وضعیت‌سنجی میزان تمایل مردم آمریکا در حمایت مالی از رژیم صهیونیستی

ساختار حزبی در رژیم سیاسی آمریکا، با تمام پیچیدگی‌ها و زوایای پنهانی که دارد، نیازمند بررسی و تحلیل دقیق‌تری از سوی کارشناسان است. ساختاری که در آن «نظام سرمایه‌داری» و «سرمایه‌داران»، حرف اول را می‌زنند و «دیپلمات‌ها» عملاً در خدمت این نظام هستند. گرچه «تِرَک۲ها» و رایزنان سیاسی و فرهنگی، آن‌قدر باهوش و باتجربه هستند که بتوانند در رقابت جذب سرمایه، خود و حزب متبوعشان را تأمین کنند اما در نهایت، همه این افراد باید برای یک اندیشه و تفکر خدمت کنند؛ حاکمیت صهیونیسم.

محمد بختیاری؛ تحلیلگر مسائل سیاسی

صهیونیسم پس از کشتار اهالی فلسطین، سوریه و لبنان توانست زمین‌هایی را غصب کند و ۷۰ سال است با روایات منحرف و ادله دروغین و البته سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه رسانه، حقایق تاریک و آلوده حاکمیتش را پنهان کند و وارونه جلوه دهد؛ به همین دلیل است که رسانه‌های صهیونیست مثل «هیل»، «گاردین» و… همواره تقلا کردند تصویر مثبتی از صهیونیسم در جوامع مختلف ارائه دهند؛ به‌­ویژه در جامعه آمریکا که رژیم سیاسی‌اش، خالق صهیونیسم و رژیم صهیونیستی است.

بر اساس جدیدترین نظرسنجی‌ها که توسط رسانه‌های مختلف انجام شده است، در پاییز سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از نیمی از مردم آمریکا، مخالف ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی فلسطین و کمک به رژیم صهیونیستی هستند.

بر اساس نتایج نظرسنجی مشترک شبکه «سی‌بی‌اس» و مرکز افکارسنجی «YouGov»  که اواخر مهرماه سال ۱۴۰۲ در پایگاه تخصصی «میدل‌ایست‌مانیتور» [۱] منتشر شد، بیشتر پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی اعلام کردند آمریکا «باید کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطینی‌ها در نوار غزه ارسال کند.» همچنین ۵۶% اعلام کردند با نحوه برخورد بایدن در آنچه «مناقشه اسرائیل و حماس» اعلام شده است، موافق نیستند.

پایگاه افراطی «هیل» [۲] نیز مدعی شد بر اساس نظرسنجی جدیدی که انجام داده است، بیش از ۸۰% از اهالی آمریکا معتقدند باید از رژیم صهیونیستی حمایت شود! نکته حائز اهمیت این بود که بر اساس گزارش ادعایی هیل ۵۵% از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله آمریکایی گفتند که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. ۶۵% از جوانان ۲۵ تا ۳۴ساله و نیز ۷۵% از افراد ۳۵ تا ۴۴ساله نیز حامی صهیونیسم بودند. از میان افراد بالای ۶۵ سال نیز ۹۵% حامی رژیم صهیونیستی و اقداماتش در تجاوز به غزه بودند. پایین بودن تمایل میان قشر جوان و اختلاف فاحش ۴۰ درصدی با نسل‌های قبلی، در حمایت اقدامات رژیم صهیونیستی بسیار معنادار است.

در جدیدترین نظرسنجی ادعایی از سوی دانشگاه هاروارد[۳] در «مرکز مطالعات سیاسی آمریکا» نیز ادعا شد دو سوم از شرکت‌کنندگان، خواهان کمک حداکثری بایدن به رژیم صهیونیستی در جنگ علیه حماس هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که در این نظرسنجی‌ها، به‌جای استفاده از «مردم فلسطین» یا «اهالی غزه»، از «حماس» استفاده می‌شود تا نتایج، بیش‌تر به نفع جنایات صهیونیست‌ها باشد.

سناریو واضح است؛ چون حماس در فهرست ادعاییِ سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، بدیهی است که رژیم صهیونیستی حق دارد با سازمان‌های تروریستی با حمایت آمریکا مقابله کند.

به‌­تازگی در آبان ۱۴۰۲ نظرسنجی دیگری نیز از سوی «رویترز» [۴] انجام شد که نشان داد «حمایت عمومی آمریکا از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه در حال کاهش است و بیشتر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اسرائیل باید برای جلوگیری از تداوم این فاجعة انسانی در غزه، آتش‌بس را بپذیرد

در این نظرسنجی فقط ۳۲% از پاسخ‌دهندگان گفتند: آمریکا باید از رژیم صهیونیستی حمایت کند. عددی که پیش‌تر ۴۱% بود و پس از برملا شدن دروغ‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها در کشتار مردم غزه، کاهش چشمگیری داشته است. حدود ۶۸% از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی رویترز گفتند: با این گزاره موافق هستند که «اسرائیل باید آتش‌بس اعلام کند و سعی کند مذاکره کند.»

روزنامه انگلیسی «گاردین»، [۵] در تحلیلی درباره نتایج نظرسنجی رویترز نوشت: «اسرائیل مدت‌ها است روی کمک‌های میلیارددلاری نظامی و دیپلماتیک آمریکا به‌عنوان قدرتمندترین متحدش حساب باز کرده است و حالا کاهش حمایت عمومی آمریکا، نشانه نگران‌کننده‌ای برای آن‌ها در غرب آسیا است. اسرائیل در منطقه علاوه بر حماس و حزب‌الله، با ایران هم جنگ در سایه طولانی‌مدت دارد و ایران دشمن اصلی آن‌ها است.»

گویا در حدود سه‌چهارم دموکرات‌ها و نیمی از جمهوری‌خواهان در این نظرسنجی، از پیشنهاد آتش‌بس حمایت کردند. نتیجه‌ای که در تضاد با عملکرد بایدن مبنی بر رد آتش‌بس حمله علیه مردم غزه است. گاردین در ادامه تحلیل نظرسنجی رویترز نوشت: «نشانه نگران‌کننده دیگری هم برای اسرائیل وجود دارد؛ حالا تنها ۳۱% از شرکت‌کنندگان گفتند از ارسال سلاح به اسرائیل حمایت می‌کنند. حمایت از کمک تسلیحاتی به اسرائیل، میان جمهوری‌خواهان بیش‌تر بود.»

شبکه «پی‌بی‌اس» [۶] آمریکا نیز اعلام کرد بر اساس جدیدترین نظرسنجی که در جامعه آمریکا انجام داده است، بیشتر آنان گفته‌اند که «در جنگ اسرائیل علیه حماس، با اسرائیل بیش‌تر هم‌دردی می‌کنند.» بر اساس این نظرسنجی بیشتر پاسخ‌دهندگان اعلام کردند پاسخ رژیم صهیونیستی به عملیات ۷ اکتبر بیش از حد شدید بوده است و حالا تعداد کمتری حامی تداوم جنگ علیه مردم غزه هستند. پی‌بی‌اس اعلام کرد در موضوع حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه مردم غزه که آن را جنگ با حماس جلوه دادند، ۳۵% گفته‌اند موافق حمایت از رژیم صهیونیستی هستند و ۳۶% هم مخالف این حمایت بودند.

بررسی نتایج نظرسنجی‌های مختلف در جامعه آمریکا چند گزاره مهم و طلایی دارد:

  • نظام سرمایه‌داری صهیونیسم و امپراتوری رسانه‌ای آنان هنوز نتوانسته است جامعه جوان آمریکا را برای انجام جنایاتی که در سال‌های گذشته به‌راحتی انجام می‌دادند، اقناع و همراه کند.
  • روند جامعه آمریکا در موضوع رژیم صهیونیستی، به سمت مخالفت با اقدامات این رژیم است؛ احتمالاً در سال‌های آینده این روند به سمت «تنفر» از رژیم صهیونیستی، میل بیش‌تری پیدا خواهد کرد. اتفاقی که در روند جهانی و بین‌المللی در حال شکل‌گیری است اما هنوز نتوانسته است جامعه آمریکا را کاملاً در برگیرد.
  • مردم آمریکا مخالف کمک‌های نظامی رژیم سیاسی‌شان در جنگ‌ها هستند و کمک به اوکراین یا رژیم صهیونیستی، به نظر مردم آمریکا درگیر کردن این کشور در جنگ‌های بی‌پایان است. اتفاقی که قدرت دولت‌های آمریکایی را برای شرکت در نزاع و درگیری کاهش می‌دهد.
  • تفاوتی در اصل حمایت از صهیونیسم در احزاب و رسانه‌های آمریکایی وجود ندارد؛ فقط رسانه‌های راست‌گرا بیش‌تر تمایل به ابراز حمایت از رژیم صهیونیستی دارند و در مقابل، جناح چپ، حمایت از رقبای این رژیم را برای جذب مخاطب، جذاب‌تر می‌داند.


[۱] middleeastmonitor.com/20231021-poll-52-of-americans-oppose-sending-weapons-to-israel/

[۲] thehill.com/policy/international/4318844-most-americans-support-israel-new-poll-finds/

[۳] prnewswire.com/news-releases/november-harvard-caps–harris-poll-80-of-voters-continue-to-support-israel-over-hamas-301993680.html

[۴] reuters.com/world/us-public-support-israel-drops-majority-backs-ceasefire-reutersipsos-2023-11-15/

[۵] theguardian.com/us-news/2023/nov/15/poll-us-israel-support-hamas-war

[۶] pbs.org/newshour/world/poll-majority-of-americans-sympathize-with-israel-but-growing-number-say-military-response-in-gaza-too-much