در گفتگو با دکتر خوارزمی، هیئت علمی گروه مطالعات آمریکا دانشگاه تهران مطرح شد: سناریوهای سیاست داخلی پیش روی دولت جو بایدن

در گفتگو با دکتر خوارزمی، هیئت علمی گروه مطالعات آمریکا دانشگاه تهران مطرح شد: سناریوهای سیاست داخلی پیش روی دولت جو بایدن

دکتر زهره نصرت خوارزمی، عضو هیئت‌علمی مطالعات جهان دانشگاه تهران در مصاحبه‌ای با مرکز مطالعات آمریکا، ضمن اشاره به چالش‌های اقتصادی و مسائل فزاینده اجتماعی پیش روی دولت بایدن، معتقد است که آمریکا در این شرایط، پیچیدگی‌های هویتی عمیق‌تری را تجربه خواهد کرد.

دکتر زهره نصرت خوارزمی؛ استادیار مطالعات جهان دانشگاه تهران و همکار در مرکز مطالعات امریکا

مرکز مطالعات آمریکا: عضو هیئت‌علمی مطالعات جهان دانشگاه تهران، بیان داشت که ریاست جمهوری بایدن، یکی از دوره‌های پیچیده ریاست جمهوری در آمریکا، هم به لحاظ وضعیت داخلی و هم روندهای بین‌المللی است. وی اشاره کرد که طبق آخرین آمارها، میزان محبوبیت بایدن چندان خوب نیست. مخالفت با ریاست جمهوری وی در نظرسنجی‌هایی مانند رویترز (%۵۲)، five thirty eight (%53.8) و نیویورک‌تایمز (%۴۲)، به‌شدت پایین آمده است.

چرایی وضعیت شکننده دولت جو بایدن

این احتمال تقویت شده که رئیس‌جمهور آینده آمریکا، می‌تواند فرد دیگری حتی از حزب مخالف باشد؛ اما برای فهم وضعیت شکننده بایدن، چند نکته ضروری است:

اول آنکه، این ارقام یک کل واحد را نشان نمی‌دهند، یعنی جمعیت متکثر در آمریکا، میزان محبوبیت او را متفاوت ارزیابی می‌کنند. برای مثال، %۷۸ از دموکرات‌ها در مقابل %۱۹ جمهوری‌خواهان، هنوز حامی او هستند یا حامیان وی در میان سفیدپوستان (%۵۶)، افراد بدون تحصیلات تکمیلی (%۵۷) و روستاییان (%۶۳) در مقابل رنگین‌پوستان (%۴۸)، افراد کالج رفته (%۴۹) و شهری (%۵۶) بالاتر است.

دوم آنکه، دلایل عدم محبوبیت بایدن نیز متفاوت است و ازجمله آن‌ها، عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی بایدن در کنترل پاندمی و اثرات سوء اقتصادی و اجتماعی آن است. بایدن، زمانی ریاست جمهوری را تحویل گرفت که نرخ بیکاری ۶٫۳ درصد، نزدیک به نرخ بحران ۲۰۰۸ بود و طبق آمار وزارت کار آمریکا، بیش از ۱۰ میلیون نفر بیکار شده بودند و حدود ۲۵٫۵ میلیون نفر یا بیکار بوده یا از کارهای دائمی خود به کارهای نیمه‌وقت، تقلیل جایگاه پیدا بودند. به همین نسبت، خانوارهای زیادی خانه خود را از دست داده بودند، گروه‌های نژادی و قومیتی از رسیدگی کمتر بهداشتی و درمانی در دوره کووید ناراضی بودند (سیاه‌پوستان نیمی از شانس یک سفیدپوست برای بستری یا نجات از مرگ را تجربه می‌کردند). بایدن در چنین شرایطی، قول داد که کاملاً پاندمی را کنترل و آثار سوء آن را تقلیل دهد.

مرهم موقت بر عمق مشکلات اقتصادی

چندان دشوار نیست و نگاه به کارنامه بایدن، نشان می‌دهد که این دوره، چگونه گذشته است. ۲۰۰ میلیون دز واکسن (نرخ %۶۳٫۵) در صد روز اول کاری بایدن، در آمریکا تزریق شده است، هرچند هنوز آمریکا از کشورهایی مانند آرژانتین، عربستان، کره جنوبی و ژاپن، از این حیث عقب‌تر است. وی با تقویت بازار کار در یک سال گذشته، با خلق ۶٫۶ میلیون شغل، آمار بیکاری را به ۴٫۵ درصد تقلیل داده است. بودجه ۱٫۹ تریلیون دلاری تحت قانون طرح نجات آمریکا که در اختیار وی بوده، البته نسبت به بسیاری از دیگر کشورها، رقم قابل‌توجهی است که اقدامات مثبت بایدن را توجیه می‌کند؛ تولید ناخالص ملی (GDP) 3-4 درصد افزایش داشت، ۱۲۷ میلیون خانوار آمریکایی با درآمد حداکثری ۷٫۵۰۰ دلار برای یک زوج، چکی معادل ۱٫۴۰۰ دلار و در صورت داشتن فرزندان، مبالغ بالاتر دریافت کردند؛ به‌عنوان‌مثال، برای خانوار ۴ نفری، چکی معادل ۵٫۶۰۰ دلار برای کمک، به‌خصوص در هزینه غذا و مسکن پرداخت شد. کاهش اعتبار مالیات کودک، به معنای تخفیف در مالیات خانواده‌ها تا سقف ۲۰۰۰ دلار برای هر کودک شایسته‌ای که پرورش می‌دهند نیز در دوره وی اتفاق افتاد. در این طرح تا میانگین ۳۰۰۰ دلار سطح درآمد خانوار برای پرداخت مالیات افزایش داشت و به همین واسطه، ۴٫۱ میلیون کودک در آستانه زیر فقر را از این سطح بالا آورد. ۱۲۳ میلیارد دلار به مدارس کمک شد، ۲۰ درصد شهروندان با کمترین درآمد تا ۲۱ درصد افزایش درآمد را تجربه کردند.

منتقدان بایدن، به‌خصوص از جناح مقابل، معتقدند این آسایش نسبی -که تریلیون‌ها دلار خرج روی دست پرداخت‌کنندگان مالیات آمریکایی گذاشته- مرهم موقتی بر مشکلات عمیق اقتصادی بوده و درواقع، شگردی بوده است که دموکرات‌ها تعمیر اساسی اقتصاد را به تعویق بیندازند. درعین‌حال، برخلاف ظاهر جذاب این ارقام، بخش وسیعی از جامعه آمریکا، معتقد نیستند که بایدن به وعده‌های انتخاباتی اقتصادی و ضد کووید خود، عمل کرده یا شاید به قول نیویورک‌تایمز، مشکل بایدن تا حدی «وعده‌های بیش‌ازحد» نیز بوده است. درنهایت، بایدن بخشی از طرح بزرگ خود را با عنوان دوباره بهتر بسازیم، چنانکه ذکر شد، عملیاتی کرد و فازهای دیگری از آن با مخالفت جمهوری‌خواهان در کنگره و به دلیل مبالغ هنگفت و گستردگی آن ابتر ماند. این‌ها در کنار تورم فزاینده (%۷)، موجب نارضایتی مردم است؛ قیمت بالای سوخت (هر گالن ۵ دلار که با جنگ روسیه-اوکراین، احتمالاً بدتر هم خواهد شد) و خواربار که این مواد اولیه تغذیه و زندگی مردم، بر اساس آمار بلومبرگ در مقایسه با پنج دهه گذشته، افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده و تنها در یک سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش داشته، نمونه‌هایی از واقعیت زندگی روزمره بوده که برای خانوارهای طبقه متوسط نیز شرایط را دشوار کرده است.

با توجه به اینکه محبوبیت بایدن در آخرین نظرسنجی‌ها، کاهش یافته است، انتخابات ۲۰۲۴ را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ آیا ترامپ بازمی‌گردد؟!

گلاپ در یک مطالعه، روندی از نظرسنجی‌های ۱۹۷۲ تا ۲۰۲۱ را نشان داده که همواره از جنگ ویتنام و واترگیت تاکنون، اعتماد مردم به حکومت در آمریکا و به تبع آن، رئیس‌جمهور در امور داخلی و سیاست خارجی رو به کاهش بوده است و بایدن نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ اما در مورد بایدن، اشکالات دیگری هم وارد شده است: برای مثال، مجله نشنال ریویو، البته با موضع مخالف سیاسی، در همین چند روز گذشته، مقاله طولانی‌ای از اشتباهات و عدم پردازش مناسب اطلاعات از سوی بایدن با نمونه‌های عینی ارائه کرد تا این نتیجه صریح را بگیرد که او، یک «مرد اشتباه برای یک شغل سخت» است که نه‌تنها با کارمندان خود در کاخ سفید درگیر است، بلکه حتی قادر نیست، مواضع سیاست خارجی را در یکی دو جمله ساده بیان کند؛ پوتین در هر اظهارنظر وی، متفاوت بازنمایی می‌شود و در کمال تعجب مخاطبان، از حمایت نظامی تایوان سخن می‌راند که هیچ عقبه‎ای در بودجه و سیاست آمریکا ندارد.

۶۸ درصد، طبق نظرسنجی‌ای بی سی نیوز/واشینگتن پست از کارکرد اقتصادی بایدن ناراضی هستند و این، علاوه بر همه موارد مذکور یا موارد سیاست خارجی که خواهیم گفت، یک گفتمان ملی شکل داده که فشار بیشتری برای دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان ایجاد می‌کند؛ بنابراین، دموکرات‌ها با این چالش، روبه‌رو هستند که چگونه پاسخ توجیه‌کننده‌ای به این فضا بدهد. به علاوه آنکه، مطالب مختلفی از منابع گوناگون در آمریکا در حال انتشار است که تغییر در داخل کمپ دموکرات‌ها یا حداقل آمادگی مدیریت گذار به فرد جدید در صورت لزوم را نشان می‌دهد. برای مثال، پولیتیکو در ۲۷ پیمایش از رقابت‌های اولیه انتخاباتی بدون بایدن، پرسیده و ۲۱ مورد گفته‌اند که حتی کاملا هریس، معاون اول او نیز می‌تواند، جایش را پر کند. همچنین، در منابع متعدد، حداقل تا ۱۰ نفر ازجمله برخی رقبای پیشین، نام ‌برده می‌شوند که استعداد ورود به رقابت و حمایتگران مالی نسبتاً آماده‌ای از پیش در چنته دارند. واشینگتن پست آن‌ها را بر اساس شانس رقابت، لیست کرده است که در آن، طبیعتاً نام‌های تکراری مانند پیتر بوتجج، الیزابت ورن و … دیده می‌شود.

بایدن در نشست خبری مارس ۲۰۲۲ در مقر ناتو (در بروکسل)، در پاسخ به ورود ترامپ به رقابت انتخاباتی آینده، تلاش کرد تا چهره معتمد به نفسی از خود نشان دهد و تصریح کرد، در صورت آمدن وی، «بسیار مسرور و خوشبخت» خواهد بود. هرچند خود و اطرافیانش از ابتدا در این مورد، ذهنیت داشته‌اند که رقابت او با ترامپ در دور پیش و شکستش، لزوماً نباید به رقابت دور دومی منتهی شود. ذهنیتی که وال‌استریت ژورنال، در یک نظرسنجی دریافت تنها ۳ نفر از هر ۱۰ نفر آمریکایی فکر می‌کردند، بایدن بخواهد برای دور دوم، به‌خصوص با کهولت سنش، وارد عرصه رقابت شود. علیرغم تمام این شواهد، هنوز بایدن زمان دارد و به‌عنوان کسی که اکنون در کاخ سفید است، از قدرت خوبی برخوردار است تا برای رأی دور بعد تلاش کند. میزان قدرت دموکرات‌ها در کنگره نیز در چند ماه آینده، می‌تواند تعیین‌کننده باشد، زیرا تأیید قوانین مدنظر و بودجه‌های او نیز به این امر بستگی خواهد داشت؛ که البته توضیح خواهم داد که آینده چندان روشنی از این حیث، پیش روی بایدن نیست.

در مورد ورود و امکان موفقیت ترامپ در ریاست جمهوری نیز چالش‌های متفاوتی وجود خواهد داشت: مارک اسپر، وزیر دفاع ترامپ، اولین فردی از تیم او است که با ورود ترامپ به عرصه ریاست جمهوری، مخالف کرده و تصریح کرده است که «به او رأی نخواهد داد»، زیرا ترامپ حتی یک سطح حداقلی لازم از شرافت و اصول را ندارد و منافع خود را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد. مایک پنس، معاون اول ترامپ، مراقب است تا تصاویری که از وی منتشر می‌شود، ترامپ را در کادر نداشته باشد. در رقابت‌های ایالتی نیز ترامپ یکه‌تاز نیست. ایالت جورجیا نمونه خوبی بود که در آن، برایان کمپ توانست دیوید پردو را شکست دهد، درحالی‌که پردو فرماندار منتخب ترامپ بود و نمایندگی او در این انتخابات را (با ۲٫۶ میلیون دلار کمک) مقابل کمپ داشت و کمپ، کسی بود که در انتخابات گذشته، مقابل ادعای تقلب در آن ایالت ایستاد. حامیان مالی ترامپ نیز هم‌زمان به او و جایگزینی برای او می‌اندیشند. برای مثال، فرماندار فلوریدا، ران دوسانتیس، در حال جمع‌آوری کمک از حامیانی است که عمده آن‌ها، حامیان مالی ترامپ هم هستند. این مورد را می‌توان به ورود زودهنگام برخی ایالات به حمایت از دموکرات‌ها اضافه کرد. ۱۵ ایالت مانند نیوجرسی، واشینگتن، جورجیا و قلمرو پورتوریکو، طی نامه‌هایی به کمیته انتخابات دموکرات‌ها، حمایت خود را اعلام کرده‌اند؛ و عواملی از این دست را همچنان می‌توان نام برد که نشان می‌دهد، مسیر دونالد ترامپ نیز به‌سوی ریاست جمهوری، مخاطراتی به همراه دارد. البته او در نزد اقشاری مانند راست‌گرایان و نژادپرستان سفیدپوست یا برخی اقشار مسیحی، محبوب است و هنوز برای سیاست‌هایی مانند احیای سرمایه‌گذاری در داخل آمریکا و اشتغال‌زایی محبوبیت دارد. البته به نظر بنده، فراتر از شخص ترامپ و نشانه‌هایی از شانس موفقیت او، ۴۴ درصد در مقابل ۴۲ درصد بایدن در نظرسنجی کالج امرسون، در ۲۴ و ۲۵ می ۲۰۲۲ یا مطالعات بسیاری که رویارویی با شانس، مساوی بین این دو رقیب را پیش‌بینی می‌کنند، ورود ترامپ، گرمای بازار او و اقبال بخش نسبتاً وسیعی از جامعه آمریکا، نسبت به وی از حیث جامعه‌شناسی و شاید بتوان گفت، روانشناسی اجتماعی اهمیت بیشتری از گمانه‌زنی‌های انتخاباتی دارد.

ماندگاری ترامپیسم و احتمال جنگ داخلی

پدیده ترامپیسم، خواه‌ناخواه پدیده ماندگارتری در جریان‌شناسی در آمریکا خواهد بود تا اندیشیدن به یک یا دو دوره ریاست جمهوری شخص ترامپ. تحلیل‌های روان‌شناختی، غیر نرمال بودن رفتارها و تصمیم سازی ترامپ را بارها مورد ارزیابی قرار داده‌اند و نمونه آن، در کتابی مانند مورد خطرناک دونالد ترامپ، منعکس شده است که در آن، ۲۷ متخصص جنبش «وظیفه آگاهی‌بخشی» را بر خود فرض دانسته‌اند؛ اما وضعیت مغشوش اجتماعی که به انتخاب یا محبوبیت ترامپ در آمریکا انجامیده و تأثیر بلندمدت و البته خطرناک آن بر هویت آمریکایی، همچنان مورد سؤال و دغدغه است. به‌عنوان نمونه، خطر معنوی دونالد ترامپ (۲۰۲۰)، کتابی است که از منظر مسیحیان اونجیکال، تزریق افکار بی‌اساس و خرافی، راست‌گرایی افراطی، نفرت پراکنی، تعصب‌های نژادی و جنسیتی و نوعی بی‌منطقی اجتماعی توسط ترامپ به بدنه جامعه آمریکا را موردنقد قرار داده است که می‌تواند تا مرز جنگ داخلی، آن‌ها را پیش ببرد. صورت مسائل حادث بر این فضا، در آثار متعددی موردبررسی قرارگرفته که کاملاً نشانگر نگرانی عمیق در آمریکا است و چندی پیش، بازنشر کتاب «بحران هویت در آمریکا: مرگ و تولد دوباره ویژن آمریکایی (۲۰۲۲)» بر همین امر صحه گذاشت که جامعه آمریکا، به مرحله‌ای رسیده که از زایش قهرمان عاجز بوده و این شکافی است که افرادی چون ترامپ، با همه بی‌کفایتی آن را پر می‌کنند..

وضعیت آینده انتخابات دموکرات‌ها (مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری) را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

آنچه تاکنون پیش‌بینی می‌شود، موفقیت جمهوری‌خواهان در سنا و شانس بالای آن‌ها در مجلس نمایندگان است. دموکرات‌ها نیز به این رقابت سخت واقف‌اند، چنانکه نانسی پلوسی مدت‌ها پیش در یک جلسه داخلی دموکرات‌ها گفته بود، انتخابات میان‌دوره ۲۰۲۲، «بسیار سخت» خواهد بود. البته تعداد فرمانداران –احتمالاً- در دموکرات‌ها بیشتر خواهد بود. دموکرات‌ها قبلاً حدود ۳۰ کرسی را در مجلس نمایندگان از دست دادند. برخی از این نمایندگان بازنشسته شدند، برخی وارد رقابت سنا یا فرمانداری ایالات خود شده‌اند و برخی در مصاحبه‌ها گفته‌اند، انگیزه رقابت ندارند. فرآیند انتخابات به‌صورت سنتی نیز به‌نوعی توازن قوا میان کنگره و ریاست جمهوری و تقسیم این وظایف بین دو حزب تمایل دارد. البته وجود تغییراتی، می‌تواند همیشه در فرآیند زمان کمی معادلات را جابه‌جا کند، برای مثال، در ویسکانسین، جورجیا و آریزونا با تغییراتی کوچک، ممکن است دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواه‌ها برای سنا انتخاب شوند یا پیگیری موضوع قانونی بودن سقط‌جنین در دیوان عالی، می‌تواند موجی از دموکرات‌ها را بخصوص در نسل‌های جوان، تحریک کند تا به انتخابات میان‌دوره، اقبال بیشتری نشان دهند. درمجموع، آینده چندان روشنی برای بایدن که اشکالات موجود و چالش‌های آن، ازجمله در ناقص اجرا شدن ابتکار دوباره بهتر بسازیم، به عدم همراهی کنگره نسبت می‌دهد، به نظر نمی‌آید وجود داشته باشد.

جنگ روسیه و اوکراین بر سیاست اقتصادی دولت بایدن، چه تأثیری گذاشته است و در آینده، چه تأثیراتی خواهد داشت؟

حمله روسیه به اوکراین، هرچند از طرف بسیاری از کشورها، بخصوص در بلوک غرب تقبیح شده و بسیاری آن را کلید خوردن تغییرات استراتژیک و نوعی تغییر در نظم موجود بین‌الملل می‌دانند، اما میزان خوبی برای سنجش وضعیت واقعی غرب به لحاظ بنیه اقتصادی و تاب‌آوری اجتماعی بوده است. درحالی‌که اوکراین بر روی کمک نظامی، حتی ورود ناتو به جنگ، حساب زیادی بازکرده بود، آمریکا ترجیح داد در حد ارسال کمک مالی، تجهیزات نظامی و البته بیش از همه، راه انداختن پروپاگاندای بسیار و پوتین هراسی متوقف شود. حداقل ۷۱ درصد از شهروندان آمریکایی به الزام نوعی واکنش مؤثر در اوکراین، معتقدند[۲۱] اما اکثریت جامعه (۵۵ درصد) طبق نظرسنجی‌ها از همان آغاز جنگ، ارسال نیروی نظامی به اوکراین را «ایده بد» و اقلیت ضعیفی (۱۳ درصد) آن را ایده مناسب ارزیابی می‌کردند[۲۲]. درواقع، عمده دلیل عدم اقبال مردم آمریکا به ورود این کشور به میدان‌های جنگ جدید نیز طبیعی است که نظام مغشوش معیشت و اقتصادی است؛ بنابراین، هرچند بایدن در اظهارنظرهای مختلف از لزوم تنبیه دیکتاتورها، تهدیدکنندگان صلح جهانی و بالا بردن هزینه برای پوتین، سخن رانده است، اما هرگز ایده ورود نظامی جدی برای دولتمردان آمریکایی، گزینه معناداری نبوده است. مشخصاً یک بسته ۴۰ میلیارد دلاری در اواخر اردیبهشت برای کمک به اوکراین، تصویب شد و جالب آنکه در همین ارسال تسلیحات، مثلاً اخیراً راکت‌های میان بردی برای حمایت از ایالات دونباس ارسال شده که بایدن، بارها متذکر شده این‌ها دوربرد نیستند و تهدید متعادلی برای روسیه است. او این استدلال‌ها را ظاهراً به‌گونه‌ای بیان کرده است که حتی شبهه ورود آمریکا به جنگ پیش نیاید.

اصولاً جنگ‌ها موجب رونق ماشین جنگ و شرکت‌های خصوصی بسیاری در آمریکا می‌شوند، اما افکار عمومی و خواست مردم امروز، حداقلی کردن تنش‌ها است. آمریکا در سال مالی ۲۰۲۱، معادل ۷۵۴ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی به‌صورت آشکار کرده است و این را باید به میلیاردها دلاری افزود که به‌صورت پنهان در امور اطلاعاتی و نظامی صرف می‌شود؛ اما مواجهه همین لشگر بزرگ با عراق و افغانستان در دو دهه گذشته، به‌گونه‌ای بوده که بارها برای ماندن در گل‌ولای باتلاق در منطقه از سوی شهروندان خود و ناظران بیرونی، مورد سرزنش قرارگرفته است. خروج از افغانستان به آن شکل غیرمسئولانه نیز تیر خلاصی بر این ابهت بایدن بوده که هنوز از جناح جمهوری‌خواه تحت‌فشار است.

کاهش رقابت اقتصادی آمریکا

از سوی دیگر با ۲٫۷ تریلیون دلار کسری بودجه که حالا باید دید، طبق ادعای خودشان در سال ۲۰۲۲، کاهش خواهد یافت یا خیر، قطعاً نمی‌توان از شهروندان آمریکا، توقع داشت تا بخواهند آمریکا به‌عنوان کلانتر جهان، ولو با اکراه وارد عرصه‌های جدید نظامی مانند اوکراین شود. شهروندان آمریکا امروز بیشتر نگران از دست دادن سرمایه‌ها و شغل خود به‌سوی دیگر کشورها مانند چین، هند و تایوان هستند و قابل‌درک بوده که قدرت رقابت آمریکا در این عرصه، کاهش یافته است. چنانکه موازنه تجاری منفی ۴۸٫۶ میلیارد دلار با چین، نشانگر جامعه مصرف‌زده آمریکا است که به قول فرید زکریا در کتاب جهان پسا آمریکا در نسل جوان خود، دانش، مهارت و مهم‌تر از همه، انگیزه رقابت مانند ملت‌هایی چون چین را هم ندارد.

بایدن هرچند در انجام ابتکار دوباره بهتر بسازیم در داخل، چندان موفق نبوده است، اما تلاش می‌کند تصویری از خود به‌عنوان منجی جهانی به منصه ظهور بگذارد و در مقابل ابتکار کمربند و جاده[۲۳] چین، ابتکار دوباره جهان بهتر بسازیم[۲۴] را به راه انداخته است که ادعا می‌کند با همکاری کشوهای جی ۷ و در یک جهان بازار آزاد، به تأمین ۴۰ تریلیون دلار نیاز مبرم زیرساخت در کشوهای درحال‌توسعه، کمک خواهد کرد. این، در حالی است خود بلوک جی ۷، اکنون با درگیری روسیه و اوکراین، آینده روشن اقتصادی برای خود متصور نیستند و چالش‌های بسیاری دارند.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد آمریکا

بازگردیم به سؤال، تأثیر جنگ روسیه-اوکراین بر اقتصاد آمریکا، طبق بررسی گلد من سکس، تولید ناخالص ملی در آمریکا که در سال ۲۰۲۱ در حال بهبود با رشد ۵٫۷ درصدی بود و تحت عوامل مختلف داخلی و خارجی و ازجمله با جنگ روسیه-اوکراین، به ۱٫۷۵ درصد کاهش خواهد یافت. درحالی‌که تورم در یک رکورد ۴۰ ساله در بالاترین سطح، ۷٫۹ درصد است. تاب‌آوری در غرب نیز به‌اندازه کشورهایی چون ایران نیست که سال‌ها است با تحریم‌ها، مردم به‌نوعی انعطاف در پذیرش دشواری‌ها رسیده‌اند. دقیقاً بعد از پاندمی -که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها منتظر بازسازی اقتصادی بودند- این جنگ، ممکن است این روند را معکوس کند؛ ایندکس می‌گوید، قیمت مصرف‌کننده[۲۵] در سال گذشته، ۸٫۳ درصد افزایش داشته و به سطح ۲۸۹٫۱۰۹ رسیده که این امر، نشانه فشار بر مردم بوده است که توقع می‌رفت با بهتر شدن زنجیره تأمین[۲۶] رو به بهبود باشد که با این جنگ، چنین نخواهد شد.

منابع انرژی

البته طبیعی است، هنگامی‌که نام روسیه می‌آید، انرژی، مهم‌ترین موضوعی باشد که به ذهن متبادر می‌شود و چرخه زنجیره تأمین نیز یکی از بخش‌های وابسته به آن است. علیرغم اینکه جامعه آمریکا کمتر از قبل، وابسته به نفت است، اما هنوز انرژی، ۴٫۲ درصد از مصرف سرانه آن را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که اروپا با واردکردن ۶۰ درصد از سوخت و منابع انرژی، روسیه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آن بوده و به‌سادگی نپذیرفت، منابع انرژی را در لیست تحریم روسیه بگذارد، آمریکا که خود تولیدکننده بزرگی است و تنها روزانه ۹۰٫۰۰۰ بشکه نفت خام از روسیه وارد می‌کرد، در اقدامی متهورانه توسط بایدن، ورود نفت و بسیاری از مشتقاتش را به آمریکا ممنوع کرد؛ اما تأثیر جنگ و تحریم روسیه در بازار انرژی، ‌خواه‌ناخواه روی زندگی آمریکایی‌ها هم تأثیر دارد. اول آنکه، افزایش قیمت جهانی، منابع انرژی در آمریکا را نیز با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد کرد. گاز وارداتی روسیه برای اروپا (۱۵۵ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱) و آمریکا (۲۱ درصد بنزین و محصولات تصفیه نفت مصرفی)، از هر جا بخواهد تأمین شود، در دنیایی تأمین خواهد شد که نفت در آن، به بالای ۱۰۰ دلار رسیده است؛ بنابراین، شما می‌بینید در ایالت‌های مختلف، قیمت هر گالن بنزین به ۵ یا مثلاً در کالیفرنیا به بالای ۶ دلار رسیده و این، به آن معنا است که همه ابعاد اعم از حمل‌ونقل، کالا و خدمات، گران‌تر خواهد شد.

مواد غذایی

در بعد کشاورزی و بازار مواد غذایی نیز این جنگ، آثار خود را نشان می‌دهد؛ ۳۳ میلیون تن واردات گندم از روسیه که قبل از جنگ، ۳۵ میلیون تن عقب بودند، برای تولید مواد غذایی، معنا‌دار است و هرچند مزارع گسترده در آمریکا، تلاش خواهند کرد تا این کمبود را جبران کنند، قیمت فزاینده سوخت و کود،[۲۷] به‌راحتی اجازه نخواهد داد تا چنین کنند. حتی در صنایع دیگر مانند غذای دریایی که آمریکا، سالانه ۴ میلیارد دلار واردات از روسیه داشته است، ضمن افول شغل‌های وابسته به ورود به این موارد غذایی در بنادر، رستوران‌های بزرگ که از آن بهره می‌بردند، باید به فکر منابع جدید باشند. جالب است در محصولات مصرفی روزمره مثلاً خرچنگ،[۲۸] تغییر هزینه‌ها برای آمریکایی‌ها ملموس است. در سال ۲۰۱۹، ۸۰ میلیون تن از روسیه وارد می‌شده که در خود شیلات مین،[۲۹] الآن مثلاً کیلویی ۷ دلار، فروش می‌رود که نسبت به دوره رکود پاندمی، ۶۰ درصد گران شده[۳۰] است. درمجموع، چالش‌های اقتصادی و مسائل فزاینده اجتماعی، دوره سخت رقابتی برای بایدن و دموکرات‌ها رقم زده و در کل، آمریکا در شرایطی است که پیچیدگی‌های هویتی عمیق‌تری را تجربه خواهد کرد.


[۱] https://graphics.reuters.com/USA-BIDEN/POLL/nmopagnqapa/

[۲] https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/

[۳] https://www.nytimes.com/2022/05/06/briefing/joe-biden-approval-rating-covid.html

[۴] https://graphics.reuters.com/USA-BIDEN/POLL/nmopagnqapa/

[۵][۵] https://www.epi.org/blog/the-economy-trump-handed-off-to-president-biden-25-5-million-workers-15-0-of-the-workforce-hit-by-the-coronavirus-crisis-in-january/

[۶] American Rescue Plan Act (ARPA) (2020)

[۷] Build Back Better

[۸] https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-18/will-inflation-drive-us-food-prices-even-higher

[۹] https://news.gallup.com/poll/5392/trust-government.aspx

[۱۰] https://www.nationalreview.com/the-morning-jolt/joe-biden-is-too-old-to-be-president/

[۱۱] https://abcnews.go.com/Politics/wireStory/bidens-leadership-democrats-faces-test-primaries-84743248

[۱۲] primaries

[۱۳] https://www.wsj.com/articles/half-of-americans-doubt-biden-will-run-in-2024-wsj-poll-shows-11647349654

[۱۴] https://www.reuters.com/world/us/trumps-ex-defense-chief-says-he-wont-back-trump-2024-2022-05-10/

[۱۵]

[۱۶] https://www.politico.com/news/2022/05/10/trumps-south-carolina-donors-vet-desantis-00031514

[۱۷] https://www.politico.com/news/2022/05/06/democratic-primary-2024-dnc-early-states-00030560

[۱۸] https://www.newsweek.com/trump-polls-biden-2024-election-polls-odds-1712101

[۱۹] The Dangerous Case of Donald Trump (2017)

[۲۰] The Spiritual Danger of Donald Trump

[۲۱] https://www.pewresearch.org/politics/2022/05/10/americans-concerns-about-war-in-ukraine-wider-conflict-possible-u-s-russia-clash/

[۲۲] https://www.newsweek.com/most-americans-think-sending-troops-ukraine-bad-idea-poll-1680438

[۲۳] One Belt, One Road

[۲۴] Build Back Better World

[۲۵] Consumer Price Index: سنجه‌ای که میانگین قیمت‌هایی را نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان شهری برای یک سبد کالا و خدمات می‌پردازند.

[۲۶] Chain and supply

[۲۷] https://farmpolicynews.illinois.edu/2022/04/russian-grain-exports-persist-as-rail-delays-impact-u-s-fertilizer-supply/

[۲۸] Lobster

[۲۹] Maine

[۳۰] https://www.axios.com/2022/03/14/ukraine-russia-war-us-economy-pil-gas-wheat