استفاده از رسانه برای تبلیغ آدم‌کشی

این مقاله به بررسی نگاه رسانه‌ها در افزایش میزان سق طجنین در میان زنان و دختران آمریکایی م یپردازد. بر اساس آمارهای اخیر، میزان رشد سقط جنین در آمریکا رخ داده است. تحلیل محتوای اخبار نشان می‌دهد که وقتی درباره سقط جنین در رسانه‌ها صحبت می‌شود، آنچه که بیشتر بیان می‌شود، به‌عنوان یک مسئله سیاسی تا یک مسئله بهداشتی، پوشش داده می‌شود. در این مقاله به بررسی عواملی همچون تاریخچه سقط جنین در آمریکا، جنبش‌های شکل‌گرفته، پرونده رو علیه وید پرداخته می‌شود و همچنین سیاست‌های گرفته شده توسط هر یک از دولت‌های جمهوری‌خواه و یا دموکرات که بر زندگی زنان آمریکا اثر گذاشته است را بیان می‌کنیم. در ادامه، رسانه‌هایی که بیشترین تبلیغ را در این زمینه انجام می‌دهند را بررسی می‌کنیم؛ از جمله شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، فیلم و سریال‌ها، سایت‌ها، موسیقی‌ها، پادکست‌ها، هنرهای تجسمی و کتاب‌ها را می‌توان نام برد. علاوه بر این موارد، در پایان نیز پیشنهاداتی برای مقابله با این چالش ارائه خواهد شد.

علی طوسی؛ پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه

در قرن نوزدهم، سقط‌ جنین عمدتاً غیرقانونی نبود و تا حدودی رایج بود اما از اواخر قرن نوزدهم، قوانینی علیه آن وضع شد[۱].  در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با ظهور جنبش‌های حقوق زنان، خواسته‌ها برای قانونی‌سازی سقط‌ جنین اوج گرفت که منجر به حکم دیوان عالی رو علیه وید در سال ۱۹۷۳ شد[۲].

پس از آن، مخالفان سقط‌ جنین، فعالیت‌های گسترده‌ای را برای محدود کردن آن آغاز کردند که تا به امروز ادامه دارد[۳] تا اینکه در سال ۲۰۲۲ دیوان عالی، حکم رو علیه وید را لغو کرد که منجر به ممنوعیت گسترده سقط‌جنین در برخی ایالت‌ها شده است[۴]. همچنین پوشش گسترده تبلیغات موضوع سقط‌ جنین توسط خبرگزاری‌ها مانند CNN که سبب افزایش این امر شده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰% آمریکایی‌ها از طریق رسانه‌ها، اطلاعات خود درباره سقط‌ جنین را به دست می‌آوردند[۵].

دو نگرش

درباره این مسئله در ایالات متحده دو نوع نگرش و گفتمان وجود دارد؛ گفتمان حق انتخاب که موافق آزادی سقط‌ جنین هستند و تقاضای کشوری بدون محدودیت و آزادی کامل را در این زمینه دارند و گفتمان حق حیات که مخالفت خود را با آزادی در این زمینه ابراز کردند و خواهان قرار وجود قوانینی سخت در این مسئله هستند.

جنبش حق انتخاب، از دهه ۱۹۶۰ در آمریکا آغاز شد و با جنبش حقوق مدنی و جنبش‌های فمینیستی همراه بود. این جنبش توسط فعالانی چون بتی فریدن، فلورانس کندی و بیل بیرد شکل گرفت. آنها خواهان پایان دادن به ممنوعیت‌های سقط‌ جنین بودند[۶].

فعالان این جنبش خواهان حق کنترل بدن و تصمیم‌گیری درباره بارداری و زایمان برای زنان بودند. در سال ۱۹۷۳ با رأی دادگاه عالی در پرونده Roe vs Wade، سقط‌جنین در سراسر آمریکا قانونی اعلام شد[۷]. جنبش حق حیات بعد از آن در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ شکل گرفت و در سال ۱۹۹۲ پرونده Planned Parenthood v. Casey سبب تأیید دوباره قانونی بودن سقط‌جنین شد اما محدودیت‌هایی را نیز اعمال کرد  تا اینکه در سال ۲۰۲۲ رأی Roe vs Wade لغو شد و جنبش حق انتخاب دوباره فعال شد[۸].

پس از لغو رأی Roe در سال ۲۰۲۲، اعتراضات گسترده‌ای در سراسر آمریکا شکل گرفت. تظاهراتی مانند «راهپیمایی زنان» در واشنگتن برگزار شد. سازمان‌های حامی حقوق زنان مانند Planned Parenthood تلاش کردند با فشار بر کنگره و دولت‌های ایالتی، حق سقط‌ جنین را حفظ کنند[۹]. هر دو جنبش حق انتخاب و حق حیات، همچنان فعال هستند و در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ آمریکا نیز تأثیرگذار بوده‌اند[۱۰].

Roe versus Wade

پرونده رو علیه وید یکی از مهم‌ترین پرونده‌های دادگاه عالی آمریکا بود که در سال ۱۹۷۳ منجر به تصویب قانون سقط‌ جنین در سراسر آمریکا شد. این پرونده توسط نورما مک‌کوروی با نام مستعار جین رو علیه هنری وید، دادستان ایالت تگزاس، طرح شد. خانم رو معتقد بود قوانین ایالت تگزاس در مورد ممنوعیت سقط‌ جنین، مغایر قانون اساسی است. در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۳، دادگاه عالی آمریکا با نسبت ۷ به ۲ رأی داد که قانون اساسی آمریکا حق سقط‌ جنین را در برمی‌گیرد. این رأی به زنان سراسر آمریکا اجازه داد تا طی سه‌ماهه اول بارداری، سقط‌ جنین را انتخاب کنند[۱۱].

پس از صدور رأی دادگاه عالی در پرونده Roe در سال ۱۹۷۳، این موضوع به یکی از محوری‌ترین مباحث سیاسی و اجتماعی در آمریکا تبدیل شد. گروه‌های محافظه‌کار و مذهبی، به‌شدت با این رأی مخالفت کردند و خواستار لغو آن شدند. آن‌ها معتقد بودند سقط‌ جنین نوعی قتل است. در دهه‌های بعد، چندین پرونده دیگر در دادگاه‌های پایین‌تر، به چالش کشیدن رأی Roe versus Wade پرداختند اما همچنان این رأی از سوی دادگاه عالی تأیید شد. در سال ۲۰۲۲، دادگاه عالی با اکثریت ۶ رأی موافق در برابر ۳ رأی مخالف، رأی تاریخی Roe را لغو کرد[۱۲].

تفاوت رسانه‌های لیبرال و محافظه‌کار

در سال ۱۹۷۳، رسانه‌های لیبرال واکنش مثبتی به رأی Roe نشان دادند و آن را یک پیروزی برای حقوق زنان دانستند اما رسانه‌های محافظه‌کار، این رأی را محکوم کردند. در سال ۲۰۲۲، واکنش‌ها کاملاً معکوس شد. رسانه‌های لیبرال لغو رأی Roe را شکستی برای حقوق بشر خواندند و به‌شدت انتقاد کردند؛ درحالی‌که رسانه‌های محافظه‌کار، آن را پیروزی بزرگی برای جنبش طرف‌دار حیات دانستند[۱۳] و استدلال کردند که حق تعیین سیاست‌های مربوط به سقط‌ جنین باید به ایالت‌ها واگذار شود و دادگاه‌ها نباید در این زمینه دخالت کنند[۱۴].

رسانه‌های مذهبی و گروه‌های طرف‌دار حیات، از لغو رأی Roe استقبال کردند و آن را پیروزی برای حفظ حیات جنین‌ها دانستند. از طرفی رسانه‌های طرف‌دار حقوق زنان، لغو این رأی را بازگشتی به عقب و تبعیض علیه زنان قلمداد کردند[۱۵]. از طرفی اما برخی از رسانه‌های مستقل و غیر جانب‌دار، تمرکز خود را بر روی پیامدهای عملی و حقوقی این تصمیم گذاشتند. آن‌ها به بررسی اینکه چگونه لغو رأی Roe می‌تواند بر دسترسی زنان به سقط‌جنین در ایالت‌های مختلف تأثیر بگذارد، پرداختند.

همچنین رسانه‌های علمی و پزشکی نیز بر پیامدهای بالینی و سلامت عمومی این تصمیم تمرکز کردند. آن‌ها از جنبه‌های پزشکی، به موضوع سقط‌ جنین و تأثیرات احتمالی ممنوعیت آن بر سلامت مادران پرداختند[۱۶].

بازتاب سقط‌ جنین و حمایت از آن در رسانه‌های مختلف آمریکایی

تلویزیون

شبکه‌های خبری مانند CNN و FOX News به‌صورت گسترده به پوشش این موضوع پرداختند و برنامه‌های گفتگو محور گوناگونی را به آن اختصاص دادند. همچنین  شبکه‌هایی مانند MSNBC با گرایش لیبرال، بیشتر منتقد لغو رأی Roe بودند. برنامه‌های کمدی و سیاسی مثل Saturday Night Live نیز به طنزپردازی و انتقاد از این موضوع پرداختند[۱۷]. علاوه بر این شبکه‌هایی مثل HBO و Netflix نیز با تولید مستندها و فیلم‌هایی در این زمینه، به افزایش آگاهی عمومی کمک کردند. شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها نیز در برنامه‌های تلویزیونی و مصاحبه‌ها، نظرات خود را درباره این موضوع مطرح کردند[۱۸].همچنین برنامه صبحگاهی Today Show.

برنامه صبحگاهی Today Show شبکه NBC

این برنامه بحث‌های گوناگونی را با حضور فعالان حقوق زنان، سیاستمداران و افراد معمولی در مورد تأثیر لغو رأی Roe بر زندگی روزمره برگزار کرده است. موضوعاتی مانند دسترسی به سقط‌ جنین، مراقبت‌های بهداشتی زنان، حریم خصوصی و حقوق باروری، مورد بحث قرار گرفته است. بنا بر گزارش‌ها، این برنامه با پرداختن به داستان‌های شخصی زنان، تلاش کرده است تا تأثیر منفی لغو این رأی را بر زندگی واقعی مردم نشان دهد. گزارش شده است که طی هفته‌های پس از لغو رأی Roe، تماشاگران بازخوردهای مثبتی در مورد پرداختن این برنامه به ابعاد انسانی موضوع داده‌اند[۱۹].

رادیو

ایستگاه‌های رادیویی لیبرال و پیشرو مثل ان‌پی‌آر، دموکراسی اکنون و ای‌ام‌اس، با پخش برنامه‌ها و مصاحبه‌های مرتبط، از این حق حمایت می‌کنند[۲۰]. مجریان و چهره‌های سرشناس رادیویی مثل ریچل مدو و ایرا گلاس نیز در برنامه‌های خود آشکارا از حق سقط‌ جنین دفاع کرده‌اند[۲۱].  شبکه‌های رادیویی محلی نیز با پوشش خبری مسائل مرتبط و مصاحبه با فعالان، به افزایش آگاهی عمومی کمک می‌کنند[۲۲]. همچنین برخی ایستگاه‌های رادیویی، اختصاصاً برنامه‌هایی را به موضوع سقط‌ جنین و حقوق باروری اختصاص داده‌اند[۲۳]. علاوه بر موارد بیان شده، شبکه‌های رادیویی سراسری مانند ای‌بی‌سی نیوز رادیو با پخش گزارش‌های خبری و مستندهایی در این زمینه، نقش آگاهی‌بخشی دارند[۲۴].

 ایستگاه‌های رادیویی دانشجویی گوناگونی نیز وجود دارند که پوشش ویژه‌ای به مقوله حقوق باروری می‌دهند[۲۵]؛  بنابراین رادیو به‌عنوان رسانه‌ای قدرتمند، نقش بسزایی در شکل‌دهی افکار عمومی در این مسئله دارد.

فیلم‌ها و مستندها

مستند Reversing Roe ساخته HBO در سال ۲۰۱۸ در مورد تلاش‌ها برای لغو این رأی تاریخی بود که ۹٫۱ امتیاز از ۱۰ را در IMDB دریافت کرده است. همچنین فیلم مستند After Roe ساخته ماریا شریور در سال ۲۰۲۲ توسط HBO، پیرامون پیامدهای لغو رأی Roe ساخته شد و یا حتی فیلم Reversing Roe ساخته Netflix در سال ۲۰۱۸، ۷٫۲ امتیاز از ۱۰ را در IMDB دریافت کرده است[۲۶].

مستند Roe v. Wade ساخته کاترین آلچ و ریکی استرن در سال ۲۰۲۲ با بررسی تاریخچه این پرونده و مصاحبه با مخالفان و موافقان سقط‌ جنین ساخته شد. این مستند نمره ۷٫۴ از ۱۰ را در IMDb دریافت کرده است و مستند The Janes ساخته شبکه HBO در سال ۲۰۲۲ در مورد گروهی از زنان فعال در زمینه سقط‌ جنین قبل از رأی Roe بوده است. علاوه بر موارد بالا، فیلم داستانی Never Rarely Sometimes Always ساخته Focus Features در سال ۲۰۲۰ با محوریت موضوع دسترسی به سقط‌ جنین ساخته شد[۲۷][۲۸]. این‌ها همه مواردی از رسانه‌ها در این زمینه است که می‌توان فیلم Never Rarely Sometimes Always  را که به مشکلات زنان جوان در دسترسی به سقط‌ جنین پرداخته است، اضافه نمود[۲۹].

سریال

سریال درام تلویزیونی «دختران غیرقانونی» (Unpregnant) در سال ۲۰۲۰ که داستان دو نوجوان دختر برای دسترسی به سقط‌ جنین را روایت می‌کند[۳۰]

بازی

بازی ویدئویی «در تنگنا» (In a Bind) در سال ۲۰۲۰ که به موضوع بارداری ناخواسته جوانان و حق سقط‌ جنین می‌پردازد[۳۱]

همچنین بازی موبایل «حقیقت در مورد سقط‌ جنین» (The Truth About Abortion) در سال ۲۰۱۸ که اطلاعاتی در مورد سقط‌ جنین و حقوق باروری ارائه می‌دهد[۳۲].

آمار مخالفان

 بر اساس نظرسنجی مؤسسه Gallup در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۰% زنان آمریکایی، مخالف لغو رأی Roe بودند. این نشان می‌دهد اکثریت قاطع زنان، نگران این موضوع هستند[۳۳]. از طرفی مستند After Roe شبکه HBO در فهرست ۱۰ مستند پربیننده این شبکه در سال ۲۰۲۲ قرار گرفته است[۳۴]. همچنین منتقدان معتقد هستند مستندهایی مثل Reversing Roe توانسته نگرانی‌های زنان را به‌خوبی منعکس کند[۳۵].

حتی مؤسسه Pew Research در سال ۲۰۲۲، اذعان داشت که ۶۱% زنان آمریکایی اعلام کردند  که لغو رأی Roe برایشان نگران‌کننده است؛ این نشان‌دهنده تأثیرگذاری این موضوع بر آنها است[۳۶].

 نظرات سلبریتی‌ها

تیلور سوئیفت، خواننده مشهور، لغو این رأی را «وحشتناک» خواند. وی از حامیان سقط‌ جنین است[۳۷]. همچنین میشل اوباما، همسر سابق رئیس‌جمهور آمریکا، در توییتر نوشت که این تصمیم «زجرآور» است[۳۸]. علاوه بر این آریانا گرانده، خواننده مشهور، در صفحات اجتماعی خود از حق سقط‌جنین حمایت کرده و نوشته است: امروز، روز غم‌انگیزی برای زنان است[۳۹]. همچنین کیم کارداشیان، ستاره تلویزیون، در توییتر با بیش از ۳۰۰ میلیون دنبال‌کننده، اعلام کرد که «وحشت‌زده و عصبانی» از این حکم است[۴۰].

واکنش رسانه‌های خارج از ایالات متحده

رسانه‌های کانادا و اروپا و دیگر مجامع، به‌طورکلی واکنش منفی حق حیات داشتند؛ به‌طوری‌که لغو رأی Roe را این‌گونه عنوان نمودند.

نشریه تورنتو استار در کانادا نوشت که کانادا باید آمادگی داشته باشد تا پناهندگان سقط‌جنین از آمریکا را بپذیرد[۴۱].

رسانه‌های اروپایی از جمله BBC در انگلستان، Le Monde در فرانسه و Der Spiegel در آلمان، این رأی را محکوم کردند و نوشتند آمریکا به عقب برمی‌گردد[۴۲] [۴۳].

همچنین روزنامه گاردین انگلستان، آن را روز تاریکی برای آمریکا توصیف کرد[۴۴] اما رسانه‌های روسیه سعی کردند از این موضوع به‌عنوان نقطه‌ضعف آمریکا استفاده کنند[۴۵].

از طرفی رسانه‌های آمریکای لاتین هم ابراز نگرانی کردند که این تصمیم ممکن است الگویی برای کشورهای آن منطقه شود.

مد و پوشاک

برند LTHR CLOTHING تیشرت‌هایی با شعار “My Body, My Choice” (بدن من، انتخاب من) تولید کرده است[۴۶] و برند DAME با طراحی لباس‌هایی با نوشته‌هایی مانند “Keep Abortion Safe + Legal” (سقط‌ جنین را ایمن و قانونی نگه دارید)، حمایت خود را اعلام کرده‌اند[۴۷]. همچنین برند INPOWERED تیشرت‌هایی با نوشته Roe V. Wade تولید کرده است[۴۸]. در ادامه آن می‌توان به برندهای برند FEMINIST APPAREL ، برند PARADOX LIFE، برند GRLSWIRL هم اشاره کرد که به ترتیب عباراتی مانند

My Body, My Choice

 We Won’t Go Back

Not Your Body, Not Your Choice

را پشت پیراهن و تیشرت‌های خود چاپ کرده‌اند[۴۹] [۵۰] [۵۱]

کتاب‌

کتاب “My Body, My Choice” نوشته رابین مارتی در سال ۲۰۱۸ که به تاریخچه جنبش حق انتخاب زنان می‌پردازد[۵۲] و کتاب “Shout Your Abortion” مجموعه‌ای از داستان‌های واقعی زنانی است که سقط‌ جنین کرده‌اند[۵۳]، در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. همچنین  کتاب “Handbook for a Post-Roe America” توسط رابین مارتی، راهنمایی برای دوران پسا لغو رأی Roe است[۵۴]، جزء آثاری هست که در این زمینه منتشر شده است. رمان “Beloved” نوشته تونی موریسون در سال ۱۹۸۷ نیز به ماجرای سقط‌جنین یکی از شخصیت‌های داستان می‌پردازد[۵۵]

شبکه‌های اجتماعی

فعالان از طریق کمپین‌هایی در توییتر و اینستاگرام و دیگر رسانه‌ها، اقدام به افزایش آگاهی کرده‌اند که می‌توان به کمپین‌های زیر اشاره نمود.

#BansOffOurBodies

این کمپین توسط سازمان Planned Parenthood و سایر گروه‌های حامی حقوق زنان راه‌اندازی شد. هدف آن، مخالفت با ممنوعیت‌های اخیر سقط‌ جنین در برخی ایالت‌های آمریکا است که علاوه بر توییتر، در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی هم گسترده شده است. افراد زیادی با استفاده از این هشتگ، پیام‌ها و تصاویری در حمایت از حق سقط‌جنین منتشر کرده‌اند[۵۶].

 #MyBodyMyChoice

این کمپین نیز توسط فعالان حقوق بشر آغاز شد و هدف آن بیان این نکته است که تصمیم‌گیری درباره بدن و بارداری باید با خود زنان باشد. افراد با استفاده از این هشتگ، پیام‌هایی منتشر کرده‌اند[۵۷]. در مجموع، این کمپین‌ها نقش مهمی در جلب‌توجه به مسئله حق سقط‌ جنین و حمایت از آن در فضای مجازی داشته‌اند.

سلبریتی‌های حمایت‌کننده از کمپین‌ها که شامل خوانندگان و بازیگران و مدل‌های مشهور است؛

  1. تیلور سوئیفت خواننده مشهور پاپ که با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت “#BansOffOurBodies” و اعلام کرد که حق تصمیم‌گیری درباره بدن، با خود زنان است[۵۸]
  2. لیدی گاگا خواننده مشهور پاپ که با انتشار تصویری از خود در اینستاگرام، از کمپین #RightToChoice حمایت کرد[۵۹].
  3. کیم کارداشیان ستاره تلویزیون واقع‌نما که با انتشار پستی در اینستاگرام از #BansOffOurBodies حمایت کرد[۶۰]
  4. امیلی راتایکوفسکی: بازیگر مشهور که در توییتر نوشت: “#MyBodyMyChoice is not controversial[61]
  5. بلا هادید: مدل مشهور که با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: [۶۲]My body, my choice 
  6. زندایا: بازیگر مشهور که در توییتر نوشت: “No uterus, no opinion” در حمایت از #[۶۳]BansOffOurBodies 
  7. اولیویا رودریگو: خواننده و بازیگر که با پوشیدن لباسی با شعار “My Body, My Choice” در کنسرتش، از حق سقط‌جنین حمایت کرد[۶۴]
  8. کریس جنر: بازیگر مشهور که عکسی از خود با شعار “My Body, My Choice” منتشر کرد[۶۵]
  9. جنیفر آنیستون: بازیگر سینما که در اینستاگرام از کمپین #BansOffOurBodies حمایت کرد[۶۶]
  10. میشل ویلیامز: خواننده مشهور که با انتشار پستی، خواهان حفظ حقوق برابر برای همه زنان شد[۶۷]
  11. لیزو: خواننده پاپ که با انتشار عکسی از تظاهرات، هشتگ #BansOffOurBodies را به اشتراک گذاشت[۶۸]
  12. اما واتسون: بازیگر مشهور که با پست اینستاگرامی از #MyBodyMyChoice حمایت کرد[۶۹]
  13. دوآ لیپا: خواننده پاپ که عکسی از خودش با پلاکارد “Bans off our bodies” منتشر کرد[۷۰]
  14. بیلی آیلیش: خواننده مشهور که در استوری اینستاگرامش از کمپین #BansOffOurBodies حمایت کرد[۷۱]

 پادکست‌ها

در این زمینه، پادکست‌های زیادی مانند PODCAST FOR CHOICE تولید شده است[۷۲]. پادکست «جبهه خط مقدم» (The Frontline) متعلق به سازمان Planned Parenthood که قسمت‌های گوناگونی را به موضوع سقط‌ جنین اختصاص داده است[۷۳]. همچنین پادکست «پس از رو» (After Roe) که توسط مجله التینا منتشر شد و به بررسی آینده سقط‌ جنین پس از لغو حکم دادگاه رو علیه وید می‌پردازد[۷۴]. علاوه بر موارد بیان شده،

پادکست «حقیقت سقط‌ جنین» (The Truth About Abortion)  که توسط شونا هانتر نوشته شده است[۷۵] و پادکست «حق من است» It’s My Right)[76] به این مسائل می‌پردازند.

هنرهای تجسمی

 آثار و نقاشی‌های دیواری زیادی با مضامین حمایت از این حق خلق شده‌اند.

  • نقاشی دیواری عظیم با شعار “My Body, My Choice” در ایالت تگزاس توسط هنرمند Emily Rochotte که به اعتراض علیه ممنوعیت سقط‌ جنین در این ایالت کشیده شده است که ابعاد این نقاشی دیواری حدود ۱۸ متر عرض و ۱۲ متر ارتفاع است. [۷۷]
  • مجسمه‌هایی از هنرمند Micol Hebron در لس‌آنجلس در سال ۲۰۲۲ به شکل مشت‌های بالا برده شده با عبارت My Body, My Choice”[78]  “.
  • نمایشگاه عکس ”See Me“ در سال ۲۰۱۶ در ایالت شیکاگو برپا شد که تجربه‌های شخصی زنان از سقط‌ جنین را به تصویر کشیده است[۷۹]
  • نقاشی دیواری غول‌پیکر در منهتن نیویورک با عنوان Never Going Back در سال۲۰۲۲ توسطElle Luna کشیده  شده است [۸۰].
  • پوسترها و نقاشی‌های دیواری گوناگونی با شعارهایی مثل “My Body, My Choice” در سراسر آمریکا از جمله در ایالت‌های نیویورک، کالیفرنیا، تگزاس و… کشیده شده‌اند[۸۱]
  • پروژه “Separation” توسط هنرمند Paula Rego در سال ۱۹۹۸ شامل مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنگ‌وروغن است که تجربه سقط‌ جنین را به تصویر می‌کشد. این نقاشی‌ها در موزه‌های مختلفی به نمایش گذاشته شده‌اند[۸۲]
  • تئاتر ”Oh My Goddess“ نوشته Talia Parkinson که در سال ۲۰۲۲ به روی صحنه رفت و تجربه یک زن جوان از سقط‌ جنین را به تصویر می‌کشد[۸۳]
  • مجسمه “A Proper Gander” ساخته Pat Lasch در ۲۰۰۱ که یک مرغابی را با سر زنانه نشان می‌دهد و نگاهی انتقادی به محدودیت‌های حق سقط‌ جنین دارد. این مجسمه در موزه‌ها و گالری‌های مختلفی به نمایش درآمده است[۸۴].
  • نمایشگاه عکس “El Momento Exacto” توسط Fernanda Pineda در مکزیک در سال ۲۰۲۲ که زنانی را پس از سقط‌ جنین نشان می‌دهد[۸۵].
  • نمایشنامه “Rovers” نوشته برندن گریر در سال ۲۰۲۲ که داستان یک زن جوان را روایت می‌کند که برای انجام سقط‌ جنین به اسکاتلند سفر می‌کند[۸۶]
  • شعر “The Mother” از شاعر Anne Waldman که در دهه ۱۹۷۰ نوشته شد و یکی از اولین شعرهای فمینیستی در مورد حق سقط‌ جنین است[۸۷].
  • نمایشنامه “Roe” نوشته Lisa Loomer در سال ۲۰۲۱ که زندگی و تلاش‌های فعال حقوقی سقط‌ جنین، Norma McCorvey را به تصویر می‌کشد[۸۸].   

 موسیقی‌ها

البته دیدگاه‌های مخالف هم وجود دارد و حامیان موسیقی کانتری و مسیحی، بیشتر مخالف سقط‌ جنین هستند اما به‌طورکلی، حمایت از حق انتخاب زنان در موسیقی پاپ آمریکایی روبه‌افزایش است. همچنین آهنگ ”Hands Off“ از گروه موسیقی Indigo Girls که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد[۸۹]، آلبوم موسیقی “Travelling Women” ساخته Gina Birch در سال [۹۰]۲۰۲۲ و آلبوم موسیقی “Bigger Than Roe” ساخته خواننده Lila Downs در سال ۲۰۲۲[۹۱]  به موضوع سقط‌ جنین می‌پردازند. 

در این زمینه بیشتر به نقش خواننده‌های معروف در برانگیختن احساسات زنان و دختران توجه می‌کنیم.

  • تیلور سوئیفت

او در سال ۲۰۱۸ در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا از نامزدهای حامی حق سقط‌ جنین حمایت مالی کرد[۹۲].  در سال ۲۰۱۹ نیز در راهپیمایی Lover Fest پیرامون حقوق LGBTQ و زنان، از جمله حق سقط‌ جنین، حمایت کرد[۹۳].  همچنین وی در آلبوم Folklore در سال ۲۰۲۰، در آهنگ Betty به‌نوعی به موضوع بارداری ناخواسته در نوجوانی اشاره می‌کند[۹۴]

علاوه بر این، او در سال ۲۰۲۲ علیه تصمیم دیوان عالی آمریکا در لغو حکم رو وید مبنی بر حق سقط‌جنین اعتراض کرد[۹۵] و در سال ۲۰۲۰، تیلور سوئیفت از فیلم مستند Miss Americana حمایت کرد که در آن به طور آشکار از حق سقط‌ جنین دفاع کرده بود[۹۶].

حتی در آهنگ Only the Young که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، به ترغیب جوانان به مشارکت سیاسی برای حمایت از ارزش‌های لیبرالی مثل حق سقط‌ جنین پرداخته است[۹۷].   او همچنین از سازمان‌هایی مثل پلاند پرنت‌هود که ارائه‌دهنده خدمات بهداشت باروری و سقط‌ جنین است، حمایت کرده است[۹۸]؛  بنابراین، تیلور سوئیفت یکی از حامیان برجسته حق سقط‌ جنین در میان ستارگان موسیقی پاپ در آمریکا به شمار می‌رود.

  • لیدی گاگا

در سال ۲۰۱۶ با انتشار آهنگ Til It Happens to You از مستند The Hunting Ground درباره تجاوز جنسی دانشگاهی، به طور غیرمستقیم به حمایت از حق انتخاب زنان پرداخت[۹۹]. او همچنین در آهنگ Million Reasons از آلبوم Joanne در سال ۲۰۱۶، به طور ضمنی به زنانی که با بارداری ناخواسته روبه‌­رو می‌شوند، اشاره دارد[۱۰۰]

حتی  در سال ۲۰۱۹ در فیلم مستند Five Foot Two صحبت از تجربه سقط‌جنین خود در نوجوانی کرد و از این جنبش دفاع کرد[۱۰۱]. لیدی گاگا پس از تصمیم دیوان عالی در سال ۲۰۲۲ مبنی بر لغو حکم رو علیه وید، تظاهرات اعتراضی برگزار کرد[۱۰۲].

او همچنین به سازمان‌هایی مثل پلاند پرنت‌هود کمک مالی کرد و از آنها حمایت کرده است[۱۰۳]. علاوه بر موارد بالا، لیدی گاگا در سال ۲۰۲۰ در کنسرت خود در میامی، از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر ممنوعیت تأمین بودجه برای مراکز درمانی که خدمات سقط‌جنین ارائه می‌دهند، انتقاد کرده است[۱۰۴]. هم اکنون وی سفیر سازمان Planned Parenthood است. 

  • آریانا گرانده

آریانا گرانده در آهنگ Baby  در سال ۲۰۱۸ به طور ضمنی به حق انتخاب زنان اشاره کرد[۱۰۵].  در سال ۲۰۱۹ با اهدای سه میلیون دلار به سازمان‌های حامی حقوق زنان از جمله پلاند پرنت‌هود، حمایت خود را اعلام کرد[۱۰۶].  همچنین در سال ۲۰۲۲ در پی تصمیم دیوان عالی علیه رو وید، اعتراضاتی را سازمان‌دهی کرد[۱۰۷]

  • بیلی آیلیش

او در آلبوم سال ۲۰۱۹ خود در آهنگ‌هایی مثل Xanny به حق انتخاب زنان پرداخته است[۱۰۸].همچنین ویدئوی موزیکال All the Good Girls Go to Hell را با الهام از تظاهرات حق سقط‌ جنین ساخته است[۱۰۹]حتی در کنسرت Coachella سال ۲۰۲۲ خطاب به دیوان عالی فحش داد و از حق سقط‌ جنین دفاع کرد. (منبع: ان‌ام‌ای‌آر).

  • جنیفر لوپز

وی در سال ۲۰۲۲ پس از تصمیم دیوان عالی، حمایت خود را از سقط‌جنین ابراز کرده است[۱۱۰].

  • مایلی سایرس

در آهنگ Mother’s Daughter از آلبوم سال ۲۰۱۹ خود، از حقوق بدن زنان و حق انتخاب آنها دفاع کرد[۱۱۱].

همان‌طور که می‌بینید، حمایت چهره‌های سرشناس موسیقی و فرهنگ آمریکا از حق سقط‌جنین رو به فزونی است.

 Billboard

در ایالت‌هایی مثل کالیفرنیا، نیویورک و ایلی‌نوی که بیشتر دموکرات و لیبرال هستند، بیشتر بیلبوردها و تبلیغات، حمایت از حق سقط‌ جنین و دسترسی به آن را نشان می‌دهند. در شهرهای بزرگ مثل نیویورک، لس‌آنجلس و شیکاگو نیز بیلبوردهای حامی حق سقط‌ جنین برجسته‌تر است.

 خال‌کوبی

خال‌کوبی به‌عنوان یکی از اشکال اعتراض هنری در حمایت از حق سقط‌ جنین استفاده می‌شود. خال‌کوبی‌های حمایت از حق سقط‌ جنین توسط هنرمندانی مثل Heather Benjamin در فلوریدا و Valerie Vargas در تگزاس از سال ۲۰۲۱ شروع شده‌ است[۱۱۲]. بر اساس گزارش‌ها، تقاضا برای این دسته از خال‌کوبی‌ها در ماه ژوئن ۲۰۲۲ حدود ۶۰% نسبت به ماه قبل افزایش یافته است[۱۱۳]؛ از جمله شعارها و نمادهای رایج در این خال‌کوبی‌ها می‌توان به “My Body, My Choice”، نشان زنان، گل رز سرخ و نمادهای مرتبط دیگر اشاره کرد[۱۱۴].

همچنین در تگزاس و ایالت‌های جنوبی که محدودیت‌های شدیدتری بر سقط‌ جنین وجود دارد، خال‌کوبان اظهار داشته‌اند که تقاضا برای خال‌کوبی‌های مرتبط با حق سقط‌ جنین افزایش یافته است.

حتی در لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو که از مراکز لیبرال آمریکا محسوب می‌شوند نیز استقبال زیادی از این خال‌کوبی‌ها صورت گرفته است[۱۱۵]. علاوه بر این موارد، در ایالت نیویورک، خال‌کوبانی مثل Noelle Lorraine طرح‌هایی مرتبط با حقوق بدن زنان را بر روی مشتریان خود خال‌کوبی کرده‌اند[۱۱۶]. در فلوریدا نیز، خال‌کوب Heather Benjamins طرح‌هایی مثل نشان زنان و شعار “My Body, My Choice” را کشیده است[۱۱۷].

همچنین در ایالت میشیگان، خال‌کوب Justin Burnell طرح‌هایی با مضمون “My Body, My Choice” را برای مشتریان خود خال‌کوبی کرده است. او می‌گوید تقاضا برای این طرح‌ها پس از لغو حکم رو، افزایش یافته است[۱۱۸]

دیگر ایالت‌ها

  • در اورگان، خال‌کوب Sasha Sunday طراحی‌هایی با زمینه حقوق زنان و حق سقط‌جنین انجام داده است که مشتریان زیادی، آن‌ها را خال‌کوبی کرده‌اند[۱۱۹]
  • در میزوری، خال‌کوب Lacey Scroggins تقاضای زیادی برای خال‌کوبی نمادهای مرتبط با حق سقط‌ جنین مثل گل رز سرخ دریافت کرده است[۱۲۰]
  • و در مینه‌سوتا، خال‌کوب Alicia Cisewski تعداد زیادی خال‌کوبی مرتبط با شعار My Body, My Choice انجام داده است[۱۲۱]

نقش تظاهرات و راهپیمایی‌ها در حمایت از حق سقط‌ جنین  

برگزاری راهپیمایی سالانه زنان در واشنگتن‌دی‌سی که از سال ۲۰۱۷ به بعد شامل شعارها و پلاکاردهای حمایت از دسترسی به سقط‌ جنین بوده است[۱۲۲] و این قضیه تا سال ۲۰۲۲ بعد از تصمیم دیوان عالی در سراسر آمریکا مبنی بر نقض حکم رو علیه وید رخ داد[۱۲۳]. برخی سازمان‌ها مثل  پلند پرنت‌هود سازماندهی راهپیمایی‌های اعتراضی در شهرهای مختلف را به عهده داشتند[۱۲۴]. علاوه بر موارد بیان شده، تجمعات اعتراضی در جلوی دفتر نمایندگان مجلس یا دیوان عالی واشنگتن نیز جزء کارنامه اعتراضی زنان بود[۱۲۵].

اگر بگوییم این تظاهرات بدون حمایت سیاسی بود، سخت در اشتباه خواهیم بود؛ چرا که  چهره‌های سرشناس و سیاست‌مداران دموکرات، در این راهپیمایی‌ها شرکت پرشوری داشتند که می‌توان به لیست زیر اشاره کرد[۱۲۶]

  1.  الیزابت وارن، سناتور دموکرات ایالت ماساچوست، در تظاهرات مقابل دیوان عالی حضور داشت[۱۲۷]
  2. برنی سندرز، سناتور مستقل که با حزب دموکرات همراهی می‌کند، در راهپیمایی‌های اعتراضی شرکت کرده است[۱۲۸]
  3. الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات کنگره، از فعالان این حوزه است[۱۲۹]
  4. هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶،  در بیانیه‌ای حمایت خود را اعلام کرد[۱۳۰].
  5. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان، در راهپیمایی‌ها سخنرانی کرده است[۱۳۱].  

آمار حاصل از رسانه

 بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۳۰ هزار مورد سقط‌ جنین قانونی در آمریکا انجام شده است[۱۳۲]. در این زمینه، ایالت‌های ساحل شرقی و غربی مانند کالیفرنیا، نیویورک و واشنگتن، دسترسی بیشتری به سقط‌ جنین دارند اما ایالت‌های جنوبی مانند تگزاس، آلاباما و می‌سی‌سی‌پی محدودیت‌های بیشتری بر سقط‌ جنین اعمال می‌کنند[۱۳۳]. همچنین در ایالت‌هایی مثل تگزاس و می‌سی‌سی‌پی، تنها یک کلینیک ارائه‌دهنده سقط‌ جنین وجود دارد[۱۳۴]؛ درصورتی‌که در ایالت کالیفرنیا، بیش از ۱۵۰ مرکز ارائه خدمات سقط‌ جنین وجود دارد[۱۳۵]. هم‌اکنون ۱۳ ایالت آمریکا قوانینی دارند که به علت لغو Roe سقط‌ جنین را ممنوع کرده‌اند[۱۳۶].

آمار ۶۳۰ هزار موردی که در بالا بیان شد، به شرح زیر است؛

در ایالت نیویورک، در سال ۲۰۲۰، ۹۴۰۰۰ مورد سقط‌ جنین [۱۳۷]

در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵۴,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین [۱۳۸]

در فلوریدا ۷۴,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین در سال ۲۰۲۰ [۱۳۹]

 در ایلی‌نوی حدود ۴۰,۰۰۰ مورد در سال ۲۰۲۰[۱۴۰] 

در آلاباما حدود ۶,۵۰۰ مورد در سال ۲۰۲۰[۱۴۱] 

در میشیگان حدود ۲۷,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین در سال ۲۰۲۰[۱۴۲] 

در جورجیا حدود ۳۵,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین در سال ۲۰۲۰[۱۴۳] 

در اوهایو: حدود ۲۰,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین در سال [۱۴۴]۲۰۲۰ 

در می‌سی‌سی‌پی حدود ۳,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین در سال [۱۴۵]۲۰۲۰

در آیووا حدود ۴,۰۰۰ مورد سقط‌ جنین در سال ۲۰۲۰  انجام شده است.[۱۴۶]

و حدود ۱۷۳ هزار از دیگر ایالت‌ها، سقط‌ جنین داشته­‌اند.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی رسانه‌های لیبرال، حامی حق انتخاب زنان برای سقط‌جنین هستند؛ درحالی‌که رسانه‌های محافظه‌کار، مخالفت با سقط‌جنین و دفاع از حق حیات جنین را مطرح می‌کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، نقش مهمی در اشاعه دیدگاه‌های طرف‌داران و مخالفان سقط‌جنین داشته‌اند؛ بنابراین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فیلم‌ها و سریال‌ها بر نگرش افراد جوان نسبت به سقط‌جنین تأثیر بیشتری دارند؛ بنابراین می‌توان گفت رسانه‌ها نقش بسزایی در شکل‌دهی به افکار عمومی در این زمینه داشته‌اند.

در این زمینه، دولت‌ها نیز واکنش‌های متفاوتی داشتند؛ از جمله دولت سابق آمریکا به ریاست‌جمهوری ترامپ و اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره، مخالف سقط‌ جنین و خواهان محدودیت آن بودند. از طرفی قوانینی تصویب کرده  بودند که به مراکز ارائه خدمات سقط‌ جنین کمک مالی نمی‌کنند. همچنین قضات محافظه‌کار منصوب شده توسط ترامپ در دیوان عالی، حامی محدود کردن سقط‌ جنین هستند. وی و هم‌پیمانانش تلاش کرده بودند که  رسانه‌ها را به سمت پوشش منفی‌تر سقط‌ جنین سوق دهند اما به علت فشار گروه‌های مذهبی اسلام و مسیحیت، این سیاست در دولت بایدن تغییر نمود.

بیشتر مسیحیان انجیلی و محافظه‌کار و گروه‌های اسلام‌گرا مانند CAIR رسانه‌ها را به ترویج فرهنگ منفی علیه خانواده متهم می‌کنند و خواهان تحدید آزادی بیان و ممنوعیت پوشش سقط‌ جنین در رسانه‌ها هستند CAIR 2020 Annual Report .حتی برخی گروه‌های مسیحی افراطی مانند Army of God، حملاتی به برخی مراکز سقط‌ جنین و کارکنان آن‌ها انجام داده‌اند. همچنین سازمان‌های اسلامی همچون ICNA ضمن مخالفت با سقط‌ جنین، خواهان تغییر رویکرد رسانه‌ها به سمت ترویج ارزش‌های خانواده هستند و کلیساها و مساجد، با برگزاری کمپین‌ها و کنفرانس‌های ضد سقط‌ جنین، سعی در تغییر افکار عمومی دارند.

آنان حتی رسانه‌های جایگزین مانند شبکه‌های مسیحی CBN و  مسلمان الجزیره راه‌اندازی کرده‌اند. در کنار فشار مذهبی، جنبش‌هایی هم در کنار فشار مذهبی شکل گرفت؛ به همین علت بود که با ظهور جو بایدن، ورق برگشت. وی به همراه اکثریت دموکرات‌های کنگره، حامی حق انتخاب زنان برای سقط‌ جنین هستند و دولت بایدن در حال بازگرداندن کمک‌های مالی فدرال به مراکز ارائه‌دهنده خدمات سقط‌ جنین است.

همچنین بایدن معتقد است تصمیم در مورد سقط‌ جنین باید بین زنان و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باشد. از طرفی دولت بایدن سعی دارد رسانه‌ها را تشویق به پوشش جامع و متوازن‌تر موضوعات مرتبط با سقط‌ جنین کند.


[۱] National Abortion Federation

[۲] Our Bodies Ourselves

[۳] Planned Parenthood

[۴] Supreme Court of the United States

[۵] CNN and Abortion Rights, Lexington, 2007

[۶] NPR

[۷] Lowe, M. and Hayes, M. (2019). Reproductive politics: Health advocates and the law. Melbourne University Press.

[۸] Solinger, R. (2013). Reproductive politics: What everyone needs to know. Oxford University Press.

[۹] New York Times – Abortion Rights Protests Erupt Across U.S. After Roe Ruling 

Planned Parenthood Website

[۱۰] NPR – Abortion was a winning issue for Democrats in the 2022 midterms

[۱۱] Luker, K. (1997). Abortion and the Politics of Motherhood. University of California Press.

[۱۲] McBride, A. (2006). Abortion in the United States: A Reference Handbook. ABC-CLIO.

[۱۳] Condit, C. M. (1990). Decoding abortion rhetoric: Communicating social change. University of Illinois Press

[۱۴] Rosenberg, G. N. (2019). The hollow hope: Can courts bring about social change? University of Chicago Press

[۱۵] Mills, J. (2018). Media framing of the right to bear arms and gun control in the aftermath of McDonald v. Chicago. Atlantic Journal of Communication, 26(1), 37-50

[۱۶] Saurette, P. & Gordon, K. (2013). Arguing abortion: The new anti-abortion discourse in Canada. Canadian Journal of Political Science, 46(1), 157-185.

[۱۷] Parrott, S. & Condit, C.M. (1996). Diversity in televised media coverage of reproductive technologies. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40(4), 478-500.

[۱۸] Parrott, S. & Condit, C.M. (1996). Diversity in televised media coverage of reproductive technologies. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 40(4), 478 -500

[۱۹] Today Show Social Media Accounts

[۲۰] NPR and Democracy Now websites

[۲۱] Rachel Maddow Podcast

[۲۲] Local radio stations like KCRW

[۲۳] Exclusive podcast of WWMF network called Abortion Access Front

[۲۴] ABC News website

[۲۵] College Radio Network

[۲۶] IMDb

[۲۷] Rotten Tomatoes

[۲۸] IMDb

[۲۹] IndieWire

[۳۰] variety

[۳۱] play Station

[۳۲] Game website

[۳۳] Gallup

[۳۴] Rotten Tomatoes

[۳۵] Slate

[۳۶] Pew Research

[۳۷] Billboard

[۳۸] Twitter

[۳۹] Instagram

[۴۰] Twitter

[۴۱] Toronto Star

[۴۲] BBC

[۴۳] Le Monde

[۴۴] The Guardian

[۴۵] CNN

[۴۶] LTHR Website

[۴۷] DAME Website

[۴۸] InPowered Website

[۴۹] Girlswirl Website

[۵۰] Paradox Life Website

[۵۱] Feminist Apparel Website

[۵۲] Amazon – My Body, My Choice

[۵۳] Amazon – Shout Your Abortion

[۵۴] Amazon – Handbook for a Post-Roe America

[۵۵]https://www.penguinrandomhouse.com/books/3975/beloved-by-toni-morrison/

[۵۶]https://www.plannedparenthoodaction.org/rightfully-ours/bans-off-our-bodies

[۵۷]https://www.vox.com/2019/5/21/18634783/abortion-rights-my-body-my-choice-rallying-cry-explained

[۵۸] https://www.instagram.com/p/Cd3U1a4u2c3/

[۵۹] https://www.instagram.com/p/CfB1pkHu_1J/

[۶۰] https://www.instagram.com/p/Cd_qBN_u31P/

[۶۱]https://twitter.com/emrazz/status/1540793835878318080

[۶۲] https://www.instagram.com/p/CfIV9gPu616/

[۶۳]https://twitter.com/zendaya/status/1540393316913766401

[۶۴]https://www.instyle.com/celebrity/olivia-rodrigo-concert-roe-v-wade-shirt

[۶۵] https://www.instagram.com/p/CfD7GwWrv-J/

[۶۶] https://www.instagram.com/p/Cd_qvhXLkkc/

[۶۷] https://www.instagram.com/p/CfB1CRSJwF9/

[۶۸] https://www.instagram.com/p/CfJrMitu_c3/

[۶۹] https://www.instagram.com/p/CfH7hmpLBGB/

[۷۰] https://www.instagram.com/p/CfNgVYROv7I/

[۷۱]https://www.instagram.com/stories/billieeilish/2880745213415177219/

[۷۲] BBC – The podcasts telling positive abortion stories

[۷۳]https://www.plannedparenthood.org/planned-parenthood-frontline

[۷۴] https://www.latinapodcast.com/podcast/after-roe/

[۷۵] https://shonda rhimes.com/the-truth-about-abortion/

[۷۶]https://www.plannedparenthood.org/planned-parenthood-michigan/local-education-training/its-my-right-podcast

[۷۷]https://www.texasobserver.org/texas-artists-abortion-sb8-protest-arts/

[۷۸] https://micolhebron.com/projects/abortion/

[۷۹] https://seemeexhibition.com

[۸۰] https://www.instagram.com/p/CfSg6aBu_c8/

[۸۱]https://hyperallergic.com/723410/protest-art-roe-v-wade/

[۸۲] https://americanart.si.edu/artist/paula-rego-3037

[۸۳]https://www.offbroadwayalliance.com/oh-my-goddess

[۸۴] https://www.patlasch.com/a-proper-gander

[۸۵]https://www.fidimag.com/fotografia/El-Momento-Exacto-Fernanda

[۸۶]https://www.transgressions.org.uk/productions/rovers

[۸۷]https://www.poetryfoundation.org/poems/57672/the-mother-56d23a9938942

[۸۸] https://www.broadway.com/shows/roe/

[۸۹]https://www.npr.org/2022/06/27/1106859552/indigo-girls-handsoff-song-abortion-rights

[۹۰] https://ginabirchmusic.com

[۹۱]https://open.spotify.com/album/0SDqGFY9R3L9LMtblIYkCS

[۹۲] Vote Pro-Choice

[۹۳] Independent

[۹۴] genius

[۹۵] variety

[۹۶] variety

[۹۷] The Guardian

[۹۸] Printhood Plan site

[۹۹] billboard

[۱۰۰] Song Facts

[۱۰۱] NIMR

[۱۰۲] CNN

[۱۰۳] Printhood Plan site

[۱۰۴] Independent

[۱۰۵] genius

[۱۰۶] New York times

[۱۰۷] CNN

[۱۰۸] genius

[۱۰۹] Billie Eilish YouTube

[۱۱۰] Jennifer Lopez Instagram

[۱۱۱] Rolling Stone

[۱۱۲]https://www.globalcitizen.org/en/content/abortion-tattoos-support-roe-v-wade/

[۱۱۳]https://www.nbcnews.com/news/us-news/abortion-rights-tattoos-demand-roe-v-wade-overturned-rcna35183/https://www.marieclaire.com/beauty/a40206411/abortion-tattoos/

[۱۱۴]https://www.globalcitizen.org/en/content/abortion-tattoos-support-roe-v-wade/

[۱۱۵]https://www.nbcnews.com/news/us-news/abortion-rights-tattoos-demand-roe-v-wade-overturned-rcna35183

[۱۱۶]https://www.globalcitizen.org/en/content/abortion-tattoos-support-roe-v-wade/

[۱۱۷]https://www.marieclaire.com/beauty/a40206411/abortion-tattoos/

[۱۱۸]https://www.pridesource.com/article/this-is-my-way-to-be-an-activist-how-tattoo-artists-are-helping-the-lgbtq-community-find-solace-post-roe/

[۱۱۹]https://www.wweek.com/culture/2022/07/20/there-is-an-urgency-portland-tattoo-artists-see-demand-for-abortion-rights-ink-boom/

[۱۲۰]https://www.riverfronttimes.com/news/iuds-and-coat-hangers-women-are-getting-creative-with-their-abortion-rights-tattoos-37652797

[۱۲۱]https://bringmethenews.com/.amp/minnesota-lifestyle/minnesota-tattoo-artists-see-an-increase-in-requests-for-abortion-rights-tattoos

[۱۲۲] Source: Women’s March official website

[۱۲۳] Source: New York Times.Roe v. Wade

[۱۲۴] Source: Planned Parenthood website

[۱۲۵] CNN

[۱۲۶] New York times

[۱۲۷] BBC

[۱۲۸] New York times

[۱۲۹] CNN

[۱۳۰] Twitter

[۱۳۱] USA today

[۱۳۲]https://www.guttmacher.org/gpr/2021/10/despite-supreme-court-ruling-most-americans-support-abortion-rights-parameters

[۱۳۳]https://www.guttmacher.org/article/2021/10/26-states-are-certain-or-likely-ban-abortion-without-roe-heres-which-ones-and-why

https://www.nytimes.com/interactive/2021/us/abortion-laws-states.html

[۱۳۴]https://www.nbcnews.com/data-graphics/map-availability-abortion-state-post-roe-america-rcna27081

[۱۳۵]https://www.plannedparenthood.org/planned-parenthood-california-central-coast/patient-resources/california-abortion-laws

[۱۳۶]https://www.washingtonpost.com/politics/2022/06/24/abortion-state-laws-criminalization-roe/

[۱۳۷]https://health.ny.gov/statistics/vital_statistics/2020/table33.htm

[۱۳۸]https://www.cdph.ca.gov/Programs/CFH/DMCAH/CDPH%20Document%20Library/COMMS/Abortion-SPR-Summary-2020.pdf

[۱۳۹]http://www.flhealthcharts.com/charts/DataViewer/AbortionViewer/AbortionViewer.aspx?cid=9248

[۱۴۰]https://www.dph.illinois.gov/data-statistics/vital-statistics/abortion-statistics

[۱۴۱]https://www.al.com/news/2022/07/alabama-abortions-rise-before-high-court-ruling.html

[۱۴۲]https://www.mdch.state.mi.us/osr/abortion/Tab_US.asp

[۱۴۳]https://dph.georgia.gov/document/document/vs-2020-abortion-stats/download

[۱۴۴]https://odh.ohio.gov/know-our-programs/vital-statistics/resources/vsabortionreport2020

[۱۴۵]https://msdh.ms.gov/msdhsite/_static/resources/8127.pdf

[۱۴۶]https://idph.iowa.gov/Portals/1/userfiles/79/2020%20Iowa%20Abortion%20Report%20Final.pdf