چرایی گسترش خشونت در انتخابات آمریکا

بعد از حمله به کنگره، سناریوی «گسترش خشونت در انتخابات آمریکا»، به واقعیت تبدیل شد که احتمالاً در انتخابات آینده، شاهد آن باشیم. هدف این یادداشت، بررسی و تحلیل گسترش خشونت در آمریکا است. این یادداشت، فرض می‌کند که گسترش خشونت در آمریکا، به دلیل دروغ‌های انتخاباتی به مردم است.

آرش سعیدی راد؛ دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای و دبیر سیاسی دوماهنامه آمریکا شناسی

انتخابات سال ۲۰۲۰، در حالی برگزار شد که مقامات آمریکایی آن را «امن‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا» اعلام کردند؛ اما باوجوداین، مردم در پی اعتراض به انتخابات تا حمله به کنگره پیش رفتند. به نظر می‌رسد که یک سری دروغ‌ها و اطلاعات نادرست وجود دارد، زیرا بسیاری از مقامات آمریکایی و کارشناسان انتخاباتی، اعلام کردند که به دلیل اطلاعات نادرست انتخاباتی، خطراتی مشروعیت دموکراسی آن‌ها را تهدید می‌کند. در این راستا، کمیته نظارت و کمیته اداری مجلس نمایندگان را عامل اصلی اطلاعات نادرست انتخاباتی مقامات انتخاباتی در آریزونا، فلوریدا، اوهایو و تگزاس می‌دانند و در ۲۱ آوریل ۲۰۲۲، نامه‌های به ظاهر درخواستی (در باطن تهدیدی) برای مقامات این ایالات فرستادند تا مانع این تهدیدهای بنیادی در انتخابات پیشِ روی آمریکا شوند.

  • تاریخچه خشونت در انتخابات آمریکا

خشونت انتخاباتی به آغاز تاریخ آمریکا برمی‌گردد؛ این کشور از زمان تأسیس تاکنون، با انتخابات پر هرج‌ومرج روبه‌رو بوده است و می‌توان افزود که خشونت، یکی از پایه‌های اصلی انتخابات در این کشور محسوب می‌شود. در ادامه به چند نمونه از این خشونت‌ها، اشاره خواهد شد:

  • سال ۱۸۰۴، آرون بور، معاون رئیس‌جمهور و یکی از متقاضیان پست بالاتر (الکساندر همیلتون)، وزیر سابق خزانه‌داری جرج واشنگتن را در یک دوئل کشت؛
  • دهه ۱۸۲۰، افزایش درگیری‌های خشونت‌آمیز پیرامون انتخابات صورت گرفت و تنش قومی و مذهبی گسترش پیدا کرد؛
  • در انتخابات، درگیری‌ها میان پروتستان‌های سفیدپوست بومی با دیگر گروه‌ها، بارها رخ داد؛
  • در سال ۱۸۵۵ به نام «دوشنبه خونین»، ۲۲ نفر (عمدتاً مهاجران اخیر آلمانی و ایرلندی) در شورش روز انتخابات در لوئیزویل کنتاکی کشته شدند و بسیاری دیگر زخمی شدند؛
  • سال ۱۸۶۰ جنگ داخلی با امتناع ایالت‌های جنوبی از پذیرش نتایج انتخابات آغاز شد؛
  • در دهه‌های ۱۸۷۰، ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰، سیاه‌پوستان آمریکایی‌ به دلیل این‌که حق رأی گرفتند، بارها و بارها توسط سفیدپوستان، موردحمله قرار گرفتند؛
  • و آخرین آن نیز که به سال ۲۰۲۰ مربوط است که تعداد زیادی کشته شده و ساختمان کنگره توسط طرفداران دونالد ترامپ اشغال شد[۱].

مجریان انتخابات؛ اولین پازل گسترش خشونت

به نظر می‌رسد اولین چیزی که در آمریکا، موجب گسترش خشونت انتخاباتی شده و خواهد شد، دروغ‌های مجریان انتخابات به مردم است. کمیته‌های نظارت انتخاباتی، معتقدند که مجریان انتخابات در آریزونا، فلوریدا، اوهایو و تگزاس، اولین گام را در این راستا برداشتند. درواقع، دروغ‌ها منجر به گسترش خشونت در سطح جامعه آمریکا شد که اغلب الهام گرفته از اظهارات مجریان انتخابات بود، اما مقامات آمریکا، تلاش کردند تا می‌توانند محدودیت‌هایی برای این کار، به وجود آورند که مردم به راحتی با دروغ‌های آنان مقابله نکنند. شاید به همین دلیل است که در نوامبر سال گذشته، ۳۰% جمهوری خواهان، ۱۷% مستقل‌ها و ۱۱% دموکرات‌ها، توافق کردند که در چنین مواردی (اعتراضات انتخاباتی) برای نجات کشور (خودشان)، دست به خشونت بزنند. ازاین‌رو، هیچ تضمینی وجود ندارد که آمریکا در انتخابات آینده، شاهد خشونت نباشد[۲].

  • فرسایش دموکراسی

بدون شک گسترش دروغ‌گویی در انتخابات آمریکا، به همه عناصر اداره انتخابات آسیب می‌زند. در انتخابات گذشته در آمریکا، اطلاعات نادرست، به تهدید فشارها منجر شد که چنین روندی، موجب خرابکاری در انتخابات شد و حمله به کنگره را فراهم ساخت. درواقع، فشار شدیدی بر مدیران انتخاباتی وارد شد و قانون‌گذاران ایالتی از سردرگمی و فشار ناشی از نگرانی‌های ناگهانی گسترده در مورد انتخابات، دچار سردرگمی شدند؛ بنابراین، دروغ‌گویی به مردم، سردرگمی قانون‌گذاران و… در مورد انتخابات ۲۰۲۰ و حتی قبل از آن، تهدیدی مداوم برای دموکراسی آن‌ها به همراه داشته است. نمودار ذیل به خوبی فرآیند فرسایشی دموکراسی آمریکا را نشان می‌دهد:

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها از انتخابات ۲۰۲۰ درس نگرفته‌اند، زیرا خطرات ناشی از دروغ‌های انتخاباتی در دو سال گذشته، به طور فزاینده‌ای وخیم شده است و احتمالاً در انتخابات‌ آینده، شاهد گسترش خشونت ناشی از دروغ‌گویی باشیم. به‌گونه‌ای که با نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، مقامات انتخاباتی در تگزاس و سراسر کشور با آزار و اذیت، ممیزی‌های پزشکی قانونی، مجازات مدنی و کیفری جدید و تهدید مواجه شده‌اند.[۳] ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود که اطلاعات نادرست و دروغ‌گویی در انتخابات، سناریوی «گسترش خشونت در انتخابات آمریکا» را به محتمل، تبدیل خواهد کرد؛ زیرا موجب می‌شود که نامزدهای انتخاباتی، نتایج انتخاباتی (حتی اگر قانونی باشد) را زیر پا بگذارند و در مسیر انتشار اطلاعات نادرست، قدم بردارند تا در بزنگاه، به نفع خود و منافع حزبی‌شان تغییر دهند.

  • دو مؤلفه خشونت زا در آمریکا

خشونت در انتخابات آمریکا و به طور خاص خشونت سیاسی، معمولاً در اوج و آرامش ظاهر می‌شود. در این زمینه، کاهش خشونت‌ها در سال گذشته را نباید به‌عنوان نشانه‌ای از کاهش خطر خشونت انتخاباتی و سیاسی تلقی کرد، بلکه برعکس، روندهای فعلی، ممکن است که تنها نشان‌دهنده آرامش نسبی قبل از طوفان بعدی باشند؛ زیرا آمریکا با خطرات متعددی مواجه است و طیف گسترده‌ای از عواملی که می‌توانند در ایجاد و افزایش این خطرات نقش داشته باشند، در حال تشدید هستند. چنین عواملی عبارت‌اند از:

افزایش تظاهرات: از ژانویه ۲۰۲۰ تا سال گذشته، بیش از ۳۰۰۰۰ تظاهرات عمومی در آمریکا ثبت شد که از این تعداد، حدود ۵۶۰ فرد مسلح حضور داشتند.

افزایش اقدامات آموزشی و استخدامی شبه‌نظامیان افراطی: این امر به طور قابل‌توجهی در دو سال گذشته، بیش از دو برابر افزایش یافته است (نقشه). گروه‌های شبه‌نظامی و سایر بازیگران مسلح غیردولتی، تهدیدی جدی برای امنیت و امنیت رأی‌دهندگان آمریکایی هستند. نکته جالب این است که این گروه‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری، در فعالیت‌هایی ازجمله مداخله در اعتراضات تا حمله به کنگره و آدم‌ربایی نقش داشته‌اند.

ازاین‌رو، احتمالاً نظارت بر این عوامل و گروه‌ها به دلیل شناسایی تهدیدهای جدید و نوظهور، به‌ویژه در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای بیشتر شود.


[۱] https://www.scientificamerican.com/article/violence-has-long-been-a-feature-of-american-elections/

[۲] Exhausting and Dangerous”: The Dire Problem of Election Misinformation and Disinformation

[۳] Letter from Remi Garza, Texas Association of Elections Administrators, to Chairwoman Carolyn B. Maloney, Committee on Oversight and Reform, and Chairperson Zoe Lofgren, Committee on House Administration (June 23, 2022).