مشکلات اقتصادی پکن، طرح­‌های او را در قبال تایوان، با پیچیدگی روبه‌رو می‌­سازد

مشکلات اقتصادی پکن، طرح­‌های او را در قبال تایوان، با پیچیدگی روبه‌رو می‌­سازد

با ادامه تمرینات نظامی چین نزدیک جزیره تایوان، فضای امنیتی نگران‌کننده موجود، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند؛ آیا چین قصد دارد در آینده نزدیک به تایوان حمله کند؟خوشبختانه، افتضاح اقتصادی کنونی چین، حاکی از آن بوده که چنین چیزی بعید است.

مترجم: هادی قربانیار

چند هفته قبل از سفر نانسی پلوسی،[۱] رئیس مجلس نمایندگان آمریکا[۲] به تایوان، چین شاهد یک رکود شدید اقتصادی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بود، رقمی که از ۸/۴ درصد در سه‌ماهه اول، به ۴/۰ درصد رسید؛ عامل اصلی این افول، سیاست «کووید صفر» بوده است. محدودیت­‌های شدیدی که از آوریل تا ژوئن بر فعالیت­های مردم اعمال شد، به‌شدت اقتصاد خانواده­‌ها را تحت تأثیر قرارداد و روند خدمات‌دهی محلی در بحبوحه موج‌­های پیاپی بیماری کرونا، با مشکلاتی همراه بود. مجموع خرده‌­فروشی کالاها برای مصرف­‌کنندگان در ماه آوریل، شاهد کاهش ۱۱ درصدی از میانگین رشد ۷ درصدی هر دو ماه ژانویه و فوریه بود. رشد تقریباً صفر سه‌ماهه دوم، تنها عامل نگرانی برای سران چین نیست. رکود اقتصادی برخی مشکلات ریشه­‌دار را نمایان ساخته است که مقامات، سال­‌ها در دورانی که اقتصاد در حال رشد بود، آن‌ها را نادیده می‌­گرفتند. مشکلی که اخیراً بیشترین توجه را به خود جلب کرده، تأخیر در تکمیل ساخت­و­ساز است که ناشی از بودجه ناکافی شرکت­‌های سازنده یا اختلافات حل نشده درباره حقوق مالکیت بوده است.

رفع محدودیت­‌های حاکم بر فروش خانه‌­های افراد حقیقی در سال ۱۹۹۸، باعث ایجاد بازاری پررونق برای بیش از دو دهه شد و بدهی­ مالی بر سازندگان و خانواده‌­ها تحمیل کرد. فروش زمین­ه‌ای دولتی به سازندگان، به منبع درآمد مهمی برای مقامات محلی هر منطقه تبدیل شد. اکثر مردم از داغ ­شدن بیش از اندازه بازار مسکن، آگاه نبودند تا اینکه کشتی اقتصادی، اخیراً با کوه یخ برخورد کرد. رکود اقتصادی نه‌تنها سازندگان بلکه خریداران مسکن را نیز تحت‌فشار و نگرانی، قرار داده است. بسیاری از مردم، به دلیل قوانین سخت‌گیرانه بیماری کرونا -که بسیاری از مشاغل را به تعطیلی کشاند- شغل خود را از دست دادند. نرخ بیکاری به طور خاص در ۳۱ شهر بزرگ، افزایش یافته است؛ نزدیک به ۷ درصد در ماه‌­های می و ژوئن و بیشتر از ۵ درصد در ژانویه و فوریه.

رکود و افول اقتصادی، نقدینگی بانک­­‌های چین را در معرض خطر قرارداد، زیرا خریداران از پرداخت وام‌­هایی که برای خرید زمین­ گرفته بودند و کار ساخت آن‌ها ناتمام مانده بود، امتناع ورزیده و آن را تحریم کردند. با توجه به بدهی­‌های کلان سازندگان مسکن و قدرت بخش خصوصی، ممکن است که حمایت مالی بانک مرکزی از سازندگان به‌وسیله تمدید وام­ها، راه‌­حلی دائمی نباشد. بر اساس داده‌­های بانک جهانی[۳]، نسبت بدهی بخش خصوصی به تولید ناخالص داخلی[۴] در چین در سال ۲۰۲۰، برابر با ۱۸۳ درصد بوده که یکی از بالاترین­‌ها در جهان و به‌مراتب، بیشتر از این رقم برای آمریکا -که ۵۵ درصد بوده- است. نکته جالب‌توجه این است که با توجه به اهمیت بخش مستغلات در اقتصاد چین، دولت هیچ راهی به‌جز حفاظت از آن در برابر فروپاشی ندارد. برآورد می­شود که دارایی مسکن، زمین و بخش‌­های مرتبط با آن، ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی چین را به خود اختصاص بدهند. در سال ۲۰۲۰، بیش از نیمی از سرمایه­٬گذاری در دارایی­‌های ثابت در سرتاسر کشور، توسط بخش مسکن و مستغلات پیش برده شد. گزارش اداره ملی آمار چین،[۵] نشان می­دهد که نزدیک به ۲۷ میلیون نفر به طور مستقیم، توسط بخش ساخت­‌و­ساز و املاک استخدام شدند. حمایت مالی که از بخش املاک و مستغلات به عمل آمد، شکستی برای سیاست توزیع درآمد چین در قالب برنامه «رفاه مشترک» است که در سال ۲۰۲۱ عملیاتی شد. این طرح، ضروری و لازم‌الاجرا در نظر گرفته شد تا مانع قدرت گرفتن بیش از اندازه و فراتر از کنترل حکومت افراد و شرکت‌­های ثروتمند شود. همچنین، این برنامه قصد داشت تا بی­ثباتی احتمالی اجتماعی را مهار کند که به دلیل شکاف درآمدی رو به رشد میان شهروندان چینی، به وجود آمده بود.

 در سال ۲۰۲۰، نخست­‌وزیر جمهوری خلق چین، لی که چیانگ[۶] افشا کرد که ۶۰۰ میلیون نفر در این کشور، ماهیانه فقط ۱۰۰۰ یوآن (۱۴۰ دلار) درآمد دارند. فشار دولت بر بخش املاک و مستغلات به دلیل رکود سریع بازار مسکن متوقف شد. در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲، نرخ رشد بخش مسکن و مستغلات، ۷ درصد کاهش یافت که مهم‌ترین کاهش در میان تمامی بخش‌­ها در چین است. به سبب شرایط قرنطینه سرتاسری که باعث تعطیلی کسب­و­کارها شد و افزایش بیکاری را رقم زد، فروش مسکن در ماه می در شهرهای بزرگ در مقایسه با سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. حزب کمونیست چین[۷] در تلاش برای درمان این بیماری اقتصادی، برنامه رفاه مشترک خود را کنار گذاشته و تمرکزش را روی رشد اقتصادی قرارداد. روشن است که چین، نمی‌تواند درباره چگونگی تقسیم و توزیع منافع و مزایا، بدون اینکه آن‌ها را در اختیار داشته باشد، فکر کند. تأثیر سیاست کووید صفر، به حدی عظیم و گسترده بوده که بعید است چین، بتواند هدف رسمی رشد ۵٫۵ درصدی در سال ۲۰۲۲ را محقق کند. بانک جهانی پیش‌­بینی اقتصادی خود برای چین را به ۴٫۳ درصد در سال ۲۰۲۲، تغییر داده است. صندوق بین‌­المللی پول[۸]، با کاهش رقم این پیش‌­بینی آن را به ۳٫۳ درصد رساند.

چین در مواجهه با مشکلات اقتصادی داخلی، نیاز مبرمی به تجارت و سرمایه­‌گذاری بزرگ­تر و بیشتر خارجی دارد، عامل ضروری دیگر در سیاست «چرخه دوگانه» این کشور تا اقتصاد خود را حفظ کند. سیاست چرخه دوگانه که در سال ۲۰۲۰ اعلام شد، راهبردی است که هدف آن، ارتقای اقتصاد چین با استفاده از تقویت مصرف داخلی، تجارت و سرمایه­٬گذاری خارجی است. بدون تقاضای جهانی پایدار که تضمین‌­کننده صادرات انعطاف‌­پذیر چین است، اقتصاد این کشور، سقوط و افول بیشتری را تجربه خواهد کرد. تولیدکنندگان خارجی به‌ویژه شرکت­‌های تولیدکننده تایوانی، نقشی کلیدی در توسعه تجارت خارجی چین ایفا کرده‌­اند؛ مثلاً بر اساس گزارش وزارت بازرگانی چین[۹]، در سال ۲۰۲۰، شرکت‌­های خارجی تولیدکننده در چین، عامل ۳۶ درصد از کل صادرات و ۴۲ درصد از مجموع واردات این کشور بودند. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها، سیاست «همزیستی با ویروس کرونا» را در پیش گرفتند، اما سیاست کووید صفر سخت‌گیرانه چین، این کشور را در جایگاهی با امتیاز و نفع کمتر در مقایسه با سایر کشورها نسبت به جذب سرمایه­‌گذاران خارجی قرارداد.

به‌علاوه، تقابل ادامه‌­دار چین با غرب در مسائل حقوق بشر و جنگ اوکراین نیز باعث افزایش نگرانی­‌های شرکت‌های خارجی شد. برخی از شرکت‌­های بزرگ خارجی فعال در بخش­‌های غیرمالی، قبلاً تصمیم خود مبنی بر کاهش سرمایه‌­گذاری در چین در سال آینده را اعلام کرده بودند، درحالی‌که دیگران نیز ممکن است، رویکرد «صبر و منتظر حوادث آتی­ ماندن» را در پیش بگیرند. با توجه به تمامی این نکات چالش­زای اقتصادی، آغاز یک جنگ در تنگه تایوان،[۱۰] باعث دورتر شدن سرمایه­‌گذاران خارجی شده و اقتصاد از قبل شکننده در چین را درهم می­شکند. به‌علاوه، ممانعت تایوان از تأمین چیپ­‌های نیمه‌­رسانا برای چین به دلیل جنگ، بیشتر به این کشور ضربه خواهد زد. هوآوی[۱۱]، تولیدکننده چینی گوشی­‌های هوشمند، پس از اینکه شرکت تایوانی صنایع نیمه‌رسانای تی­اس­ام­سی[۱۲] در سال ۲۰۲۰، روند تأمین چیپ­ برای چین را متوقف کرد، با یک رکود تجاری مواجه شد. این اقدام، هشداری بود برای رهبران چین، زیرا اقتصاد این کشور، بر مونتاژ قطعاتی متکی است که از کشورهای دیگر وارد می­شوند.

در سال ۲۰۰۱، گوردون چانگ[۱۳] «فروپاشی قریب­الوقوع چین» در ده سال آتی را پیش­بینی کرده بود. چین به لطف ادغام و همراهی با اقتصاد جهانی، آن‌گونه که پیش­بینی می­شد، دچار فروپاشی نشد، اما اگر این کشور، این آتش را با آغاز جنگ علیه تایوان روشن کند، فروپاشی را تجربه خواهد کرد.

منبع: https://www.heritage.org/asia/commentary/beijings-economic-problems-complicate-its-designs-taiwan


[۱] Nancy Pelosi

[۲] House Speaker

[۳] World Bank

[۴] GDP

[۵] China’s National Bureau of Statistics

[۶] Li Keqiang

[۷] Chinese Communist Party

[۸] International Monetary Fund

[۹] China’s Ministry of Commerce

[۱۰] Taiwan Strait

[۱۱] Huawei

[۱۲] TSMC

[۱۳] Gordon Chang