استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای چین: فداکاری سردار سلیمانی، الهام‌بخش همه کسانی است که با سلطه‌طلبی آمریکا مخالف هستند.

جاذبه شخصیتی شهید حاج قاسم سلیمانی، به ایران و جهان اسلام، محدود نیست و اندیشمندان و آزادی‌خواهان سراسر دنیا، به ستایش ابعاد مختلف شخصیتی ایشان اذعان دارند. دکتر جیانوی هن، استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌الملل شانگهای چین در مصاحبه‌ای که با مرکز مطالعات آمریکا داشت، معتقد است که سردار سلیمانی، بسیار فراتر از مرزهای ایران بوده و نباید ایشان را به جغرافیای خاصی محدود کرد.

نظر شما در مورد ژنرال سلیمانی چیست؟
من، شخصاً برای سردار سلیمانی، احترام زیادی قائل هستم و فکر می‌کنم که او، یک نابغه نظامی بود. او نه‌تنها در جنگ ایران و عراق، بلکه در بازی طولانی با آمریکا نیز مهارت‌های سازمانی و رهبری فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد. ژنرال سلیمانی، نفوذ گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای خاورمیانه داشت. او دارای جاذبه شخصیتی والایی بود و در میان مردم ایران و حتی خارج از این کشور، از اعتبار بالایی برخوردار بود.

همان‌گونه که می‌دانید، ایشان به‌عنوان فرستاده رسمی دولت ایران، به عراق سفر کرده بود و شخص نخست‌وزیر عراق نیز میزبان ایشان بودند، نظر شما در مورد ترور یک مقام رسمی بلندپایه در کشور ثالث توسط آمریکا چیست؟ آیا این امر، نشان‌دهنده ریاکاری غرب و استاندارهای دوگانه آن‌ها نیست؟

ژنرال سلیمانی به‌عنوان فرستاده رسمی ایران در یک کشور ثالث توسط آمریکا ترور شد؛ این حادثه به‌طور کامل، نشان‌دهنده سلطه‌گری ایالات‌متحده و یک اقدام تروریستی در سطح ملی است. ایالات‌متحده اغلب از حقوق بشر به‌عنوان بهانه‌ای برای حمایت از آزادی و حقوق مردم در سراسر جهان علیه دولت‌های دیگر استفاده می‌کند، اما این امر، در اصل، یک ملاحظه واقعی برای مردم دیگر کشورها نیست، بلکه جنگی شناختی علیه شهروندان کشور هدف با ابزار حقوق بشر است. هدف، ایجاد تفرقه، درگیری و کشمکش میان دولت و مردم است تا بدون اقدام مستقیم و با استفاده از این ابزار، نظام کشور هدف را سرنگون کند. این استاندارد دوگانه در رویکرد ایالات‌متحده و جهان غرب معمول است.

به نظر شما، اگر اقدامات ضد تروریستی شهید سلیمانی و نیروهای تحت امر ایشان نبود، چه وضعیتی برای کشورهایی اروپایی پیش می‌آمد؟


اگر سردار سلیمانی و هم‌رزمانش با تروریسم مبارزه نمی‌کردند، کشورهای غربی، ایران را به همدستی و حتی حمایت متقابل از گروه‌های تروریستی متهم می‌کردند تا از این طریق، ادعای خود مبنی بر معرفی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان را ثابت کنند؛ اما پس از سرکوب گروه‌های تروریستی توسط سردار سلیمانی، آن‌ها در این مورد، سکوت کردند و حتی ایران را متهم کردند که از مبارزه با تروریسم، به‌منظور کسب نفوذ و منافع منطقه‌ای استفاده می‌کند.

به نظر شما، به‌عنوان یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل، آیا شخصی مانند ژنرال سلیمانی، صرفاً به محور مقاومت و ایران محدود است یا ایشان را یک چهره بین‌المللی می‌دانید که جانش را در راه امنیت و صلح جهانی فدا کرد؟
اول؛ باید اعتراف کنم، اگرچه سردار سلیمانی یک شخص بسیار محبوب و مورداحترام در ایران است، اما محبوبیت و نفوذ او، به ایران محدود نیست و ایشان، نفوذ گسترده‌ای در سراسر خاورمیانه دارد.
مبارزات او با گروه‌های تروریستی، به مبارزه جهانی با تروریسم کمک کرده است که نباید این موضوع را فراموش کرد. دوم؛ ژنرال سلیمانی برای همه کشورها، نقش یک الهام‌بخش برای مبارزه با سلطه‌طلبی آمریکا را داشت که مورد هدف قلدری و ستم آمریکا قرار می‌گیرند.

بدون تردید، سردار سلیمانی یکی از شناخته‌شده‌ترین فرماندهان نظامی در سرتاسر جهان بود، فکر می‌کنید چه چیزی موجب شهرت جهانی ایشان شده است؟
من، فکر می‌کنم که شهرت سردار سلیمانی، دلایل متعددی دارد؛ اول اینکه او مهارت‌های فوق‌العاده‌ای به‌عنوان یک فرمانده نظامی داشت. دوم اینکه او یکی از چهره‌های محوری مبارزه با آمریکا در ایران بود. سوم نیز این بود که قدرت را ستایش نمی‌کرد و اخلاق والایی داشت، به‌ویژه به‌واسطه امکانات و موقعیت خود، به دنبال منافع شخصی نبود.

درنهایت، به نظر شما شهادت وی چه آثار منطقه‌ای و جهانی به دنبال داشته است و دارد؟
بدون شک، او قهرمانی است که در دنیا، مقابل آمریکا ایستاد. مرگ او، حقیقت امپریالیسم ریاکارانه آمریکا را آشکار کرد. فداکاری‌های او نیز موجب برانگیخته شدن خشم عمومی در سطح منطقه و جهان، علیه قلدری آمریکا شد. درواقع، فداکاری او، الهام‌بخش همه کسانی است که با سلطه‌طلبی ایالات‌متحده مخالف هستند.