چرایی محبوبیت سردار دل‌ها در افکار عمومی ایرانیان

ظهور انقلاب اسلامی، زمانی اتفاق افتاد که هیچ متفکری با توجه به سلطه قدرت‌های غربی و شرقی در حوزه‌های مختلف اجتماعی در مناطق مختلف جهان، تصور نمی‌کرد که انقلابی با نام خدا شروع شود، به نتیجه برسد و مدیریت جامعه‌ای را بر عهده بگیرد؛ چراکه در میان متفکران غربی، برخی امر دینی را به سطح امر فردی تنزل داده و به سکولاریسم، معتقد بودند و برخی دیگر، دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند؛ اما ظهور انقلاب اسلامی در ایران، تمام فرضیه‌های دانشمندان غربی را در خصوص دین و دین‌داری با ابطال روبه‌رو کرد و فصل جدیدی را در تاریخ بشر رقم زد. لذا در این مسیر تاریخی، انسانی دیگر متفاوت از دیدگاه متفکران غربی در صحنه اجتماعی ظاهر شد.

دکتر غلامرضاجمشیدیها؛ رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

اگر متفکران غربی در عصر مدرن، تبار خود را در میمون جستجو کرده و در حوزه اندیشه و تفکر، بر عقلانیت ابزاری تأکید می­‌کنند، متفکران انقلاب اسلامی، تبار خود را در سلسله پیامبران الهی جستجو کرده و انسان جدیدی به تاریخ بشر معرفی کردند که عقل در سر و عشق در قلب داشت. این انسان جدیدی است که انقلاب اسلامی ایران، به جامعه بشری معرفی کرده است؛ انسانی که می­‌تواند در ضمن دین‌داری و فهم کلام الهی­، به پیشرفت و اصلاح جامعه بشری نیز فکر کند و اقدام عملی در این مورد انجام دهد. هنوز چند صباحی از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که مدعیان دروغین دموکراسی خواهی و آزاداندیشی، توان تحمل ظهور این انقلابِ خدایی را نداشتند، لذا از همان روز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، توطئه­‌های خود را برای به شکست کشاندن این نهال به بار نشسته شروع کردند. این منازعه با شروع جنگ تحمیلی شروع شد؛ جنگ تحمیلی، توطئه پیچیده­ای بود که در آن، همه دشمنان بشریت علیه مردم ایران متحد شدند. خباثت آمریکا آن‌قدر زیاد بود که امام خمینی (ره) برای توصیف ویژگی­‌های رفتاری این دولت از عبارت شیطان بزرگ استفاده کردند. در این مسیر و در مقابل غرب و به‌خصوص آمریکا، در ایران اسلامی، چهره­‌های شاخصی به منصه ظهور رسیدند که دست‌پرورده مکتب امام خمینی (ره) بودند. یکی از این چهره‌های شاخص، قاسم سلیمانی بود که توانست با عشق به اسلام و با بهره­ گیری حداکثری از توانمندی­‌های خود، نظام سیاسی آمریکا را به بن‌بست برساند.

رنگ خدایی داشتن

از منظر قاسم سلیمانی، هیچ انسانی بدون حرکت نیست و سرمنشأ حرکات، تعلقات است که انسان را به حرکت وادار می‌­کند که این تعلقات یا از منشأ عادی و منفی برخوردار است یا از منشأ معنوی و مثبت که هرچه این حرکت، متعالی باشد به یک هیجان تبدیل شده و انسان با بی­قراری، به سمت آن می­رود. در زندگی شهدا، این حرکات جوششی، عارفانه- عاشقانه بود که هدف‌گذاری آن­ها، رسیدن به معبود بود. چنانچه وجود انسان از تعلق به خداوند پر شود، از دیگر تعلقات تهی می­‌شود و قطعاً تعلق شهدا به خداوند متعال در سطح عالی و الهی آن، برای رسیدن به خداوند بود که به همین دلیل، دیگر تعلقات والای دنیوی را فدای تعلق جاوید شدن و رسیدن به خداوند کردند.[۱] هرچند شهید حاج قاسم سلیمانی، خود از نمونه مردان بزرگ تاریخ ایران‌زمین است که جز خداوند، به چیز دیگری متعلق نبود. به‌گونه‌ای که در هنگامه شهادت از القاب رسمی و اداری خود نیز چشم‌پوشی کرد و تنها سرباز ولایت بود. این، اولین دلیل است که ایشان، محبوب دل‌ها است.

ایستادگی در برابر دشمن

دلیل دیگری که می‌­توان در اینجا بدان اشاره کرد، ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام بود. در جغرافیای سیاسی دنیا، کسی نمی­‌تواند در مقابل رئیس‌جمهور آمریکا، بایستد و او را تحقیر کند. قاسم سلیمانی ازجمله کسانی است که رئیس‌جمهور آمریکا را تحقیر کرد؛ ادبیات او را قمارخانه‌­ای و کاباره­ای نامید و گفت: «ترامپ قمارباز»! گفت که من، به‌تنهایی در مقابلت می‌ایستم، زیرا ما ملت، حوادث سختی را پشت سر گذاشته‌­ایم­. جنگ را شما شروع می‌­کنید اما ما به پایان می­‌رسانیم. بروید از پیشینان خود بپرسید؛ پس ما را تهدید نکنید، ما آماده‌­ایم در مقابلت بایستیم.[۲]

ساده زیستی و مردمی بودن

دلیل سومی که می‌­توان بدان اشاره کرد، این است که به‌طورمعمول، پست­‌های اجرایی و سیاسی برای دارندگان آن، امکانات فراوانی می­‌آورد و این امکانات، موجب تغییر در شیوه زندگی، رفتار و سبک زندگی مدیران می­‌شود. به‌گونه‌ای که این افراد با گذشت زمان، عصر بنیان­گذاران انقلاب را فراموش کرده و به بهره‌­مندی از امکانات دنیوی، علاقه‌مند می‌شوند که البته تغییر رفتار مدیران بر جامعه نیز تأثیرات زیادی دارد. شهید قاسم سلیمانی معتقد است که اثر مدیران بر جامعه، اثر جمعی است، اما باید گفت که ایشان با توجه ویژگی­‌های شخصیتی که داشتند، تحت تأثیر این فرآیند نادرست قرار نگرفته و زندگی مردمی داشتند، همانند دیگر وفاداران به آرمان­‌های انقلاب اسلامی، ساده­ زیستی و با مردم بودن، روش زندگی‌شان بود.

در جمع­ بندی نهایی، باید گفت که دلیل محبوبیت شهید سلیمانی در خدایی بودن، ایستادگی در برابر ظالمان و داشتن شیوه زندگی ساده و مردمی بوده است.


[۱] سخنان سردار سلیمانی در تاریخ ۵/۵/۹۷

[۲] همان