در صورت شکست مذاکرات هسته‌­ای، آمریکا چه‌کار باید بکند؟

در صورت شکست مذاکرات هسته‌­ای، آمریکا چه‌کار باید بکند؟

وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (ناظر هسته‌ای سازمان ملل) به‌شدت از ایران برای عدم همکاری با بازرسان انتقاد کرد، این کشور، بازهم سطح نظارت‌های آژانس بر برنامه هسته‌ای خود را کاهش داد و اعلام کرد، تأسیسات زیرزمینی جدیدی برای غنی‌سازی اورانیوم، ایجاد کرده است. اسرائیل از گذشته، تأکید داشته که یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را برنمی‌تابد. اسرائیلی‌ها با بهره‌مندی از پشتیبانی آمریکا، به دنبال سازمان‌دهی تعدادی از کشورهای عربی برای تشکیل ائتلافی نظامی علیه ایران هستند.
شرایط، یادآور دهه ۱۹۷۰ است؛ زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا، ریچارد نیکسون مسئولیت تأمین امنیت خاورمیانه را به شاه ایران سپرد. به شکلی مشابه، دولت بایدن نیز در عمل، مسئولیت مهار ایران را به اسرائیل واگذار کرده است که این رویکرد خطرناک است. برخلاف حدود ۵۰ سال پیش، این بار نگهبان منطقه که

از سوی آمریکا گماشته شده، برای جلوگیری از بروز مناقشه، تلاش نمی‌کند بلکه خود، بازیگر منطقه‌ای است که به‌روشنی، خواستار تشدید تنش می‌باشد. واشنگتن باید راهبرد دیگری در پیش بگیرد، سیاستی که هدف آن، ممانعت از بروز منازعه با استفاده از ترکیب بین امنیت منطقه‌ای تقویت‌شده و تشویق برای ایجاد روابط دیپلماتیک مستحکم‌تر میان ایران و کشورهای عربی است.

بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای؛ امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات

بررسی وضعیت مذاکرات هسته‌ای؛ امکان‌سنجی خروج از بن‌بست مذاکرات

خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، باعث ازسرگیری مذاکرات در وین شد؛ اما این بار با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به‌عنوان دولت منتخب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، سیاست خارجی دولت نسبت به دولت قبلی تغییر کرد، به‌نحوی‌که برجام، در صدر اولویت‌های دولت قرار نگرفت و شاهد مراودات سیاسی دولت با کشورهای منطقه بودیم. در این میان، وزارت خارجه دولت سیزدهم با اشاره به این نکته که به دنبال یک توافق خوب و منطقی است، اعلام کرد که سیاست‌های اجرایی خود را منتظر برجام نخواهد گذاشت و اولویتش را منافع ملی کشور و مردم قرار داده است. از طرفی شاهد تنش‌های بسیاری میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا بودیم که مذاکرات را نیز تحت تأثیر خود قرار داد. مجموعه این فعل‌وانفعالات، باعث شد تا مرکز مطالعات آمریکا در خصوص آینده مذاکرات برجام، به گفتگو با دکتر یوسف عزیزی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و دکتری سیاست‌گذاری

از دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا بپردازد. متن پیشِ رو گفتگوی محمد ربیعی، پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا با دکتر یوسف عزیزی است که در ادامه، می‌توانید آن را مطالعه کنید.

آیا پیشرفت‌­های هسته‌­ای ایران، حاکی از شکست برجام است؟

آیا پیشرفت‌­های هسته‌­ای ایران، حاکی از شکست برجام است؟

زمان تدوین یک راهبرد جامع برای پرداختن به موضوع ایران و تهدیدهایی که این کشور ایجاد می‌کند، فرارسیده است؛ ایران، آن‌گونه که بوده نه ایرانی که آمریکا، ممکن است به آن امید داشته باشیم. تقریباً روشن است که ایران به شکلی چشم‌گیر، فعالیت‌های هسته‌ای خود را به مراتب، بیشتر از محدودیت‌هایی که برجام بر این کشور تحمیل کرده بود، افزایش داده است.

انتخابات کنگره ۲۰۲۲ و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران

انتخابات کنگره 2022 و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران

آمریکا تنها کشور در جهان است که فرایندها و دینامیسم درونی سیاست در آن، می‌تواند تا این حد بر جریانات سیاست بین‌الملل اثرگذار باشد. شناخت محیط سیاسی آمریکا و جامعه سیاسی آن در حوادث آتی سیاست بین‌الملل، بسیار تأثیرگذار خواهد بود. توجه و اهتمام به نتایج کنگره آمریکا، نه‌تنها برای ایران به‌عنوان یکی از کشورهای اصلی درگیر با آن، حائز اهمیت است، بلکه برای دوستان اروپایی آمریکا و سایر کشورهای دنیا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته در توضیح اهمیت انتخابات کنگره ۲۰۲۲، حتماً باید به چند نکته توجه و اهتمام داشت.

حکمت تولد و مرگ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها

حکمت تولد و مرگ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها

بی شک مساله افول تمدن‌ها مساله‌ای مهم و دارای ابعاد گوناگونی است. در این بخش از نشریه سعی شده است تا خوانندگان گرامی را با ابعاد و زوایای مختلف این بحث آشنا گردانیم. سلسله نشست هایی با همین عنوان در پژوهشکده شهید صدر به همت مرکز مطالعات آمریکا برگزار گردید که به مرور متن گفتگوها و ارائه اساتید به نظر مخاطبین ارجمند خواهد رسید. در این جلسه استاد اسماعیل شفیعی سروستانی به ارائه نظر خود در رابطه با این موضوع پرداختند.

آغازی بر پایان تمدن غرب

آغازی بر پایان تمدن غرب

چند دهه­ آینده، عصری از پایان جهان است که اوج آن، فروپاشی یک تمدن است. شما می­توانید این مسئله را به‌وضوح در رویّه­‌های عظیم و بنیادین کنونی مشاهده کنید؛ این تمدّن، شروع به خودویرانگری کرده است. منظور کدام تمدن است؟ سؤالی که پاسخی ناراحت­‌کننده دارد. تمدّن غربی، همانی است که در آستانه فروپاشی قرار دارد. اجازه دهید تا این نکته را به شکلی عذاب­آورتر بیان کنم؛منظور این است، سیاره­ای که بر روی آن زندگی می­کنیم، تحت کنترل و برای غرب ثروتمند است. تنها غرب است که توانایی تغییر سرنوشت زمین را دارد. در عوض، این غرب در یک دوره­ای از خودویرانگری محبوس شده است و بقیه، تنها محض شوخی حضور دارند.یک خط مستقیم میان پوچ­گرایی نیچ‌ه­ای و نقطه‌­ای که اکنون غرب در آن است، وجود دارد. نگاهی به آمریکا بیندازید؛ هیچ‌چیزی برای آمریکایی­‌ها مهم نیست.غرب، حداقل بر اساس خط‌مشی کنونی­اش، به‌عنوان مخرب‌ترین تمدن، در خاطره‌­ها می­ماند که مخرب بودنش به نابودی خود نیز منتهی می‌شود، درحالی‌که سیاره زمین از گرما نابود شده، جهان فریاد رنج برآورده، دموکراسی به آتش کشیده شده و حیات در موجی عظیم از مرگ‌ومیر، به نابودی رسیده است.

انفجار بزرگ

انفجار بزرگ

دکتر حسن محمدمیرزائی؛ سردبیر و مدیر مرکز مطالعات آمریکا منطقه غرب آسیا از دیرباز به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین مناطق جهان، شناخته می‌شود که در برهه‌های مختلف تاریخی، به‌خصوص در قرن معاصر با حوادث بسیاری، دست‌وپنجه نرم کرده است. این منطقه بسیار مهم، در یکی- دو ماه گذشته، آبستن حوادث مختلفی از جمله: حملات فلسطینی‌ها به […]

آمریکا باید از منطقه اخراج شود

آمریکا باید از منطقه اخراج شود

البته امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست‌های آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است. یک مسئله مهم دیگر در موضوع سوریه، اشغال مناطق حاصل‌خیز و نفت خیز شرق فرات بوسیله آمریکایی‌ها است که این قضیه […]