آمریکا در حلقه بحران

در این دهه به‌ویژه از زمان شیوع کووید-19 همه کنشگران کم و بیش با بحران روبرو شدند اما آنچه مهم است، جنس و عمق بحران است. با در نظر گرفتن این مسئله به نظر می‌رسد، ریشه بحران در آمریکا عمیق است؛ چراکه جنس بحران در آمریکا از نوع شخصیتی است و چنین بحرانی، اثرات متعددی بر آینده این کشور خواهد گذاشت؛ در واقع این بحران، مهم‌ترین پایه و اساس جامعه را متزلزل می‌کند.

آرش سعیدی راد؛ کارشناس مسائل سیاسی و پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا

روزبه‌روز داستان‌های متعددی از مصرف مواد مخدر، تیراندازی، خشونت، دروغ، دزدی و… در آمریکا منتشر می‌شود که نشان‌دهنده عمق بحران پنهان در این کشور است[۱]. در واقع این کشور به سمت‌وسویی پیش می‌رود که کمتر در مورد شرافت، نجابت، صداقت و… شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد در این کشور شاهد هرج‌ومرج و بحران جدید خواهیم بود؛ چراکه همه این معضلات، مشکل ریشه‌ای دارند[۲].

سرقت

از طرف دیگر، گزارش‌هایی منتشر می‌شود که سرقت کالا در سال گذشته (۲۰۲۲) حدود ۷۰% افزایش یافته است. دزدی و غارت از مغازه‌ها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۹ میلیارد دلار گزارش شده است. در مناطق شهری، برخی فروشگاه‌ها همه چیز را در جعبه‌های قفل شده نگه می‌دارند. شنبه شب‌های ماه آوریل، مرکز شهر شیکاگو شبیه سودان می‌شود. باندهای نوجوان و جوانان به رانندگان حمله می‌­کنند و خودروهای آنها را آتش می‌­زنند و همه چیز را غارت می‌کنند.

با همین پیش‌زمینه، براندون جانسون[۳]، شهردار منتخب شیکاگو اعلام می­‌کند که محرومیت در شیکاگو باعث چنین بی‌بند و باری‌­هایی شده است و روی جوانان سرمایه‌گذاری نمی‌شود و اگر فکری به حال جوانان نشود، بیشتر آنها فاسد می‌شوند.[۴]  همچنین لس‌آنجلس که در آن، بیش از ۶۹٫۰۰۰ بی‌خانمان وجود دارد. بیشتر آنها ترجیح می‌دهند در خیابان زندگی کنند، در کثیفی بخوابند تا اینکه به دنبال سرپناه باشند.

سقط‌جنین

بر اساس آمار سال گذشته، بیش از ۳۷۵ هزار سقط ­جنین در این شهر رخ داده است. دیگر هیچ کسی مسئول هیچ چیز نیست و همه چیز رها شده است حتی دولت هم با بدهی مالی ۳٫۸۴ تریلیون دلار روبه‌­رو است. نسل X و نسل Z هر روز بیشتر می‌شود. احساس مسئولیت، کاهش می‌یابد و هر روز بحران شخصیت، آمریکا را به سمت پرتگاه می‌برد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع، حدود ۵۱۱۰۰۰ سقط­‌جنین در مناطقی که این روش قانونی بود، در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ رخ داده است؛ در حالی که در یک دوره شش ماهه سال ۲۰۲۰ حدود ۴۶۵۰۰۰ سقط­‌جنین در سراسر کشور وجود داشت؛ برای مثال، در ایلینوی[۵]، جایی که سقط­‌جنین قانونی است، سقط‌­جنین در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۹% افزایش یافت و از ۲۶۰۰۰ به حدود ۴۵۰۰۰ رسید. سایر ایالت‌های دارای همسایگان محدودکننده مانند کلرادو، کانزاس، نیومکزیکو و کارولینای جنوبی نیز در تعداد تخمینی سقط‌­جنین افزایش یافتند[۶].

نابرابری نژادی در مدارس

برابری از دیرباز یک مشکل در آموزش‌وپرورش آمریکا بوده است. از بسیاری جهات، مسائلی که بین پلیس و جوامع رنگین‌پوست رخ می‌دهد – از جمله سوگیری ضمنی و برخورد بیش از حد خشن – در مدارس نیز وجود دارد؛ بنابراین مشکلات عدالت نژادی این کشور به پلیس محدود نمی‌شود و مدارس آمریکا مدت‌ها است با نابرابری نژادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در این راستا «کیم الیسون[۷]»، رئیس هیئت آموزش مینیاپولیس[۸]، اشاره می‌کند: «در مدارس، با دانش‌آموزان رنگین‌پوست، متفاوت رفتار می‌شود.»؛ در واقع تعصب فقط یک مشکل پلیس نیست، یک مشکل اساسی هم در مدارس این کشور به شمار می‌آید و نابرابری تنها به اینجا ختم نمی‌شود و شامل بودجه‌بندی هم می‌شود. [۹]

تیراندازی

بر اساس آرشیو Gun Violence، تا ۷ دسامبر، دست­کم ۴۰۱۶۷ نفر در سال جاری، بر اثر خشونت با سلاح گرم در ایالات متحده، جان خود را از دست داده‌­اند که به طور متوسط، تقریباً ۱۱۸ مرگ در روز است. از میان جان باختگان، ۱۳۰۶ نفر نوجوان و ۲۷۶ نفر کودک بودند. مرگ بر اثر خودکشی بیشترین مرگ‌های ناشی از خشونت با اسلحه در سال جاری را تشکیل می‌دهد.

امسال ۲۲۵۰۶ مورد مرگ ناشی از خودکشی با اسلحه رخ داده است که به طور متوسط روزانه حدود ۶۶ مورد خودکشی در سال ۲۰۲۳ است. بیشتر این مرگ و میرها در تگزاس، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، کارولینای شمالی، ایلینوی و لوئیزیانا رخ داده است. آمار وحشتناک مرگ و میر ناشی از خشونت مسلحانه شامل ۱۳۴۴ نفر است که در تیراندازی، افسران پلیس کشته شدند.

تاکنون بیش از ۶۳۲ تیراندازی دسته جمعی در سال ۲۰۲۳ رخ داده است که توسط آرشیو خشونت با اسلحه، به­عنوان حادثه­ای تعریف شده است که در آن، چهار قربانی یا بیشتر به ضرب گلوله، کشته می‌شوند. این تیراندازی‌های دسته جمعی منجر به کشته شدن ۵۹۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸۰ نفر شده است. تیراندازی دسته جمعی ۲۵ اکتبر در لویستون، مین، مرگبارترین تیراندازی سال و یکی از مرگبارترین تیراندازی‌های دهه‌های اخیر است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در ژوئن گذشته، بسته ایمنی اسلحه را که توسط کنگره تصویب شده بود، امضا کرد. این اولین لایحه اصلاح اسلحه از سوی کنگره در دهه‌ها بود اما طرف‌داران اصلاحات اسلحه همچنان بر اقدامات سخت‌گیرانه‌تر فشار می‌آورند. قانون­ گذاران فلوریدا، نماینده جرد موسکوویتز[۱۰] و نماینده ماکسول فراست، به مناسبت پنجمین سالگرد تیراندازی غم‌انگیز در دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس، از کنگره خواست تا اقدامات بیشتری برای مهار خشونت با سلاح گرم انجام دهد. [۱۱]

جمع‌بندی

در ایالات متحده آمریکا بر خلاف توسعه‌های که داشته است اما همچنان دارای بحران‌هایی است که می‌تواند آینده این کشور را تحت‌تأثیر قرار دهد. در واقع آنچه بحران را در این کشور به نسبت سایر کنشگران جهان متمایز می‌کند، جنس بحران است؛ چراکه بحران در این کشور از نوع شخصیتی است و روزبه‌روز پایه و اساس این کشور را متزلزل می‌کند. مصداق مصرف مواد مخدر، تیراندازی، خشونت، دروغ، دزدی و… و این نوع بحران‌ها، به سمتی در حال پیشروی است که در آینده چیزی با عنوان شرافت، نجابت، صداقت و… شنیده نمی‌شود.


[۱] https://www.edweek.org/leadership/opinion-americas-crisis-of-character-and-what-to-do-about-it/2008/10

[۲] https://russian.cgtn.com/t/BfJAA-BIA-BAA/CfBIAA/index.html

[۳] Brandon Johnson

[۴] https://www.washingtontimes.com/news/2023/apr/28/crisis-of-character-is-at-root-of-americas-nationa/

[۵] Illinois

[۶] https://www.nytimes.com/interactive/2023/09/07/us/abortion-data-bans-laws.html

[۷] Kim Ellison

[۸] Minneapolis

[۹] https://www.npr.org/2020/06/11/875023672/4-ways-racial-inequity-harms-american-school-children

[۱۰] Jared Moskowitz

[۱۱] https://abcnews.go.com/US/116-people-died-gun-violence-day-us-year/story?id=97382759