جدیدترین اثر مرکز مطالعات آمریکا منتشر شد

کتاب “آشنایی با ساختار و تحولات نظام سیاسی آمریکا” به قلم دکتر مهدی امینیان پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا از سوی انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) در شش فصل و ۱۷۲صفحه منتشر شد.

این کتاب در یک مرور کوتاه خوانندگان را بیش از پیش با نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا و ابعاد متنوع آن آشنا می سازد.

نویسنده در فصل اول این کتاب به تاریخچه تشکیل ایالات متحده از میان مستعمره نشین‌های انگلیسی و سپس تدوین قانون اساسی و تشکیل حاکمیت ملی در این کشور می پردازد. این حاکمیت ملی ابعاد متنوعی دارد که در فصول دوم تا چهارم سه بُعد عمده از آن بررسی شده است در فصل دوم و سوم اختیارات و وظایف نهادهای حاکمیتی و تحولات حقوق عمومی در آمریکا بر مبنای قانون اساسی آن کشور مرور شده و سپس با توجه به اینکه شناخت ساختار رسمی در آمریکا برای فهم همه ی فرآیندهای سیاسی کافی نیست. فصل چهارم به تشریح ارکان ساختار غیررسمی قدرت در ایالات متحده اختصاص یافته است، پس از مرور ابعاد عمده حاکمیت ملی در فصول دوم تا چهارم و بر مبنای آنچه در این فصول آمده است در نمای نسبتاً کاملی فرآیند تصمیم سازی در حاکمیت سیاسی ایالات متحده ی آمریکا در فصل پنجم ترسیم و تشریح شده است. از آنجا که شایسته بود پیش از پایان کتاب چشم انداز مختصری از آینده نظام سیاسی آمریکا ارائه شود، مهمترین چالش های فراروی آن نظام سیاسی به عنوان موضوع فصل ششم برگزیده شده است. در نگارش فصول کتاب حاضر دکتر مهدی امینیان از مشارکت دو تن از نویسندگان و پژوهشگران مطالعات امریکا بهره برده است، جناب آقای محسن نساج که نگارش فصل سوم را با موضوع ارزشهای سیاسی و حقوق عمومی در ایالات متحده بر عهده داشته و جناب آقای محمد علی شفیعی که نگارش فصل ششم با موضوع چالشهای فراروی سیاست داخلی و خارجی آمریکا را به سرانجام رساند.

کلیه علاقمندان و پژوهشگران می توانند برای تهیه این کتاب، به فروشگاه های کتاب در سراسر کشور مراجعه نموده و یا با شماره تلفن ۷۶۷۰۲۵۱۰-۰۲۱ (داخلی ۲۲۲) تماس حاصل نمایند.