ناامیدی مردم آمریکا نسبت به آینده

ناامیدی مردم آمریکا نسبت به آینده

محور اصلی این متن، بر اساس پژوهشی است که «کیم پارکر، ریچ مورین و جولیانا مناسک هورویتس»[1] در مارس 2019، در pew research center به انجام رسانده‌اند.[2] از همین رو، هنگامی‌که از آمریکایی‌ها خواسته شد تا 30 سال آینده کشورشان را پیش‌بینی کنند، بیشتر مردم آینده‌ای ضعیف‌تر را در اقتصاد، ساختار سیاسی، توزیع ثروت، تأمین اجتماعی و جایگاه آمریکا در نظام جهانی و محیط‌زیست، پیش‌بینی کردند. لذا به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها چندان به آینده امیدوار نیستند.

گروه مترجمان مرکز مطالعات آمریکا

اقتصادی

پژوهش میدانی مؤسسه تحقیقات پیو در مورد نظرات مردم آمریکا درباره وضعیت کشورشان در سال ۲۰۵۰، نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها کشوری با دولت بدهکار بوده و فاصله بیشتر قوی، ضعیف و اشتغالی را که با اتوماسیون تهدید می‌شود، انتظار می‌کشند. فقط ۳۱ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که کشورشان در ۲۰۵۰ میلادی، جایگاه مهم‌تری را در مناسبات بین‌المللی پیدا می‌کند و ۶۰ درصد نیز معتقدند که از این جایگاه، کاسته خواهد شد.

وجهه بین‌المللی آمریکا تقویت می‌شودکاهش می یابد
۶۰۳۱

همچنین ۷۳ درصد مردم معتقدند که فاصله طبقاتی و شکاف فقیر و غنی، افزایش خواهد یافت.

فاصله طبقاتی افزایش خواهد یافتکاهش می‌یابد
۷۳۱۹
  • سیاسی

آن‌ها معتقدند که جامعه آمریکا در آینده ازنظر سیاسی، بیشتر ازهم‌گسسته می‌شود

گسسته‌تر می‌شودگسستگی کم می‌شود
۶۵۲۶

چرا مردم آمریکا، این‌گونه به آینده می‌نگرند؟ زیرا به تدبیر مسئولان خود، کمتر امید دارند. بیشتر آن‌ها معتقدند که رهبران سیاسی‌شان، توان حل مسائل کشور را ندارند.

اگر دو گزینه «اصلاً نگران نیستم» و «خیلی نگران نیستم» را باهم جمع کنیم، به عدد ۱۲ درصد می‌رسیم که در مقابل حاصل جمع دو گزینه «خیلی نگران هستم» و «تا حدودی نگرانم»، (۸۷ درصد) عدد کوچکی به شمار می‌آید. درواقع بیشتر مردم آمریکا (۸۷ درصد)، نگران توانایی مسئولان سیاسی‌شان در حل مسائل کشورشان هستند.

اجتماعی

در ابعاد اجتماعی نیز، شاهد نوعی از شکاف و گسست فرهنگی در جامعه آمریکا هستیم. ۴۶ درصد سفیدپوست‌ها (نیمی از آن‌ها)، معتقدند که جمعیت غیر سفیدپوست آمریکا، فرهنگ آمریکایی را تضعیف کرده‌اند. در این صورت، نوعی دشمنی میان شهروندان آمریکایی نسبت به یکدیگر وجود دارد.[۳] این «دشمنی اجتماعی»، خود را در ابعاد سیاسی نیز متبلور می‌کند. ۶۵ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که دوقطبی شدن جامعه در آینده، بیشتر خواهد شد.

جامعه دوقطبی تر میشودجامعه همگراتر میشود
۶۵ درصد۲۶ درصد

نگرانی‌ها در جامعه آمریکا به مسائل اجتماعی و سیاسی محدود نمی‌شود، بلکه مردم نگران وضعیت معیشتی خود در آینده نیز هستند. ۷۲ درصد از بزرگ‌سالان آمریکا، معتقدند که حقوق بازنشستگی کفاف زندگی‌شان را در آینده نخواهد داد. ۴۲ درصد از آن‌ها نیز معتقدند که در آینده، از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند نخواهند شد و اگر هم بهره‌مند شوند، حقوقشان برای زندگی کافی نخواهد بود.[۴]

استانداردهای زندگی در آمریکا

۴۴ درصد آمریکایی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که استانداردهای زندگی برای خانواده‌ها در سال ۲۰۵۰، کاهش خواهد یافت. ۲۰ درصد نیز معتقدند که اوضاع بهتر می‌شود و ۳۵ درصد نیز، ‌تغییر خاصی را پیش‌بینی نمی‌کنند.

اوضاع بدتر میشودتغییر خاصی پیش نمی آیدبهتر میشود
۴۴ درصد۳۵ درصد۲۰ درصد
  • ازدواج در آمریکا

۵۳ درصد از مردم آمریکا معتقدند که مردم در ۲۰۵۰، کمتر علاقه‌ای به تشکیل خانواده ‌دارند، حتی نسبت به امروز؛ تنها ۷ درصد از آن‌ها معتقدند که مردم در آینده، به ازدواج و تشکیل زندگی علاقه‌مندتر از امروز هستند. سیاه‌پوست‌ها در این پیش‌بینی، از همه ناامیدتر هستند (۳۴ درصد آن‌ها). وضعیت سفیدپوست‌ها در این میان، از همه بهتر است که شاید بتوان آن را با وضعیت اقتصادی‌شان مرتبط دانست (در نسبت با سیاه‌پوست‌ها).

مردم در آینده بیشتر ازدواج می‌کنند
سفیدپوست هاهیسپانیک‌هاسیاه‌پوست‌ها
۵۶ درصد۵۳ درصد۳۴ درصد

[۱]. Kim Parker, Rich Morin & Juliana Menasce Horowitz

[۲]. https://www.pewsocialtrends.org/2019/03/21/public-sees-an-america-in-decline-on-many-fronts/

[۳]. این موضوع، موجب کاهش‌ اعتماد اجتماعی است که در شماره پیشین نشریه آمریکا شناسی، آمار آن به مخاطبان عزیز ارائه شد.

[۴]. ازآنجاکه این دو عدد ناظر به دو سؤال متفاوت جمع‌آوری‌شده‌اند، لذا تجمیع آن‌ها درست نیست.