تهدیدهای خارجی برای انتخابات آمریکا؛ نیازهای امنیت اطلاعات انتخابات

ویلیام آراوانیا در در یادداشتی که توسط مرکز ضد جاسوسی آمریکا منتشر شده است، ادعا میکند که نهادهای اطلاعاتی خارجی، بیشتر تمایل دارند تا انتخابات آمریکا را به عنوان فرصتی برای صدمه زدن به اعتماد به نهادها و فرآیندهای دموکراتیک ما ببینند، بذر تفرقه را در جامعه بکارند، متحدان ما را تضعیف نمایند و اهداف سیاسی، اقتصادی یا ایدئولوژیک خود را پیش ببرند. این نهادها در جریان‌های نظام دموکراتیک ما، فعال هستند تا منافع خود را محقق سازند که در این راستا، از ابزارهای جاسوسی سنتی در کنار عملیات سایبری و نفوذ استفاده میکنند.

مترجم: هادی قربانیار

نهادهای اطلاعاتی خارجی، بیشتر تمایل دارند تا انتخابات آمریکا را به‌عنوان فرصتی برای صدمه زدن به اعتماد به نهادها و فرآیندهای دموکراتیک ما ببینند، بذر تفرقه را در جامعه بکارند، متحدان ما را تضعیف نمایند و اهداف سیاسی، اقتصادی یا ایدئولوژیک خود را پیش ببرند. این نهادها در جریان­‌های نظام دموکراتیک ما، فعال هستند تا منافع خود را محقق سازند که در این راستا، از ابزارهای جاسوسی سنتی در کنار عملیات سایبری و نفوذ استفاده می­کنند. تلاش‌­های خارجی برای مداخله در انتخابات ما، به پنج دسته متمایز تقسیم می­‌شود:

۱٫ عملیات سایبری که زیرساخت انتخابات را هدف قرار می‌­دهند؛

۲٫ عملیات سایبری که احزاب و نهضت­‌های سیاسی و همچنین، مقامات را هدف قرار می‌­دهد؛

۳٫ عملیات نفوذ خاموش با هدف کمک یا صدمه زدن به ارگان ­های سیاسی، پویش­ ها یا مسئولان؛

۴٫ عملیات نفوذ خاموش با هدف تأثیرگذاری بر افکار عمومی و کاشت بذر تفرقه؛

۵. تلاش­‌های مخفیانه برای تأثیرگذاری بر سیاست­گذاران و عموم مردم.

این تهدید، ممکن است اشکال متنوعی به خود بگیرد، مانند ترویج اطلاعات نادرست، انجام عملیات هک و افشای اطلاعات یا احتمالاً تحریف و دست‌کاری داده­‌ها به شکلی هدفمند با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات. همچنین، تهدید فوق دربردارنده­ طیفی وسیع­تر از بازیگران خارجی دولتی و غیردولتی است که ما در گذشته دیده­ایم تا بدین ترتیب، نهادها و افراد با انگیزه ایدئولوژیک و همچنین، مجرمان سایبری خارجی را نیز شامل شود.

همچنین، پیچیده­ کردن چشم­انداز انتخابات، طیفی از ابزار بوده که امروزه در دسترس است و می­تواند، تأثیر اقدامات دشمنان را بزرگ ساخته و منشأ آن‌ها را بیشتر دچار ابهام نماید؛ گونه­ های غیر سنتی جاسوسی که در آن‌ها از افسران اطلاعاتی حرف ه­ای برای جمع ­آوری اطلاعات یا دسترسی به زیرساخت­ های حیاتی استفاده نمی‌شود، فناوری­ های نظارتی و حسگرهای جدید، تأمین زنجیره عملیات و به‌صورت غیرمستقیم، سرمایه­ گذاری خارجی مستقیم، سرمایه­ گذاری‌های مشترک و ادغام و تملک تجارت­ ها و تأمین ­کنندگان مرتبط با انتخابات که می­‌توانند دشمن را به سیستم ­ها، شبکه ­ها و اطلاعات کلیدی متصل سازند. ادامه پیشرفت فناوری یادگیری ماشین، ما را به‌طور خاص، نگران بازیگران تهدیدکننده خارجی می­کند که «جعل­ عمیق» را به خدمت می­‌گیرند؛ استفاده از فناوری برای ایجاد تصاویر، ویدئوها و صداهای دروغین اما قانع­‌کننده تا بدین ترتیب، حرکت ­های نفوذ را افزایش داده و اعتماد عمومی به انتخابات را از بین ببرند.

مقابله با تهدیدهای پیچیده و گسترده که در این انتخابات، انتظار آن‌ها می‌­رود، باید وظیفه اصلی کل دولت آمریکا باشد که مستلزم رویکردی است که کل جامعه را پوشش می­‌دهد، ازجمله حمایت از بخش خصوصی و مشارکت فعال از سوی مردمی آگاه. مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملّی،[۱] همکاری تنگاتنگی با وزارت امنیت داخلی[۲]، بخش اجرایی تهدیدهای انتخاباتی دفتر مدیریت اطلاعات ملّی[۳]، اف بی آی[۴]، اداره تحقیقات فدرال[۵] و دیگر نهادهای فدرال دارد تا برنامه­ ها و اقدامات دولت­‌های خارجی برای مداخله در انتخابات ایالات‌متحده را برآورد و خنثی نماید. بنده به آن‌ها که درگیر انتخابات هستند، توصیه می­کنم تا اطلاعات تفصیلی را که حکایت از دخالت احتمالی بازیگران خارجی در انتخابات آمریکا دارند، به وزارت امنیت داخلی یا اف بی آی گزارش دهند. این کار، شامل ارائه یک توضیح مختصر از شرح ماوقع، اینکه چه سیستم­‌ها یا فرآیندهایی، تحت تأثیر قرارگرفته‌اند، چه اقداماتی برای کاهش آن‌ها، صورت پذیرفته است و همچنین، میزان مؤثر بودن آن تلاش ­ها می­‌شود. اقدامات خصمانه خارجی احتمالی که اهمیت خاصی دارند، در ادامه ذکر شده‌­اند.

ویلیام آر اوانیا[۶] مدیر، مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی نیازهای امنیت اطلاعات انتخابات

۱٫ ورود یا تلاش غیرمجاز برای دسترسی به مراکز رأی­گیری و تأسیسات تجمیع و حفظ زیرساخت­٬های نظام اخذ رأی و انتخابات، ازجمله آن‌ها که در اماکن خصوصی و عمومی قرار دارند.

۲٫ رویدادهایی از فیشینگ هدف‌دار یا تلاش برای هک کردن سیستم‌­های ثبت­نام از قبیل حمله به نهادهای به نظر نامرتبط دولتی یا محلی مانند دپارتمان وسایل نقلیه موتوری[۷] یا تشکل ­های مدنی که مسئولیت ثبت­نام رأی‌دهندگان را بر عهده دارند.

۳٫ تلاش برای دسترسی، تحریف یا تخریب سیستم‌­هایی که برای صلاحیت سنجی نامزدها، تولید و توزیع برگه‌های رأی، تدارک دیدن، مدیریت کردن و آماده۲­سازی تجهیزات رأی­گیری، فرآیند درخواست­ برای آرای غایب و ذخیره و مدیریت فرآیندهای اجرایی انتخابات، به کار می­‌رود.

۴٫ دسترسی یا تلاش برای نفوذ غیرمجاز به زیرساخت یا سیستم­‌های فناوری اطلاعات که برای مدیریت انتخابات استفاده می‌­شود، ازجمله سیستم‌­هایی که نتایج انتخابات را شمارش، بررسی یا نمایش می‌­دهند و سیستم ­هایی که برای تأیید یا تصدیق نتایج پس از انتخابات، به کار می­‌روند.

۵٫ تلاش برای هک، فیشینگ هدف‌دار یا افشای ایمیل­ های شخصی یا حرف‌ه­ای و همچنین، حساب­‌های شبکه ­های اجتماعی مقامات، کارمندان و داوطلبان فعال در انتخابات.

۶٫ اقدام موفق یا غیر از آن، برای نفوذ و هک احزاب سیاسی، سیستم‌­های فناوری اطلاعات متعلّق به کمپین­ های تبلیغاتی یا دستگاه‌­های فناوری اطلاعات شخصی مربوط به نامزدها، کارمندان یا مشاوران و پیمانکاران مرتبط.

۷٫ اقدام برای دسترسی، هک، تحریف یا مختل­ کردن زیرساخت­‌هایی که آراء غایبان را دریافت یا بررسی می­‌کند، مانند مراکز جدول­‌بندی، پرتال‌­های اینترنتی، ایمیل­‌ها یا دستگاه‌­های فکس. همچنین، هرگونه تلاش از سوی نهادها یا افراد خارجی برای دخالت در آرایی که از طریق سرویس پست آمریکا ارسال می‌­شود.

۸٫ افشا شدن شبکه‌­ها یا سیستم‌­های سخت‌­افزاری و نرم­افزاری، توسط بازیگران سایبری همچون تاکتیک­‌ها، تکنیک‌­ها، فرآیندها و تأثیر بر شبکه­‌ها و سیستم­‌های مرتبط با انتخابات. به‌علاوه، هر نشانه‌­ای که از مداخله در شبکه‌­ها یا سیستم‌های دولتی حکایت می­‌کند یا شاخصه­­‌های امنیت سایبری برای افشای اطلاعات.

۹٫ نمونه‌­های هرگونه اختلال در مراکز اخذ رأی یا مکان­‌های آموزش افراد مسئول در صندوق­‌های رأی، ازجمله مکان­‌های رأی‌­گیری اولیه که باعث تغییر در میزان حضور رأی­‌دهندگان می‌­شود. اختلالات می­تواند شامل پست‌ها در شبکه‌­های اجتماعی، پیام‌­های متنی یا پیام­‌های ضبط­ شده باشد که به شکلی نادرست و غلط تغییر یافتن یا بسته­ شدن مکان‌­های اخذ رأی را گزارش می­‌کنند، همچنین، وقایع فیزیکی در مکان­‌های رأی­‌گیری ازجمله انتشار اطلاعات غلط در آنجا باشد. سایر اختلالات عبارت است از سرقت برنامه­‌های تلویزیونی یا تحریف برونداد آنلاین داده‌­های رأی‌­گیری.

۱۰٫ تلاش‌­های دشمن خارجی برای انتشار اطلاعات نادرست ازجمله در شبکه‌­های اجتماعی، وب­سایت­‌ها یا سایر منابع اینترنتی با هدف تحریف یا بستن وب­سایت‌­های دولتی و انتشار محتوای «جعل عمیق» برای دامن زدن به آشوب اجتماعی، تأثیرگذاری بر افکار، تصمیم­‌ها یا اقدامات رأی‌­دهندگان و تحریف میزان مشارکت در انتخابات.

۱۱٫ ورود غیرمجاز به مناطق شمارش یا بازخوانی آراء و همچنین، سیستم­‌ها یا شبکه­‌های الکترونیکی که توسط دولت­‌ها و مسئولان محلی برای شمارش برگه­ های رأی غایبان، نظامیان و روز انتخابات استفاده می­‌شود.

۱۲٫ اقدامات در راستای تأثیرگذاری بر زیرساخت­‌های حیاتی که باعث محدودیت دسترسی به مکان­‌های اخذ رأی می­‌شود، مانند قطع برق، آب، اینترنت، تلفن و حمل‌ونقل (کنترل­‌های ترافیکی).

۱۳٫ رفتارهای مشکوک اعضای خارجی تیم­‌های نظارتی انتخابات، مانند آن‌ها که با مأموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا[۸] برای انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا مرتبط هستند؛ ازجمله بررسی مسائلی که ناظر بر مسئولان برگزاری انتخابات بوده که خارج از دامنه مأموریت و وظیفه ناظر است.

۱۴٫ هر نشانه‌­ای مبنی بر اینکه دشمنان، به‌خصوص روسیه و چین، مشغول جمع‌­آوری یا تحلیل برنامه­‌های ایالت­‌های آمریکا با هدف به خدمت گرفتن فناوری بلاک چین در انتخابات این کشور هستند.

۱۵٫ تلاش‌­های مستقیم یا غیرمستقیم، موفق یا غیر از آن، توسط نهادها و افراد شناخته­‌شده و مشکوک، به‌منظور لابی­‌گری یا صرف هزینه برای انتخاب نامزدها و احزاب سیاسی یا سازمان ­های اقدام سیاسی در تلاش برای شکل­‌دهی به نتیجه انتخابات که بالقوّه، نقض قوانین مالی برنامه­ های انتخاباتی آمریکا محسوب می­‌شود.

۱۶٫ اقدامات مستقیم یا غیرمستقیم توسط نهادها و افراد خارجی شناخته­ شده یا مظنون و آن‌ها که با خارجی‌­ها مرتبط هستند، به‌منظور بی­اعتبار کردن یا ایجاد تردید نسبت به شهرت یا صلاحیت یک نامزد و حزب سیاسی با استفاده از داده‌های افشا شده (واقعی، تحریف‌­شده یا ساختگی).

۱۷٫ فعالیت ­ها و ارسال پیام ­های مستقیم یا غیرمستقیم توسط سازمان‌­های نیابتی خارجی مستقر در آمریکا، با هدف بسیج رأی‌­دهندگان و در برگرفتن تجارت و شرکت­‌های آمریکایی در سطح محلی، دولتی و ملی، برای حمایت از یک حزب یا نامزد سیاسی خاص.

۱۸٫ تلاش ­های خارجی شناخته­ شده یا مشکوک برای ترویج، حمایت پنهانی یا مجزا از نهضت­ های ایدئولوژیک فرعی یا گروه ­های ضد دستگاه حاکمه آمریکا به‌منظور کاشتن بذر نارضایتی اجتماعی.

منبع: مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی

نویسنده: ویلیام آر اوانیا


[۱] National Counterintelligence and Security Center

[۲] Department of Homeland Security

[۳] ODNI Election Threats Executive

[۴] Federal Bureau of Investigation

[۵] Federal Bureau of Investigation

[۶] William R. Evanina

[۷] Departments of Motor Vehicles

[۸] Organization for Security Cooperation in Europe