نشست «فرسایشی شدن روند مذاکرات احیای برجام و راهبردهای پیش روی ج.ا. ایران» برگزار شد.

نشست «فرسایشی شدن روند مذاکرات احیای برجام و راهبردهای پیش روی ج.ا. ایران» برگزار شد.

نشست «فرسایشی شدن مذاکرات احیای برجام و راهبردهای پیش روی ایران»، از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز مطالعات آمریکا، روز دوشنبه، یازدهم مهرماه با حضور آقایان دکتر مصطفی خوش چشم، دکتر احمد زارعان و دکتر ابوالفضل بازرگان در محل پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر علی سروش، عضو هیئت‌علمی مرکز مطالعات آمریکا که دبیری این نشست را بر عهده داشت، با معرفی سخنرانان، به ارائه‌ مقدمه‌ای کوتاه پیرامون مذاکرات هسته‌ای و لزوم اتخاذ راهبردهای صحیح از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. ایشان خاطرنشان کرد که این نشست، روند مذاکرات با غرب، وضعیت فعلی مذاکرات، نقش وضعیت بین‌المللی بر مذاکرات و درنهایت، راهبردهای پیش رو را بررسی خواهد نمود.

در ادامه، آقای سید احمد ابو ترابی مسئول بخش رصد مرکز مطالعات آمریکا، به ارائه نکات مهم گزارش اندیشکده جینسا (Jinsa) در رابطه با طرح B دولت بایدن برای مذاکرات هسته‌­ای با ج.ا. ایران پرداخت. طبق گزارش این اندیشکده، لازم است تا دولت بایدن ضمن افزایش آمادگی نظامی آمریکا، یک شبکه دفاعی منطقه‌­ای هماهنگ را ایجاد نماید و درنهایت، تحریم‌­ها علیه جمهوری اسلامی ایران را به‌شدت اجرا کند.

احمد زارعان: موضوع هسته‌­ای یکی از منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده و برای ما، بازدارندگی ایجاد کرده است.

«دکتر احمد زارعان»، به‌عنوان اولین سخنران مدعو در این نشست، مباحث خود را ارائه نمود: مسئله هسته‌ای ایران از چند جهت برای آمریکا موضوعیت دارد؛ آن­ها با هسته‌ای شدن، یکپارچه شدن و دانش هسته‌ای ایران که یکی از ابزارهای قدرت آن است، مخالف هستند. پرونده هسته‌ای همیشه در نقش یک اهرم و ابزار فشار، مطرح بوده است که هر از چند گاهی، غربی­‌ها می‌توانستند با استفاده از رژیم­ های بین‌المللی در موضوع هسته‌ای، به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه افزود: موضوع هسته‌­ای یکی از منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران است. موضوع هسته‌ای برای ما، بازدارندگی ایجاد کرده و اگر قرار باشد ما در مورد این منبع قدرت، مذاکره کنیم و از بخشی از حاکمیت خودمان در حوزه دانش و تکنولوژِی هسته‌ای، صرف‌نظر کنیم تا در عرصه‌های دیگر گشایش ایجاد شود، طبیعتاً لازمه آن، داشتن «تضمین‌­های قوی» است.

ایشان همچنین افزود: به نظر می‌رسد که عمده اختلاف‌نظرها، محور‌ها و شروطی است که ایران، مطرح کرده است و طرف مقابل از پذیرش این شروط اجتناب می‌کند. مهم‌ترین شروطی که جمهوری اسلامی بر آن‌ها پافشاری می‌کند، عبارت‌اند از:

  1. اخذ تضمین در مورد رفع مؤثر و پایدار تحریم‌ها؛
  2. اخذ تضمین در مورد عدم تکرار بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکا؛
  3. بسته شدن پرونده پادمانی ایران در آژانس و ابهاماتی که پرونده هسته‌ای ایران را باز نگه می‌دارد.

ایشان در پایان اضافه کرد: باید اقتصاد کشور را از حالت شرطی شدن و وابستگی به برجام، رها کنیم و اساساً برای یک زیست دائمی با تحریم­ها آماده شویم، زیرا این تحریم‌­ها، می‌تواند در رژیم­های بین‌المللی، در عرصه‌­ها و با برچسب­‌های مختلف علیه ما صورت بگیرد. پس ما باید اقتصاد را از حالت وابستگی به تحریم و مذاکره، خارج کنیم که یک بخشی از این مسئله با دور زدن تحریم‌­ها بوده و بخش دیگر آن نیز در افزایش تجارت با همسایگان است.

سید مصطفی خوش چشم: آمریکا یک جنگ نیابتی به هزینه نابودی اروپا آغاز کرده است.

در ادامه، دکتر سید مصطفی خوش چشم بیان کرد: جهان به سمت دوقطبی شدن پیش می­رود. آمریکا در پی آن است تا محیط بین‌الملل را به جنگ جهانی دوم شبیه کند. به همین دلیل، می‌­بینیم که جنگ نیابتی به راه می­اندازد، هشت میلیارد دلار به اوکراین، کمک مالی کرده و موشک‌­های دوربرد در اختیار آنان، قرار داده است. آمریکایی‌ها خط لوله‌ای نورد استریم را منفجر کردند تا امید انتقال گاز روسیه به اروپا را کاملاً از بین ببرند و حتی اگر جنگ هم تمام شود، امکان ندارد روسیه بتواند به اروپا گاز بدهد. درواقع، آمریکا یک جنگ نیابتی به هزینه نابودی اروپا، به راه انداخته است، زیرا اروپا قبل از بر روی کار آمدن بایدن، بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری تجاری تاریخ بشر را با چین، بسته بود و به‌نوعی می‌توان گفت که دهن‌کجی رسمی اروپا به آمریکا بود. به همین دلیل، بایدن گفته بود اگر روسیه به اوکراین حمله کند، نورد استریم را تمام می‌کنم. حتی «ویکتوریا نولاند»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اشاره کرده بود که خط لوله نورد استریم را منفجر می‌کنیم. خود اروپایی‌ها باور دارند که این تخریب، کار بوده و در این وضعیت، دنیا دو پاره شده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل، در ادامه افزود: در بحث مذاکرات، ما چهار نوع تضمین سیاسی، حقوقی، اقتصادی و هسته‌ای می­‌خواهیم. در بحث تضمین سیاسی، جو بایدن و بلینکن، به نوعی تضمین دادند و حتی جلوی دوربین نیز اعلام کردند، هرچند در کل، امضای طرف آمریکایی هیچ ارزشی ندارد و هر وقت بخواهد زیر آن می­زند. همین الآن نیز در پاراگراف ۲۶ برجام، داریم که ایران هر وقت بخواهد، می‌تواند از برجام خارج شود؛ اما ما می‌خواهیم به بهانه این‌که آمریکا از برجام خارج شده، یکسری امتیازات ازجمله «تضمین و راستی آزمایی» -که اصلاً در برجام، مورد اشاره قرار نگرفته است- را بگیریم. در بحث تضمین هسته‌ای نیز اعلام کردیم که مواد و ماشین‌­ها را نگه می‌داریم. در نیروگاه‌های هسته‌ای ما، فقط کابل‌ها جمع می‌شوند که اگر دوباره مانند دوران دونالد ترامپ، دست از پا خطا کردند، بتوانیم ظرف مدت کوتاهی، دوباره آن­ها را راه‌اندازی کنیم. آمریکایی‌ها می‌خواهند که پرونده را باز نگه‌دارند؛ بنابراین، پرونده نه بسته ‌شده و نه بسته شدنی است و بعید است که به این زودی‌ها نتیجه بدهد. آمریکایی‌ها نیز با اقداماتی، قصد دارند راه را برای آینده باز بگذارند.

دکتر خوش چشم در پایان افزود: آمریکایی‌ها با ما، «جنگ هیبریدی» را شروع کرده‌­اند. از ماه‌های قبل نیز قابل پیش‌بینی بود و این کار را از زمان «اوباما» علیه ما انجام دادند. درواقع، آمریکایی‌­ها قصد دارند «جنگ ادراکی» انجام دهند. حتی زمانی که ارز ترجیحی به راه افتاد و مردم به خیابان‌ها آمدند. «رابرت مالی» و «جو بایدن»، رسماً اعلام کردند که دیگر هیچ امتیازی نمی‌دهیم. دلیل این عقب‌نشینی نیز این بود که ما، وارد جنگ ادراکی شدیم و اعتراضات به اغتشاشات تبدیل شد و درنهایت، شهرداری تهران مورد حملات سایبری قرار گرفت.

ابوالفضل بازرگان: دنیا در حال عوض شدن است، اگر می­خواهیم که یک قطب مهم دنیا باشیم، باید بازدارندگی کامل ایجاد کنیم.

دکتر ابوالفضل بازرگان اشاره کرد: بازی اصلی آمریکا با ما، مسئله هسته‌­ای است. آمریکا با منطق تک‌قطبی، به‌گونه‌ای عمل و توافق می‌کند که بعدها بتواند به زیر توافق بزند که درنهایت، به برجام‌های دو، سه و… برسد؛ یعنی آمریکا، هیچ‌وقت حاضر نمی‌­شود توافقی کند که مشکلش را برای همیشه، با ما حل کند. هدف ما از غنی‌سازی، بیشتر امتیازگیری است. وقتی طرف مقابل، اطمینان پیدا کرده که ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم اما همچنان، بزرگ‌ترین سیستم نظارتی‌شان روی ما نظارت دارد و به محض اینکه بخواهیم به سمتش پیش برویم، بر روی ما آنلاین خواهند شد؛ اما ما الآن، چه محاسبه‌ای بر روی آمریکا تحمیل می‌کنیم؟ چه منطقی بر روی آمریکا تحمیل می‌کنیم؟ کاملاً معتقدم که آمریکا، هیچ پلن B ندارد و دیگر نمی‌تواند بگوید یا مذاکره یا جنگ. البته منطق استیصال آلود آمریکا که بخواهد همین دو امتیاز حداقلی را نیز به ما بدهد، چه چیزی است؟ ترس آن‌ها از چیست؟ درواقع، همین بازی میانه را با ما پیش می‌برند که به سمت غنی‌سازی بیشتر حرکت نکنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: در حال حاضر آمریکا، نمی­‌تواند هم‌زمان با چین و روسیه رقابت کند و مشکل بحران انرژی را حل نماید؛ بنابراین، در تلاش است تا با بازی در تایوان، چین را به حمله تحریک کند. دیگر نظم شبکه‌­ای سلسله مراتبی که همه به بازار آزاد، تجارت جهانی و سیستم دموکراسی وصل شوند، به نفع آمریکا نیست. در حال حاضر یک نظم چندقطبی در حال به وجود آمدن است. به همین دلیل، خود آمریکا به دنبال تغییر نظم جهانی است و می­خواهد دنیا را به دوست و دشمن تقسیم کند.

ایشان در پایان گفت: دنیا در حال عوض شدن است؛ ما اگر می‌­خواهیم یک قطب مهم در دنیا باشیم، باید به‌گونه‌ای دیگر بازی کنیم. اگر می­‌خواهیم که در نظم بین‌الملل، حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید بازدارندگی کامل ایجاد کنیم.

در پایان هرکدام از مهمانان، راهبردهای پیشنهادی خود را برای ادامه روند مذاکرات و آینده پیش روی جمهوری اسلامی ایران مطرح نمودند.