دفاع مقدس و نظم جدید جهانی

دکتر حسن محمد میرزائی؛ سردبیر دوماهنامه آمریکاشناسی

دفاعی که سرآغازی دیگر بر تغییر نظم جهانی شد!

شکل­‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دهه هشتم قرن بیستم در حالی رقم خورد که حدود سی سال از جنگ جهانی دوم گذشته بود و علی‌­رغم تقسیم شدن دنیا به دو بلوک بزرگ غرب و شرق، آمریکا با بهره­‌گیری از ابزارهای اقتصادی و رسانه‌­ای دارای قدرت بیشتری بوده و هژمونی جهانی آن بیش از پیش در حال تثبیت شدن بود. اما اتفاقی که در سال ۱۹۷۹ در ایران افتاد سرآغاز اتفاقات مهمی در عرصه تحولات جهانی بود، انقلابی با نام خدا، که به اذعان اندیشمندان بسیاری چون فوکو، گیدنز، اسکاچپل، آرون، استمپل، اسپوزیتو، فورن، بروبرژه روآ و حتی سیاستمداران مطرح غربی مانند تاچر، کسینجر و … با اتخاذ یک نگاه ضد سیستمی (در مقابل ساختارها و ایده‌های غربی) باعث آغاز برهم زدن نظم فعلی جهان شده و رویکرد دیگری را در جهت ایجاد نظم جدید جهانی پایه­‌ریزی نمود.

اما پس از اینکه جبهه غرب به سرکردگی آمریکا نتوانست با اقداماتی چون فعال نمودن انواع گروهک‌­های تجزیه طلب در چهارگوشه ایران، تحریم‌­های گسترده اقتصادی از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، ترور پیشگامان انقلاب و مسئولان تراز اول کشور و … مانع از پیشروی انقلاب اسلامی شود ایده حمله نظامی به ایران از سوی عراق را کلید زد که با تشویق صدام دیکاتور عراق، این امر حادث شد. جنگی که قرار بود باعث فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و خفه کردن آرمان­‌ها و ایده‌­های انقلاب اسلامی در محدوده مرزهای ایران شود ولی شد آنچه که نباید برای غرب می­شد!

بعد از پیشروی­‌های ابتدایی جنگ که علی رغم مقاومت­‌های مردمی و نظامی برخی افسران شرافتمند ارتش صورت گرفت بخش مهمی از خاک ایران به تصرف رژیم بعثی درآمد ولی بعد از عزل بنی صدر اتفاقاتی افتاد که اتفاقاً بحث تغییر نظم آمریکایی در جهان را سرعت بخشید: ورود جدی نیروهای سپاه پاسداران و بسیج در جنگ که باعث پیروزی‌­های متوالی و بزرگی در عملیات‌­هایی مانند ثامن الائمه (ع)، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس تا والفجر ۸ و کربلای ۵ شد، رفته رفته به یک الگوی مهم منطقه‌­ای تبدیل شده و به مرور در کشورهای مختلف منطقه تکثیر شد و باعث ایجاد جبهه قدرتمندی شد که در حال حاضر به جبهه مقاومت اسلامی مشهور است. علاوه بر این­ها تربیت فرماندهان انقلابی در بستر دفاع مقدس، ساخت انواع تجهیزات نظامی و صنعتی، آغاز پروژه مونتاژ و تولید موشک و پهپاد و … همه از ثمرات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که هرکدام به گونه‌­ای شگرف در افول هژمونی آمریکا و تغییر نظم آمریکایی جهان تأثیرگذار بوده است. شهید سلیمانی که نقشه‌­های ۸ تریلیون دلاری آمریکا در منطقه را خنثی نمود تربیت یافته همین فرهنگ و دفاع مقدس بود، موشک‌­های دوربرد و نقطه‌­زنی که مایه مباهات کل جبهه مقاومت و تحیر و ترس دشمنان و بیگانگان است متعلق به همین فرهنگ و افرادی چون طهرانی­‌مقدم، حاجی­‌زاده است و … .

نیاز به هیچ شعاری نیست آنچه که عیان است این که ۸ سال دفاع مقدس علی­‌رغم تمامی سختی­‌هایی که داشت، سرعت خودباوری و خودساختگی انقلابیون و فرزندان خمینی کبیر را افزایش داد و از سوی دیگر، سرعت تغییر نظم آمریکایی جهان و ایجاد نظمی نوین که مبتنی بر پذیرش قدرت جهانی جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی است را افزایش داد.