آیا روسیه، می¬تواند با استفاده از پهپادهای ایرانی بر سیستم موشک توپخانه هیمارس در اوکراین غلبه کند؟

آیا روسیه، می­‌تواند با استفاده از پهپادهای ایرانی بر سیستم موشک توپخانه هیمارس در اوکراین غلبه کند؟

روسیه در حال اضافه کردن پهپادهای ایران، به تسلیحات جنگی خود است، اگرچه کارشناسان، مطمئن نیستند که آن‌ها تأثیر قابل‌توجهی علیه سیستم موشک توپخانه هیمارس -که کارایی آن‌ها برای اوکراینی‌ها اثبات شده است- داشته باشند. پنتاگون تأیید کرده که با تشدید جنگ در کریمه و خرسون ، روسیه صدها پهپاد ایرانی را خریده است. عملیات پهپادی، مستلزم آموزش‌های زمان¬بر نظامی بوده که ممکن است نتیجه آن، موفقیت روسیه نباشد، زیرا آن‌ها، همچنان فاقد دقت موشک‌هایی هستند که اوکراین در اختیار دارد و بدین ترتیب، هدف قرار دادن اهداف متحرک مانند هیمارس، دشوار خواهد شد.

مترجم: هادی قربانیار

 ژنرال مارک کنسین[۴]، افسر بازنشسته نیروی دریایی آمریکا در گفتگو با نیوزویک[۵] گفت: «پهپادها از راکت‌­های برد بلند غیر هدایت‌شونده مانند آن‌هایی که روسیه در اختیار دارد، استفاده می­کنند اما نه‌چندان مؤثر». وی افزود: «به‌علاوه، روس­ها نیاز دارند تا یک سیستم شناسایی-هدف­گیری حمله را ایجاد کنند تا بتوانند، اطلاعات پهپادها را به حملات مؤثر تبدیل نمایند». بر اساس اظهارات کنسین، راهبرد روسیه در استفاده از پهپادها، با راهبرد اوکراین شباهت دارد. درواقع، آن‌ها قصد دارند تا از پهپادها به‌عنوان دیده­بان برای توپخانه و همچنین، بسترهای حمله با موشک‌­های هدایت­‌شونده بهره ببرند.

نظامیان روسی در حال نمایش پهپادها در مسابقات بین­ المللی نظامی روسیه ۲۰۲۲[۶]، ۱۶ آگوست ۲۰۲۲٫ در طول جنگ روسیه و اوکراین، ایران به روسیه، صدها پهپاد فرستاد، اگرچه روشن نیست که چگونه این پهپادها، به نیروهایی کمک خواهند کرد که با توپخانه تأمین ­شده توسط آمریکا روبه‌رو هستند. به علاوه، به اعتقاد کنسین، همچنان مبهم است که برای روس‌­ها، چقدر زمان می­برد تا خود را با عملیاتی کردن و نگهداری از این فناوری وفق دهند. او در ادامه توضیح داد که اگر روس‌­ها استفاده مؤثر از پهپادها را بیاموزند، اوکراینی ­ها با همان مشکلاتی روبرو خواهند شد که روس­‌ها، اکنون آن را تجربه می­کنند؛ ازجمله حمله به مقرهای فرماندهی و مسائل پشتیبانی که ممکن است، پاتک­‌ها را با اختلال مواجه سازد. طبق برخی گزارش‌­ها، حملات از سوی جنگنده‌­ها و هیمارس اوکراین، موجب «تخریب» روحیه سربازان روسی شده است. مفید بودن آن‌ها در کمک به اوکراین برای جلوگیری از پیشروی روسیه، اثبات شده و لذا ضروری است که روسیه، راهبردی برای مقابله با این سلاح تدوین کند.

ساموئل بندت[۷] تحلیل­گر روسی مرکز تحلیل­­‌های دریایی[۸] و عضو ارشد مرکز امنیت نوین آمریکا،[۹] به نیوزویک گفت: «همارس و هویتزر ۷۷۷[۱۰] در صدر فهرستی هستند که رهبران نظامی روسیه، بر روی نابودی آن‌ها تمرکز دارند»؛ «به همین دلیل، روسیه به توانایی­‌های مضاعف برای شناسایی اهداف و حمله به آن‌ها، بلافاصله پس از شناسایی نیاز دارد». ساموئل گفت که اگر روسیه می­خواست تا از یک کشور پهپاد بخرد -که خود در حال استفاده از آن در جنگ است- ایران، تنها گزینه واقعی آن بود. بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، تد بریسیل[۱۱] در گفتگو با پولیتیکو[۱۲]، دو نوع پهپادی که روسیه از ایران دریافت کرده است، بخشی از سری­‌های مهاجر ۶ و شاهد هستند که این پهپادها، می‌­توانند برای جنگ و همچنین، مأموریت‌­های شناسایی به کار روند؛ ازجمله حملات هوا به زمین، جنگ الکترونیک و هدف­‌گیری در میدان نبرد. شاهد ۱۲۹، احتمالاً به‌عنوان بهترین پهپاد ساخت ایران، تعریف شده که توانایی پرواز تقریباً ۱۱۰۰ مایل بیشتر از پهپاد بیرقدار تی­بی ۲[۱۳] را دارد که ترکیه به اوکراین داده است. همچنین پهپاد ساخت ایران، قادر است تا بیش از ۵۰۰ پوند بیشتر از بیرقدار، بمب حمل کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا،[۱۴] ودانت پاتل[۱۵] در جریان جلسه­‌ای که در ۳۰ آگوست برگزار شد، اظهار داشت که «در طول ماه آگوست»، یک هواپیمای روسی پهپادها را از فرودگاهی در ایران، بارگیری و سپس به روسیه، منتقل کرده است.

منبع: https://www.newsweek.com/can-russia-defeat-us-himars-ukraine-irans-drones-1738726

نویسنده: نیک موردوانس[۱۶]


[۱] High-Mobility Artillery Rocket Systems

[۲] Crimea

[۳] Kherson

[۴] Mark Cancian

[۵] Newsweek

[۶] Army-2022 International Military-Technical Forum

[۷] Samuel Bendett

[۸] Center for Naval Analyses

[۹] Center for a New American Security

[۱۰] M777

[۱۱] Todd Breasseale

[۱۲] Politico

[۱۳] Bayraktar TB2

[۱۴] State Department

[۱۵] Vedant Patel

[۱۶] Nick Mordowanec