بازنمایی هالیوود از اشغال فلسطین؛ هالیوود داستان اشغال فلسطین توسط اسرائیل را چگونه بیان می‌کند؟

مناقشه اسرائیل و فلسطین موضوعی بسیار پیچیده با ابعاد تاریخی، سیاسی و فرهنگی است. هالیوود به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین صنایع سینمایی جهان، طی سالیان متمادی، این کشمکش را در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به تصویر کشیده است. هدف این مقاله، بررسی چگونگی ترسیم هالیوود از اشغال فلسطین توسط اسرائیل، بررسی تاکتیک‌های مورد استفاده فیلمسازان، گفتمان به‌کاررفته در این روایت‌ها، تأثیر آن‌ها بر ادراک مخاطب و هرگونه نقد یا جنجال مرتبط با آن است.

محمد ربیعی؛ کارشناسی‌ارشد مطالعات فرهنگی و پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا

برای درک بازنمایی هالیوود از اشغال فلسطین توسط اسرائیل، بررسی زمینه تاریخی که زیربنای مناقشه اسرائیل و فلسطین است، بسیار مهم است. تأسیس اسرائیل امروزی در سال ۱۹۴۸ منجر به آوارگی و خلع ید بسیاری از فلسطینیان شد. درگیری‌ها و مذاکرات بعدی باعث ایجاد مبارزاتی دائمی برای حاکمیت و تعیین سرنوشت توسط طرفین شده است.

تصویر هالیوود از اشغال فلسطین

هالیوود از تاکتیک‌های مختلفی برای نمایش اشغال فلسطین توسط اسرائیل بر روی پرده استفاده می‌کند. یکی از تاکتیک‌های قابل توجه، کادربندی است – از راه انتخاب صحنه‌های فیلم‌برداری و ساختار روایی – که می‌تواند بر نحوه درک مخاطبان نسبت به طرفین درگیری تأثیر بگذارد. رشد شخصیت نیز نقش حیاتی ایفا می‌کند. تصویرهای دلسوزانه از افراد متأثر از اشغال را انسانی می‌کند؛ درحالی‌که تصویرهای آنتاگونیستی ممکن است کلیشه‌های منفی را تقویت کند. فیلم‌ها و سریال‌های متعدد، نمونه‌هایی را ارائه می‌دهند که این تاکتیک‌ها را به طور مؤثر نشان می‌دهند. فیلم‌هایی مانند “Paradise Now” (2005) دیدگاه‌های متفاوتی را در مورد تجربیات هر دو طرف در بحبوحه اشغال ارائه می‌دهند و مبارزات شخصی را در پس‌زمینه تنش‌های سیاسی برجسته می‌کنند (خانیوم و اقبال،۲۰۲۲).

برعکس، تولیدات پرفروشی مانند “Exodus: Gods and Kings” (2014) بیشتر از تصویری حماسی حول محور رویدادها به‌جای روایت‌های فردی حمایت می­کنند (تئودورا،۲۰۲۲).

گفتمان در فیلم‌­ها و سریال­‌های هالیوود

هالیوود با ارائه دیدگاه‌های متفاوت در روایت‌های خود، درگیر گفتمان پیرامون مناقشه اسرائیل و فلسطین می‌شود. انتخاب زبان، گفتگوی شخصیت‌ها را شکل می‌دهد تا دیدگاه‌های خاص آن‌ها را منعکس کند یا موضوعات گسترده‌تری مرتبط با واقعیت‌های اشغال مانند خشونت، مقاومت و بقا را برجسته کند. ساختار روایت نیز به درگیری مخاطب با موضوع کمک می‌کند حتی با تمرکز بر داستان‌های شخصی یا رویدادهای تاریخی. هالیوود با به‌کارگیری این وسایل، به دنبال ایجاد تصویری متعادل از درگیری است؛ چراکه از راه این گفتمان است که مخاطبان می‌توانند دیدگاه‌های متعددی را بررسی کنند و درگیر تفکر انتقادی درباره پیچیدگی‌های اشغال فلسطین توسط اسرائیل شوند (خدیلکار و خدابش،۲۰۲۲).

تأثیر بر ادراک مخاطب

بازنمایی اشغالگری اسرائیل در فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی، تأثیر بسزایی در افکار عمومی دررابطه‌با این موضوع بحث‌برانگیز دارد. قدرت داستان‌سرایی اجازه می‌دهد بینندگان برای همدلی با شخصیت‌های روی پرده، بر درک و واکنش‌های احساسی آنها نسبت به درگیری‌های دنیای واقعی تأثیر بگذارد. بااین‌حال، بحث در مورد اینکه آیا تصویرهای هالیوود، کلیشه‌ها را تداوم می‌بخشد یا به درک متفاوت کمک می‌کند، وجود دارد. برخی استدلال می‌کنند که برخی روایت‌ها ممکن است دیدگاه‌های جانب‌دارانه را تقویت کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که بازنمایی‌های متنوع، همدلی را تقویت می‌کند و گفتگو را در بین مخاطبان تشویق می‌کند (تئودورا،۲۰۲۲).

نقدها و مناقشات

انتقادات پیرامون تصویر هالیوود از اشغال فلسطین، بیشتر حول مسائل مربوط به دقت، تعصب و تخصیص فرهنگی است. منتقدان، استدلال می‌کنند که فیلمسازان گاهی اوقات واقعیت‌های پیچیده را بیش از حد ساده می‌کنند یا یک طرف را به‌عنوان تنها مسئول درگیری – درحالی‌که زمینه تاریخی را نادیده می‌گیرند – به تصویر می‌کشند. علاوه بر این، وقتی فیلمسازان خارج از منطقه تلاش می‌کنند تا داستان‌های مرتبط با این مبارزه عمیقاً ریشه‌دار را بدون درک یا حساسیت کافی فرهنگی تعریف کنند، مناقشات به وجود می‌آید. بااین‌وجود، اذعان به این نکته ضروری است که همه تصویرها در معرض نقد نیستند. برخی از فیلم‌ها از راه مشورت با کارشناسان و یا مشارکت دادن استعدادهای محلی در فرایند تولید خود، برای اصالت فیلم تلاش می‌کنند (رزک و زاموم، ۲۰۲۱).

نتیجه‌گیری

در پایان بایستی گفت که هالیوود از راه فیلم‌ها و سریال‌هایش، نقش مهمی در شکل‌دهی برداشت جهانی از اشغال فلسطین توسط اسرائیل دارد. با تجزیه‌وتحلیل تاکتیک‌های خاص به کار گرفته شده توسط فیلمسازان مانند تکنیک‌های کادربندی، توسعه شخصیت و ساختارهای روایی، آشکار می‌شود که چگونه این عناصر درک مخاطب را شکل می‌دهند.

علاوه بر این، بررسی گفتمان مورد استفاده در این روایات، بینشی را در مورد دیدگاه‌های مختلف ارائه شده در مناقشه اسرائیل و فلسطین فراهم می‌کند؛ درحالی‌که هالیوود به دلیل گستردگی و قدرت داستان‌سرایی خود، بر آگاهی و درک عمومی در مورد این موضوع بسیار پیچیده تأثیر می‌گذارد و با نقدها و بحث‌هایی نیز روبه‌­رو است. دقت، سوگیری و حساسیت فرهنگی تصویرها همچنان موضوع بحث است.

در نهایت، نمایندگی هالیوود به گفتمان عمومی در مورد اشغال فلسطین توسط اسرائیل کمک می‌کند اما پاسخ یا راه‌حل قطعی ارائه نمی‌دهد. برای بینندگان مهم است که به طور انتقادی با این روایت‌ها درگیر شوند، به دنبال دیدگاه‌های متنوع باشند و پیچیدگی‌های فراتر از صفحه‌نمایش را کشف کنند تا درک جامع‌تری از این درگیری پایدار ایجاد کنند.


منابع

۱٫Teodora-Elena Grapă. (۲۰۲۲). Laughing Off Hollywood’s Representation Practices: the Jokers Cultural Politics. In Journal of Media Research.https://doi.org/10.24193/jmr.44.4

۲٫Dr. Masroor Khanum, & Dr. Zafar Iqbal. (2022). HOLLYWOOD MOVIES STAMPING OF ISLAM AND MUSLIMS: AN ANALYSIS OF REPRESENTATION. In Journal of Journalism, Media Science & Creative Arts. https://doi.org/10.56596/jjmsca.v2i2.27

۳٫Kunal Khadilkar, Ashiqur R. KhudaBukhsh, & Tom Michael Mitchell. (2022). Gender bias, social bias, and representation in Bollywood and Hollywood. In Patterns (Vol. 3). https://doi.org/10.1016/j.patter.2022.100486

۴٫Shady Rezk, & Khaled Zamoum. (2021). The Representation of Arabs in Hollywood’s War and Action Movie “Rules of Engagement.” In VOLUME 18. https://doi.org/10.36394/jhss/18/1b/15