جهانی‌سازی به سبک طوفان الاقصی/ آزادی قدس، دهکده جهانی شرق را رقم خواهد زد

وقتی قدرت امپریالیسم (استکبار)، تمام روح‌های خسته را در قبضه تصمیمات خود گرفته و سالها بر دوش بشر مدرن سوار شده است، باید به این نیز فکر می‌کرد که روزی همین پنجه‌های آغشته به خون ملتها، گریبان خودش را نیز مجروح خواهد کرد. امروز طوفان الاقصی فقط آزادی قدس یا تکامل نهال جبهه مقاومت نیست و ابعاد پنهان دیگری نیز دارد که با اندکی درنگ، ردپایش را می‌توان در دل پراضطراب غرب مجروح دید. حالا این امپریالیسم همه‌جانبه که قصد داشت دهکده جهانی را با سردمداری خودش برپا کند، به‌صورت همه‌جانبه دارد فرو می‌پاشد و ابزارهای مبارزاتی‌اش علیه ملتها، اکنون ابزارهایی علیه نابودی خودش شده است. ابعاد شکست امپریالیسم می‌تواند شامل بعد رسانه‌ای، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... باشد.

فائزه جعفری؛ دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه جامع امام حسین (ع)

شکست امپریالیسم رسانه‌ای

روشن­‌ترین بخش شکست امپریالیسم که به بهانه فلسطین در کشورها شروع شده است، بخش رسانه‌ای آن است؛ مللی که تا دیروز مورد مضحکه مدیران شبکه‌های اجتماعی بودند و در بازی ظالم و مظلوم، قربانی جنگ شناختی و رسانه‌ای شدند، حالا امروز برخاسته‌اند و در همین شبکه‌های اجتماعی، برخلاف تصور اتاق فکرهای درمانده غربی، دارند بر طبل آزادی حقیقی می‌کوبند و نماد مشترکشان، پرچم فلسطین و حتی گاهی پرچم ایران است. دانیل چندلر در کتاب مبانی نشانه‌شناسی خود گفته است: «ما با رسانه‌ای که نسبت به آن ناآگاهیم، مأنوس‌تر خواهیم بود.»

در ماه‌های اخیر که این معادله به هم خورده است و ملت‌های شرقی و غربی به آگاهی، خودآگاهی و دگرآگاهی رسیده‌اند پس می‌توان در انتظار این بود که این مأنوس بودن با رسانه‌های امپریالیستی، روزبه‌روز کم‌رنگ شود و جهان به نقطه‌ای برسد که دیگر به بازوی رسانه‌ای ابرظالمان اعتنایی نکند.

شکست امپریالیسم فرهنگی/ به نام سلام فرمانده، به کام دل‌های دردمند!

شعری سروده شد و کشورهای جبهه مقاومت نیز چند ماهی آن را به زبان جاری نمودند و در ظاهر قضیه، یک کار فرهنگی زیبا به پایان رسید اما حالا مردم کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا، سوئد، استرالیا و… روزمرگی خود را تعطیل کرده‌اند و برای کاری مهم‌تر به خیابان آمده‌­اند و همین شعر را زمزمه می‌کنند.

این بار شعار آزادی نه از زبان مسلمانان بلکه از حنجره آزادی‌خواهان دنیا برمی­خیزد.

آنچه در ابعاد بصری قابل مشاهده است، حمایت ملل از فلسطین است اما اگر به نشانه‌شناسی این تصاویر بپردازیم، خواهیم دید که این ندای خستگی و درماندگی بشر مدرن از سال‌ها ظلم سکولاریسم است که با نگاهی اومانیستی و خوش ‌رنگ و لعاب به آن‌ها تقدیم شد و امروز ناکارآمدی آن فلسفه‌های مدرن مشخص شده است. حالا همین عضوهای نیمه‌جان که خودشان را هم‌درد با فلسطین می‌بینند و سرزمین وجودشان توسط همین ظالمان غصب شده است، به خیابان آمده‌اند.

تلاش جیب‌های ابرسرمایه‌داران این بود که پول‌هایشان را در راه تغییر فرهنگ ملت­ها تباه کنند اما اراده فوق زمینی بر آن بود که قدرت فرهنگ شرقی با یک شعر که در پس آن ایدئولوژی خلقت نهفته است، به نمایش گذاشته شود. کدام علم زمینی و کدام آزمایشگاه تجربی، توانایی اندازه‌گیری وسعت غیب را دارد که در آیات ابتدایی سوره بقره به آن اشاره شده است؟ علمی که جایی برای یؤمنون بالغیب در تحلیل‌هایش ندارد، سرانجام در چنین روز استراتژیکی باید با حیات پرزرق‌وبرق خویش وداع کند.

سید اهل علم و قلم ،شهید مرتضی آوینی، در کتاب رستاخیز جان، به‌خوبی در چند جمله آن علم ابزاری امپریالیسم را توصیف کرده است: «چیزی که آن را دانش می‌­نامیم صرفاً نوع دیگری از جهل است؛ جهلی که با وسواس بسیار سازمان‌یافته و کاملاً علمی است». شاید جهل یک انسان، زودتر او را به سرنوشت محتومش برساند تا کفر او.

شکست امپریالیسم سیاسی/  محبوب نبودن نتانیاهو در میانه میدان!

شبه اسرائیلی‌های تل‌آویو، چاره‌ای جز اعتماد به نتانیاهو نداشتند و ندارند و اما مطلب مهم اینجا است که نتانیاهوی امروز، تنهاتر از همیشه است و حتی ستونی مانند بایدن نیز نمی‌تواند تکیه‌گاهی دست­‌کم موقتی برای اضطراب­های جنون‌وار صهیون باشد. درحالی‌که پرچم اسرائیل روی سطل زباله‌­های عمومی کشورهای عربی نقش بسته است، سخنان سیاستمداران غربی که دارند وانمود می­‌کنند حامی اسرائیل هستند نیز جای تأمل دارد.

کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و آمریکا ترجیحشان این است که در مقابل قدرت ایران کمی محتاطانه عمل کنند و فعلاً در هم‌عهدی با حرمله زمان باقی بمانند اما صحبت‌های نه‌چندان محکم بایدن نشان می‌دهد که اگر منافعش به خطر بیفتد، آن چنان پای حمایت اسرائیل نخواهد ماند. جو بایدن در جواب خبرنگاری که گفت آیا آمریکا به رژیم صهیونیستی قول داده در صورت حمله حزب‌الله، در این جنگ حاضر خواهد شد، گفت: «درست نیست، اصلاً چنین حرفی زده نشده است».

شکست اقتصادی امپریالیسم/ سیر نزولی غرب در چرخه اقتصادی

همان‌طور که روشن و آشکار است، شبه دولت غیرانسانی اسرائیل به‌صورت مستقل، هنر، تخصص، پیشرفت و ایدئولوژی خاصی برای حکمرانی ندارد و تنها دارایی او، داشتن ثروت بالا است که با اتحاد با کشورهای غربی، سال‌ها بر سرنوشت بشریت تاخته و آن را از کمال خود دور کرده است.

نگاه افراطی غرب به علوم ابزاری نیز آن‌ها را به بهت آخرالزمانی فروبرده است و حالا با دیپلماسی دولت ایران قوی در منطقه، شکوه دلار آمریکا نیز رو به افول است. می‌توان حدس زد در آینده‌ای که با حذف اسرائیل ادامه می­‌یابد، آمریکا نیز گوشه‌گیر خواهد شد البته آینده‌پژوهی اقتصاد جهان، نیاز به ابراز نظر تخصصی اهلش دارد.

علی ظاهری بیرگانی ،پژوهشگر اقتصاد راهبردی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: «کانون قدرت در نظم جدید در حال انتقال از غرب به شرق است. رشد اقتصادی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت در نظم جدید است. به‌زودی از ۵ کشور اول اقتصاد جهان، ۴ کشور متعلق به آسیا خواهد بود. یکی از نشانه‌های افول آمریکا این است که رشد GDP چین در ۲۰۲۴ آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت».

طوفان شرق: پایان دهکده جهانی مغرب

امپریالیسم، ابعاد دیگری نیز دارد که می‌توان روندنگاری شکست آن را بر اساس مصداق‌های عینی موجود ترسیم کرد. دهکده جهانی مورد تصور غرب، همچون کوهی از پر کاه است که هر لحظه با یک طوفان متلاشی خواهد شد و این طوفان شرقی می‌تواند همان آزادی قدس باشد که وزیدن گرفت و آزادی‌خواهان جهان را به تلاطم درآورد. این گردباد ناگهانی، امواج دل‌های خسته را به حرکت درآورده است و امید به توقف آن، آرزویی محال برای اهل استدراج است.

اما در پایان، لازم به ذکر است این واژه امپریالیسم نیز مصطلحی است که انقلاب اسلامی، آن را به کلمه دیگری تعبیر کرده است و مقام معظم رهبری فرمودند: «یکی از چیزهایی که در هر حرکت عمومی و در هر نهضت لازم است، این است که بر اساس تفکرات و مبانی پایه‌ای، این نهضت و این جریان هم بایستی «واژه‌سازی» بشود… لذا ما به‌جای استعمالات و اصطلاحاتی که بین چپ‌روها و مارکسیست‌ها و اینها معروف بود، اصطلاح «استکبار» را، اصطلاح «استضعاف» را، اصطلاح «مردمی بودن» را مطرح کردیم و آوردیم. ما آوردیم، یعنی انقلاب آورد، نه اینکه اشخاص خاصی در این زمینه تأثیر حتمی و قاطعی داشته باشند.» (۲۲/۷/۱۳۹۰)