پیامدهای ترور‌حاج قاسم برای آینده آمریکا

ترور ناجوانمردانه و به شهادت رساندن سپهبد پاسدار، حاج قاسم سلیمانی در سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه سال 1398)، پیامدهای حقوقی، سیاسی و نظامی مختلفی برای آمریکایی ها به همراه داشت که می توان از آن به‌عنوان شروع دور جدید شکست های آمریکا در قبال ایران، یاد کرد که این سلسله شکست ها، همچنان ادامه دارد. در این یادداشت بر آن هستیم که تبعات و پیامدهای آن را برای آینده آمریکا، موشکافی کنیم.

دکتر علی قادری؛ پژوهشگر مسائل سیاسی

اثبات حمایت از تروریسم دولتی
ترور حاج قاسم در کشور عراق، موجب شد تا بیش از هر زمان دیگری حمایت رژیم آمریکا و دست‌نشانده آن (رژیم کودک کش صهیونیستی) از تروریسم برای جهانیان و آزادی‌خواهان مشخص شود. اگرچه در مناظره ترامپ با هیلاری کلینتون، او به تقویت تروریسم توسط دموکرات‌ها اشاره کرد اما به شهادت رساندن شهید سلیمانی، این مسئله را اثبات کرد که آمریکایی‌ها به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نبوده و برای دستیابی به منافع خود، به هر اقدامی دست می‌زنند که مهم‌ترین آن‌ها، حمایت از تروریست‌ها و همچنین، تروریسم دولتی است.
تقویت همبستگی در محور مقاومت
شهادت شهید سلیمانی علاوه بر اینکه موجب اثبات حقانیت محور مقاومت برای آزادی‌خواهان جهان شد، موجب توسعه جغرافیایی نفوذ و هژمونی انقلاب اسلامی در منطقه و گسترش آن در جهان شده است. در حال حاضر، محور مقاومت از منطقه غرب آسیا فراتر رفته و در حال گسترش به مناطق دیگر جهان، ازجمله آمریکای لاتین است. فلسفه «زیر بار زور نرفتن» و «ایستادگی در مقابل قدرت‌ها و زورگویی ابرقدرت‌ها»، در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک گفتمان فراگیر در جهان است. این مسئله، موجب همراهی و همگرایی گروه‌های مبارز و آزادی‌خواه با دیدگاه‌های متفاوت در کشورهای مختلف خواهد شد که سلطه و زورگویی آمریکا را تحمل نخواهد کرد. محور مقاومت اگرچه دارای مبانی دینی و اسلامی است، اما در حال تبدیل به یک گفتمان وسیع بشری در سراسر جهان است که این مسئله، به‌شدت نظام لیبرال دموکراسی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
نقض موافقت‌نامه‌ها و قوانین بین‌المللی
در موازین و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، احترام به تمامیت ارضی کشورها، جزء اصول اساسی منشور ملل متحد است. حرکت تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، نقض قطعنامه تعریف تجاوز مصوب ۱۹۷۴ مجمع عمومی سازمان ملل، نقض اصل منع استفاده از زور و اصل برابری حاکمیت دولت‌ها و تمامیت ارضی کشورها، نقض ماده ۴۳ منشور ملل متحد، نقض اصل مصونیت دولت‌ها و مقامات رسمی و اصل عدم‌مداخله است. درواقع، نقض قوانین بین‌المللی توسط آمریکا در به شهادت رساندن شهید سلیمانی، موجب رواج یک رویه نامتعارف نقض قوانین بین‌المللی از سوی سایر کشورهای جهان خواهد شد. این مسئله، می‌تواند صلح و امنیت کشورهای جهان را با چالش جدی مواجه کند، اصل احترام بر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را مورد خدشه قرار دهد و تجاوز به حاکمیت کشورها را به یک رویه متعارف تبدیل نماید.
شکستن هیمنه آمریکا در جهان
در دهه‌های اخیر، آمریکایی‌ها تلاش کردند تا علاوه بر اینکه آمریکا و نظام لیبرال دموکراسی را آمال و آرزوی نهایی بشر بنامند (نظریه پایان تاریخ فوکویاما)، در عین حال، این کشور را شکست‌ناپذیر و دارای اقتدار تام و تمام نشان دهند که به مدد داشتن بیشترین سلاح کشتارجمعی، غیرقابل شکست تصور می‌شد، اما موشک‌باران پایگاه ارتش متجاوز آمریکایی -که اولین حمله یک کشور خارجی به پایگاه‌های آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم بود- و عجز این کشور در پاسخ به ایران، موجب شکسته شدن هیمنه و هژمونی دروغین آمریکا شد، به‌گونه‌ای که این امر، موجب شد تا اخراج آمریکایی‌ها از افغانستان و منطقه تسریع شود. از طرف دیگر، تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از بانیان این جنایت، موجب خواهد شد تا هزینه‌های اقدامات جنایت‌بار را برای آمریکا، به‌شدت افزایش دهد و این کشور را از دست زدن به اقدامات مشابه در آینده بازدارد. درواقع، این موضوع می‌تواند موجب تغییر سیاست‌های منطقه‌ای کشورها از حالت پدافندی به آفندی شود.
مخدوش شدن چهره رژیم صهیونیستی
همدستی و همکاری دولت‌های انگلیس، رژیم صهیونیستی و آمریکا، موجب مخدوش شدن چهره رژیم آدمکش صهیونیسم شد و به کشورهایی که خواهان برقراری روابط با این رژیم بودند، اثبات کرد که اعتماد و اطمینان به رژیم آدمکش صهیونیست، عواقب وحشتناک را برای آینده منطقه به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر آن، شهادت شهید سلیمانی، موجب همبستگی و وحدت در مبارزه با این رژیم شد.
آشکار شدن دست آمریکایی‌ها در تقویت داعش
اگرچه ترامپ در مناظره انتخاباتی خود با هیلاری کلینتون، صریحاً دخالت کلینتون و ایالات‌متحده آمریکا در تقویت داعش را مطرح نموده بود اما ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی توسط آمریکایی‌ها، نشان داد که آن‌ها نه‌تنها خواهان برچیدن گروه تروریستی داعش نیستند، بلکه ترور شهید سلیمانی -که به قول «زیگمار گابریل»، وزیر خارجه سابق آلمان «متحد پنهان در مبارزه با داعش» نامیده شده بود- موجب شد حتی مقامات کشورهای بزرگ جهان، به ماهیت دوگانه آمریکا و ماهیت حمایت این کشور از گروه تروریستی داعش پی ببرند. درحالی‌که تمامی تحلیلگران، معتقد بودند که مبارزه با داعش، ۳۰ سال طول خواهد کشید اما فعالیت‌های بی‌نظیر حاج قاسم و مبارزان جبهه مقاومت، موجب شد در کوتاه‌ترین زمان، حیات داعش برچیده شود و پوچ بودن ادعای آمریکایی‌ها در مبارزه با آنان، بیش از هر زمان دیگری آشکار شود.

افزایش همگرایی های منطقه ای
اقدامات تروریستی آمریکا و اسرائیل در دهه‌های اخیر، به‌ویژه جنایت ترور حاج قاسم، موجب ایجاد جوی از ترس، عدم اعتماد و ناامنی در منطقه شده است. این امر، موجب تسریع در همگرایی‌های منطقه‌ای در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و … علیه آمریکا و غرب خواهد شد. همگرایی‌هایی مانند همگرایی روسیه، چین و ایران، گرایش کشورهای آسیایی به تقویت پیمان شانگهای، تمایل به عضویت در پیمان بریکس، تمایل کشورهای عربی به تقویت روابط با ایران و همگرایی‌های منطقه‌ای با همسایگان، موجب شده است تا نوعی جبهه متحد ضد غربی و عبری در منطقه ایجاد شود که در آینده، می‌تواند به‌شدت، به قدرت و اقتدار آمریکا، خدشه وارد نماید و موجب ایجاد ناامنی از سوی آمریکا شود. همگرایی‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به‌صورت زنجیره‌ای به یکدیگر متصل شده و موجب ایجاد سد عظیمی در برابر آمریکا و متحدانش خواهد شد و این امر، یکی از علائم افول آمریکا است.
تقویت وحدت و همبستگی ملی
ابعاد ممتاز شخصیت حاج قاسم که فراتر از رنگ، نژاد، دین، مذهب و جناح‌بندی‌های سیاسی بود، موجب محبوبیت بی‌نظیر ایشان شده است، به‌گونه‌ای که تشییع ده‌میلیونی ایشان در تهران، شرکت شخصیت‌ها از جناح‌های مختلف کشور و واکنش آن‌ها به این اقدام تروریستی، موجب همبستگی و اتحاد ملت ذیل فرهنگ مقاومت و شهادت شده است. نشریه آلمانی فوکوس در این رابطه نوشت: «سلیمانی مورداحترام همه ایرانی‌ها بود، حتی از سوی سیاستمداران اصلاح‌طلب که معمولاً منتقد سیاست‌های نظام هستند نیز موردتقدیر و احترام قرارگرفته بود»؛ که این مسئله، موجب افزایش همبستگی و اتحاد ملت ایران علیه تروریست‌ها به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد شد.
افزایش نفرت جهانی
یکی از اهداف آمریکا از ترور شهید سلیمانی، تضعیف محور مقاومت و تلاش برای حذف حشدالشعبی و گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین بود، اما شهادت ایشان نه‌تنها موجب توقف جهاد و شهادت نشد، بلکه با عزمی راسخ‌تر، موجب همگرایی بیشتر منطقه بر محور مقاومت و تقویت جریانات متمایل به جمهوری اسلامی و استکبارستیز در منطقه و عراق شد. شهادت شهید سلیمانی و یارانش، موجب رشد جریانات ضدآمریکایی و افزایش نفرت و اعتراض به حضور نیروهای اشغالگر در جامعه عراق و در میان سیاستمداران شد که این مسئله، موجب خروج مفتضحانه آمریکا از عراق خواهد شد.