افسردگی، هدیه رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان آمریکایی

این مقاله به بررسی نقش رسانه‌های اجتماعی در افزایش میزان افسردگی و اضطراب در میان نوجوانان آمریکایی می‌پردازد. بر اساس آمارهای اخیر، شیوع افسردگی و اضطراب در نوجوانان آمریکایی طی ده سال گذشته، به شکل چشمگیری افزایش یافته است. در این مقاله، به بررسی عواملی همچون اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی، مقایسه اجتماعی مجازی، قلدری آنلاین و تصویرسازی غیرواقعی از زندگی که می‌توانند بر سلامت روان نوجوانان تأثیر منفی بگذارند، پرداخته می‌شود. در ادامه، به بررسی رسانه‌هایی که بیشترین استفاده را در بین نوجوانان آمریکایی دارد، می‌پردازیم؛ از جمله اپلیکیشن‌ها، تلویزیون، فیلم و سریال‌ها، سایت‌ها، موسیقی‌ها و پادکست‌ها و در پایان نیز پیشنهادهایی برای مقابله با این چالش ارائه خواهد شد.

علی طوسی؛ کارشناسی ارشد ارتباطات

مقدمه

یکی از پیچیدگی‌های عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، بحث تنیدگی پیشرفت‌های بشری با روح و روان انسان است؛ به‌نحوی‌که ابرقدرت‌های بزرگ در تلاش هستند تا با به دست گرفتن افسار این اسب سرکش، بر یوغ استعمار خویش بتازند و در بوق‌ و کرنا کنند که ما برتر هستیم و یگانه قدرت گیتی در ید طولای ما جای دارد؛ بنابراین جوانان سرزمین‌های مختلف را به بیماری‌ها و رنج‌های روحی روانی مبتلا می‌کنند و گمان می‌کنند که خودشان مصون خواهند بود اما این بار گوشه‌ای از کاستی‌ها و ضعف‌های یکی از به‌ظاهر ابرقدرت‌های کره زمین، به نام ایالات متحده را به نظاره خواهیم نشست.

آمار افزایش افسردگی و اضطراب در نوجوانان آمریکایی

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۷% از نوجوانان آمریکایی در طول ۱۲ ماه گذشته، علائم افسردگی را به علت استفاده از رسانه‌ها تجربه کرده‌اند که نسبت به دهه قبل، ۶۰% افزایش داشته است[۱]. متأسفانه در این زمینه، آمار جنسیتی یکسان نیست و دختران نوجوان معمولاً بیشتر از پسران در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند و تحقیقات نشان می‌دهد دختران نوجوان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از پسران هم‌سن خود دچار افسردگی می‌شوند.[۲]

اما اعداد و ارقام در اینجا متوقف نمی‌شود. مؤسسه Pew در سال ۲۰۱۸ بیان می­کند که  ۴۵% نوجوانان آمریکایی اذعان داشتند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی، سبب افسردگی و اضطراب آنها شده است.[۳] همچنین این مؤسسه نوجوانانی که مدام به  چک کردن رسانه‌های اجتماعی می­‌پردازند را بیان کرده است که دوبرابر بیشتر از سایرین از افسردگی رنج می‌­برند[۴]. از طرفی، بر اساس تحقیق دانشگاه سانفرانسیسکو در سال ۲۰۲۱، نوجوانانی که بیش از ۵ ساعت در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، ۳ برابر بیشتر در معرض خطر افسردگی و خودکشی هستند.[۵] از طرفی جوانان و نوجوانان آمریکایی بیشترین درصد افسردگی شدید را نسبت به بقیه مردم دارند.[۶]

آمار در ایالات مختلف

اکنون نوبت آن است که این آمار و ارقام را در برخی ایالت­‌های مشهور این کشور بررسی کنیم و نگاهی جزئی‌­تر به قضیه داشته باشیم.

ایالت نیویورک

در این ایالت، بر اساس آمار سال ۲۰۲۰، ۲۹% از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ساله، دست­‌کم یک‌بار در طول عمرشان علائم افسردگی ماژور را تجربه کرده‌اند[۷]. همچنین بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ دفتر بهداشت روان ایالتی، ۲۹٪ از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ساله، دست­کم یک‌بار در طول عمر خود علائم افسردگی اساسی را تجربه کرده‌اند[۸].

ایالت فلوریدا

بر اساس آمارهای اداره بهداشت ایالتی در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۲% دانش‌آموزان دبیرستانی، دارای علائم افسردگی بوده‌اند.[۹] علاوه بر این موضوع، دکتر امی‌تان، از مرکز پزشکی دانشگاه میامی معتقد است که اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی در میان نوجوانان، سبب بروز علائم افسردگی و اضطراب در آنها شده است.[۱۰]

ایالت تگزاس

در ایالت تگزاس، آمارها نشان می‌دهد بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میزان افسردگی نوجوانان این ایالت حدود ۲۷% افزایش یافته است که این آمار ناشی از استفاده بی‌اندازه از رسانه‌ها بوده است[۱۱].

ایالت کالیفرنیا

در این ایالت، بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۲۰، نوجوانانی که بیش از ۳ ساعت در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بیش از ۳۵% بیشتر در معرض خطر افسردگی و خودکشی هستند[۱۲].

در واقع، برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس، میزان افسردگی نوجوانان، بالاتر از میانگین کشوری گزارش شده است؛ برای مثال در کالیفرنیا ۴۶% نوجوانان دارای علائم افسردگی بوده‌اند که متخصصان این امر، این میزان افسردگی را بیشتر به استفاده از رسانه نسبت می‌دهند.

ایالت واشنگتن

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ اداره بهداشت روانی این ایالت، ۳۱% دانش‌آموزان دبیرستانی، علائم افسردگی متوسط تا شدید داشته‌اند. این رقم در دختران ۳۸% بوده است[۱۳].

– عوامل دیگری مانند فشارهای تحصیلی، محرومیت اقتصادی، تنهایی و انزوای اجتماعی نیز می‌توانند در افزایش افسردگی نوجوانان نقش داشته باشند.

ایالت میشیگان

 در این ایالت ۳۶% دانش‌آموزان دبیرستانی در سال ۲۰۲۱ اظهار داشتند که به دلیل استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی دچار استرس، اضطراب یا افسردگی شده‌اند.[۱۴]علاوه بر این، دکتر سارا کلارک از دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید که اضطراب ناشی از استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی، منجر به افزایش قابل توجه افسردگی در میان نوجوانان این ایالت شده است[۱۵].

ایالت ایلی‌نوی

بر اساس آمار اداره بهداشت عمومی ایالت ایلینوی در سال ۲۰۱۷، حدود ۲۰% از نوجوانان گزارش داده‌اند که به دلیل فشار رسانه‌های اجتماعی دچار افسردگی شده‌اند.[۱۶] علاوه بر این، دکتر کاترین بیرچل از مؤسسه بهداشت روان آمریکا معتقد است که افزایش افسردگی در میان نوجوانان این ایالت، ارتباط مستقیمی با میزان زمان استفاده آنها از رسانه‌های اجتماعی دارد[۱۷].

آمار در دیگر ایالات آمریکا

در ایالت ماساچوست، بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ دانشگاه هاروارد، میزان شیوع افسردگی در بین نوجوانان این ایالت پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ به‌شدت افزایش یافته است[۱۸].

– در ایالت کارولینای شمالی، بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله JAMA Pediatrics در سال ۲۰۲۱، افسردگی نوجوانان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، حدود ۴۵% افزایش یافته است [۱۹].

– در ایالت کنتاکی، بر اساس گزارش‌های اداره بهداشت روانی و اعتیاد این ایالت، در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵% از دانش‌آموزان دبیرستانی گزارش داده‌اند که در ۱۲ ماه گذشته دچار افسردگی بوده‌اند[۲۰].

– در ایالت اوهایو، بر اساس نظرسنجی ملی از نوجوانان در سال ۲۰۲۰، حدود ۴۰% دانش‌آموزان دبیرستانی اظهار داشتند که در ۱۲ ماه گذشته، علائم افسردگی متوسط تا شدید داشته‌اند[۲۱].

– در ایالت آلاباما، بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ CDC در مورد رفتارهای پرخطر نوجوانان، حدود ۳۵% دانش‌آموزان دبیرستانی علائم افسردگی را تجربه کرده بودند[۲۲].

– در ایالت مینه‌سوتا، بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله JMIR Mental Health در سال ۲۰۲۰، ارتباط معنی‌داری بین زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و شیوع افسردگی در نوجوانان مشاهده شده است[۲۳].

– در ایالت نوادا، بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ اداره بهداشت عمومی این ایالت، شیوع افسردگی در میان نوجوانان نوادا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ حدود ۳۷% افزایش یافته است[۲۴].

– در ایالت نیوهمپشایر، بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰، افسردگی در میان دختران نوجوان به میزان قابل توجهی نسبت به پسران افزایش یافته است. علت اصلی آن، استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی عنوان شده است[۲۵].

– در ایالت مریلند، بر اساس آمار اداره بهداشت روان این ایالت، در طول همه‌گیری کووید-۱۹، میزان افسردگی در میان نوجوانان این ایالت حدود ۲۵% افزایش یافته است[۲۶].

– در ایالت ویرجینیای غربی، بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، ۳۶% دانش‌آموزان دبیرستانی گزارش کرده‌اند که در ۱۲ ماه گذشته دچار افسردگی بوده‌اند. محققان علت اصلی را افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند[۲۷].

– در ایالت می‌سی‌سی‌پی، بر اساس آمار CDC در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۳% از دانش‌آموزان دبیرستانی، افسردگی را تجربه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۱ حدود ۲۱% افزایش را نشان می‌دهد[۲۸].

– در ایالت هاوایی، بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ Aloha United Way، ۳۶% از نوجوانان هاوایی اظهار داشته‌اند که به دلیل فشارهای ناشی از رسانه‌های اجتماعی دچار افسردگی شده‌اند[۲۹].

بر اساس آماری که در بالا ارائه شد، این مسئله مهم و حائز اهمیت است که چگونه ابرقدرت بودن، دلیلی بر بی‌عیب‌ونقص بودن نیست. رسانه یکی از تولیدات غرب بود که امروز مشکلات آن بیشتر دامن‌گیر همان غرب شده است.

بر اساس تحقیقات و آمارهای موجود، کمترین و بیشترین میزان افسردگی ناشی از رسانه‌ها در نوجوانان آمریکایی به این شرح است:

  • کمترین میزان افسردگی:

ایالت یوتا: بر اساس تحقیقات دانشگاه یوتا در سال ۲۰۲۱، این ایالت کمترین میزان افسردگی ناشی از رسانه در نوجوانان را در سراسر آمریکا داشته است[۳۰].

ایالت آیداهو: مطالعات دانشگاه ایالتی آیداهو در سال ۲۰۲۰ نشان داد کمتر از ۱۵% نوجوانان این ایالت دچار افسردگی ناشی از رسانه بوده‌اند[۳۱].

  • بیشترین میزان افسردگی:

ایالت کالیفرنیا: بر اساس تحقیق UCLA در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۰% نوجوانان این ایالت دچار افسردگی ناشی از رسانه بوده‌اند[۳۲].

 ایالت واشنگتن: مطالعات دانشگاه واشنگتن در سال ۲۰۲۱ نشان داد حدود ۲۸% نوجوانان این ایالت افسردگی ناشی از رسانه داشته‌اند[۳۳]

به نظر می‌رسد عوامل فرهنگی و اجتماعی در این تفاوت‌های بین ایالتی نقش داشته باشد.

 تفاوت تأثیر رسانه بر افسردگی نوجوانان در ایالت‌های مختلف آمریکا

 تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۲۱، نشان داد که میزان افسردگی ناشی از استفاده بیش از حد از رسانه‌ها در ایالت‌های ساحل شرقی مانند نیویورک و ماساچوست، بیشتر از متوسط کشوری است[۳۴] حتی تحقیقات دانشگاه ایالتی اوهایو در سال ۲۰۲۲ نیز این مسئله را تأیید کرده است[۳۵]. در ایالت‌هایی مانند تگزاس و آلاباما که قوانین سخت‌گیرانه‌تری در مورد محتوای رسانه‌ای برای نوجوانان وجود دارد، میزان افسردگی کمتر گزارش شده است[۳۶] اما در ایالت‌هایی مانند کالیفرنیا و واشنگتن که دسترسی به اینترنت پرسرعت و رسانه‌های دیجیتال بیشتر است، شیوع افسردگی ناشی از استفاده از رسانه در نوجوانان، بالاتر گزارش شده‌ است.[۳۷] همچنین بر اساس مطالعات دانشگاه UCLA در سال ۲۰۲۱، در  کالیفرنیا که نوجوانان دسترسی آسان‌تری به رسانه‌های دیجیتال دارند، خطر افسردگی ناشی از استفاده بیش از حد از رسانه، بالاتر است[۳۸].

عواملی مانند وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده‌ها، سبک زندگی و عوامل فرهنگی نیز می‌تواند در تفاوت‌های بین ایالتی تأثیرگذار باشد[۳۹]. از طرفی بر اساس تحقیق دانشگاه جورج واشنگتن در سال ۲۰۲۰، در ایالت‌هایی مانند می‌سی‌سی‌پی و آلاباما به دلیل فرهنگ سنتی‌تر، کمتر گزارشی از تأثیر منفی رسانه‌ها بر سلامت روان نوجوانان وجود دارد[۴۰]. در این زمینه، آمار بیشتری از ایالت لاس‌وگاس در دسترس است.

لاس‌وگاس  

بر اساس تحقیقات دانشگاه نوادا در لاس‌وگاس در سال ۲۰۲۱، استفاده بیش از ۴ ساعت در روز از رسانه‌های دیجیتال با افزایش ۲۶% خطر افسردگی در نوجوانان این ایالت همراه بوده است[۴۱].

علاوه بر این، مرکز پزشکی کودکان در لاس‌وگاس در سال ۲۰۲۰، اذعان داشت حدود ۳۷% از نوجوانان در این ایالت دچار افسردگی شده‌­اند. علت اصلی آن را استفاده بیش از حد از رسانه‌ها بیان کرده‌اند[۴۲].

انجمن روان‌پزشکی نوادا در سال ۲۰۲۲، در لاس‌وگاس عدم نظارت کافی والدین بر فعالیت‌های آنلاین و رسانه‌ای فرزندانشان را یکی از دلایل اصلی افزایش افسردگی نوجوانان عنوان کرده است[۴۳]. در این زمینه، کارشناسان توصیه می‌کنند والدین در لاس‌وگاس باید بیشتر بر مصرف رسانه‌ای و آنلاین فرزندان نوجوان خود نظارت داشته باشند تا از بروز افسردگی در آنها جلوگیری شود[۴۴].

اثرات پیام‌رسان‌های مختلف در افسردگی نوجوانان آمریکایی

اینستاگرام

بر اساس تحقیقی که مؤسسه ملی سلامت نوجوانان در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، حدود ۸۰% نوجوانان آمریکایی از اینستاگرام استفاده می‌کنند[۴۵].  بر اساس تحقیقات دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۲۰، استفاده بیش از حد از اینستاگرام، با اضطراب و افسردگی در دختران نوجوان ایالات متحده ارتباط دارد[۴۶]. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که حدود ۴۹% نوجوانان آمریکایی، تجربه ترولینگ یا آزار در اینستاگرام داشته‌اند[۴۷]. بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش پیو در سال ۲۰۲۰، ۶۲% نوجوانان آمریکایی گفته‌اند که دیدن تصاویر زندگی مرفه دیگران در اینستاگرام، سبب احساس حقارت در آنها شده است[۴۸]. بنا بر گزارش کمپین ملی برای پاکیزگی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰، ۷۲% نوجوانان آمریکایی در اینستاگرام با محتوای جنسی روبه­ رو شده‌اند که سبب کاهش رضایت از خود و افسردگی شده است[۴۹].

همچنین یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۵۹% والدین آمریکایی از فعالیت فرزندان نوجوانشان در اینستاگرام نگران هستند[۵۰].علاوه بر این، مطالعه دیگری در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۲۱ نشان داد استفاده از اینستاگرام، با افزایش افکار خودکشی در دختران نوجوان این کشور همراه است[۵۱]. در این زمینه اما دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۲۱، راهکاری پیشنهاد داد که والدین آمریکایی با اعمال محدودیت زمان استفاده از اینستاگرام می‌توانند رفتارهای اعتیادگونه را در نوجوانان خود کاهش دهند[۵۲].

علاوه بر این، بنا بر گزارش سالانه اینستاگرام در سال ۲۰۲۲، اقدامات این شبکه برای حذف محتوای نامناسب و حمایت از کاربران نوجوان، منجر به کاهش ۲۲% گزارش‌های آزار و اذیت شده است[۵۳].

اسنپ چت

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز پژوهش پیو در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۱% نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال آمریکایی از Snapchat استفاده می‌کنند[۵۴]. همچنین مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۲۲% نوجوانان آمریکایی روزانه بیش از ۲ ساعت از اسنپ چت استفاده می‌کنند[۵۵] و بنا بر گزارش مرکز ملی فناوری و نوجوانان در سال ۲۰۲۲، ۳۱% دختران نوجوان آمریکایی اذعان داشتند که استفاده از اسنپ چت، سبب اضطراب آنها شده است؛ اضطرابی که در مدت‌زمان بیشتر، سبب فشار روحی و در نهایت افسردگی می‌شود.

علاوه بر این، بر اساس تحقیقات مؤسسه سلامت روان نوجوانان در سال ۲۰۲۱، استفاده بیش از حد از اسنپ چت با افزایش خطر افسردگی در نوجوانان آمریکایی همراه است. در این زمینه حتی ۲۹% نوجوانان آمریکایی احساس می‌کنند اسنپ چت سبب ایجاد فشار برای داشتن زندگی جذاب‌تر و بهتری نسبت به دوستانشان شده است[۵۶]. رفته‌رفته این فشار از افسردگی سر در می‌آورد.

معمولاً بیشتر افسردگی‌ها در سنین پایین به علت عدم توجه کافی و یا تجربه آزار دیدن است که یک نظرسنجی دانشجویی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۱۴% نوجوانان آمریکایی، تجربه آزار آنلاین در اسنپ چت داشته‌اند و این آمار در سال ۲۰۲۱ بیشتر شد[۵۷] حتی بر اساس گزارش مرکز ملی امنیت آنلاین کودکان در سال ۲۰۲۲، ۷% نوجوانان آمریکایی تجربه دریافت پیام‌های جنسی ناخواسته در اسنپ چت داشته‌اند[۵۸].

علاوه بر این، افسردگی بر روی عملکرد تحصیلی نوجوانان آمریکایی اثر گذاشته است که دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۲۰، بیان کرد که استفاده بیش از حد از اسنپ چت، با کاهش عملکرد تحصیلی در نوجوانان آمریکایی همراه است[۵۹]؛ بنابراین  59% والدین نوجوانان آمریکایی نگران تأثیر منفی اسنپ چت بر فرزندانشان هستند[۶۰].

البته که این آمار در زمان فراگیری کرونا افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که بنا بر گزارش سال ۲۰۲۲ شورای بهداشت روان کودکان، نوجوانان آمریکایی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به طور میانگین روزانه ۴۵ دقیقه بیشتر نسبت به قبل از اسنپ چت استفاده کرده‌اند[۶۱].

در این مسئله نیز برخی از مراکز علمی مانند دانشگاه‌های مطرح با ارائه راه‌حل به یاری مردمان آمریکا شتافتند؛ برای ‌مثال دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۲، اذعان داشت که محدود کردن زمان استفاده از اسنپ چت می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب نوجوانان آمریکایی مؤثر باشد[۶۲]. همچنین یک گزارش از مرکز پژوهش‌های پزشکی در سال ۲۰۲۱ بیان کرد که آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی به نوجوانان می‌تواند از تأثیرات منفی استفاده بی‌رویه از اسنپ چت بکاهد[۶۳].

یوتیوب

یک نظرسنجی از Harris Poll در سال ۲۰۲۲ نشان داد که بیش از ۹۰% جوانان ۱۸-۲۹ سال آمریکا از یوتیوب استفاده می‌کنند[۶۴]. همچنین تحقیق انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در سال ۲۰۲۱، یوتیوب را پرمخاطب‌ترین پلتفرم آنلاین برای جوانان آمریکایی دانست که ۹۵% از آن استفاده می‌کنند[۶۵]. با ابن وجود بر اساس تحقیقات دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۲۰، نوجوانان این کشور که روزانه بیش از ۳ ساعت یوتیوب تماشا می‌کنند، بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب هستند[۶۶]

علاوه بر این، مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد که حدود ۲۶% نوجوانان آمریکایی سعی کرده‌اند چالش‌ها و رفتارهای خطرناک دیده شده در یوتیوب را تقلید کنند[۶۷]. از طرفی ۷۷% والدین آمریکایی نگران محتواهای یوتیوب هستند که فرزندان نوجوانشان ممکن است مشاهده کنند و این مسئله به آماری که در سال ۲۰۲۲ گرفتند[۶۸] و بر اساس  نظرسنجی در سال ۲۰۲۱،  93% نوجوانان آمریکایی از یوتیوب استفاده می‌کنند که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۵% افزایش داشته است[۶۹].

همچنین بر اساس تحقیقات دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۲۲، نوجوانان ایالات متحده که زمان زیادی را صرف تماشای یوتیوب می‌کنند، کمتر در فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی شرکت می‌کنند[۷۰] حتی  مطالعه‌­ای از دانشگاه جان هاپکینز در سال ۲۰۲۰ نشان داد که مشاهده مکرر محتواهای یوتیوب حاوی خشونت، می‌تواند سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان آمریکا شود[۷۱]

تیک‌تاک

محتواهای نامناسب و چالش‌های خطرناک در تیک‌تاک می‌تواند سلامت نوجوانان را به خطر بیندازد[۷۲]. علاوه‌برآن مقایسه مداوم خود با دیگران در تیک‌تاک، منجر به اضطراب و افسردگی در نوجوانان ایالات متحده شده است[۷۳]. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۲۰، ۷۹% نوجوانان آمریکایی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند[۷۴] و استفاده بیش از حد از تیک‌تاک در نوجوانان آمریکایی، با افت تحصیلی همراه بوده است که علت بیشتر آن، ناشی از افسردگی و بی‌قراری بوده است[۷۵]. همچنین بر اساس نظرسنجی مؤسسه هریس در سال ۲۰۲۱، ۶۱% والدین آمریکایی معتقدند تیک‌تاک تأثیر منفی بر روی سلامت روانی و جسمانی فرزندانشان دارد[۷۶]

از طرفی مطالعه دیگری  در سال ۲۰۲۱ نشان داد که حدود ۲۹% نوجوانان آمریکایی، تجربه آزار و اذیت در تیک‌تاک داشته‌اند که همان‌طور که در بالاتر عرض کردیم، زمینه‌ای برای افسردگی بیشتر است[۷۷].همچنین بر اساس تحقیق دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰، استفاده از تیک‌تاک در نوجوانان دختر بیشتر از پسر، سبب ایجاد اضطراب و عدم اعتمادبه‌نفس می‌شود که در ادامه خطر افسردگی را برای این کشور بیشتر تشدید می‌کند[۷۸].

نتیجه‌گیری

سخن پایانی این مقاله: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، استفاده بی‌رویه و بدون نظارت از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت روان و عزت‌نفس نوجوانان آمریکایی داشته باشد. عواملی مانند مقایسه اجتماعی مجازی، تصویرسازی غیرواقعی، قلدری آنلاین و اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی، از جمله این تأثیرات منفی هستند؛ بنابراین ضروری است والدین، مربیان و خود نوجوانان، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای استفاده صحیح و مدیریت شده از رسانه‌های اجتماعی را فرابگیرند و به­ کار ببندند تا از آسیب‌های احتمالی آن بر سلامت روان جلوگیری شود.

همچنین آموزش دادن مهارت‌های تنظیم هیجان، مدیریت زمان و تاب‌آوری به نوجوانان می‌تواند آن‌ها را در برابر تأثیرات منفی رسانه‌های اجتماعی محافظت کند و همچنین نظارت والدین بر فعالیت‌های آنلاین و محدود کردن زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی توصیه شده است.


[۱]https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6932a1.htm

[۲] National Institute of Mental Health. Depression in Teens.  https://www.nimh.nih.gov/health/publications/depression-in-teens

[۳] https://www.nature.com/articles/s41398-019-0362

https://www.mhanational.org/issues/state-mental-health-america

[۴]https://www.pewresearch.org/internet/2018/11/28/teens-social-media-and-technology-2018/)

[۵] Twenge, J.M., Cooper, A.B., Joiner, T.E. et al. Age, period, and cohort trends in mood disorder indicators and suicide-related outcomes among U.S. adolescents from 1991 to 2018. J Child Psychol Psychiatry 62, 185–۱۹۴ (۲۰۲۱). https://doi.org/10.1111/jcpp.13223

[۶] گزارش بخش عربی شبکه skynwes بر اساس تحقیقات مؤسسه گالوپ

[۷] New York State Office of Mental Health (2020). Anxiety and Depression in New York State Youth: Trends and Disparities. https://omh.ny.gov/omhweb/resources/publications/reports/anxiety_and_depression_nys_youth_2020.pdf

[۸]https://omh.ny.gov/omhweb/resources/publications/reports/anxiety_and_depression_nys_youth_2020.pdf

[۹]http://www.floridahealth.gov/statistics-and-data/survey-data/fl-youth-survey/youth-behavior-survey/index.html

[۱۰]https://physician-news.umiamihealth.org/teens-social-media-and-depression/

[۱۱]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6065782/

[۱۲]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7462205/

[۱۳]https://www.hca.wa.gov/assets/program/13-mental-health-fact-sheet-2019.pdf

[۱۴] Wang, C., Bynum, A. Y., & Decamp, A. (2021). Exposure to Digital Media and Depression Symptoms Among Adolescents in the United States. JAMA Network Open, 4(12). https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.37766

[۱۵]https://msutoday.msu.edu/news/2019/the-truth-behind-racial-disparities-in-fatal-police-shootings

[۱۶]http://www.dph.illinois.gov/sites/default/files/publications/ohp-youth-mental-health-report-033017.pdf

[۱۷]https://www.psychiatry.org/newsroom/news-releases/study-finds-alarming-increase-in-suicidal-ideation-in-young-adults-and-children

[۱۸]https://mcc.gse.harvard.edu/reports/youth-mental-health-massachusetts

[۱۹]https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2778501

[۲۰]https://chfs.ky.gov/agencies/DBHDID/dbh/Pages/default.aspx

[۲۱]https://mha.ohio.gov/Schools-and-Communities/Statewide-Initiatives/Ohio-Youth-Risk-Behavior-Survey

[۲۲]https://www.cdc.gov/healthyyouth/data/yrbs/pdf/2019/YRBSDataSummaryReport2019-508.pdf

[۲۳] https://mental.jmir.org/2020/6/e18817

[۲۴]http://dpbh.nv.gov/Programs/ClinicalPH/dta/Boards/MCAB/Meetings/2021/Docs/Mental_Health_Presentation_051321/

[۲۵]https://scholars.unh.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1330&context=carsey

[۲۶]https://bha.health.maryland.gov/Documents/Annual%20Reports/Annual%20Report%20FY2020.pdf

[۲۷]https://ojin.nursingworld.org/MainMenuCategories/ANAMarketplace/ANAPeriodicals/OJIN/TableofContents/Vol-26-2021/No2-May-2021/Youth-Mental-Health-Social-Media.html

[۲۸]https://www.cdc.gov/healthyyouth/data/yrbs/results.htm

[۲۹]https://auw.org/main/wp-content/uploads/Hawaii-Youth-Wellbeing-Survey.pdf

[۳۰] University of Utah

[۳۱] Idaho State University

[۳۲] University of California, Los Angeles

[۳۳] University of Washington

[۳۴] University of California

[۳۵] The Ohio State University

[۳۶] JAMA Psychiatry

[۳۷] Pediatrics

[۳۸] University of California, Los Angeles

[۳۹] American Psychological Association

[۴۰] The George Washington University

[۴۱] University of Nevada, Las Vegas

[۴۲] Children’s Medical Center of Las Vegas

[۴۳] Nevada Psychiatric Association

[۴۴] Children and Screens: Institute of Digital Media and Child Development

[۴۵] National Institutes of Health

[۴۶] University of Michigan

[۴۷] JAMA Pediatrics

[۴۸] Pew Research Center

[۴۹] National Campaign for Media Literacy

[۵۰] Common Sense Media

[۵۱] Stanford University

[۵۲] University of California

[۵۳]  Instagram Community Standards Report

[۵۴]  Pew Research Center

[۵۵]  Common Sense Media

[۵۶] ۲۰۲۱ C.S. Mott Children’s Hospital National Poll on Children’s Health

[۵۷] Journal of Adolescent Health

[۵۸] National Center for Missing & Exploited Children

[۵۹]  University of Michigan

[۶۰]  2021 Pew Research Center

[۶۱]  Child Mind Institute

[۶۲]  Harvard University

[۶۳] Medical Research Analytics Center

[۶۴] Harris Poll

[۶۵] University of California, San Francisco

[۶۶] University of Michigan

[۶۷] JAMA Network Open

[۶۸] Pew Research Center

[۶۹] National Technology Surveys

[۷۰] Stanford University

[۷۱] Johns Hopkins University

[۷۲] Forbes

[۷۳] CNN

[۷۴] Pew Research Center

[۷۵] Stanford University2021

[۷۶] Harris Poll

[۷۷] International Journal of Bullying Prevention

[۷۸] University of California