنسی می‌شوند؛ زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله دانشجو[۱۷] نیز، ۳ برابر بیشتر از دیگر زنان هم‌سن خود در معرض خشونت جنسی قرار دارند، هرچند آمار خشونت جنسی زنانی در این سن که دانشجو نیستند، ۴ برابر بیشتر است. البته خشونت جنسی فقط مخصوص به زنان آمریکایی نیست و مردان و پسران نیز در این کشور، تحت تأثیر آن قرار دارند. در این میان دانشجویان پسر در معرض خطر بیشتر تهاجم یا تجاوز جنسی نسبت به دیگر همسالان خود هستند. بر اساس آمار RAINN، دانشجویان پسر ۱۸ تا ۲۴ ساله ۵ برابر بیشتر از غیر دانشجویان[۱۸] هم سن خود، در معرض خشونت جنسی قرار دارند.

آمار این سازمان می‌گوید که میلیون‌ها مرد در ایالات‌متحده، قربانی تجاوز جنسی شده‌اند. بر اساس این آمار، از سال ۱۹۹۸، ۷۸/۲ میلیون مرد در ایالات‌متحده قربانی شروع به تجاوز یا تجاوز جنسی شده‌اند؛ یعنی از هر ۳۳ مرد آمریکایی، ۱ نفر تجاوز جنسی را در طول عمر خود تجربه كرده‌ و ۱ نفر از هر ۱۰ قربانی تجاوز جنسی مرد است.

  • افسردگی و خودکشی گسترده  نتایج خشونت جنسی

خشونت جنسی می‌تواند تأثیر درازمدتی بر قربانیان داشته باشد و احتمال اینکه فرد پس از تجاوز، دچار افکار خودکشی یا افسردگی شود، افزایش می‌یابد؛ مسئله‌ای که بحران اخلاقی در ایالات‌متحده را تشدید می‌کند. بر اساس آمار سازمان RAINN، ۹۴% از زنان آمریکایی که مورد تجاوز قرارگرفته‌اند، علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) [19]را طی دو هفته پس از تجاوز تجربه می‌کنند؛ ۳۳٪ از زنانی که مورد تجاوز قرارگرفته‌اند، به فکر خودکشی می‌افتند و ۱۳% از آن‌ها نیز، اقدام به خودکشی می‌کنند. تقریباً ۷۰% از قربانیان تجاوز یا تهاجم جنسی (بیشترین درصد نسبت به دیگر جرائم خشونت‌آمیز)، پریشانی متوسط تا شدید[۲۰] را تجربه می‌كنند.

از دیگر موضوعاتی که بحران اخلاقی را در آمریکا تقویت می‌کند، این واقعیت است که افراد مورد تجاوز، بیشتر از عموم مردم از مواد مخدر استفاده می‌کنند. بر اساس آمار RAINN، مصرف ماری‌جوانا[۲۱] ۴/۳ برابر، کوکائین[۲۲] ۶ برابر و دیگر مواد مخدر اصلی در این افراد، ۱۰ برابر بیشتر از مردم عادی در ایالات‌متحده است.

همچنین، خشونت جنسی بر روابط قربانیان با خانواده، دوستان و همکارانشان نیز تأثیر می‌گذارد؛ ۳۸% قربانیان خشونت جنسی مشكلاتی را در سرکار یا مدرسه تجربه می‌كنند كه می‌تواند شامل مشکلات قابل‌توجهی با رئیس، همكاران یا همسالان باشد. همچنین، ۳۷% از آن‌ها مشكلاتی را با خانواده یا دوستان تجربه می‌كنند که از جمله آن‌ها مشاجرات بیشتر از گذشته، عدم احساس اعتماد به خانواده یا دوستان خود و همچنین احساس عدم نزدیكی با آن‌ها نسبت به قبل از وقوع جرم است. در این میان، ۸۴% از بازماندگانی که قربانی شریک صمیمی زندگی خود شده‌اند‌، پیامدهای کاری یا عاطفی مانند پریشانی متوسط تا شدید یا افزایش مشکلات در محل کار یا مدرسه را تجربه می‌کنند.

از دیگر موضوعات تشدیدکننده بحران اخلاقی در ایالات‌متحده، بارداری درنتیجه تجاوز جنسی است. مطالعات نشان می‌دهد که احتمال بارداری از یک‌بار مقاربت محافظت نشده بسته به عوامل متعدد، بین ۱/۳ تا ۵ درصد است. حال در شرایطی که تعداد متوسط تجاوزهای به عنف و تهاجم‌های جنسی علیه زنان در ایالات‌متحده در سن باروری، تقریباً ۲۵۰،۰۰۰ تخمین زده‌شده است؛ بنابراین، تعداد کودکانی که هرسال در تجاوز جنسی در ایالات‌متحده  متولد می‌شوند، احتمالاً باید بین ۷۵۰/۷ تا ۱۲/۵۰۰ نفر باشد.

  • بومیان آمریکا در معرض بیشترین آسیب‌ها

موضوع تجاوزی جنسی در ایالات‌متحده، تنها محدود به سفیدپوستان نشده است و اتفاقاً بومیان آمریكا،[۲۳] بیشتر از دیگر نژادها در معرض خطر خشونت جنسی قرار دارند؛ به‌طور متوسط، سرخپوستان آمریکایی[۲۴] در سنین ۱۲ سال و بالاتر، سالانه ۹۰۰/۵ مورد تجاوز جنسی را تجربه می‌کنند که این، دو برابر بیشتر نسبت به دیگر نژادها است. درواقع، ۴۱% از این تجاوزها توسط غریبه‌ها انجام می‌شود.

از دیگر گروه‌هایی که در آمریکا تحت خشونت جنسی قرار می‌گیرند، زندانیان هستند؛ تخمین ‌زده می‌شود که هرسال، ۸۰۶۰۰ زندانی در زندان یا بازداشتگاه، خشونت جنسی را تجربه می‌کنند که ۶۰% از این خشونت‌های جنسی علیه زندانیان،[۲۵] توسط کارمندان زندان یا بازداشتگاه[۲۶] انجام می‌شود و بیش از ۵۰% از تماس جنسی بین زندانی و کارمند (که همه غیرقانونی است) بدون رضایت[۲۷] است.

 در میان گروهی که مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند، ارتش آمریکا از جمله مواردی است که غالباً این نوع خشونت‌ها در آن گزارش نمی‌شود. با این حال، بر اساس آخرین گزارش، ۹۰۰/۱۴عضو نظامی در سال مالی منتهی به سپتامبر ۲۰۱۶، رابطه جنسی ناخواسته[۲۸] را تجربه کرده‌اند. (Victims of Sexual Violence: Statistics, 2019)

همه این آمار و ارقام در خصوص وضعیت تجاوز جنسی در ایالات‌متحده را می‌توان نمایی از شرایط بحرانی افول اخلاقی در این کشور دانست، موضوعی که علی‌رغم تلاش نهادهای مختلف در این کشور، مهار نشده و در کنار دیگر موضوعات رو به ضعف در آمریکا، تبدیل به پاشنه آشیل افول این کشور شده است.

منابع:

ALEXIS DE TOCQUEVILLE. (1862). Democracy in America (Vol. 2). (E. HENRY REEVE, Trans.) LONDON.

Rape, Abuse & Incest National Network. (2019). Retrieved from Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Rape,_Abuse_%26_Incest_National_Network

(۲۰۱۹). Victims of Sexual Violence: Statistics. rainn. Retrieved from https://www.rainn.org/statistics/victims-sexual-violence

جعفری, محمدتقی. (۱۳۷۳). فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو. تهران: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.


[۱] Alexis de Tocqueville

[۲] Robert J. Ringer

[۳] The Rape, Abuse & Incest National Network

[۴] nonprofit anti-sexual assault

[۵] the National Sexual Assault Hotline

[۶] sexually assaulted

[۷] sexual violence

[۸] sexual assault

[۹] rape

[۱۰] sexual abuse

[۱۱] Attempted rape

[۱۲] Fondling or unwanted sexual touching

[۱۳] sexual acts

[۱۴] oral sex

[۱۵] penetrating the perpetrator’s body

[۱۶] Penetration of the victim’s body

[۱۷] college students

[۱۸] non-students

[۱۹] post-traumatic stress disorder

[۲۰] moderate to severe distress

[۲۱] marijuana

[۲۲] cocaine

[۲۳] Native Americans

[۲۴] American Indians

[۲۵] inmates

[۲۶] ail or prison staff

[۲۷] nonconsensual

[۲۸] unwanted sexual contact