روابط آمریكا با ایران از 1332تا 1399 (1953-2020)

ضعف فراگیر سیستم بهداشتی در آمریکا

ایالات‌متحده آمریکا یکی از کنشگرانی است که نزدیک به 4 تریلیون دلار برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه می‌کند. درواقع این کشور، گران‌ترین سیستم بهداشتی را در جهان دارد؛ اما با این حال، بدترین نتایج را در مقوله‌هایی مانند امید به زندگی، وجود بیماری‌های مزمن، نرخ خودکشی و...، در مقایسه با سایر کشورهای پردرآمد دارد. البته این سیر شکاف‌ها، نشان می‌دهد که سیستم بهداشتی این کشور با ضعف گسترده‌ای روبرو است که در این یادداشت، به‌صورت گذرا نیم‌نگاهی به آن خواهیم داشت.

آرش سعیدی راد؛ کارشناسی ارشد مطالعات غرب آسیا و پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا

آمریکا یکی از بازیگرانی است که علی‌رغم هزینه‌های بالا در مراقبت‌های بهداشتی نسبت به سایر کشورهای پردرآمد، در بسیاری از اقدامات کلیدی بهداشتی ازجمله «امید به زندگی»، «پذیرش در بیمارستان»، «بیماری‌های قابل‌پیشگیری»، «خودکشی»، «مرگ‌ومیر مادران» و…، در جایگاه پایینی قرار دارد و با وجود تمام این هزینه‌ها، رضایت مردم از سیستم بهداشتی این کشور، نسبتاً پایین است.

نمودار هزینه‌های بهداشتی (آمریکا در رتبه اول)

میزان رضایت شهروندان از سیستم بهداشتی (آمریکا در جایگاه بیست و یکم جهان)

به نظر می‌رسد، هزینه‌های بالا دلیل اصلی آن بوده که آمریکایی‌ها را از دسترسی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی بازداشته و همین امر، باعث شده است، آمریکایی‌هایی که درآمد کمتر از متوسط دارند، بیشتر تحت‌فشار قرار ‌گیرند؛ زیرا مراجعه به پزشک در هنگام بیماری، انجام آزمایش توصیه‌شده یا مراقبت‌های بعدی، هزینه زیادی می‌خواهد که افراد با درآمد متوسط به پایین، از پرداخت آن عاجز هستند. بر این اساس، گالوپ[۱] و وست هلث[۲] به‌صورت مشترک در سال ۲۰۲۱، یک نظرسنجی منتشر کرده و نشان دادند که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، سیستم بهداشتی آمریکا را «گران» یا «ضعیف» توصیف کرده‌اند. هرچند هدف نهایی این نظرسنجی کاهش هزینه‌های بهداشتی بود اما نشان داد که سیستم بهداشتی آمریکا با ضعف فراگیری مواجهه است؛ زیرا بیشتر آمریکایی‌ها هزینه خدمات و داروهای تجویزی در بحبوحه همه‌گیری کرونا ویروس را ندارند، به‌گونه‌ای که از هر ۱۰ نفر -که موردبررسی قرارگرفته‌اند- ۹ نفر اشاره داشته‌اند که هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را ندارند و به‌احتمال‌زیاد، دلیل اصلی گسترش مرگ‌ومیر بر اثر ویروس کرونا، همین هزینه بالا در کنار نابرابری بوده است. درمجموع، این نظرسنجی نشان می‌دهد که تعداد بسیار زیادی از آمریکایی‌ها به دلیل هزینه‌های بالا، از مراقبت‌های پزشکی نیز محروم هستند.

  • نابرابری-تبعیض نژادی

بدون شک آن چیزی که سیستم بهداشتی ایالات‌متحده را در مسیر تضعیف قرار داده، تبعیض نژادی بوده و همین امر باعث شده است تا درصد بالایی از جمعیت آمریکا (به‌خصوص رنگین‌پوست‌ها و گروه‌های محروم)، نابرابری را احساس کنند؛ به‌گونه‌ای که نظرسنجی گالوپ و وست هلث، نشان داده نابرابری و تبعیض نژادی در آمریکا، به‌گونه‌ای رشد کرده است که فقط یک درصد مردم آن، از خدمات بهداشتی لازم بهره می‌برند.

  • سرمایه‌گذاری نادرست

تأکید بر فناوری و مراقبت‌های تخصصی؛ سیستم بهداشتی آمریکا به جای مراقبت‌های پیشگیرانه از بیماری بر روی مراقبت‌های تخصصی و فناوری تمرکز دارد. در طول دوره آموزش پزشکی، آموزش‌های نسبتاً کمی در زمینه تغذیه، ورزش، سلامت روان و مراقبت‌های اولیه داده می‌شود اما زمان زیادی به مراقبت‌های بستری، بخش‌ مراقبت‌های ویژه و تخصص‌های فوق تخصصی مانند قلب، عروق و گوارش، اختصاص داده می‌شود. پزشکانی که در تخصص‌هایی با فن‌آوری بالا تحصیل نموده‌اند (بیهوشی، قلب یا جراحی)، معمولاً درآمد بسیار بالاتری نسبت به پزشکان مراقبت‌های اولیه دارند.

  • عدم شفافیت

مسیر تضعیف سیستم بهداشتی در آمریکا تا حدودی ناشی از پیچ‌وخم قوانین در این کشور بوده و رقابت، معنای چندانی ندارد و به نحوی در نطفه خفه شده است. درواقع، مصرف‌کننده هیچ اطلاعات ثابتی از قیمت‌ها ندارد. سیستم بهداشتی نیز به‌صورت تجاری عمل می‌کند. درمجموع، عدم شفافیت قیمت و انتخاب ارائه‌دهنده، باعث ایجاد یک سردرگمی در سیستم بهداشتی این کشور شده است؛ اما با این حال، بیشتر مانع‌تراشی‌ها برای دگردیسی سیستم بهداشتی در این کشور به‌صورت جناحی بوده، زیرا مانع یک قانون برای شفافیت و ترسیم راه‌حل کارآمد است؛ بنابراین، می‌توان اذعان کرد که سیستم بهداشتی در آمریکا با ابهاماتی گسترده از قیمت‌گذاری تا تصویب قانون روبه‌رو است.

  • راه‌حل ساده‌ای وجود ندارد!

آمریکایی‌های بیمه شده نیز بیشتر از مردم سایر کشورهای ثروتمند، برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه می‌کنند؛ حتی برخی برای خرید داروها به کشورهای دیگر متوسل می‌شوند که قیمتشان، بسیار پایین‌تر است. وضعیت موجود ممکن است برای بیمه‌گران مراقبت‌های بهداشتی، شرکت‌های دارویی و برخی از ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، قابل‌قبول باشد اما سیستم مراقبت‌های بهداشتی فعلی آمریکا را پایدار نگه نخواهد داشت، زیرا سایر کشورها به‌طور کاملاً متفاوت، به دنبال تحول در سیستم بهداشتی هستند که مردم با کمترین هزینه، از بهترین کیفیت خدمات بهداشتی استفاده کنند اما باوجوداین، در آمریکا سیستم بهداشتی هنوز در گرو گروه‌های لابی است. از این ‌رو می‌توان نتیجه گرفت که یکی از پارادوکس‌های بزرگ آمریکای قرن بیست‌ویک، این است که مردمش در سرزمینی با فراوانی بی‌نظیر زندگی می‌کنند اما میلیون‌ها نفر در این کشور، فاقد پوشش یا دسترسی کافی به مراقبت‌های اولیه بهداشتی هستند. درواقع، معروف‌ترین بیمارستان‌های جهان، مراکز جراحی و بالاترین و معتبرترین برنامه‌های آموزشی پزشکی، در آن کشور مستقر هستند اما همچنان با کمترین سرانه پزشکی، بالاترین میزان بیماری‌های مزمن، خودکشی بالا، نابرابری چشمگیر، تبعیض و…، روبه‌رو است.

منبع:

https://www.statista.com/statistics/1109036/satisfaction-health-system-worldwide-by-country/

https://www.health.harvard.edu/blog/is-our-healthcare-system-broken-202107132542

https://www.commonwealthfund.org/publications/issue-briefs/2020/jan/us-health-care-global-perspective-

https://www.managedhealthcareexecutive.com/view/the-u-s-healthcare-system-is-broken-a-national-perspective

https://www.tampabay.com/news/health/2021/12/23/american-health-care-is-broken-and-expensive-floridians-say/


[۱]Gallup

[۲] West Health