ضرب الاجل برای پاسخ به یک پرسش آیا آمریکا و ایران خواهان توافق هستند ؟

ضرب الاجل برای پاسخ به یک پرسش آیا آمریکا و ایران خواهان توافق هستند ؟

با به پایان رسیدن گفتگوهای هسته‌ای بدون حصول توافق، آمریکا و ایران، با یک ضرب‌الاجل مواجه هستندبعد از اینکه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، پیش‌نویس نهائی را ‌که می‌تواند گشایش و توسعه‌ای مهم در صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی باشد تدوین کردند، آمریکا و ایران، تنها چند هفته فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که آیا خواهان احیای توافق هسته‌ای هستند یا خیر.

مترجم: هادی قربانیار

مذاکرات روز دوشنبه در وین[۱]، گفتگوهایی را که بیش از ۱۵ ماه به طول انجامیده بود، جمع­‌بندی کرده و به یک طرح کلی رساند که نیازمند امضای رئیس‌­جمهور آمریکا جو بایدن[۲] و همتای ایرانی­اش، ابراهیم رئیسی است؛ این امر، مطلبی است که توسط دو تن از دیپلمات­‌های اتحادیه اروپا -که از نزدیک در جریان امور قرار دارند- بیان شده است و آن‌ها در عوض صحبت از مسائل حساس و مهم، نخواسته‌اند تا هویتشان فاش گردد. توافق هسته‌­ای سال ۲۰۱۵ به کشور خلیج‌فارس، رهایی از مجازات تحریم‌­های اقتصادی ازجمله فروش نفت را در ازای محدودیت برنامه هسته‌­ای اعطاء کرد. این توافق، به‌تدریج پس از خروج چهار سال قبل دولت ترامپ[۳] از آن، دچار گسستگی و نابودی شد. توافق احتمالی روی میز به تشریح گام‌­هایی می‌پردازد که ایران و آمریکا باید بردارند. بر این اساس، ایران باید ذخایر اورانیوم غنی­ شده خود را در ازای دریافت امتیازات اقتصادی از آمریکا، از بین ببرد. طبق اعلام مقامات رسمی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل،[۴] پیامی را به سران ارسال خواهد کرد، آن‌هم مبنی بر اینکه چند هفته وقت دارند تا برای ورود دوباره به توافق تصمیم بگیرند. گفته شده که فرستاده ویژه آمریکا، رابرت مالی[۵] و مذاکره­‌کننده ارشد ایران، قرار است تا ظرف چند روز آینده، به پایتخت‌های خود بازگردند.

خبرگزاری متعلق به دولت ایران، به نقل از یکی از وزرای امور خارجه اعلام کرد، متن پیش­نویس که با وساطت و تلاش بورل، هماهنگ و تدوین شده، همچنان نیازمند مطالعه جامع و کامل است و ایران پس از بررسی، پاسخ می­دهد که آیا چنین توافقی، امکان­پذیر می‌باشد یا خیر. اصرار تهران بر اینکه بازرسان آژانس بین‌­المللی انرژی اتمی[۶] بازرسی­‌های خود از یک دهه فعالیت­‌های هسته‌­ای را پایان دهند، همچنان موضوع محل مناقشه است و گفتگوها، نتوانسته‌­اند برای آن، راه‌حلی بیابند. آژانس، سال­‌ها به جستجو برای آثار اورانیوم غنی ­شده در چندین مورد از تأسیسات هسته‌­ای اعلام ­نشده، اقدام کرده است و هیئت حکام این نهاد مستقر در وین، رسماً ایران را در ماه ژوئن، به دلیل عدم همکاری تقبیح کرد. طبق اظهارنظر دیپلمات‌­های اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و آمریکا، در حال میانجی­گری میان ایران و آژانس هستند تا بدین‌وسیله، موضوع مورد مناقشه حل‌وفصل شود. البته این بحث‌­ها در مسیری مجزا، جریان داشته است و هیچ تضمینی وجود ندارد که آژانس -که به‌عنوان مأمور رسیدگی و بازرس مستقل هسته‌­ای عمل می­کند- با مصالحه موافقت کند.

ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد غنی­شده ایران

حجم مواد از زمان خروج آمریکا از برجام، پیوسته افزایش یافته است.

پس از اینکه آمریکا از توافق اصلی موسوم به برجام خارج شد، ایران فعالیت­‌های هسته‌­ای خود را افزایش داد و همچنین، نظارت­‌های بین‌­المللی از سایت­‌های هسته‌­ای را محدود ساخت. در صورتی که سران این کشور، تصمیم به نظامی سازی فعالیت­‌های هسته‌­ای خود بگیرند، این کشور به اندازه کافی اورانیوم غنی ­شده برای تولید سلاح‌­های متعدد، ذخیره کرده است. درحالی‌که ایران، همواره اعلام کرده است که فعالیت و برنامه هسته‌­ای کاملاً صلح‌­آمیزی دارد، اما قدرت­‌های جهانی، پیگیر توافق سال ۲۰۱۵ بودند تا این ادعا تصدیق شود. طبق اظهارات مقامات رسمی اتحادیه اروپا، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران (سطحی که بازرسان آژانس، آن را از نظر فنی غیرقابل­‌تمییز از سطح لازم برای تولید بمب می­خوانند)، نشان می­دهد که چرا طرفین، اکنون نیازمند توافقی فوری هستند، نه اینکه بگذارند وضعیت توافق در شرایطی برزخ گونه بدتر شود. البته ممکن است که سیاست‌ها، هرکدام از طرفین را از پذیرش طرح­‌ها و پیشنهادهای اتحادیه اروپا بازدارد. دیپلمات‌­ها می‌گویند که ایران، کاملاً آگاه است که دست کشیدن از دستاوردهای هسته‌­ای، به معنای قربانی کردن اهرم فشار مذاکراتی است که ایجاد آن، سال­‌ها زمان برده است. در آمریکا، جایی که هر دو حزب، شدیداً با توافق هسته‌­ای مخالف هستند، توافق با ایران، می­‌تواند برای دولت بایدن دشوار باشد؛ دولتی که دموکرات­‌هایش با خطر از دست‌ دادن کنترل کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر مواجه هستند.

منبع: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-08-08/us-iran-put-on-clock-after-nuclear-talks-end-without-agreement

نویسنده: جاناتان تیرون[۷]


[۱] Vienna

[۲] Joe Biden

[۳] Trump

[۴] Josep Borrell

[۵] Robert Malley

[۶] International Atomic Energy Agency

[۷] Jonathan Tirone