گسترش همجنس‌گرایی در ایالات متحده و تأثیر آن بر نهاد خانواده

بر اساس گزارش ادارۀ سرشماری ایالات متحده، جمعیت این کشور در سال 2023 حدود 340 میلیون نفر برآورد شده است. تعداد خانواده‌هایی که در این کشور زندگی می‌کنند، 84 میلیون خانواده است. به طور متوسط تعداد افراد در هر خانواده 3.33 نفر است که نسبت به سال‌های پیشین، با کاهش روبه‌رو شده است[1]. مفهوم خانواده در طی سال‌های متمادی در آمریکا تحت تأثیر حوادث و پدیده‌هایی مانند برده‌داری، جنگ‌های داخلی، جنبش‌های مدنی، مهاجرت، جنبش زنان و انقلاب صنعتی، دچار تغییر و تحول بسیاری شده است[2] و گونه‌های جدیدی از خانواده ظهور کرده‌اند. افزایش تعداد خانواده‌های تک‌والدی، یکی از تحولات جدی در زمینه خانواده است.

مجید تقی‌زاده؛ دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

در جدول بالا که توسط اداره سرشماری ایالات متحده منتشر شده است، درصد فرزندانی که با خانواده زندگی می‌کنند را بر اساس نوع و رابطه نشان می‌دهد. بر اساس این جدول، تعداد فرزندان با خانواده‌های بیولوژیکی (طبیعی) ۸۵.۴ میلیون نفر، خانواده‌های همجنس ۲۶.۱ میلیون نفر، تعداد فرزندان به فرزندخواندگی پذیرفته شده توسط خانواده‌هایی که یک والد دارند (بیولوژیکی) ۷.۸میلیون نفر و خانواده‌های همجنس تک والد دارای فرزند ۲۷.۵ میلیون نفر، تعداد ۲.۶ میلیون کودک توسط خانواده‌های دونفره بیولوژیکی به فرزندخواندگی پذیرفته شده­اند؛ ۱۲.۸میلیون نفر توسط خانواده‌های دونفره همجنس به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌­اند، خانواده‌های تک والد که صاحب فرزند هستند، تعداد۴.۱میلیون فرزند و همجنس‌های تک والدی ۳۰.۶ میلیون نفر، ۲۰۰ هزار نفر خانواده‌های تک والدی با جنس مخالف و۳.۱میلیون نفر توسط همجنس‌های تک والد زندگی می‌کنند. [۳]

نمودار بالا، تعداد فرزندانی که خانواده تک والدی دارند را بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. بر اساس این آمار، در سال ۱۹۷۰ تعداد ۸۰۰۰ کودک با مادر و ۱۰۰۰ کودک با پدران خود زندگی می‌کردند. این آمار در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است؛ به ­گونه‌­ای که تعداد فرزندانی که با مادر خود زندگی می‌کنند، ۱۵۰۰۰ کودک و تعداد کودکانی که با پدر خود زندگی می‌کنند، ۷۰۰۰ کودک است [۴]. این موضوع به نوبه خود، در آینده و تربیت فرندان تأثیر خواهد گذاشت؛ بی­‌شک فرزندانی که در خانواده‌های بیولوژیکی تربیت و بزرگ می‌شوند، نسبت به فرزندانی که با یک والد یا والدین همجنس زندگی می‌کنند، کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و نسبت به آیندۀ کشور، احساس مسئولیت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

همجنس­گرایی

همجنس‌گرایی به‌طورکلی به احساسات جنسی یا عاطفی نسبت به افراد همجنس اشاره دارد. با گذشت زمان، نگاه‌ها درباره همجنس‌گرایی در جوامع مختلف تغییر کرده است. در برخی از جوامع، همجنس‌گرایی به‌عنوان یک گرایش انحرافی و یک ناهنجاری اخلاقی و رفتاری شناخته می‌شود و قوانینی برای مجازات همجنس‌گرایان وجود دارد اما در برخی کشورها، همجنس‌گرایی به‌عنوان یکی از اشکال میل جنسی به رسمیت شناخته شده است. اگر چه نگرش نسبت به همجنس­گرایی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است اما متأسفانه روندهای جهانی به‌طورکلی نشان می‌دهد که پذیرش همجنس­گرایی در حال افزایش است؛ به‌طورکلی، پذیرش جامعه دگرباشان جنسی در اروپا، آرژانتین و کانادا، بالاترین میزان را دارد؛ جایی که بیش از ۷۰% از مردم اعلام کرده‌اند که از ازدواج همجنس‌گرایان حمایت می‌کنند. هلند در صدر این رتبه‌بندی قرار دارد. گرایش‌ها در اروپا متفاوت است و کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان و مجارستان، گرایش کمتری به همجنس‌گرایی در مقایسه با کشورهای اروپای غربی دارند. فعالیت همجنس­گرایی در ۶۸ کشور که بیشتر در جهان اسلام و کشورهای آسیایی و آفریقایی قرار دارند، جرم‌انگاری شده است و در ۱۱ کشور نیز مجازات اعدام، برای همجنس‌گرایی تعیین شده است. (۱)

همجنس­گرایی در ایالات متحده

همجنس‌گرایی در آمریکا، یک موضوع پیچیده و تاریخی است که همواره درگیری‌های حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی زیادی را به همراه داشته است. همجنس‌گرایی یک موضوع بحث‌برانگیز و مخالفت‌برانگیز در ایالات متحده است. شیوع همجنس­گرایی، سبب شده است که برخی از شهروندان آمریکایی نسبت به این پدیده، احساس نگرانی کنند؛ زیرا معتقد هستند این پدیده بر زندگی آنها و فرزندان آنها تأثیرگذار است و ممکن است آینده آنها و خانواده‌شان را با تهدید روبه ­رو کند. برخی از همجنس‌گرایان همچنان با خودکم‌بینی، افسردگی، اعتیاد یا خودکشی، دست‌وپنجه نرم می‌کنند که می‌تواند در آینده یک کشور، اثر منفی بر جای گذارد و مانعی برای پیشرفت جامعه باشد.

همجنس‌گرایی در آمریکا، یک موضوع قانونی است و ازدواج همجنس­گرایان تا ژوئن ۲۰۱۵ ممنوع بود و با حکم دادگاه عالی ایالات متحده درسال ۲۰۱۵، در تمام ایالات این کشور به رسمیت شناخته شد. (۲)

بر اساس آماری که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است، جمعیت همجنس­گراها در آمریکا حدود ۲/۱ میلیون نفر است که از این تعداد، حدود ۷۱۰ هزار نفر آن متأهل و بقیه مجرد هستند. ۵۸% از کسانی که خود را همجنس‌گرا معرفی می‌کنند، زن و ۴۲% آنها مرد هستند. بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۱، ایالت‌های ورمونت (۱۲%)، هاوایی (۱۰%) و کالیفرنیا (۹%)، بیشترین و ایالت‌های آیداهو (۸/۲%)، آلاسکا و مونتانا (هر کدام ۳%) کمترین تعداد همجنس­گرایان را به خود اختصاص دادند.

جدول بالا، تعداد خانواده‌های همجنس­گراها در ایالات متحده را  در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. بر اساس این جدول، تعداد خانواده‌های همجنس­گرا در سال ۲۰۰۸ حدود ۵۵۰،۰۰۰ نفر است که این آمار در سال ۲۰۲۱ به ۱،۲۰۰،۰۰۰ خانواده افزایش پیدا کرده است. [۵]

در یک نظرسنجی که به­ تازگی (سال ۲۰۲۳) توسط مؤسسه گالوپ در میان  بزرگسالان آمریکایی انجام شده است، ۷٫۲% از پاسخ دهندگان، خود را، بخشی از جامعه دگرباشان جنسی معرفی کردند. از زمانی که گالوپ برای اولین بار شناسایی دگرباشان جنسی را در سال ۲۰۱۲ اندازه‌گیری کرد، این آمار با افزایش دو برابری روبه رو شده است.[۶]

در طول دهه‌های اخیر، مطالعات نشان داده‌اند که استقبال یا پذیرش مردم آمریکا نسبت به همجنس­گراها بیشتر شده است. در سال  میلادی، ۵۳% از پاسخ‌دهندگان، روابط همجنس­گرایان یا لزبین‌ها، از نظر اخلاقی اشتباه می‌دانستند اما در سال ۲۰۲۲ این تعداد به ۲۵% کاهش یافت.

 

بر اساس نظرسنجی دیگری که توسط مرکز تحقیقات پیو در تابستان ۲۰۲۲ از ۱۲۱۴۷ بزرگسال آمریکایی انجام شده است[۷] حدود ۷% از آمریکایی‌ها لزبین، همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا هستند. حدود ۱۷% از بزرگسالان زیر ۳۰ سال، خود را لزبین، همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا می‌دانند؛ درحالی­که این رقم در سنین ۳۰ تا ۴۹ سال، ۸ % و ۵% از ۵۰ تا ۶۴ سال و ۲% از ۶۵ سال به بالا را شامل می‌شود. سهم مشابهی از مردان و زنان با هر یک از  اصطلاحات Gay یا Lesbian مشخص می‌­شود.

شمار دگرباشان جنسی در آمریکا، به طور نسبی در میان جوانان به ­ویژه «نسل زد»، یعنی کسانی که پس از سال ۱۹۹۷ متولد شده‌اند، بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. بیش از یک‌پنجم از اعضای بزرگسال «نسل زد»، یعنی متولدین بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ خود را دگرباش جنسی معرفی می‌کنند. این رقم در میان افراد بزرگسال «نسل هزاره»، یعنی متولدین بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶، ۱۰.۵% است. در میان افراد بزرگسال «نسل ایکس»، یعنی متولدین بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰، ۶.۴% است. در میان افراد بزرگسال «نسل بی‌بی»، یعنی متولدین بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴، ۳.۹% است و در میان افراد بزرگسال «نسل سایلنت»، یعنی متولدین بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۵، ۱.۹% است.

چالش‌های همجنس‌گراها در ایالات متحده

همجنس‌گراها در آمریکا با چالش‌های مختلفی در زمینه‌هایی مانند سلامت، تحصیل، مسکن و اشتغال روبه­ رو هستند؛ برخی از این چالش‌ها عبارت­‌اند از:

 بیماری‌های منتقل شونده جنسی: مردان همجنس‌گرا و زنان تراجنسی، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به HIV هستند. زنان دوجنس‌گرا نیز بیشتر از لزبین‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند؛ (۴)

 –  بیمه سلامت: افراد همجنس‌گرا بیشتر از افراد غیر هم‌جنس‌گرا، بدون بیمه سلامت هستند اما برنامه  Medicaid، به ­ویژه گسترش آن، نقش مهمی در کاهش این شکاف داشته است؛ (۵)

–  بی‌خانمانی: حدود ۴۰% از جوانان بی‌خانمان در آمریکا، خود را بخشی از جامعه همجنس‌گرا می‌دانند و بیشتر به دلیل طرد شدن توسط خانواده‌های خود، بی‌خانمان شده‌اند. در این شرایط، جوانان همجنس‌گرا و تراجنسی، بیشتر در معرض خشونت، خطر و جرم و جنایت هستند؛ (۶)

 تبعیض: افراد همجنس‌گرا در آمریکا در بسیاری از ایالت‌ها و شهرها، از حمایت قانونی در برابر تبعیض بر اساس جنسیت یا هویت جنسی برخوردار نیستند. این سبب می‌شود که آن‌ها در زمینه‌هایی مانند استخدام، مسکن و دسترسی به خدمات عمومی، با مشکلاتی روبه­ رو شوند؛ (۷)

–  عدم امکان ازدواج یا اتحاد مدنی در برخی از ایالات؛

–  عدم امکان اتخاذ یا حضانت فرزند در برخی از ایالات؛

–  عدم امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی مناسب برای خود یا همسر؛

–  عدم امکان دسترسی به بیمه‌های اجتماعی یا مزایای بازنشستگی برای خود یا همسر؛

– عدم امکان دفاع قانونی در برابر تبعیض، آزار، اخراج یا اخراج از کار، مسکن یا خدمات عمومی؛

–  عدم امکان شرکت در نیروهای مسلح یا برخی از حرفه‌های دولتی؛

–  عدم امکان تغییر جنسیت یا اصلاح مدارک شناسایی؛

–  عدم امکان حمایت از حقوق همجنس‌گرایان در برخی از موارد سیاسی (۱۰٫۹٫۸).

خانواده‌های همجنس‌گرا در ایالات متحده

همان­طور که اشاره شد، حدود هفتصد هزار نفر از همجنس‌گراهای آمریکایی، ازدواج کرده‌­اند. خانواده‌های همجنس­گرا، با مشکلات جدی رو­به­ رو هستند. مسئله فرزندآوری برای خانواده­‌های همجنس، همواره از موضوعاتی قابل توجه در ایالات متحده است؛ ازآنجاکه این خانواده­‌ها توانایی فرزندآوری به طور طبیعی را ندارند، به شیوه‌های جایگزین مانند اجاره کردن رحم، خرید اسپرم، فرزندخواندگی و به سرپرستی گرفتن کودکان، روی می‌آورند البته این شیوه‌ها، از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است و هرکدام، قوانین خاص خود را در این زمینه اعمال می‌­کنند. کودکانی که در خانواده‌های همجنس زندگی می‌کنند، ممکن است با چالش‌های مختلفی روبه­‌رو شوند. برخی از این چالش‌ها عبارت­‌اند از:

–  تجربه تنفر از سوی برخی افراد و گروه‌هایی که خانواده‌های همجنس­گرا را غیرطبیعی یا نامشروع می‌دانند؛

–  عدم دسترسی به حقوق و خدمات قانونی و اجتماعی که برای خانواده‌های دوجنسیتی در نظر گرفته شده است؛

–  مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از احساس تنهایی، عدم پذیرش، شرم، گناه یا ترس؛

–  فشار و انتظارات از سوی اطرافیان، دوستان، مدرسه یا جامعه برای تغییر هویت جنسی یا جنسیتی خود یا والدینشان؛

–  عدم داشتن الگوهای مثبت و مؤثر از خانواده‌های همجنس که بتوانند به آنها کمک و راهنمایی کنند.

این چالش‌ها می‌توانند تأثیرات منفی بر رشد و توسعه کودکان داشته باشند؛ برای مثال، برخی از کودکان ممکن است دچار افسردگی، اضطراب، خودکشی، اعتیاد، بیماری‌های منتقل شونده جنسی، خشونت یا بدرفتاری شوند. برخی دیگر ممکن است عملکرد تحصیلی یا شغلی پایینی داشته باشند یا از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دوری کنند یا  این فرزندان در اثر تربیت نادرست و کمبودها، به بزهکاری و جنایت­‌های متعددی روی ­آورند.

فرزندانی که در یک خانواده همجنس زندگی می­‌کنند، عملاً نمی‌­توانند به لحاظ عاطفی اشباع شوند و الگوهای جامعه‌­پذیری را به­‌خوبی طی نمی‌کنند؛ زیرا دختران، مادران را  و پسرها، پدران را الگو قرار می‌دهند. اگر خانواده هر دو یک جنس باشند، مشکلاتی را  ایجاد خواهند کرد که آینده را دچار تحول می­‌کند.

 بی­‌شک شیوع قضیه ازدواج همجنس­گرایی،  ایالات متحده را با چالش‌­های جمعیتی روبه‌­رو خواهد کرد؛ چون بیشتر این خانواده­‌ها نمی‌­توانند فرزند داشته باشند و یا بعضی از آنها علاقه‌­ای به داشتن فرزند ندارند. این  مسئله سبب تحدید نسلی می‌­شود که می­‌تواند برای جامعه آمریکا، تهدید به شمار آید و زمینۀ افول آن را در آینده، از نظر فرهنگی و تمدنی و حتی از دیدگاه سیاسی و اقتصادی فراهم آورد؛ زیرا موتور محرکه هر جامعه‌­ای، جمعیت و خانواده­ای است که در آن جامعه زندگی می‌­کنند.

جمع‌بندی:

موضوع همجنس­گرایی در ایالات متحده، یک موضوع تاریخی است. در ابتدا مردم آمریکا نسبت به این اتفاق، دید منفی داشتند و نسبت به آن ناخرسند بودند اما رفته‌رفته، در اثر تحول‌­هایی که در جامعه آمریکا رخ داد، این موضوع، کم­کم در میان مردم آمریکا، از حالت منفی خارج شد. اکنون بیش از ۵۰% آمریکایی‌ها نسبت به این موضوع، موافقت خود را اعلام کردند که نتیجه آن را می‌­توان در حکم دادگاه عالی ایالات متحده دید که ازدواج همجنس­گرایان را در سال ۲۰۱۵ قانونی اعلام کرد.

بر اساس آماری که توسط اداره سرشماری ایالات متحده انجام شده است، نسل زد، بیشترین تعداد تمایل به گرایش‌های همجنس­گرایی را دارند که این می­‌تواند در آینده نزدیک، آمریکا را با بحران­‌هایی روبه‌­رو کند البته با وجود قانونی بودن این امر، هنوز هم در برخی ایالت­‌های محافظه­‌کار، نسبت به این موضوع، گرایش‌­های سخت­‌تری وجود دارد و به آنها به دید بد نگاه می­‌کنند.

 مسئله همجنس­گرایی، در آینده، آمریکا را با چالش‌­هایی روبه­‌رو خواهد کرد؛ زیرا بر جمعیت این کشور اثر خواهد گذاشت و ازآنجاکه موتور محرکۀ هر جامعه­‌ای جمعیت آن به شمار می‌­آید، کاهش جمعیت و خانواده‌ها، در آمریکا، زمینۀ افول آن را پی‌ریزی خواهد کرد و برای جلوگیری از این روند، ایالات متحده، احتمالاً تعدیل در سیاست‌­های مهاجرتی انجام خواهد داد که باز هم مشکلاتی را در پی خواهد داشت.


[۱] https://www.census.gov/

[۲]مصطفی میخ بر، بحران خانواده در ایالات متحده، ۱۳۸۸    

[۳] http://www.census.gov/

[۴] https://www.statista.com/statistics/252847/number-of-children-living-with-a-single-mother-or-single-father/

[۵] http://www.census.gov/

[۶] https://news.gallup.com/poll/332522/percentage-americans-lgbt.aspx

[۷] http://www.pewresearch.org/


منابع

۱٫ https://www.statista.com/topics/1249/homosexuality/#topicOverview

۲٫ https://parsi.euronews.com/2021/04/01/twenty-years-same-sex-marriage-which-countries-have-recognized.

۳٫ https://ir.usembassy.gov/fa/%d8%af%d9%85%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%86%d8%a8%d8%b4-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%87%d9%85%d8%ac%d9%86%d8%b3%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%a7/.

۴٫ Improving the Lives and Rights of LGBTQ People in America. https://www.americanprogress.org/article/improving-lives-rights-lgbtq-people-america/.

۵٫ Discrimination and Barriers to Well-Being: The State of the LGBTQI+… https://www.americanprogress.org/article/discrimination-and-barriers-to-well-being-the-state-of-the-lgbtqi-community-in-2022/.

۶٫ Protecting Basic Living Standards for LGBTQ People. https://www.americanprogress.org/article/protecting-basic-living-standards-lgbtq-people/.

۷٫ ۹ Battles The LGBTQ Community In The US Is Still Fighting – Global Citizen. https://www.globalcitizen.org/en/content/9-battles-the-lgbt-community-in-the-us-is-still-fi/.

۸٫ https://ir.usembassy.gov/fa/a-place-for-lgbtqi/.

۹٫ https://ir.usembassy.gov/fa/%d8%af%d9%85%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%b1%d9%88%d8%ad-%d8%a7%d9%85%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%86%d8%a8%d8%b4-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d9%87%d9%85%d8%ac%d9%86%d8%b3%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%a7/.

۱۰٫ https://www.bbc.com/persian/articles/cz5166n6p2jo.

۱۱٫ https://www.dw.com/fair/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D8%B6%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%AC%D9%86%D8%B3%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%88%D8%AA%D9%88-%D8%B4%D8%AF/a-17463010

۱۲٫ https://parsi.euronews.com/2022/02/18/proportion-of-us-adults-identifying-as-lgbt-doubled-in-a-decade-according-to-gallup-study.

۱۳٫ https://www.bbc.com/persian/magazine-57126079.

۱۴٫ https://www.khabaronline.ir/news/2074/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%D8%AC%D9%86%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1.

۱۵٫ https://parsi.euronews.com/2019/08/30/there-is-no-one-gay-gene-but-genetics-are-linked-to-same-sex-behavior-new-study-says