نیکاراگوئه مقصد مناسبی برای محصولات ایرانی است

ایساک لنین برآوو؛ سفیر کشور نیکاراگوئه در جمهوری اسلامی ایران در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا بر این باور است که نیکاراگوئه مقصد مناسبی برای محصولات ایرانی است، چرا که تسهیلات قانونی و معافیت‌های تجاری برای شرکت‌های ایرانی که قصد ورود به بازار نیکاراگوئه را دارند فراهم است.

ایساک لنین برآوو؛ سفیر کشور نیکاراگوئه

نیکاراگوئه و ایران دو انقلاب ضد امپریالیستی دارند که در یک سال به پیروزی رسیدند. از زمان پیروزی انقلاب‌هایمان، ما متعهدان راهبردی خوبی بوده‌ایم و در سازمان‌ها و همایش‌های بین‌المللی به طور متقابل از یکدیگر علیه کلیه تهاجمات امپریالیسم که تحت رهبری امپریالیسم ایالات متحده آمریکا بوده است، حمایت کرده‌ایم.

سند جامع همکاری بین نیکاراگوئه و ایران

سال‌های زیادی است که روابط خیلی خوبی داریم، ولی زمانی که آقای ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری را برعهده گرفتند باعث شد که در نیکاراگوئه یک تغییری در تقویت پیوندهای دو کشور و جهت‌گیری روابط تجاری دو کشور شکل بگیرد. حدود یک سال پیش بازدید خیلی مهم معاون اقتصادی رئیس جمهور را از نیکاراگوئه داشتیم. آقای دکتر محسن رضایی با یک هیئت مهم در کشور ما بازدید کردند و این شروع استقرار کمیسیون مشترک از جانب هر دو طرف بود که یک سندی را آماده کردند که چند ماه پیش توسط وزیر امور خارجه دو کشور به امضا رسید. این سند جامع همکاری بین نیکاراگوئه و ایران بوده است. نیکاراگوئه به پنجمین کشوری تبدیل شده است که این سند را با جمهوری اسلامی ایران امضا کرد. قبل از آن، چین، روسیه، ونزوئلا و ترکیه این سند را با جمهوری اسلامی ایران امضاد کرده بودند. ما انتظارات خیلی بالایی داریم در خصوص ظرفیت بالایی که برای توسعه و تقویت روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد. اولین جلسه‌ حضوری در ماه مِی برگزار خواهد شد. ما پیشرفت‌های خوبی در حوزه دارویی و همکاری داشته‌ایم. جمهوری اسلامی ایران یک اهدای واکسن خیلی مهم واکسن کوو ایران برکت را به نیکاراگوئه انجام داد که در ایران ساخته شده بود و ایران اولین کشوری بود که این واکسن را در داخل کشورش به ثبت رساند. علی‌رغم اقداماتی که از سمت سازمان بهداشت جهانی برای اینکه این واکسن به رسمیت شناخته نشود، صورت گرفت. ولی ما اولین کشوری بودیم که این واکسن را به ثبت رساندیم و دُزهای زیادی از این واکسن را  تزریق کردیم و نتایج خیلی خوبی هم گرفتیم و بعد از آن یک همکاری مهمی در حوزه دارویی با شرکت دارویی برکت داشتیم.

توافق ثبت دارو و تجهزیات دارویی در نیکاراگوئه

ما آماده‌ امضای توافق ثبت داروها و تجهیزات دارویی ایران در نیکاراگوئه هستیم و بزودی ثبت همچنین کودهای ایرانی در ونزوئلا خواهیم بود. شرکت برکت بزودی به یکی از تأمین‌کنندگان اصلی داروی نیکاراگوئه تبدیل می‌شود و در مدت کوتاه به دنبال تولید مشترک دارو در نیکاراگوئه هستیم. همچنین ما به دنبال این هستیم و در حال حاضر هم که نیکاراگوئه یک نقطه استراتژیک است برای اینکه محصولات ایرانی را بتوانند در سایر کشورهای آمریکای مرکزی توزیع و به فروش برسانند.

نیکاراگوئه یک سازمان و آرژانس ترویج سرمایه گذاری دارد که از هرگونه ابتکار عملی استقبال و حمایت می‌کند برای اینکه شرکت‌ها خیلی سریع بتوانند در نیکاراگوئه شرکت ثبت کنند. کلیه خدمات این آرژانس رایگان است.

فراهم سازی زیرساخت‌های جهت سرمایه گذاری

دولت نیکاراگوئه از طریق قانون‌هایی که در مجلس ملی ثبیت شده، شرایط خیلی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده و معافیت‌های متعددی در حوزه مالیات‌ها وجود دارد، برای اینکه سرمایه گذاری‌های مشترک صورت بگیرد. نیکاراگوئه نیز این انتظار را دارد که ایران به تأمین‌کننده اصلی سوخت در نیکاراگوئه تبدیل شود. پیشرفت خوبی ما در این حوزه داشته‌ایم و حتی پالایشگاه مشترکی وجود دارد که می‌توانیم در آنجا نفت و مشتقات نفتی ایران را فرآوری کنیم. پیشرفت‌های خوبی همچنین در حوزه‌ فرهنگی و در حوزه دانشگاهی داشتیم؛ چیزی که واقعاً باعث تقویت روابط راهبردی خواهد شد بحث توسعه تجارت بین دو کشور و دو ملت خواهد بود.

در مدت زمانی (سه سال) که به عنوان سفیر نیکاراگوئه در ایران فعالیت می‌کنم، به وضوح مشاهده کردم که در میان بخش خصوصی ایران یک استیگمای منفی نسبت به سرمایه گذاری در آمریکای لاتین وجود دارد. ولی فکر می‌کنم کاری که آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای تقویت تجارت با منطقه ما انجام دادند، خیلی مهم بوده است. مکالمه تلفنی در ۳-۴ نوبت با آقای رئیس جمهور فرمانده دانیل اورتگا داشتند و ما کاملاً مصمم هستیم که نتایج مثبتی در راستای منافع دو کشور به دست بیاوریم و ما استقبال می‌کنیم و خوشبخت هستیم که رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند که تقویت حضور فرهنگی و تجاری در آمریکای لاتین برای جمهوری اسلامی ایران اولویت دارد. ما این کلمات را با کمال میل راهنمای خودمان قرار دادیم و در نیکاراگوئه مطمئن هستیم که در مسیر درستی قرار داریم برای اینکه روابطمان را به صورت راهبردی و تجاری با ایران توسعه دهیم.

ما در سفارتمان یک دفتری داریم برای اینکه به کلیه سؤالات و ابتکار عمل‌هایی که برای سرمایه گذاری خصوصی و دولتی وجود دارد، استقبال کرده و رسیدگی کنیم. امروز اطلاعات کانتَکت پرسِن مان را بین شما توزیع خواهیم کرد و منتظر شما خواهیم بود. زمانی که شما علاقه داشته باشید و در اسرع وقت بتوانیم جلسات مختلفی را داشته باشیم برای اینکه مسیر‌های لازم را برای توسعه سرمایه‌گذاری مشترک مشخص کنیم و همچنین سرمایه‌گذاری از طرف شما در نیکاراگوئه با استفاده از سند مهم همکاری جمعی که اخیراً بین دو کشور امضا شده است که شرایط مطلوبی را برای واردات و صادرات هر دو کشور فراهم می‌کند. من فکر می‌کنم در یک شرایط خوبی هستیم که تمام امکانات و شرایط فراهم شده است برای اینکه جهش بزرگی دهیم، برای اینکه به عنوان شرکای راهبردی این رابطه را تثبیت کنیم. نه فقط در نیکاراگوئه بلکه حضور ایران در منطقه‌ آمریکای مرکزی. از طرف نیکاراگوئه، از دولتمان تحت رهبری آقای فرمانده دانیال اورتاگا و معاون رئیس جمهور خانم رساریو موریو ما کاملاً مصمم هستیم و درهای ما باز است و همانطور که هیئت‌های مختلفی هم که از نیکاراگوئه بازدید کردند خدمتشان گفته شده است که آخرین هیئت هم هیئت برادرمان آقای وزیر امور خارجه بوده است که سفر کردند. ما تأکید و تأیید کردیم که در بهترین شرایط هستیم برای اینکه تجارت بین دو کشور را توسعه بدهیم و مجدداً تأکید می‌کنم به اینکه یک پلتفرم خوب هوایی به نام شرکت کنوانسیون ونزوئلا داریم که باعث تقویت این پتانسیل می‌شود برای اینکه کلیه شرایطی که لازم است برای توسعه روابط پیوندهای استراتژیک و تجاریمان با استفاده از این خط هوایی انجام دهیم.

تبلیغات منفی علیه ایران و ترس شرکت‌های خصوصی ایرانی عامل اصلی محقق نشدن همکاری‌های اقتصادی گسترده

در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین مبنی بر «با توجه به اینکه ایران و آمریکای لاتین در اهداف سیاسی به نوعی همسو هستند و جهت‌گیری آن‌ها یکی است. فرصت‌های اقتصادی‌ که ما بین این کشورها وجود دارد و واقعی هم هستند، چرا تا به این لحظه محقق نشده است یا میزان تحقق آن به میزانی باید باشد، نبوده است؟ چه پیشنهاداتی می‌توان ارائه داد تا این سطح همکاری‌ها ارتقا پیدا کند و بخش‌های خصوصی دو کشور بیشتر به هم مرتبط شوند؟»، افزودند:

فکر می‌کنم این اتیکت و استگیمایی که در خصوص ترس آمدن شرکت‌های ایرانی به آمریکای لاتین است، همان استیگمایی می‌باشد که امپریالیسم ایالات متحده از طریق ساز و کارهای تبلیغاتی بر روی آن کار کرده است و این استیگما و اتیکت باعث شده است که یک وجهه‌ اشتباهی در خصوص ایران و یک چهره‌ اشتباهی از ایران را در آمریکای لاتین منعکس کرده است و با ابزارهای تبلیغات و تبلیغات سوء که به شکل استراتژیک علیه ایران و ملت آن به پیش می‌برند. به عنوان مثال، میراثی که امپریالیسم بریتانیا در اینجا به جا گذاشته است باعث شده است شرکت‌ها و ایرانی‌ها حتی نخواهند نزدیک شوند و از فرصت‌های زیادی که در آمریکای لاتین است استفاده کنند. ما هم منابع غنی‌ داریم و فکر می‌کنیم که با همراهی وزارت امور خارجه، نهادها، همایش‌ها و… پارادایم‌ها را عوض کنیم و بتوانیم نتاجی برد-برد داشته باشیم و فراتر از سخنرانی‌ها، عکس‌ها و همایش‌های با تعداد بالا بتوانیم پارادایم‌ها را عوض کنیم که این رابطه برد-برد برقرار شود و کلیه ثروت‌های طبیعی کشور ما همانند طلای زیادی که در حال حاضر داریم را به ملت ایران ارائه کنیم.

نیکاراگوئه یک کشور کشاورزی است که می‌تواند محصولات غذایی با حجم بالا و حتی گوشت به ایران صادر کند. در پلتفرم‌های دریایی ما منابع غنی بسیار زیاد تن ماهی داریم که ما هنوز از آن بهره برداری نکرده‌ایم و می‌توانیم به طور مشترک شرکت‌های ماهی‌گیری تشکیل دهیم و از آن منابع به شکل پایدار بتوانیم بهره برداری مشترک داشته باشیم. یک بهره‌برداری پایدار برای ایجاد منافع بیشتر.