چگونگی تضعیف آمریکا با جنبش «دستگیرش کنید»

انتشار تصاویر تماشاگران مسابقه بیس‌بال در آمریکا که در ادامه جنبش «دستگیرش کنید»، خواستار بازداشت رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بودند، با واکنش‌های بسیاری در جامعه آمریکا روبه‌رو شده است. نکته قابل‌توجه در این میان، این است که حتی بسیاری از دموکرات‌های مخالف ترامپ نیز این جنبش را تضعیف‌کننده ایالات‌متحده دانسته و خواستار عدم توجه به آن شده‌اند.

یکشنبه ۲۷ اکتبر سال جاری، زمانی که ترامپ، برای تماشای یک مسابقه بیس‌بال به ورزشگاهی در واشنگتن رفته بود، از سوی تماشاگران «هو» شد؛ همچنین تماشاگران در شرایطی که بحث استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل رسوایی پرونده موسوم به «اوکراین گیت»، داغ شده با سردادن شعار «دستگیرش کنید[۱]» -که شعار جنبشی به همین نام است- مخالفت خود، با حضور ترامپ را اعلام کردند؛ با انتشار تصاویر این اتفاق، بحث‌ها و گفتگوها در خصوص آن شدت گرفت، درحالی‌که نزدیکان رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش هستند که این اتفاقات را به دموکرات‌ها ربط دهند و از اهمیت آن بکاهند، در طرف مقابل و در میان برخی از منتقدان سیاسی ترامپ نیز، استدلال‌های مختلفی در خصوص اینکه «آیا شعار دستگیرش کنید، راهی قابل‌قبول برای طعنه زدن به یک رئیس­‌جمهور است؟» یا «آیا این یک نشانه نگران‌کننده از زوال هنجارها در مورد حاکمیت قانون و اختلافات سیاسی نیست؟» مطرح می‌شود.

عکس‌العمل سياسى تماشاچیان، شکاف خاصی را میان مخالفان ترامپ ایجاد کرده که در آن، برخی معتقدند طرفداران ورزش نباید به شکل تلویحی یا صریح، تحت تأثیر گروه‌های سیاسی قرار بگیرند اما در مقابل، برخی دیگر استدلال کرده‌اند، ازآنجایی‌که ترامپ، واقعاً جرائم جدی را مرتکب شده است، حتماً باید زندانی شود. هرچند از این شکاف‌ها به‌عنوان نشانه‌هایی از دیدگاه‌های متفاوت در نگرش به سیاست و تعقیب کیفری در میان مردم تعبیر شده است اما موضوعی که بسیار موردتوجه شخصیت‌های سیاسی در ایالات‌متحده قرارگرفته، چهره‌ای است که این شعارها از حکومت آمریکا به مردم دنیا نشان می‌دهد و همین مسئله، موجب شده تا در برنامه صبحگاهی تلویزیون، «MSNBC» با پرداختن به این اظهارات، مطرح شود که «ما آمریکایی هستیم و این کار را نمی‌کنیم. ما نمی‌خواهیم دنیا صدای شعار دادن ما را بشنود که می‌گوییم دستگیرش کنید؛ نه در مورد این رئیس‌جمهور و نه هر رئیس‌جمهور دیگری.»

  • ماجرای شعار دستگیرش کنید علیه کلینتون

شعار «دستگیرش کنید» علیه ترامپ، نوعی دگرگونی در شعار «دستگیرش کنید (خطاب مؤنث)» است که ترامپ در سال ۲۰۱۶، نقطه اصلی اتفاقات مربوط به آن بود. شعار علیه کلینتون از جایی شروع شد که جیمز کامی، مدیر سابق اف‌بی‌آی، اعلام کرد که پس از تحقیق درباره استفاده کلینتون از حساب ایمیل شخصی برای کارهای وزارت امور خارجه، هیچ اتهامی علیه او پیشنهاد نمی‌کند، بااین‌وجود، جمهوری‌خواهان که سال‌ها در خصوص فساد خانواده کلینتون، تبلیغ کرده‌ بودند از این فضا استفاده کرده و سخنرانی پشت سخنرانی که «دستگیرش کنید» و این شعار، تبدیل به شعار محبوب جمعیت جمهوری‌خواه شد. گاهی این شعار توسط سخنران‌ها نیز، مورد تشویق قرار می‌گرفت و مدتی بعد در کمپین‌های انتخاباتی ترامپ همه‌گیر شد، البته خود ترامپ شعار نمی‌داد اما معمولاً می‌ایستاد و اجازه می‌داد تا این کار انجام شود.

  • تبدیل کلینتون را دستگیر کنید به ترامپ را دستگیر کنید

پس از اعلام مدیر اف‌بی‌آی مبنی بر متهم نشدن کلینتون و اینکه در میان حقوقدان‌های آمریکایی (به‌جز برخی از متعصبین جمهوری‌خواه)، اجماع گسترده‌ای در خصوص متهم نبودن کلینتون در پرونده ایمیل‌ها اتفاق افتاده بود، بااین‌حال، ترامپ به‌سادگی ادعا كرد همه این‌ها تلاش دولت فاسد اوباما برای محافظت از كلینتون است. ترامپ، حتی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیز به تلاش‌های خود برای سیاسی كردن ماجرا ادامه داد و از دادستان‌ها خواست كه از مخالفان خود تحقیق كند؛ موضوعی که به اعتقاد بسیاری منشأ تحقیقات در مورد دخالت روسیه در کمپین انتخاباتی خود او شد و درنتیجه، تعداد زیادی از همکاران او از رئیس کمپین انتخاباتی «پل مانافورت» گرفته تا مشاور امنیت ملی «مایکل فلین» و وکیلش «مایکل کوهن»، محکوم شدند و یا علیه آن‌ها کیفرخواست صادر شد.

علاوه بر این، فعالیت‌های خود ترامپ نیز توسط بازرس ویژه رابرت مولر و دادستان‌ها، مورد تعقیب قرار گرفت؛ هرچند مولر در پایان اعلام کرده بود که ترامپ، مرتکب جرم ممانعت از اجراي عدالت نشده است اما احتمالاً این تصمیم را می‌توان تا حدودی به این دلیل دانست که وزارت دادگستری پیش‌تر تصریح کرده بود، رئیس‌جمهور حاضر نمی‌تواند تحت تعقیب قرار بگیرد. در این شرایط، هرچند درنتیجه تحقیقات دادستانی، کوهن اعتراف کرد که با پرداخت حق‌السکوت به دستور ترامپ، قانون مالی مبارزات انتخاباتی را نقض کرده است اما دادستان‌ها به دلایل نامشخصی، هیچ اقدام دیگری در این خصوص انجام ندادند.  (Prokop, 2019)

  • آغاز جنبش دستگیرش کنید 

با بالا گرفتن اتهامات علیه ترامپ، شعار «دستگیرش کنید» به سمت وی تغییر جهت داد و از سال ۲۰۱۷، کمپینی به نام «دستگیرش کنید»، ضمن تهییج مردم آمریکا به شورش علیه رئیس‌جمهور، اقدام به جمع‌آوری امضا به‌منظور بازداشت ترامپ کرد؛ سایت این کمپین، با این پیام که «زمانی در جریان رویدادهای حیات انسان لازم است که یک ملت استقلال خود را از یک رهبر فاسد و نامشروع اعلام کند» و «افراد باید به‌طور متقابل جان، مال و افتخارات خود را در گرو این امر مقدس قرار دهند»، از شهروندان آمریکایی خواست تا اقداماتی را برای نافرمانی در برابر دولت ترامپ، انجام دهند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

* با عضویت در خبرنامه ما، «ترامپ آشغال[۲]»، اطلاعات خود درباره ترامپ را افزایش دهید؛

* اگر اطلاعاتی در مورد ترامپ یا همدستانش دارید، یا کسی را می‌شناسید که اطلاعاتی دارد، از طریق این سایت افشاء کنید.

* مشاغل متعلق به ترامپ، خانواده و متحدان او را بایکوت کنید.

* طومار ما به کاخ سفید برای تسلیم شدن ترامپ را امضا کنید، اگر صد هزار امضا جمع کنیم، کاخ سفید باید پاسخ دهد. (البته مدتی بعد، هدف‌گذاری ۴۰۰ هزار امضاء بر ضد ترامپ نیز به نتیجه رسید)

* از مقامات منتخب بخواهید تا با هر قانون، دستور اجرایی و انتصاب ترامپ مخالفت کنند.

* برای اصرار در مورد اینکه سازمان‌های بازرسی و دادگاه‌های عمومی ترامپ را به دلیل جرائم و تخلفات فوق‌العاده او موردتحقیق، بازرسی، تعقيب و جلب قرار دهند، به ما بپیوندید.

* در هر فرصتی اعتراض کنید، مانند افرادی که ۴۵ سال پیش در محوطه بیرونی کاخ سفید تجمع کردند تا زمانی که نیکسون منفور، مجبور شد دفتر خود را رها کند.

* اطلاعات خود علیه ترامپ را در توییتر و فیس‌بوک قرار دهید، تا این پیام‌ها گسترش پیدا کرده و مردم بسیج شوند. (LOCK HIM UP NOW, 2019)

در حال حاضر این کمپین، با گذشت بیش از دو سال از راه‌اندازی خود، توانسته است بخش زیادی از مردم ایالات‌متحده را با خود همراه کند که تأثیر آن، در شعار «دستگیرش کن» در مسابقه بیس‌بال نمایان شد. بااین‌حال، مسئله مهم‌تری که وجود دارد، بی‌اعتبار شدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است؛ اتفاقی که حتی ازنظر دموکرات‌های مخالف ترامپ نیز نشانه ضعف نظام سیاسی آمریکا است، همین مسئله موجب شده تا آن‌ها حتی این شعار را برای کمپین‌های انتخاباتی خود نیز نامناسب ارزیابی کنند و برخی مانند سناتور دموکرات کریستوفر کونز، مدعی شوند که «منصب ریاست جمهوری مستحق احترام است، حتی اگر اقدامات رئیس‌جمهور ما در بعضی‌ مواقع این‌گونه نباشد.»

باوجود هشدارهای مکرر مقامات سیاسی آمریکا، در مورد تبعات منفی شعار «دستگیرش کنید» بر وجهه بین‌المللی و جایگاه دولت در این کشور، این شعار به‌عنوان مطالبه همه‌گیر کاربران آمریکایی فضای مجازی مانند توییتر و فیس‌بوک، موردتوجه است و طرفداران این جنبش نیز تأکید دارند تا دستگیری ترامپ، به پیگیری‌های خود ادامه خواهند داد.

منابع

LOCK HIM UP NOW. (2019, 11 10). Retrieved from LOCK HIM UP NOW: http://www.lockhimupnow.org/

Prokop, A. (2019). The debate over chanting “lock him up” at Trump, explained. vox. Retrieved from https://www.vox.com/policy-and-politics/2019/10/28/20936147/trump-lock-him-up-booed-world-series


[۱] lock him up

[۲] The Trump Dump