اسرائیل اعتراف دارد که در ترور یک افسر نظامی ایران، دخالت داشته است

اسرائیل اعتراف دارد که در ترور یک افسر نظامی ایران، دخالت داشته است

در خردادماه جاری رژیم غاصب صهیونیستی اقدامات متعددی جهت ضربه زدن به امنیت جمهوری اسلامی ایران و ترور نیروهای نظامی و دانشمندان ایرانی انجام داده است. یکی از این اقدامات ترور شهید صیاد خدایی بوده است که در روبروی منزلشان به فیض شهادت رسیدند. در ادامه مطلبی که پایگاه مادرن پالیسی در این رابطه نوشته است را می خوانیم.

طبق گزارش رسانه­ ها (روز یکشنبه)، سرهنگ صیاد خدائی (پنجاه‌ساله) به شکلی مرگبار، خارج از منزلش در تهران، مورد هدف گلوله قرار گرفت. دو مرد مسلح سوار بر موتورسیکلت با نزدیک شدن به خودرو، پنج گلوله به ایشان شلیک کردند. ایران، اسرائیل را مسئول این ترور می­داند که نشانه ­های اقدامات مشابه آن علیه ایرانی‌های دیگر را داشته و در سایه­‌ای از جنگ -که سال­ ها در زمین، دریا، هوا و فضای سایبری جریان دارد- اتفاق افتاده است. اگرچه سخنگوی نخست ­وزیر اسرائیل از اظهارنظر درباره این حادثه، خودداری کرد اما طبق گفته ­های یک مقام اطلاعاتی، اسرائیل به مقامات آمریکا، اطلاع داده که در این ترور، نقش داشته است. در مراسم خاک‌سپاری سرهنگ خدائی -که در تهران برگزار شد- هزاران نفر به خیابان ­های منتهی به محل دفن، آمده و شعار «مرگ بر اسرائیل»، سر می­دادند و خواستار انتقام بودند.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در سخنرانی روز دوشنبه گفت: «ما کاری می­کنیم که دشمن، از انجام این کار پشیمان گردد. هیچ‌کدام از اقدامات شیطانی دشمن، بدون پاسخ نخواهد ماند.» طبق گزارش رسانه‌های ایران، یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی این کشور (مجید میر احمدی)، این‌گونه اظهار داشت که این ترور، «قطع به‌یقین کار اسرائیل بوده است» و همچنین، هشدار داد که انتقام سختی به دنبال خواهد داشت.

ایالات‌متحده به‌صورت یک­جانبه، سپاه را در فهرست گروه ­های تروریستی قرار داده است؛ تصمیمی که خاستگاه اختلاف ­نظر و بن­بست در مذاکرات با ایران، برای احیای توافق هسته ­ای سال ۲۰۱۵ است. ایران، خروج سپاه از این لیست را پیش­شرط احیای توافق هسته ­ای اعلام کرده اما آمریکا با امتناع از انجام این کار، موجب به بن­بست رسیدن مذاکرات شده است. توافق هسته ­ای از سوی رئیس ­جمهور ترامپ،[۱] ملغی گردید اما رئیس ­جمهور جو بایدن،[۲] خواستار احیای آن بوده و برای این منظور، با ایران در تماس است. به‌طورقطع، ایران تجارب تلخ­ و نگرانی ­هایی درباره جدیت واشنگتن[۳] داشته است. این کشور، خواهان تضمین ­های قطعی است؛ درواقع، ایران توافق هسته ­ای را می­خواهد که تأمین ­کننده منافع دو طرف باشد، هرگونه توافق یک­طرفه، ممکن است از سوی تهران پذیرفته نشود.

اسرائیل نیز به‌صورت علنی با توافق هسته ­ای مخالفت می­کند. درواقع، رئیس­ جمهور ترامپ بعد از دیدار با نخست­ وزیر اسرائیل، تصمیم منفور خروج از توافق به‌صورت یک­جانبه را اتخاذ کرد. برخی از تحلیل­گران ایرانی نزدیک به دولت، اظهار داشته ­اند که هدف این حمله، منحرف کردن مسیر گفتگوهای هسته ­ای در یک نقطه حساس و همچنین، کمرنگ ساختن امکان هرگونه توافق احتمالی ایران و ایالات‌متحده در موضوع سپاه است. به‌هرحال، طبق اظهارات یک مقام اطلاعاتی -که به دلیل افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، نخواست تا نامش فاش شود- اسرائیل به آمریکا، اعلام کرده که این ترور، به‌منزله یک هشدار به ایران بوده است تا انجام عملیات مخفیانه از سوی واحد ۸۴۰ سپاه قدس را متوقف سازد. این، در حالی است که ایران، سرهنگ خدائی را به‌عنوان قهرمان شهیدی به تصویر کشیده که در نوجوانی به سپاه ملحق شده و به‌عنوان داوطلب، به جبهه جنگ ایران و عراق رفته، سپس، نقشی برجسته در میان نیروهای سپاه قدس درگیر با داعش در سوریه، ایفا نموده است. مردم ایران نیز قدردان خدمات او هستند.

توجیه اسرائیل هر چیزی که باشد، این عمل، نقض آشکار قوانین بین ­المللی است. اسرائیل، منشور سازمان ملل و تمامی هنجارهای جهان متمدن را نقض کرده است. همچنین، اسرائیل باید مسئولیت تبعات منفی این اقدام را بر عهده بگیرد و هشدار ایران برای گرفتن انتقام، به‌عنوان قربانی -که هنوز عدالت در موردش اجرا نشده- مشروع است. متجاوز باید درس سختی بگیرد تا از هرگونه رویدادهای ناگوار آتی جلوگیری شود. این مسئله، تنش جدیدی را در منطقه، به وجود آورده است و گمانه ­زنی­ های گوناگونی در خاورمیانه مطرح می­شود. ایران، یک کشور مستقل است و حق مشروع دارد تا از امنیت و منافع حیاتی خود پاسداری کند. این کشور، توانایی انجام واکنش را دارد، اما رهبری دوراندیش در تهران، ممکن است منتظر یک زمان مناسب باشد؛ یک فرصت. ایران نمی­خواهد تنش­ ها را بیش از این، تشدید کند و تلاش دارد تا منازعه موجود را به حداقل برساند، درحالی‌که به صیانت و حفاظت از استقلال و منافع آن نیز متعهد است. در حقیقت، اسرائیل منشأ اصلی تمامی مشکلات خاورمیانه است و از زمان تکوین آن، به‌شدت درگیر ایجاد مشکلات، یکی پس از دیگری بوده است. اسرائیل به سازمان ملل، پایبند نبوده و از اجرای چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، سرباز زده است. شورای امنیت، خواستار این است که سازمان ملل و جامعه جهانی، تحرکات و اقدامات شنیع اسرائیل را -که صلح و امنیت کل منطقه را به مخاطره انداخته­ است- نظارت و رصد کنند.

نویسنده: ضمیر احمد عوان[۴]


[۱] Trump

[۲] Joe Bidden

[۳] Washington

[۴] Zamir Ahmed Awan