چرا آمریکا اصرار دارد بگوید ایران در عملیات حماس، دخالتی ندارد؟

بعد از آغاز عملیات بزرگ و غافلگیرانه طوفان الاقصی، مقامات کاخ سفید تا امروز چندین مرتبه اعلام کرده‌اند که هیچ سندی از دخالت ایران در درگیری‌های کنونی میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی وجود ندارد. در این یادداشت تحلیلی، به چرایی این موضوع پرداخته شده است.

محمدمهدی غلامی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکا دانشگاه جامع امام حسین (ع)

پس از شروع عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی، علی رغم اظهارات مقامات صهیونیست مبنی بر دست داشتن ایران در این جنگ، مقامات کاخ سفید از همان ابتدا مسئله دخیل بودن ایران در این جنگ را رد کردند. همچنین، پس از گذشت دو روز از شروع عملیات طوفان الاقصی، مقامات صهیونیست اظهارات خود مبنی بر دست داشتن ایران در جنگ را تکرار نکردند.

اما چرا مقامات آمریکایی اصرار دارند تا دخالت ایران در این جنگ را منتفی بدانند؟ در این رابطه باید به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫  ایالت متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌­دانند که معرفی رسمی ایران به عنوان کشور پشت پرده حوادث فلسطین، آن‌ها را ملزم به واکنش علیه ایران خواهد کرد، درحالی­که آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌­دانند که در حال حاضر آن­‌ها در وضعیتی قرار ندارند که بتوانند علیه ایران در منطقه اقدام نظامی انجام دهند؛ از این رو بهتر است که ایران به عنوان یک عامل دخیل معرفی نشود. در غیر این صورت معرفی ایران به عنوان عامل اصلی و دخیل در جنگ فعلی، تبعات جدی در منطقه و جهان برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال خواهد داشت، چرا که در صورت عدم اقدام علیه ایران، بازدارندگی نظامی آمریکا در سطح بین المللی زیر سؤال می‌­رود و در صورت اقدام، احتمال شکل­‌گیری یک جنگ منطقه‌­ای بسیار بالا است.

۲٫ دولت بایدن قبل از شروع جنگ در فلسطین، اقدام به تبادل زندانیان و آزاد کردن پول‌­های بلوکه شده ایران کرده بود، منتقدان در آمریکا دولت بایدن را متهم به این موضوع می­‌کنند که ایران با پول­‌های آزاد شده، اقدام به کمک به فلسطینیان برای حمله علیه رژیم صهیونیستی کرده است، به همین دلیل دولت بایدن با رد این موضوع در تلاش است تا این‌گونه نشان دهد که ایران هیچ نقشی در این جنگ ندارد، حتی در حد پشتیبانی مالی.

۳٫ باتوجه به تهدیدات اخیر رئیس موساد مبنی بر پاسخ به اقدامات ایران در تهران و همچنین اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مبنی بر لزوم ایجاد یک تهدید هسته­‌ای معتبر در مقابل ایران، آمریکایی­‌ها در تلاش هستند تا از افزایش تنش مستقیم میان ایران و رژیم صهیونیستی جلوگیری کنند؛ چرا که در این صورت، یک درگیری گسترده منطقه­‌ای شکل خواهد گرفت که آمریکا مایل به ورود و هزینه‌­دهی برای آن نیست و این موضوع در تضاد با راهبرد فعلی آمریکا مبنی بر اجتناب از هرگونه درگیری مستقیم در یک جنگ است.

۴٫  در حال حاضر راهبرد آمریکا تمرکز بر روی شرق می‌باشد، آمریکا در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با کمتر کردن حضور خود در غرب آسیا و کاهش هزینه‌­های گزاف نظامی در این منطقه، تمرکز خود را بر شرق آسیا و مهار چین قرار دهد، به همین سبب هرگونه تنشی میان ایران و رژیم صهیونیستی در منطقه که به شکل اجتناب ناپذیر آمریکایی‌ها را نیز درگیر خود خواهد کرد، انحراف آمریکا از راهبرد اصلی خود و به نفع چین خواهد بود.

۵٫ دولت جو بایدن در آستانه انتخابات، تلاش خود را می­‌کند تا بخشی از ناکامی‌های خود در عرصه سیاست خارجی را با رسیدن به یک توافق هسته‌­ای با ایران جبران کند، بنابراین معرفی شدن ایران به عنوان عامل اصلی حملات علیه رژیم صهیونیستی، کار دولت جو بایدن برای مذاکرات و رسیدن به یک توافق جامع را سخت‌­تر می‌کند. همانطور که بارها شنیده­‌ایم، دولتمردان آمریکایی در حال حاضر بهتری راه در مقابل ایران را دیپلماسی می‌­دانند، نه چیز دیگری.

۶٫ دولت جو بایدن از ابتدای روی کار آمدن دولت نتانیاهو، با دولت شدیداً راست‌گرای بی بی دارای یک اختلاف آشکار فکری و ساختاری به لحاظ سیاسی قرار داشت، از این جهت روی کار بودن دولتی همچون دولت فعلی رژیم صهیونیستی، در راستای منافع آمریکا در منطقه قلمداد نمی‌شد. به همین سبب، اینکه به جای عامل دخالت خارجی، یک عامل داخلی به نام نتانیاهو و سیاست­‌های اشتباه و نابخردانه وی به عنوان عامل اصلی مشکلات فعلی در فلسطین معرفی و در نهایت باعث سقوط دولت راست‌گرای نتانیاهو شود، برای کاخ سفید و دولت بایدن مسئله چندان بدی محسوب نمی‌­شود.