برجام در ابهام

برجام در ابهام

آمریکا و ایران، در حال سنجش پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای هستند.تهران، یکی از خواسته‌های کلیدی خود را که ماه‌ها موجب گره خوردن و توقف مذاکرات شده بود، کنار گذاشت، ولی اکنون، درخواست جدیدی دارد.

مترجم: هادی قربانیار

هفده ماه پس از اینکه ایالات‌متحده و ایران، مذاکره برای بازگشت احتمالی به توافق هسته‌­ای سال ۲۰۱۵ را -که رئیس‌­جمهور دونالد ترامپ[۱] از آن خارج شده بود- آغاز کردند؛ طبق گفته مقامات غربی، اتحادیه اروپا یک پیشنهاد «نهایی» را به هر دو طرف ارائه کرد تا پیش از اینکه مذاکرات به شکست بی‌نجامد، آن را بررسی کنند. مذاکرات در میان وقفه‌­ها، بحران‌­ها و نتیجه­‌گیری­‌های تهدیدآمیز متعددی ادامه یافت و بسیار بعید است که این طرح نهایی، نمایانگر فصل آخر باشد. البته مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا، می­گویند که صبرشان به سررسیده و با توجه به اینکه ایران، پیوسته در حال توسعه برنامه هسته‌­ای خود است. مسئول سیاست ­خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل،[۲] روز دوشنبه در توییتی گفت: «آنچه قابل گفتگو بود، بحث شد و اکنون، در یک متن نهایی قرار دارد.» مقامات آمریکایی، مدت‌­ها نسبت به اینکه زمان برای رسیدن به یک توافق، روبه اتمام است، هشدار داده‌‌اند. یکی از مقامات وزارت امور خارجه[۳] آمریکا -که به دلیل صحبت از موضوعات حساس، نخواست تا نامش فاش شود- اظهار داشت که ایالات‌متحده، «آماده است تا سریعاً توافق را به سرانجام برساند» و اینکه طرح اتحادیه اروپا، «تنها مبنای ممکن»، برای این کار می­‌باشد.

مقامات آمریکایی تردید دارند که ایران، آماده کاستن و محدود ساختن برنامه­ هسته‌­ای خود در ازای لغو تحریم‌هایی باشد که اقتصادش را تضعیف کرده است. البته برخی از تحلیل­گران، می­گویند که طرف­‌ها، آهسته‌­تر از آنی که انتظار می‌­­رفت، حرکت می­کنند. ایران در چرخشی آشکار از دو خواسته کلیدی خود، عقب­‌نشینی کرده است. طبق اظهارات افراد مطلع از روند گفتگوها و همچنین، دو مسئول ایرانی آگاه در این زمینه، خواسته اول، اصرار بر این است که آمریکا، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌­های تروریستی خارج کند. این خواسته به یکی از آخرین موانع برای احیای توافق، تبدیل شده بود، بعد از اینکه رئیس­‌جمهور بایدن[۴] از خارج کردن این نهاد از فهرست سازمان­‌های تروریستی -که بر اساس دستور سال ۲۰۱۹ آقای ترامپ،[۵] انجام شده بود- امتناع ورزید. خواسته دوم، اصرار بر این است که دولت بایدن، تضمین بدهد تا رئیس­‌جمهور آینده آمریکا، از توافق هسته‌­ای خارج نمی­شود، حتی اگر ایران به تعهداتش پایبند بماند؛ همان‌­گونه که ترامپ در سال ۲۰۱۸ انجام داد. طبق گفته دو مقام ایرانی، ایرانی­‌ها پذیرفته‌­اند که چنین وعده­ای امکان­‌پذیر نیست.

جوزف سیرینچیون[۶]، کارشناس سیاست هسته‌­ای -که در طول مذاکرات نهایی ­سازی برجام از نزدیک با دولت اوباما،[۷] همکاری مشورتی داشت- گفته است: «نسبت به ماه می گذشته که توافق، تقریباً حاصل شده بود، قبل از اینکه به دلیل انتخابات ایران، به حالت تعلیق درآید، ما بیشتر به توافق نزدیک هستیم». «سخن آخر: ممکن است که توافق، حاصل شود.» چنین پیشرفتی برای آقای بایدن، یک دستاورد سیاست خارجی را فراهم می­‌سازد، با توجه به اینکه او، انتخابات می‌ان­دوره را در پاییز امسال، در پیشِ ­رو دارد، اگرچه برخی از مقامات اروپایی، می‌گویند که رئیس‌­جمهور آمریکا، احتمالاً از انتقاد سیاسی به دلیل تجدید توافق دوران اوباما که تقریباً تمام جمهوری­‌خواهان آن را تقبیح نموده و حتی برخی از چهره­‌های اصلی دموکرات نیز با شکل اصلی آن مخالف هستند، واهمه دارد.

عامل دیگر، درخواست تازه ایران، مبنی بر این است که آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی[۸]، دیده­بان هسته‌­ای سازمان ملل، تحقیق و تفحص سه‌ساله از میزان اورانیوم اعلام­ نشده در سایت­‌های تحقیقاتی متعدد در ایران، از جمله برخی مکان­‌ها را که تهران، اجازه بازدید بازرسان آژانس از آن‌ها را نداد، متوقف نماید. ایران، به شدت منکر این شده است که از غنی‌­سازی اورانیوم، مقاصد نظامی را دنبال می­کند. آقای سیرینچیون اظهار داشته است: «این، سبک آن‌ها است؛ حرکت به سمت یک توافق اما در لحظه نیل به آن، بیان این جمله که فقط یک مورد دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود». طبق اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، زمانی که عناصر اسرائیل، هزاران سند و سی­دی درباره برنامه هسته‌­ای ایران را از انباری در تهران، به سرقت بردند، آژانس، آثاری از ذرات اورانیوم را کشف کرد. اسناد به سرقت ­رفته، نشان می‌­دادند که ایران، حداقل تا سال ۲۰۰۳ یک برنامه هسته‌­ای با مقاصد نظامی را پیش می‌برده و ایالات‌متحده، معتقد است که این روند، متوقف شده است. اسرائیل، همچنان قانع نشده است که این برنامه، پایان یافته باشد. البته ایران، توقف بازرسی‌­ها را عامل کلیدی برای تأیید توافق هسته‌­ای قرار داده و حتی با اینکه آژانس، جزء امضاکنندگان آن نبوده و در مذاکرات نیز شرکت نداشته است.

دبیر کل آژانس، رافائل گروسی[۹] نیز اظهار داشته که برای این نهاد، دشوار است تا با اطمینان کامل، ارزیابی وضعیت غنی ساز در ایران را مجدداً آغاز کند، زیرا این کشور، ماه­‌ها از جایگزینی کارت­‌های حافظه و دوربین‌­ها توسط آژانس، ممانعت به عمل آورده است و این را بخشی از تلاش‌­ها برای اعمال فشار بر مذاکرات می‌­داند. طبق دیدگاه الی گران‌مایه،[۱۰] از شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا[۱۱] -که مذاکرات را دنبال می­‌کند- «درست مانند سال ۲۰۱۵، بسیار دشوار است تا گذشته ایران را از آینده­ آن جدا کنیم.» وی افزود: «ایران می­خواهد تا تحقیقات آژانس نسبت به گذشته‌اش را پایان دهد که آن را بخشی از احیای توافق برجام، در نظر می­‌گیرد. غرب، نمی‌خواهد که این تحقیقات، کنار گذاشته شود.» علی واعظ[۱۲]، مسئول گروه بین­‌المللی بحران[۱۳] گفته است: «اشتباه ایران، این است که می‌­خواهد بازرسی‌های سازمان ملل، روند خود را طی نکند. باید یک‌بار برای همیشه، موضوع شفاف شود. طرفین، به حل‌وفصل چندین موضوع موفق شدند که یک تحول مثبت است؛ اما این واقعیت که تنها یک اختلاف وجود دارد، موفقیت را تضمین نمی­کند.» حتی اگر درنهایت، توافق امضا شود، توافق جدید، ماه‌­ها زمان نیاز دارد تا اجرایی گردد. منتقدان اشاره کرده­اند که حتی اگر ایران با محدودیت­٬های­ غنی‌سازی اورانیوم در توافق قبلی موافقت می‌­کرد، بازهم اگر بخواهد سلاح هسته‌­ای بسازد، دانش کافی برای این کار را دارد و این مسئله، آن را به «کشوری در آستانه هسته‌­ای ­شدن» تبدیل می­‌کند. همچنین، ایران نمی‌پذیرد که توافق پیشنهادی کنونی (۳۵ صفحه‌­ای)، طرح نهایی باشد. خبرگزاری نور، رسانه­ وابسته به شورای عالی امنیت ملی، روز سه­شنبه اعلام کرد که «به طور طبیعی، جمهوری اسلامی ایران، متن کنونی را به‌عنوان طرح نهایی نمی­‌پذیرد.»

بعد از اینکه آقای بایدن در بهار، از خارج کردن سپاه از فهرست سازمان­‌های تروریستی امتناع ورزید، ایران سانتریفیوژهای جدید پیشرفته را در تأسیساتی که در عمق زمین قرار دارند، نصب کرده و اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد غنی کرد که نزدیک به سطح لازم برای ساخت بمب، بوده و در موارد غیرنظامی کاربردی ندارد. بسیاری از تحلیل­گران در ایران، تردید دارند که توافق در شرف حصول باشد. دولت محافظه‌­کار ایران با اختلافات داخلی مواجه است و احزاب تندرو به غرب بی‌­اعتماد هستند. اعطای امتیازات کلیدی نیز خطر واکنش سیاسی را به دنبال دارد. برخی از نمایندگان محافظه‌­کار مجلس اظهار داشته‌­اند، هر توافقی که سپاه را در فهرست سازمان­‌های تروریستی قرار دهد، قابل پذیرش نیست. تحلیل­گران معتقدند که اگر رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌­ای، پیشنهاد کنونی غرب را رد ­کند، احتمالاً ایران، مذاکرات را ترک نخواهد کرد. ایران خود را در شرایطی می­‌بیند که در قبال غرب -که برای توافق مشتاق است- اهرم ­فشار دارد و این اتفاق، باعث می­شود تا نفت بیشتری از ایران، وارد بازار جهانی شود که از قیمت­‌های بالای انرژی رنج می‌­برد. البته آیت‌الله خامنه‌­ای نیز برای لغو تحریم­‌های محدودکننده مشتاق است.

آقای واعظ خاطرنشان کرد که اگر این تلاش برای نیل به توافق با شکست مواجه شود، غرب باید به جایگزین‌های محدودتر فکر کند. وی افزود: «احتمالاً آن‌ها، آن زمان در فضایی از رقابت تشدید شده میان تحریم‌­ها و سانتریفیوژها، به دنبال گزینه‌­های جایگزین مانند یک توافق موقتی می­‌روند.»

منبع: https://www.nytimes.com/2022/08/09/us/politics/iran-nuclear-deal-eu.html

نویسنده: مایکل کراولی[۱۴]، استیون ارلنگر[۱۵]، فرناز فصیحی[۱۶]


[۱] Donald J. Trump

[۲] Josep Borrell Fontelles

[۳] State Department

[۴] Biden

[۵] Trump

[۶] Joseph Cirincione

[۷] Obama

[۸] International Atomic Energy Agency

[۹] Rafael M. Grossi

[۱۰] Ellie Geranmayeh

[۱۱] European Council on Foreign Relations

[۱۲] Ali Vaez

[۱۳] International Crisis Group

[۱۴] Michael Crowley

[۱۵] Steven Erlanger

[۱۶] Farnaz Fassihi