حزب جمهوری خواه آمریکا و جنگ های فرهنگی

حزب جمهوری خواه آمریکا و جنگ های فرهنگی

آنی لینسکی ، یادداشتی با عنوان «حزب جمهوری¬خواه آمریکا با جسارتی که از پیروزی¬هایش پیدا کرده است، با عزمی راسخ، درگیر جنگ¬های فرهنگی می¬شود» منتشر کرد. در این سرمقاله نویسنده به این جمع بندی رسیده است که نامزدهای جمهوری‌خواه، به جای برجسته ساختن مسائلی همچون تورم از بحث¬ها و منازعات جدلی بر سر جنسیت، گرایش جنسی و نژاد، حق سقط جنین و... استقبال می¬کنند.

مترجم: هادی قربانیار

جمهوری­‌خواهان در جنگ­ فرهنگی، امتیاز کسب کرده­اند و در طول مبارزات انتخاباتی، در مقابل نظریه انتقادی نژاد و بحث­های هویت جنسیتی در مدارس موضع می­گیرند. آن‌ها در قوّه‌­های مقننه ایالتی و از طریق فرمان‌های اجرایی، تلاش می­کنند تا طی کردن فرآیندهای پزشکی برای فرزندان ترا‌جنسیتی را محدود ساخته و شرکت­های بزرگ را مجازات کنند، امری که از نظر سیاسی، آن را کاملاً صحیح می­دانند. جمهوری­‌خواهان با تجهیز جنبش «بودجه پلیس را قطع کنید» چپ­گراها که خواستار بازنگری در تخصیص بودجه به‌منظور محدود ساختن اختیارات پلیس است، به موفقیت دست یافتند. همچنین، آن‌ها رئیس­‌جمهور بایدن[۱] را به حمایت از نخبگان تحصیل­کرده در کالج، متهم می­کنند زیرا وی در نظر دارد تا بدهی وام­ های دانشجویان را ببخشد.

 در رقابت ­های اصلی انتخاباتی برای انتخابات میان­ دوره -که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد- نامزدهای جمهوری‌خواه، به جای برجسته ساختن مسائلی همچون تورم یا رتبه، تأیید پایین بایدن که قبلاً امتحان خود را پس داده­اند، از بحث­ ها و منازعات جدلی بر سر جنسیت، گرایش جنسی و نژاد استقبال می­کنند. بسیاری معتقدند که این مسائل با جدا کردن رأی­ دهندگان طبقه کارگری -که از نظر اجتماعی محافظه­ کار هستند- باعث گسترش بیشتر یکپارچگی آن‌ها می­شود. تمرکز آن‌ها بر روی عقب­گرد به سمت حق سقط‌جنین، یکی از بزرگ‌ترین مسائل جنگ فرهنگی است که می­تواند، به دستاوردی باشکوه برای این موضوع تبدیل شود. پیش‌نویس رأی افشا شده دیوان عالی،[۲] نشان داد که این نهاد پس از پنجاه سال فعالیت، آماده لغو حق سقط‌جنین در سراسر کشور است.

تونی فراتو[۳]، استراتژیست سیاسی جمهوری­خواه و سخنگوی کاخ سفید در دوران ریاست ­جمهوری جورج بوش،[۴] اظهار داشت که «هر حزبی می­تواند در مسائل فرهنگی در جایگاهی نادرست قرار بگیرد.» «دموکرات­ ها بیشتر به سمت چپ گرایش پیدا کرده­اند.» دموکرات­ ها مدعی ­اند که جمهوری­ خواهان، بیش‌ازحد به جهت مقابل، گرایش پیدا کرده­ اند، خصوصاً در زمینه هجمه به حقوق هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان جنسی که از حمایت گسترده­ عمومی برخوردارند و همچنین، ممنوعیت کتب کتابخانه در این زمینه. برخی از محافظه­ کاران، تصدیق می­کنند که سقط‌جنین در حال حاضر، مسئله‌ای پیچیده برای انتخابات میان­دوره است، چراکه هفته گذشته، جمهوری‌خواهان برجسته حکم معلّق دیوان عالی را کم­اهمیت دانستند. جمهوری­ خواهان که در آستانه پیروزی در موضوع سقط‌جنین هستند، تلاش می­کنند تا موضوع را تغییر دهند؛ اما نامزدهای متعددی از حزب جمهوری­خواه در هفته­ های اخیر، اظهار داشته­ اند که همچنان در پاییز امسال، به فعالیت­ خود در حوزه جنگ فرهنگی ادامه می­دهند.

هفته گذشته، مهمت آز[۵]، نامزد اصلی جمهوری­ خواهان برای انتخابات سنا در پنینسلوانیا،[۶] سخنان خود در یک گفتگو را این‌گونه به پایان رساند: «ما همچنان در جنگ فرهنگی با سلاح سرد حضور داریم، با کارت­های فهرست­نویسی که به شکلی دقیق در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند.» «باید درباره این مسائل بحث کنیم. لیبرال ­ها رسانه­ ما را در اختیار گرفته ­اند، آن‌ها کنترل بخش اعظمی از دولت را در دست داشته و مجموعه­ های شرکتی و همچنین، دانشگاه ­های ما تحت سلطه ایدئولوژی «ووک[۷]» قرار دارند.» در این میان، بعضی از دموکرات­ ها، صراحتاً از آن مبارزات دوری می‌کنند. تیم راین[۸] از حزب دموکرات در ویدیویی که پیش از پیروزی­ در انتخابات حوزه انتخاباتی اوهایو[۹] از حوزه ­های انتخابی سنای آمریکا منتشر شده که در آن، قطع بودجه پلیس را نیز محکوم نموده است، اظهار داشت: «شما جنگ فرهنگی می­خواهید؟ من فرد موردنظر شما نیستم، اگر به دنبال یک مبارز برای اوهایو هستید، من تمام‌قد ایستاده ­ام.»

جیمز ونس[۱۰] جمهوری­ خواه -که در ماه نوامبر با راین رقابت خواهد کرد- شکوائیه­ هایی به‌شدت متأثر از فرهنگ را در طول سخنرانی پیروزی هفته گذشته خود مطرح کرد. دقایقی پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری­خواه، او از این امر گلایه کرد که حزب دموکرات «در برابر شرکت­ های بزرگ آمریکایی و ارزش ­های «ووک» آن‌ها زانو زده» و پیش­بینی کرد که مردم اوهایو در کنار چپ­گراها، احساس بیگانگی کنند. ونس در مصاحبه­ای کوتاه و در جریان مبارزات انتخاباتی بخش وست چستر[۱۱] اوهایو، از سیاست­ های هویتی که معتقد بود سیاست­مداران دموکرات از آن‌ها استقبال می­کنند، انتقاد کرد. وی اظهار داشت که تأکید بر نژاد، جنسیت و گرایش جنسی از سوی جناح چپ، عاملی برای منحرف ساختن اذهان است که موجب تفرقه رأی­ دهندگانی می‌شود که برای مقابله با منافع قدرتمندی که قصد جلوگیری از کامیابی طبقات پایین جامعه را دارند، به اتحاد نیازمندند. او همچنین در گفتگو با واشنگتن‌پست[۱۲] گفت: «غالباً آنچه به‌عنوان تنوع، برابری و شمول به تصویر کشیده می­شود، درواقع، بهانه ­ای برای فقیر ساختن مردم آمریکاست.» او یادآور شد که دموکرات­ ها از جنت یلن[۱۳] به‌عنوان اولین وزیر خزانه­ داری زن تمجید می­کنند، به جای اینکه بحث کنند آیا دیدگاهش به ایجاد تورم منجر شده است یا خیر.

اخذ آراء حاکی از تصویری ناخوشایند برای دموکرات­ها در بسیاری از نقاط، اتکا به جنگ فرهنگی است. بر اساس نظرسنجی که اخیراً توسط فاکس نیوز[۱۴] انجام شد، ۷۱ درصد مشارکت­ کنندگان، اظهار داشتند که «بسیار» یا «به‌شدت»، نگران مهاجرت غیرقانونی بوده و ۷۳ درصد نیز «بسیار» یا «به‌شدت»، نگران «محتوای آموزشی مدارس دولتی» هستند. شان ویلنتس[۱۵]، استاد تاریخ دانشگاه پرینستون[۱۶] با اشاره به اینکه پیشینه مفهوم جنگ فرهنگی در سیاست آمریکا به مقاومت ایالت­ های جنوبی در مقابل یکپارچه ­سازی نژادی در مدارس برمی­گردد، آن را به راهبرد ریچارد نیکسون،[۱۷] برای کمک به رأی­ دهندگان سفیدپوست ناراضی در جنوب کشور تعمیم داد. او گفت: «این کار، بسیار تأثیرگذار است؛ آن‌ها با سوءاستفاده از انواع نارضایتی اجتماعی،‌ فرهنگی، طبقاتی و منطقه ­ای، دائماً مشغول کار بر روی این مسئله هستند که این سیاست، بسیج نارضایتی است.» او مدعی شد که پذیرش سیاست­ های هویتی از سوی دموکرات­ ها، به نفع جمهوری­ خواهان تمام شده است. «به‌طور سنتی، حزب دموکرات، جناحی از اتحاد و شمول است، نه هویت­ های تفکیک­ شده». برخی از دموکرات­ها اذعان دارند که حزبشان، هنوز نتوانسته است، دریابد که بهترین نگرش به نژاد، هویت و مجموعه مسائل مرتبط با فرهنگ چیست.

رو کانا[۱۸] جمهوری­ خواه -که والدینش از هند به آمریکا مهاجرت کرده ­اند- گفت: «دموکرات­ ها باید وعده آمریکا، سرشت فوق ­العاده آمریکا و حس دستیابی به فرصت و امیدی را که آمریکا برای میلیون­ ها انسان فراهم می­کند، برجسته سازند.» «سپس، باید بگوییم که نگاه کن، چالش­ های جدی و بزرگی وجود داشته است. یکی از آن‌ها، اشتباه ۴۰ ساله ما بوده که مشاغل را به خارج از کشور هدایت کرده است که از تولید خلاصی می­یابیم». کانا در ادامه افزود: «من گمان نمی­کنم که ما باید از مسائل مربوط به نژاد یا فرهنگ احتراز کنیم. به نظر من، نگاه ما باید معطوف به این باشد که آنچه آمریکا را استثنائی و منحصربه­ فرد کرده، این مفهوم است که ما ملت و کشوری هستیم که بر مبنای خون و اعتقادات، بنیان نشده است. بلکه علت خاص بودن آمریکا، این است که ما تصمیم داریم به اولین دموکراسی چند نژادی و چند قبیله‌ای در جهان تبدیل شویم.» جمهوری­ خواهان همواره در مسائل فرهنگی، دست برتر را در اختیار نداشته ­اند. در سال ۲۰۱۶، لایحه مطرح­شده در کارولینای شمالی[۱۹] -که بر اساس آن، مردم باید از سرویس ­های بهداشتی استفاده می­کردند که با جنسیت آن‌ها در زمان تولد، همخوانی داشته باشد- واکنش­ های شدیدی میان جمهوری­ خواهان به دنبال داشت.

شرکت های بزرگ ازجمله پی پال،[۲۰] طرح ­های خود در این ایالت را لغو کردند. فرماندار وقت، پت مک­کروری[۲۱] (جمهوری­ خواه) که این لایحه را امضاء کرد، بهای سیاسی آن را پرداخته و به اولین فرماندار ایالت کارولینای شمالی تبدیل شد که در انتخابات دور بعد، در ایالتی که به ریاست­ جمهوری دونالد ترامپ[۲۲] رأی داد، شکست خورد. آرای مأخوذه نشان دادند که دوسوم رأی­ دهندگان، با این قانون مخالف بودند. اکنون جمهوری­ خواهان می­گویند که چشم­انداز، تغییر کرده است. رالف رید[۲۳]، مؤسس ائتلاف ایمان و آزادی[۲۴] و یک محافظه ­کار اجتماعی برجسته اظهار داشت: «من حس می­کنم که آن نیروی فزاینده در سمت ما قرار دارد.» «جناح چپ، خود را درگیر توسعه وحشتناک سیاست به شکلی همگانی کرده­ و مسائل فرهنگی نیز از آن مستثنا نیستند.» بعد از چهار سال گرایش ترامپ برای قطع ارتباط با شرکت آمریکا[۲۵]، جمهوری­خواهان در مبارزه با شرکت­ های بزرگ در حوزه مسائل فرهنگی، جسورتر به نظر می­رسند. فرماندار فلوریدا[۲۶]، ران دسنتیس[۲۷] ضمن مخالفت با شرکت والت دیزنی[۲۸] در موضوع قانون مربوط به حقوق والدینی که شرکت با آن مخالف بود، به امتیازات مالیاتی این شرکت هجمه برد. کمی بعد، سناتور مارک روبیو،[۲۹] پیشنهاد تصویب قانونی را مطرح کرد که هدفش، آنچه او «شرکت‌های ووک» می­خواند، بود. روبیو در اظهاراتی درباره این لایحه گفت: «قوانین مالیاتی ما، باید حامی خانواده باشند و فرهنگ زندگی را ترویج دهند.» این قانون، شرکت­ها را از ادعای بهره­مندی از مزایای مالیاتی به دلیل سفر کارمندان برای سقط‌جنین يا به خاطر هزینه­ های تأیید جنسیت فرزندان آن‌ها منع می­کند.

برخی از محافظه­ کاران می­گویند که پیام­رسانی جنگ فرهنگی آن‌ها، به شکلی خاص برای یک بخش کلیدی از جمعیت کارساز است. رید گفت: «اکنون کانون توجه در سیاست آمریکا، رأی مردم با تبار آمریکای لاتین است.» یک نمونه نیز مسئله مهاجرت است، جایی که جمهوری­ خواهان در آن، دائماً پیشرفت داشته ­اند. بر اساس نظرسنجی اخیر فاکس نیوز، ۵۷ درصد آمریکای لاتین تبار، حامی ادامه اجرای فصل ۴۲[۳۰] محدودیت­ های مهاجرتی هستند، قانونی که بسیاری از مهاجران را از عبور از مرز جنوبی در طول همه­ گیری کرونا منع کرد. بایدن در اظهاراتی اشاره کرد که این محدودیت­ ها، در ماه جاری برداشته خواهند شد.

دموکرات ­ها خطر گسست این بخش از ائتلافشان در سایر مسائل را به جان می­خرند. بر اساس نظرسنجی فاکس نیوز، ۶۰ درصد رأی­ دهندگان با تبار آمریکای لاتین، حامی قوانینی هستند که بحث از جهت ­گیری جنسی یا سیاست جنسیتی در مدارس پایین­تر از سطح راهنمایی را ممنوع می­کند که رهبران دموکرات، با این اقدامات مخالف هستند. رید اظهار داشت که او قانون حقوق والدین را «دو تا به قیمت یکی» برای جمهوری­ خواهان می‌داند، زیرا برای هر دو اقلیت رأی­ دهنده و مادران حاشیه ­نشین دارای فرزندان مدرسه ­ای جذابیت دارد. با توجه به اینکه نتیجه رو علیه وید،[۳۱] در آستانه نهایی شدن است، حزب جمهوری­ خواه در آماده‌سازی یک پیام با مشکل، مواجه شده است. به‌عنوان نمونه، درحالی‌که جمهوری­ خواهان لوئیزیانا[۳۲] تأکید دارند که سقط‌جنین، باید جرم شناخته شود،‌ کمیته ملی سناتوری جمهوری­ خواه[۳۳]، سلاح اصلی انتخاباتی برای جمهوری­ خواهان، تلاش کرده است تا از آن سیاست، عقب بنشیند و صراحتاً به اعضا اعلام کنند تا بگویند: «جمهوری­ خواهان، نمی­خواهند پزشکان و زنان را به زندان بیندازند. طبق قانون، نباید آسیبی به مادران برسد.» مارجوری داننفلسر[۳۴]، رهبر لیست سوزان بی آنتونی[۳۵]، یکی از مخالفان برجسته حقوق سقط‌ جنین، واکنش ضعیف نمایندگان حزب جمهوری­ خواه کنگره را تصدیق نموده اما اظهار داشته است که رهبران جمهوری­ خواه، درواقع بیشتر از معمول غوغا به پا کرده و فعال بوده­اند. او اضافه کرد که آن‌ها در طول پنج یا شش سال گذشته «به ندای {رسانه}» در موضوع حق سقط‌جنین «پاسخ نداده ­اند»، چراکه می­ خواستند کاملاً از آن اجتناب نمایند. «آن‌ها حتی از اظهار یک کلمه، بسیار هراس دارند.»

بعضی از دموکرات­ ها می­گویند که افراد این حزب، با قدرت و شدت لازم در این حوزه مبارزه نمی­کنند. فرماندار کالیفرنیا،[۳۶] گاوین نیوسام[۳۷] هفته گذشته در جریان دیداری از یک دفتر فرزند پروری تنظیم ­شده در لس‌آنجلس[۳۸] گفت: «حزب من، دقیقاً به کدام جهنم رفته است، حزب دموکرات کجاست؟» درمجموع، فراتو نیروی محرک ه­ای را توصیف کرد که بسیاری از نمایندگان کنگره جمهوری­ خواه، به‌صورت مخفیانه به آن اشاره کرده ­اند: «آزمایش خلوص ایدئولوژیک که در مسائلی از قبیل حقوق ترا‌جنسیتی‌ها در مدارس یا سایر حقوق هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان جنسی، دیگر جایی برای استدلال و صحبت باقی نگذاشته است.»

فراتو گفت: «مشکل بسیاری از این مسائل، این است که اگر شما به دیدگاه­ های قطب­ های ایدئولوژیک پایبند نباشید، در آن صورت، به‌اندازه کافی پاک نیستید و درنتیجه، مورد غضب قرار خواهید گرفت.» «لذا این حس وجود دارد که باید آن‌قدر ادامه دهید تا خود را در میان آمریکایی­ هایی بیابید که به‌عنوان موجودی عجیب‌وغریب، به شما نگاه می­کنند.» فراتو اذعان کرد که بحث از جنسیت در آمریکا، «مسئله‌ای پیچیده» است؛ اما بااین‌حال، اظهار داشت که «اکثر مردم به این موضوع، با پیچیدگی زیاد نگاه نمی­کنند.»

برای مشاهده اصل مقاله کلیک کنید


[۱] Biden

[۲] Supreme Court

[۳] Tony Fratto

[۴] George W. Bush

[۵] Mehmet Oz

[۶] Pennsylvania

[۷] woke

[۸] Tim Ryan

[۹] Ohio

[۱۰] J.D. Vance

[۱۱] West Chester Township

[۱۲] Washington Post

[۱۳] Janet L. Yellen

[۱۴] Fox News

[۱۵] Sean Wilentz

[۱۶] Princeton University

[۱۷] Richard M. Nixon

[۱۸] Ro Khanna

[۱۹] North Carolina

[۲۰] PayPal

[۲۱] Pat McCrory

[۲۲] Donald Trump

[۲۳] Ralph Reed

[۲۴] Faith and Freedom Coalition

[۲۵] Corporate America

[۲۶] Florida

[۲۷] Ron DeSantis 

[۲۸] Disney

[۲۹] Marco Rubio

[۳۰] Title 42

[۳۱] Roe v. Wade 

[۳۲] Louisiana 

[۳۳] National Republican Senatorial Committee

[۳۴] Marjorie Dannenfelser

[۳۵] Susan B. Anthony List

[۳۶] California

[۳۷] Gavin Newsom

[۳۸] Los Angeles