چه رابطه‌­ای میان اغتشاشات ایران و تحولات منطقه‌­ای و بین‌­المللی وجود دارد؟

چه رابطه‌­ای میان اغتشاشات ایران و تحولات منطقه‌­ای و بین‌­المللی وجود دارد؟

دکتر حسن محمدمیرزائی مدیر مرکز مطالعات آمریکا و کارشناس مسائل غرب آسیا در یک یادداشت اختصاصی به دنبال این مسئله است که نشان دهد اعتراضات و یا به بیان دقیق¬تر اغتشاشات این روزهای کشورمان یک پروژه حساب شده فراملی است که لازم است به ابعاد بین المللی این مسئله با دقت بیشتری نگاه شود.

در روزهایی که شاهد به وجود آمدن اغتشاشاتی در ایران هستیم اگر به این مسئله به عنوان یک موضوع صرفاً داخلی نگاه کنیم به خطا رفته­ایم و اتفاقاً آنچه از شواهد و قراین بر می­آید این است که این حوادث بیش از آن که یک مسئله داخلی باشد یک پروژه بین المللی است، ناظر به همین مسئله لازم است نکاتی مد نظر قرار گیرد:

۱٫ طبق قواعد حاکم بر روابط بین الملل وقتی یک قدرت برتر یا هژمون جهانی در حال سقوط باشد برای توقف و یا آهسته شدن روند افول هژمونی خود در کنار استفاده از قدرت نرم به صورت ویژه به سمت استفاده از قدرت نیمه سخت و سخت روی می‌آورد، لذا با توجه به این که آمریکا زمانی قدرت بلامنازع جهانی بوده  و در حال حاضر در سراشیبی افول قرار گرفته است طبیعی است که دست به ایجاد بحران­‌ها و جنگ‌هایی در مناطق مختلف جهان بالاخص در کشورهای رقیب و یا مناطق مربوط به کشورهای رقیب و دشمن بزند که این روزها در قالب چالش‌­های منطقه غرب آسیا، جنگ اوکراین و بحران تایوان مشخص است تا به وسیله آن­ها ایران، روسیه و چین را با چالش­‌های جدی مواجه سازد.

اما ج.ا. ایران بزرگترین برهم زننده نظم جهانی آمریکایی است که از سال ۱۹۷۹ به صورت همه جانبه در مقابل هژمونی آمریکا ایستاده لذا با توجه به شرایط پیش آمده در سطح جهان و گذار از نظم تک قطبی به نظم چند قطبی و افول هژمونی آمریکا طبیعی است که این کشور دست به اقداماتی بزند که امنیت و حتی موجودیت نظامی که در مقابل آن قرار گرفته است را بگیرد بنابراین در اغتشاشات اخیر نباید نقش همیشگی غرب به ویژه آمریکا را نادیده گرفت.

۲٫ با توجه به منازعات منطقه قفقاز و تلاش پنهان و حتی آشکار جمهوری آذربایجان و ترکیه برای تصرف استان سیونیک ارمنستان و تصاحب کریدور زنگه زور در این استان که منطقه خود مختار جمهوری نخجوان و آذربایجان را به هم وصل می­کند، این مسئله با مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مرزهای رسمی کشورهای منطقه مواجه شده است. همچنین چنانچه این استان و گذرگاه مزبور در اختیار آذربایجان قرار گیرد کریدور استراتژیک جنوب به شمال ایران با خطر جدی مواجه می­شود و ترکیه منافع اقتصادی و سیاسی و حتی امنیتی زیادی از آن خواهد داشت. با در نظر گرفتن این نکات، لازم است نگاه­‌ها از سمت این منطقه به سمت داخل ایران معطوف شود بنابراین دشمن در تلاش است با توجه به اغتشاشات ایجاد شده در ایران، نیروهای نظامی و امنیتی کشورمان را از منطقه قفقاز غافل کند تا با خیال آسوده‌­تری به اجرایی شدن نقشه­‌های خود بپردازد. لازم به ذکر است در دستگیری­های صورت گرفته در برخی استان­ها، اتباع و عناصر مرتبط با کشورهای ترکیه و آذربایجان وجود داشتند که به خوبی می‌­توان دست دستگاه امنیتی ترکیه یعنی میت را در این حوادث مشاهده کرد.

۳٫ تحرکات بسیار جدی، فعالانه و سازمان دهی شده گروهک­‌های تروریستی و تجزیه طلب مانند کومله، پژاک و دموکرات در غرب، الاحوازیه در منطقه جنوب غرب و گروهک­های جند الشیطان و جیش الظلم در منطقه جنوب شرق که علاوه بر حملات محدود به برخی شهرهای مرزی سعی در جریحه­دار کردن احساسات قومیت­‌های آن منطقه و شورش علیه نظام را داشتند به خوبی پروژه­ای بودن اغتشاشات داخل ایران را نشان می دهد.

۴٫ با توجه به اینکه جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده جبهه مقاومت شناخته می شود ایجاد هرگونه اغتشاش در کشورهایی چون عراق و لبنان که در شرف تشکیل دولت­‌های جدید هستند، نیاز به عدم آرامش ج.ا.ایران دارد تا نتواند این حوادث را به درستی مدیریت کند لذا به موازات اغتشاش در ایران شاهد افزایش فعالیت جوکرهای عراقی و برخی کارشکنی­ها در جهت تشکیل دولت جدید در لبنان هستیم.

۵٫ در نهایت با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی از حامیان و هدایت­گران اصلی اغتشاش در ایران بودند قطعاً جمهوری اسلامی در کنار حملات همه جانبه علیه گروهک های خارج نشین اقدامات تنبیهی جدی علیه این دو رژیم به کار خواهد گرفت همانگونه که شاهد افزایش حملات فلسطینی ها به رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی هستیم به زودی باید شاهد حملات دردناک انصارالله یمن علیه اهداف سعودی و حتی اماراتی نیز باشیم.

و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین