جنگ اقتصادی، یکی از حوزه های تقابل ایران و آمریکا در چارچوب جنگ تمدنی

جنگ اقتصادی، یکی از حوزه های تقابل ایران و آمریکا در چارچوب جنگ تمدنی

محمدامین علینقی لنگری؛ دکترای مدیریت مالی و پژوهشگر مرکز برنامه، بودجه و مالی دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین (علیه ‎السلام)

با مرور تاریخ گذشته بشر، درمی‌یابیم که هرگاه جنگی واقع شده است، گروهی که جنگ را می‌‎شناخته‎ و آمادگی مواجهه با دشمن را داشته ‎اند، به پیروزی رسیده‌اند اما گروهی که دانش جنگ را نداشته‎ یا آمادگی و هوشیاری لازم برای مواجهه با دشمن را کسب نکرده‌اند، شکست خورده‌‎اند. پس نتیجه می‌گیریم که تنها در صورتی می‌توانیم فاتح جنگ‎‌‌ها باشیم که دانش جنگ را کسب کرده باشیم و بر اساس این دانش، آمادگی و هوشیاری لازم برای هجوم به دشمن و دفع هجمه آن را در خود، به وجود آورده باشیم. انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب تحول‎خواه در عرصه تمدن بشر است که بر اصلاح سبک زندگی و نظام‌های اجتماعی بر اساس دستورات و تعالیم الهی پیامبران و اولیای خدا، بنا شده است. از آنجا که برنامه اصلی نظام سلطه با محوریت آمریکا برای بهره ‎کشی و استثمار بشریت، طراحی و اشاعه تمدن ‎های ضد الهی و ضد ولایی در جامعه بشریت و مبارزه با تمدن الهی انبیاء و اولیای خدا است، پیروزی انقلاب اسلامی، ملت و دولت ایران را وارد عرصه جنگ تمدنی میان حق و باطل نمود.

 لازمه حفظ و بقای انقلاب اسلامی، پیروزی دولت و ملت ایران در عرصه جنگ‎ های تمدنی است که میدان‎دار طرف مقابل در این جنگ‎ها، ایالات‌متحده آمریکا است؛ بنابراین، جنگ ایران و آمریکا، از نوع جنگ تمدنی است و سیاست‌گذاران کشور باید بر اساس این دیدگاه، به تعیین راهبردهای اساسی مواجهه با ایالات‌متحده آمریکا بپردازند. همان‎گونه که عرض شد، برای پیروزی در هر جنگی، باید دانش نبرد را کسب کرد و با ایجاد آمادگی، در عملیات هجومی و دفاعی وارد شد. بر این اساس، متولیان حفظ انقلاب اسلامی باید دانش جنگ‎ های تمدنی را کسب نمایند و با اطلاع از نقشه ‎ها و راهبردهای دشمن، خود و کشور را برای این جنگ ‎ها آماده نمایند و با انجام عملیات هجومی و دفاعی مناسب، پیروزی در جنگ را به دست آورند.

حال این سؤال پیش می‎آید که جنگ تمدنی چیست و چگونه می‎توان آمادگی لازم برای انجام این جنگ را به دست آورد؟ در جنگ تمدنی، هدف، طراحی، ترویج و تحکیم یک نوع سبک زندگی و نظامات اجتماعی در جامعه بشری و مبارزه با طراحی، ترویج و تحکیم سبک ‎های زندگی و نظامات اجتماعی معارض در جامعه بشری است. هسته طراح و ترویج کننده سبک زندگی و نظامات اجتماعی، قطب تمدن‌ساز نامیده می‎شود. در جنگ تمدنی، قطب‎ه ای تمدن‌ساز علاوه بر تلاش برای طراحی و ترویج سبک زندگی و نظامات اجتماعی خودی و تلاش برای عدم طراحی، عدم ترویج و تحکیم سبک زندگی و نظامات اجتماعی معارض، سعی می‎کنند که قطب تمدن‌ساز طراح و مروج سبک زندگی و نظامات اجتماعی معارض را ضعیف و ناکارآمد نمایند و درنهایت، آن را نابود کنند تا طراح، مجری و مبلغی برای تمدن رقیب و معارض، وجود نداشته باشد. پس اولین گام در جنگ تمدنی، استخراج و طراحی سبک زندگی و نظامات اجتماعی مناسب با مبانی تمدنی است و در گام بعد، باید به ترویج و تحکیم این سبک زندگی و نظامات اجتماعی پرداخت.

ترویج و تحکیم یک الگوی سبک زندگی و نظامات اجتماعی، مستلزم ایجاد حس مثبت و تصویری روشن از آن تمدن در اذهان بشریت است. به همین ترتیب، رویگردانی انسان ها و جوامع انسانی از یک الگوی سبک زندگی و نظامات اجتماعی، مستلزم ایجاد حس منفی و تصویری نامطلوب از آن سبک زندگی و نظامات اجتماعی در اذهان بشریت است. ازاین‌رو، قطب‎ های تمدن ساز در جنگ تمدنی، سعی دارند تصویری مطلوب و جذاب از تمدن خودی در اذهان بشریت بسازند و تصویری نامطلوب و بد از تمدن معارض و دشمن در اذهان بشریت، به وجود آورند.

یکی از جنگ‎ های تمدنی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی علیه جریان انقلاب، طراحی و تحمیل شد، جنگ اقتصادی بوده است. هرچند در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، این جنگ در مقایسه با هجمه های نظامی، امنیتی و سیاسی، کم‎اهمیت‎تر جلوه می‌کرد اما به‎مرور، بر اهمیت جنگ اقتصادی افزوده شد تا جایی که امروز، جنگ اقتصادی در رأس جنگ‎ هایی بوده که علیه انقلاب اسلامی در جریان است. برای پیروزی در عرصه جنگ اقتصادی میان ایران و آمریکا، ابتدا باید به تعریف و شناخت مفاهیم کلی جنگ اقتصادی در چارچوب جنگ‌‎های تمدنی بپردازیم. جنگ اقتصادی با ایالات‌متحده در عرصه جنگ تمدنی، در سه عرصه مطرح می‎شود:

الف)- تلاش برای انطباق زندگی فردی و اجتماعی -اقتصادی با اصول مبانی تمدنی؛ یکی از ابعاد زندگی بشر که نوع سبک زندگی فردی و نظامات اجتماعی در آن حوزه، سعادت یا شقاوت بشریت را تعیین می‎کند، زندگی اقتصادی است. قطب تمدن ساز الهی باید سعی کند تا با استخراج الگوی صحیح سبک زندگی اقتصادی و نظامات اقتصادی از دستورات و تعالیم الهی، سبک زندگی و نظامات اجتماعی موجود در جامعه تحت حاکمیتش را متحول نماید و آن را الگویی برای دیگران قرار دهد. اگر سبک زندگی و نظامات اجتماعی -اقتصادی جامعه ‎ای -که تحت حاکمیت الهی و اسلامی است- مبتنی بر تعالیم و احکام الهی شکل نگرفته باشد، تعارض و تضاد بخش اقتصادی با مسیر اصلی تمدنی پیش می‎آید که موجب انهدام درونی و شکاف تمدنی در جامعه می‎شود؛ بنابراین، طراحان جنگ اقتصادی آمریکایی در تلاش‎اند تا سبک زندگی اقتصادی افراد و ساختارهای اقتصادی جامعه‎ -که تحت حاکمیت جریان الهی و انقلابی است- مبتنی بر احکام و تعالیم الهی شکل نگیرد تا تعارض نظام اقتصادی با احکام و تعالیم الهی، موجب اضمحلال درونی انقلاب اسلامی شود.

ب)- موفقیت در تأمین امکانات با تمرکز بر ایجاد جذابیت در پذیرش و ترویج تمدن؛ هدف ظاهری زندگی اقتصادی در بعد فردی و نظام اقتصادی در بعد اجتماعی، تأمین امکانات موردنیاز افراد، نهادها و حاکمیت است. ازاین‌رو در نظر افراد و جوامع بشری، آن سبک زندگی اقتصادی و نظام اجتماعی -اقتصادی که بتواند بهتر از دیگران، نیازهای افراد، نهادها و حاکمیت را برآورده نماید، برتر و مطلوب‎تر است و به‌این‌ترتیب، جذابیت بیشتری نسبت به پذیرش تمدن موافق با آن، به وجود می‎آید. ازاین‌رو، قطب های تمدن ساز سعی دارند، کاری کنند که جامعه، نمونه ‎ای را که سبک زندگی و نظامات اجتماعی آنان را پذیرفته است، پیشرفته و توانا بر رفع نیازهای اقتصادی جلوه دهند تا جذابیت و گرایش بیشتری نسبت به تمدن موافق آن‎ها، به وجود آید. به همین ترتیب، قطب‎ های تمدن ساز، سعی دارند کاری کنند، جامعه نمونه ای را که سبک زندگی و نظامات اجتماعی تمدن معارض و دشمن را پذیرفته است، عقب‎مانده و ناتوان در رفع نیازهای اقتصادی جلوه دهند تا جذابیت و گرایشی نسبت به آن تمدن، به وجود نیاید. در دوران پهلوی، بهانه و ابزار اصلی دشمن در مبارزه با تمدن اسلامی، پیشرفته نشان دادن جوامع ضد اسلامی و عقب‎ماندگی جوامع اسلامی بود. ازاین‌رو، ارتقای جذابیت تمدن اسلامی، نیازمند موفقیت حاکمیت جمهوری اسلامی در تأمین مطلوب امکانات موردنیاز مردم، نهادها و حاکمیت کشور ایران و سایر کشورهای همسو با انقلاب اسلامی است تا جذابیت و گرایش به تمدن اسلامی در سطح جهانی افزایش یابد، اما دشمن با آن مقابله می‎کند. طراحان آمریکایی جنگ اقتصادی، سعی می‎کنند با ایجاد اختلال اقتصادی، حاکمیت جمهوری اسلامی را در تأمین امکانات موردنیاز مردم تحت حاکمیتش، ناکارآمد جلوه دهند تا جذابیت و مطلوبیت گرایش به تمدن اسلامی از بین برود.

ج)- موفقیت در تأمین امکانات موردنیاز سایر حوزه ‎های جنگ تمدنی؛ قطب های تمدن‌ساز برای طراحی، ترویج و تحکیم سبک زندگی و نظامات اجتماعی موافق با خود و مبارزه با طراحی، ترویج و تحکیم سبک زندگی و نظامات اجتماعی معارض و پیروزی در سایر عرصه‎ های جنگ تمدنی -که میان قطب های تمدن‌ساز اتفاق می‎افتد- نیازمند تأمین امکاناتی هستند که باید آن‌ها را تهیه نمایند. قطب های تمدن‌ساز معارض، سعی می‎کنند در عین تلاش برای تأمین امکانات موردنیاز خود، جلوی تأمین امکانات موردنیاز قطب تمدن‌ساز معارض و رقیب را بگیرند تا نتواند در عرصه های جنگ تمدنی (همانند جنگ نظامی، سیاسی و فرهنگی) علیه آنان موفق شود. طراحان آمریکایی جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، سعی می‎کنند با روش‎های مختلف، جلوی تأمین امکانات موردنیاز پیروزی در سایر عرصه ‎های جنگ تمدنی را بگیرند و نگذارند منابع اقتصادی موجود در کشور، صرف انجام موفق جنگ‎ های تمدنی شود.