سیاست اسرائیل در قبال ایران در حال شکست تدریجی است

سیاست اسرائیل در قبال ایران در حال شکست تدریجی است

تشدید حملات اسراپیل به ایران در هفته‌های اخیر موضوعی است که کارشناسان روابط بین الملل به آن اذعان دارند. این اقدامات بر خلاف رویه و راهبرد دولت قبلی اسراییل است. درهرحال، به نظر میرسد که مهم‌ترین بخش این دستاورد اسرائیل، عبارت است از متقاعد شدن دولت جو بایدن برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا. از طرفی تحریم¬های اقتصادی ادامه¬دار، عملیات مخفیانه گوناگون و تهدید برای بمباران تأسیسات هسته¬ای ایران، موجب توقف برنامه هسته¬ای این کشور نشده، رفتارش را نیز تغییر نداده و بسیار جای تردید است که چنین سیاستی، در آینده نیز بتواند موفق باشد. این تصور هم که یک «تهدید نظامی قابل‌اعتنا» علیه برنامه هسته¬ای ایران وجود دارد، صحیح نیست. اسرائیل در حال انباشت موفقیت¬های تاکتیکی است، درحالی‌که راهبردش در قبال ایران، روبه شکست است. درواقع، میان اظهارات مقامات ارشد اسرائیل و واقعیت موجود در صحنه، شکافی وجود دارد که روز¬به¬روز بزرگ¬تر هم می¬شود.

مترجم: هادی قربانیار

بر اساس گزارش­ ها، اسرائیل، حملات خود به ایران را در هفته­‌های اخیر، تشدید کرده است. برخلاف راهبرد دولت پیشین که بر ایجاد خرابکاری در برنامه هسته ­ای ایران و ترور دانشمندان هسته ­ای این کشور تمرکز داشت، اکنون، گویا این راهبرد تعمیم پیدا کرده و شامل هدف قرار دادن سایر دانشمندان و مسئولان برنامه­ های موشکی و پهپادی و همچنین، نیروهای سپاه قدس شده است. گویا نخست ­وزیر، نفتالی بنت[۱] که به وعده­اش برای اجرایی کردن «مرگ تدریجی» عمل نمود، این حملات را تأیید کرده است (ازجمله آن‌ها، ترور افسر ارشد سپاه قدس، سرهنگ حسن صیاد خدائی در ۲۲ می است). این واقعه، اضافه می­شود به سایر ترورها و خرابکاری‌های اخیر که منسوب به اسرائیل هستند؛ ازجمله حملات سایبری، حمله­ به یک آشیانه مخفی نگهداری پهپادها در ۱۴ فوریه، مرگ مشکوک یکی از مهندسان شاغل در یک سایت مهم نظامی توسعه موشکی در ۲۴ می و مرگ دو متخصص غنی­سازی اورانیوم و صنعت پهپاد که در ۴ ژوئن گزارش شد.

در روز ۷ ژوئن، بنت ضمن اشاره به مسئولیت اسرائیل، به کمیته دفاعی و امور خارجی کنست[۲] گفت: «روزهایی که ایران، مکرراً به اسرائیل آسیب می­زد، وحشت و ترور را از طریق نائبان خود در منطقه ما، گسترش می­داد و درنهایت هم آسیبی نمی­دید، به پایان رسیده است… ما در همه مکان ­ها و زمان­ ها، فعالیت و حضور داریم و به این کار نیز ادامه خواهیم داد» (این امر، اشاره­ای است به دکترین اختاپوس[۳] که توسط بنت ابداع شده است). اعضای ارشد نهاد دفاعی اسرائیل، از اظهارات او انتقاد کردند؛ کسانی که مدعی بودند، چنین اظهارنظرهایی فقط موجب افزایش انگیزه ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل می­شود و معتقدند در مقطع کنونی، بهترین کار، این است که سکوت اختیار شود.

درهرحال، به نظر می­رسد که مهم­ترین بخش این دستاورد اسرائیل، عبارت است از متقاعد شدن دولت جو بایدن[۴] برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان­ های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا. این اقدام که بسیار در اسرائیل، مورد استقبال و تمجید قرار گرفت، کار ایران را برای پذیرش بازگشت به توافق هسته ­ای سال ۲۰۱۵، بسیار دشوار کرد که به‌خوبی با موضع رسمی اسرائیل برای مخالفت با برجام همخوانی دارد؛ علی­رغم دیدگاه­ بسیاری از مقامات سابق اسرائیل مبنی بر اینکه خروج آمریکا از این توافق، یک اشتباه است. از دید یک ناظر، به نظر می­رسد که اسرائیل در زمینه ایجاد سردرگمی و آشوب در رژیم ایران، موفق عمل کرده است. این کشور، همچنین بازدارندگی خود علیه ایران را به شکلی ایجاد کرده است که باعث تقویت وجهه نخست­ وزیر در داخل اسرائیل می­شود، در مقطعی که دولت ائتلافی او در معرض خطر فروپاشی قرار دارد. البته واقعیت برنامه هسته­ای ایران که در جریان نشست ۶ ژوئن شورای حکام آژانس بین ­المللی انرژی اتمی[۵] در وین[۶] آشکار شد، نشان­دهنده عمق پیشرفت این کشور در این عرصه، علی­رغم تلاش­ های اسرائیل برای خنثی ­سازی و ممانعت از آن است. ایران، همچنان به غنی­ سازی ده­ ها کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد ادامه می­دهد، سانتریفیوژهای آی آر ۶[۷] را در یک تأسیسات زیرزمینی در فردو، نصب کرده و اورانیوم فلزی تولید می­کند. تمامی این اقدامات در قالب برجام ممنوع بود؛ همان توافقی که اسرائیل، با عصبانیت با آن مخالفت ورزیده و در دوران ریاست­ جمهوری دونالد ترامپ[۸]، لابی­گری موفقی علیه آن به عمل آورد (ترامپ در سال ۲۰۱۸، علی­رغم اینکه ایران توافق را نقض نکرد، از آن خارج شد). همچنین، جای تردید است که آیا عدم ارائه توضیح از سوی ایران، درباره چرایی پیدا شدن نشانه ­هایی از وجود اورانیوم در اماکن از پیش اعلام ­نشده (موضوعی برای ارائه پیشنهاد محکومیت نه‌چندان محکم در نشست ۸ ژوئن وین)، می‌­تواند برای افزایش فشار بر تهران، مورد بهره ­برداری قرار بگیرد یا خیر؟

اسرائیل در مواجهه با این تحولات، همچنان به اتخاذ موضع سؤال­برانگیز «توقف کامل غنی ­سازی در تمامی سطوح» ادامه می­دهد، درحالی‌که بر یک «نقشه­ دوم» غیرواقع‌بینانه متکی است. تحریم‌­های اقتصادی ادامه­دار، عملیات مخفیانه گوناگون و تهدید برای بمباران تأسیسات هسته ­ای ایران، موجب توقف برنامه هسته‌­ای این کشور نشده، رفتارش را نیز تغییر نداده و بسیار جای تردید است که چنین سیاستی، در آینده نیز بتواند موفق باشد. در جهانی که با کمبود نفت، روبه‌رو است و تمایل دارد تا تحریم ­ها را دور بزند، مفهوم «فشار حداکثری» دوران ترامپ، دیگر کارآمد نیست. درآمدهای ایران از صادرات نفت در شرایط نظام تحریم ­های کنونی، حاکی از این واقعیت است. اکنون، ایران نه‌تنها در دور زدن تحریم­ها تبحر دارد،‌ بلکه جنگ اوکراین نیز باعث گسترده شدن «ائتلافی از کشورهای تحریم شده» ازجمله روسیه و چین، شده است که می­خواهند در برابر تهدیدهای آمریکا ایستادگی کنند. دولت بایدن، همچنین با توجه به بهای بالای بنزین، تمایلی برای اعمال فشار بیشتر ندارد. همسایگان عرب ایران در سرتاسر خلیج‌فارس نیز از منزوی ساختن و تحت‌فشار قرار دادن ایران، واهمه دارند و به نظر می­رسد که آن‌ها، نمی­خواهند تحریم ­ها را بر ایران اعمال کنند؛ موضعی که باعث شد تا دولت ترامپ، علناً از امارات به دلیل نادیده گرفتن فرار از تحریم‌ها انتقاد کند.

این تصور هم که یک «تهدید نظامی قابل‌اعتنا» علیه برنامه هسته ­ای ایران وجود دارد، صحیح نیست. آخرین زمانی که ایران، واقعاً احساس تهدید کرد، سال ۲۰۰۳ بود، زمانی که ده­ها هزار نیروی آمریکایی به عراق حمله کردند، دیگر نیروهای این کشور نیز در افغانستان باقی ماندند و تهران، می­ترسید که گزینه بعدی باشد. این نوع از تهدید و خطر با توجه به بحران­های شدیدتر موجود و تمایل آمریکا برای کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه، دیگر تکرار نخواهد شد؛ بنابراین، درحالی‌که اسرائیل، همچنان موفقیت ­های تاکتیکی چشم­گیری را تجربه می­کند، اما ازنظر راهبردی، به هدف خود مبنی بر ممانعت ایران از توسعه یک برنامه هسته­ای پیشرفته، دست نیافته است. اسرائیل هنوز این ذهنیت را -که به دهه ­ها پیش مربوط است- در سر می­پروراند، بدون اینکه درک کند، جهان تغییر کرده و برنامه هسته­ای ایران نیز تکامل یافته است. درواقع، مبنای سیاست اسرائیل، همچنان بر این اندیشه استوار است که می­توان ایران را از توانایی­ های هسته‌­ای محروم کرد، حتی اگر برنامه هسته ­ای این کشور، آن چیزی نباشد که یک دهه قبل بود. ایران در غلبه بر موانع حوزه فناوری، موفق عمل کرده است، به‌ویژه در زمینه غنی­سازی و ساخت سانتریفیوژ. دانش در ایران، گسترده است و در اذهان تعداد بی‌شماری از دانشمندان هسته ­ای، وجود دارد و بیشتر از آن هستند که بتوان، آن‌ها را نابود کرد. همچنین، اگر تأسیسات هسته ­ای ایران به شکلی خارق­العاده محو شوند، این کشور، همچنان قادر خواهد بود تا به دلیل دارا بودن دانش و فناوری این عرصه، آن‌ها را دوباره و ظرف چند ماه بازسازی کند. به‌علاوه، بر اساس نظرسنجی که شورای شیکاگو[۹] انجام داد، برنامه هسته­ای در ایران، موردحمایت مردم است، لذا حتی اگر سران کشور یا نظام فردا تغییر کنند، بازهم بعید است که این برنامه، کنار گذاشته شود.

درنهایت، راهبرد اسرائیل برای مرگ تدریجی، در یک «جنگ بین جنگ‌­ها» بر مسائل منطقه‌­ای نیز منطبق شده است. به هر شکل، حملات اسرائیل به سوریه و لبنان، نتوانسته است رفتار و موضع ایران را تغییر دهد و موجب تضعیف حزب‌الله لبنان نیز شود. با توجه به این واقعیت­‌ها، اسرائیل فقط یک پیروزی شکست آمیز در مقابل ایران، به دست آورده است. در بهترین حالت، حملات اسرائیل، موجب توقف این برنامه می­شود. در بدترین حالت، آن‌ها ایران را تشویق می­‌کنند تا سریع‌تر گام بردارد. اسرائیل، به برآورد مجدد و اتخاذ راهبردی نیاز دارد که با وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران، منطبق بوده و به آن، اجازه دهد تا تأثیر بیشتری بر افکار عمومی بین‌­المللی داشته باشد.

سخن آخر اینکه، اسرائیل در حال انباشت موفقیت­ه ای تاکتیکی است، درحالی‌که راهبردش در قبال ایران، روبه شکست است. درواقع، میان اظهارات مقامات ارشد اسرائیل و واقعیت موجود در صحنه، شکافی وجود دارد که روز­به­روز بزرگ­تر هم می­شود. پس لازم است تا یک سیاست متعادل اتخاذ شود که شرایط برنامه هسته ­ای ایران را مدنظر قرار دهد، آن‌هم قبل از اینکه خیلی دیر شود. مقامات اسرائیل، باید به یاد داشته باشند که اعمال فشار و منزوی ساختن ایران و همچنین، تغییر معادله بازدارندگی میان کشورها، می­تواند به بروز یک واکنش شدید از سوی تهران، منجر شود و به یک رویارویی منطقه‌­ای منتهی گردد.

منبع:

نویسنده: دنی سیترینوویچ[۱۰]


[۱] Naftali Bennett

[۲] Knesset Foreign Affairs and Defense Committee

[۳] Octopus Doctrine

[۴] Joe Biden

[۵] Atomic Energy Agency’s Board of Governors

[۶] Vienna

[۷] IR6

[۸] Donald Trump

[۹] Chicago Council

[۱۰]Danny Citrinowicz