طوفان الاقصی؛ محور مقاومت آغازگر نظم جدید منطقه‌

با افول قدرت آمریکا در منطقه غرب آسیا و به ‌موازات آن، قدرت گرفتن جریان‌های مقاومت اسلامی و غالب شدن بر توطئه‌های آمریکا در منطقه، این فرضیه به وجود آمد که نظم جدیدی در حال رخ دادن است. جنگ روسیه و اوکراین فرضیه نظم جدید جهانی بدون وجود ابرقدرت (آمریکا) را به‌گونه‌ای وارد فاز عملیاتی کرد، اما به نظر می‌رسد عملیات «طوفان الاقصی» که در تاریخ7 اکتبر2023 با پیش‌دستی نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، این فرضیه را باقوت بیشتری همراه کرد که این نظم جدید در خاورمیانه شروع خواهد شد.

فرزانه مرادی همدانی؛ دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه شاهد

اکنون جریان مقاومت نه ‌تنها ضربه سختی بر رژیم صهیونیستی وارد کرده است، بلکه به متحدین این رژیم جعلی و برخی قدرت‌های بزرگ ثابت کرد که بدون در نظر گرفتن حقوق فلسطین نظمی در منطقه رخ نخواهد داد و این به‌نوبه خود برخی دولت‌های مسلمان منطقه را که خواهان سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند را در شوک بزرگی وارد کرد. چراکه آن‌ها برای مدت‌های طولانی تحت تأثیر ابزارهای رسانه‌ای و جنگ شناختی به این باور رسیده بودند که رژیم صهیونیستی که سال‌های سال به‌عنوان غده سرطانی در منطقه حضور دارد یک قدرت نفوذناپذیر به لحاظ اطلاعاتی و نظامی است، بنابراین نادیده گرفتن آن و یا مبارزه با این رژیم کار عبث و بیهوده‌ای است و باید او را به‌عنوان یک موجودیت در منطقه خاورمیانه پذیرفت. اما عملیات طوفان الاقصی نشان داد که این رژیم جعلی و هم‌پیمانان او بیش‌ازپیش ضعیف شده‌اند و نیروهای مقاومت باگذشت ۷۵ سال از اشغالگری، بااراده و پشتکار بیشتری خواهان از بین بردن این غده سرطانی هستند.

طوفان الاقصی؛ موج جدید بیداری اسلامی

طوفان الاقصی معادلات جهانی را برهم زد و جبهه مقاومت توانست در جهان وزن سیاسی مهم‌تری بگیرد و به گفته امام خامنه‌ای این طوفان برای اسرائیل شکستی را داشته که غیرقابل‌ترمیم است. این عملیات نشان داد که امت اسلامی و به‌خصوص ملت فلسطین هرگز تسلیم نمی‌شود، این موج جدید بیداری که در منطقه شکل‌گرفته است شروع و پایانش را ملت‌های مسلمان با مقاومت چندین ساله خود تعیین خواهند کرد. حمله حماس به رژیم صهیونیستی باعث شد که بسیاری از کشورهای عربی منطقه دیگر اسرائیل را به رسمیت نشناسند و هیمنه ارتش غاصب و کودک­‌کش اسرائیل شکسته شود و نقاط ضعفش به چشم بیاید. تشدید جنایت‌های بی‌شمار رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان بی‌گناه در این چند روز اخیر و بستن آب و برق بر روی ملت فلسطین این مسئله را در منطقه به‌خوبی روشن کرد که این رژیم در پیشبرد مقاصد شوم خود از هیچ جنایتی دریغ نخواهد کرد و این به‌نوبه خود می‌تواند موج جدیدی از نفرت و انزجار از رژیم کودک کش صهیونیستی را به وجود بیاورد.

 فلسطین؛ اولویت نخست نظم جدید

شروع عملیات طوفان الاقصی به دست نیروهای مقاومت فلسطین، نشان داد که مسئله فلسطین و آزادسازی قدس نقطه عطفی برای نظم جدید منطقه غرب آسیا خواهد بود و درواقع بدون حل بحران فلسطین نظم جدیدی رخ نخواهد داد. این عملیات هیمنه و ابهت منطقه‌ای رژیم صهیونیستی را خدشه‌دار کرد و برعکس مایه تجدید حیات غرور فلسطینی‌ها شد و درعین‌حال ضعف عمیق اطلاعاتی و نفوذ در لایه‌های امنیتی اسرائیل را به‌خوبی آشکار نمود. بی‌گمان، طوفان الاقصی دولت غاصب صهیونیستی و متحدینش را، در به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی‌ها بیش‌ازپیش به تأمل وا‌می‌دارد. از پیامدهای احتمالی آن می‌تواند، آغاز دور جدیدی از گفتگوهای صلح و نرمش رژیم صهیونیستی در پرونده‌هایی چون بیت‌المقدس و شهرک‌سازی‌های کرانه باختری و درنهایت تشکیل دولت فلسطین باشد. بدون شک این جنگ نقطه عطفی در تاریخ خاورمیانه خواهد بود که موجب تغییر دیدگاه‌ها در سطحی کلان می‌شود. همان‌گونه که جنگ اکتبر محیط استراتژیک خاورمیانه را دگرگون کرد، نفوذ حماس به سرزمین‌های ۱۹۴۸ و شکست اطلاعاتی بی‌سابقه اسرائیل هم‌چنین پیامدی خواهد داشت.