بیست سال پس از حوادث یازده سپتامبر 2001

بیست سال پس از حوادث یازده سپتامبر ۲۰۰۱

این سنت وحشتناک در زمان کنونی، به چه معنا است؟ آیا آمریکایی‌ها با حمله به جوامع یا نهادهایی که خاستگاه این افراط‌گراهای جدید است، واکنش نشان می‌دهند؟ ظلم به کل یک گروه اقلیت بر مبنای رفتارهای تعدادی انگشت‌شمار از اعضای آن، یک سنت وحشتناک آمریکایی بوده و بیست سال پس از حوادث یازده سپتامبر، زمان پایان دادن به آن فرارسیده است. فرح پاندیث[1] و ژاکوب ور[2] در 8 سپتامبر 2021 ضمن مقاله‌ای با عنوان «پایان دادن به بدترین سنت آمریکایی: بیست سال پس از حوادث یازده سپتامبر 2001[3]» که توسط مرکز بلفر متعلق به دانشگاه هاروارد چاپ شد، وجود روحیه افراط گرایی در میان آمریکایی‌ها و نژادپرستی این جامعه را مورد نقد قرار دادند.

مترجم: هادی قربانیار

سالگرد حوادث یازده سپتامبر ۲۰۰۱، فرصتی مهم برای تفکر، یادآوری و ابراز اندوه نسبت به آنچه از دست دادیم، فراهم می‌­آورد و اولویت در این روز، باید بزرگداشت یاد قربانیان و حمایت از خانواده­‌های آن­ها باشد. این سالگرد، همچنین باعث می­شود تا واکنش­‌های خود را دوباره بررسی کنیم، درس­هایی را که آموختیم، تجمیع و تحلیل نماییم و در مورد واکنش‌­­هایمان به حوادث فاجعه ­بار نیویورک[۴]، واشنگتن دی سی،[۵] شنکزویل و پنسیلوانیا[۶] فکر کنیم. این، یک فرصت است تا آثار تصورات مبتنی بر فرضیه‌­های غلط، نفرت و ترس بر جوامع خود را ببینیم. البته از همه مهم­تر، این روز زمینه را برای از بین رفتن یک سنت زشت آمریکایی فراهم می‌کند؛ آزار جوامع اقلیت آمریکایی که سپر بلای تراژدی­‌های بین‌­المللی یا داخلی شده­‌اند. بعد از حوادث یازده سپتامبر، جوامع مسلمان آمریکا با حمله­ های بی­امان جرائم نفرت، سوءظن و آزار مواجه شدند. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، جرائم نفرت علیه مسلمانان، پنج برابر بیشتر از دوران قبل از حملات بوده، درحالی‌که درصد سرخوردگی امروز جوامع مسلمان آمریکا به شکلی ناهمگون، همچنان بالا است؛ که این مسئله، همچنان به‌صورت تحلیل نشده، باقی مانده است.

روزهایی که مسلمانان آمریکا فقط آمریکایی بودند، پایان یافته­ است. آن­ها بارها و بارها احساس می‌­کنند که گویی «دیگری» بوده‌اند و حتی بدتر، باید «وفاداری» خود را اثبات کنند. مسلمانان آمریکا در رنج و اضطراب خود تنها نبودند. روابط نژادی بعد از حملات یازده سپتامبر، در اکثر موارد و به‌صورت تدریجی، به یک ذهنیت «ما» در برابر «آن­ها» و حس تعلق و هویتی که بیشتر با نژاد و دین پیوند خورده، تبدیل شده است تا وفاداری به کشور یا مخالفت با تروریسم. ائتلاف سیک­ها[۷] که یازده سپتامبر در واکنش به حملات علیه این جامعه تشکیل شد، گزارش وقوع ۳۰۰ مورد حملات نفرت­‌آمیز در ماه­‌های پس از حوادث یازده سپتامبر را اعلام کرده است. درصورتی‌که هیچ ارتباطی میان سیک­ها و القاعده وجود نداشت؛ اما هجمه علیه سیک­ها، صرفاً به این دلیل بود که تصویر یک «دیگری» از آن­ها در جامعه، ترسیم شده بود، آن­هم زمانی که یک نفر باید مقصر شناخته می­شد.

آزار اقلیت­ها بر اساس اتفاقاتی که در جهان یا داخل آمریکا در حال وقوع است، سنّتی است که تاریخی قوی داشته و با مجموعه‌­ای گوناگون از مسائل پیوند خورده است. در دوران بازسازی ایالات‌متحده[۸] و حوادث متعاقب آن، اعدام­‌های بدون محاکمه به نام دفاع از «پاکی» زنان سفیدپوست رواج داشت. دهه­‌ها بعد، جنگ جهانی دوم شاهد این بود که دولت آمریکا، مهاجران ژاپنی را در کمپ­‌های سرتاسر غرب، حبس و زندانی کند.

این سنت دیرینه­ آمریکایی، حداقل دو بار در سال گذشته، اثر نگران­کننده­ای از خود به نمایش گذاشته است. در سال ۲۰۲۰، ویروس کرونا که از شهر ووهان[۹] شیوع پیدا کرده بود، در تمام جهان، خفقان ایجاد کرد و جوامع آسیایی – آمریکایی در آتش سیاسی آن گرفتار شدند. سال گذشته، آمریکایی­‌های آسیایی نزدیک به ۳۸۰۰ مورد «حوادث نفرت‌­آمیز» را گزارش کردند، ازجمله حمله­ در سانفرانسیسکو[۱۰] به یک پیرمرد اصالتاً تایلندی و کشته شدن او بعد از اینکه به سمت زمین پرتاب شد. همچنین، بعد از تازه­ترین درگیری اسرائیل و شبه ­نظامیان نوار غزه، یهودیان آمریکا در معرض حمله و هجمه قرار گرفتند. اتحادیه ضد افتراء[۱۱]، ۱۷۰۰۰ توئیت را شناسایی کرد که در هفته­­ بعد از آغاز بحران، انواعی از جملات هم­معنا با عبارت «حق با هیتلر بود» را به کار برده بودند.

یکی از بزرگ­ترین قدرت‌­های ملت ما، اتحادها و ائتلاف­‌هایی هستند که می­توانیم، ایجاد کنیم؛ گروه‌­های مدنی، سازمان­‌های آموزشی، نهادهای خیریه و موارد دیگر. در زمان­ رنج شدید، ملت ما می­تواند متحد شود یا برای توبیخ، کشتن و برخورد خشن با «دیگری» متصور، انگیزه پیدا کند. این امر، بدین معنا است که سازمان­دهی کنش گرا ضرورت دارد. از زمان حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، ده­ها گروه حامی شکل گرفته‌­اند. در سال گذشته، حداقل دو سازمان مستقل (بنیاد آسیایی آمریکایی[۱۲] که یکی از نویسندگان در شورای مشاوران آن حضور دارد و همچنین، سازمان توقف نفرت ورزی علیه جوامع آمریکایی‌­های آسیایی­‌تبار و جزیره­نشینان اقیانوسیه[۱۳])، برای جلوگیری از وقوع جرائم نفرت وارد عمل شده‌­اند. ممکن است که یک فرد خوش­بین، چنین مؤسساتی را شاهدی برای وجود سازمان مخصوص اقلیت­‌ها بداند، اما آن­ها انعکاسی دردناک از یک نیاز ضروری برای اعلام هشدار و دفاع از جوامع در معرض حمله هستند.

ایالات‌متحده برای متحد ساختن افراد رنج­دیده و آسیب­پذیر جهان در یک مکان امن و همراه با رفاه، به خود می‌بالد اما این روزها، امنیت آن­ها (ذهنی و جسمی) بارها به مخاطره افتاده است. درواقع، از زمان حملات یازده سپتامبر، جهت­گیری چشم­انداز تهدید داخلی امنیتی تغییر پیدا کرد. اکنون در فضای تروریسم، تهدید جدی از سوی خود آمریکایی­‌ها است که به دلیل ساختار داخلی افراط­گرا شده­اند؛ حامیان برتری نژاد سفید، اقدامات خرابکارانه­ و خصمانه­ علیه برخی جوامع از چارلزتن[۱۴] کارولینای جنوبی[۱۵] گرفته تا پووی[۱۶] کالیفرنیا[۱۷] مرتکب شده‌اند. درواقع، تروریست­‌های امروز، به‌ندرت مسلمان بوده و در اکثر موارد، مسیحی افراطی­ هستند. مرد مسلح در پووی که به صومعه‌­ای حمله کرده و یک نفر را به قتل رساند، بخش‌­­هایی از انجیل را در بیانیه‌­اش به کار برده و می­گفت: «امیدوارم خداوند بداند که چرا من این کار را انجام دادم». یک افسر پلیس که در جریان دفاع از تهاجم ۶ ژانویه به کنگره حضور داشت، می­گوید: «روشن بود که تروریست­ها، خود را مسیحی می­دانند».

این سنت وحشتناک در زمان کنونی، به چه معنا است؟ آیا آمریکایی­‌ها با حمله به جوامع یا نهادهایی که خاستگاه این افراط­گراهای جدید است، واکنش نشان می­دهند؟ ظلم به کل یک گروه اقلیت بر مبنای رفتارهای تعدادی انگشت­شمار از اعضای آن، یک سنت وحشتناک آمریکایی بوده و بیست سال پس از حوادث یازده سپتامبر، زمان پایان دادن به آن فرارسیده است. ما باید گوش بدهیم و بفهمیم که چگونه هدف قرار دادن یک جامعه و گروه، به بافتار و ساخت آمریکایی، یعنی به علت وجودی مفهوم «شهری روی تپه بودن»، آسیب می‌رساند. همه­ آمریکایی­ ها در دوران سختی و رنج، مانند یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و همه‌­گیری کرونا، باید از یکدیگر حمایت و پشتیبانی نمایند و از ضعیف­ترین افراد در میان خود محافظت کنند.

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] Farah Pandith

[۲] Jacob Ware

[۳] Ending the Worst American Tradition: 20 Years After 9/11

[۴] New York

[۵] Washington DC

[۶] Shanksville, Pennsylvania

[۷] Sikh Coalition

[۸] Reconstruction

[۹] Wuhan

[۱۰] San Francisco

[۱۱] Anti-Defamation League 

[۱۲] Asian American Foundation

[۱۳] Stop AAPI Hate

[۱۴] Charleston

[۱۵] South Carolina

[۱۶] Poway

[۱۷] California