از تلاش برای عادی‌سازی روابط تا سقوط در سیاه‌چاله تنهایی

رژیم صهیونیستی طی عملیات منحصربه‌فرد طوفان الاقصی نه‌تنها ضربات نظامی ترمیم‌ناپذیری را متحمل شده است بلکه با خروش مسلمانان جهان، حمایت کشورهای عربی برای میانجی‌گری را هم از دست داده است و در تنهایی‌اش، به پروپاگاندا و اخبار جعلی پناه آورده است.

پدرام محسن نژاد؛ دانشجوی مطالعات آمریکای دانشگاه جامع امام حسین (ع)

تلاقی افول آمریکا با فروپاشی رژیم

پیش‌بینی آینده این عملیات بزرگ، به تحلیل دقیق زمینه‌های وقوع آن بستگی دارد. نقطه‌ای که در آن، جمع شدن تارهای عنکبوتی رژیم صهیونیستی، با افول تصاعدی ایالات متحده، تلاقی پیدا کرده است؛ به‌نحوی‌که تکنیک‌های خلاقانه سیاستمداران مستقل برای ارتقای قدرت خود در دنیای لیبرال کنونی سبب شده است تا رهبران غیروابسته به غرب، با ابزارهای مختلف در مقابل تابوهای صهیونیستی بایستند.

همکاری این رهبران، در قالب سازمان‌های بین‌المللی، سبب همگرایی بیشتر کشورهای درحال‌توسعه شده است و سرعت پیشرفت این دولت‌ها را نسبت به غرب افزایش داده است. در این شرایط، دیگر ایالات متحده و متحدان صهیونیستی­‌اش نمی‌توانند اصول راهبردی خود را به سایر دولت‌ها تحمیل کنند.

عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس، به قول مقام معظم رهبری، سبب تضعیف آقایی دلار و کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه شده است؛ این اتفاقات، نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا و فشار روی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را کاهش می‌دهد.

پروژه تنهاسازی رژیم، کلید خورده است

در همین راستا، تقویت روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه در قالب سازمان همکاری­‌های اسلامی، علاوه بر افزایش تعاملات اقتصادی، پروژه تنهاسازی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا را نیز کلید زده است.

علاوه بر دولت‌ها، ملت‌ها هم سهم قابل توجهی در انزوای رژیم صهیونیستی داشته‌­اند؛ به‌نحوی‌که افزایش وحدت میان شیعه و سنی که در مناسباتی مانند کنفرانس بین‌المللی وحدت رقم می‌خورد، سبب افزایش آگاهی مسلمانان نسبت به مسئله فلسطین شده است.

از نشانه‌های این آگاهی، راهپیمایی انسان‌دوستانه روزهای اخیر مسلمانان در اردن، یمن، لیبی، مصر و حتی در آمریکا و انگلیس در حمایت از عملیات بزرگ طوفان الاقصی است که ترس بزرگی در دل حاکمان سعودی و برخی رهبران عربی موافق با میانجی‌گری برای آتش‌بس انداخته است.

این ترس، برگرفته از افزایش آگاهی جوامع مسلمان و حتی مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی در مقابل پروپاگاندای صهیونیستی است. بر اساس پیمایش مؤسسه گالوپ، مواضع ۴۹% از دموکرات‌های آمریکایی، همسو با فلسطین و نظر ۳۸% از آن‌ها، با رژیم صهیونیستی است؛ درحالی‌که سال ۲۰۰۱، این آمار ۵۱ به ۱۶ به نفع اسرائیلی‌ها بود. همچنین بلومبرگ طی گزارشی در ۶ سپتامبر اعلام کرد که در اوایل امسال، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در رژیم صهیونیستی ۶۰% افت کرده است.

آیا صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی فایده‌ای دارد؟

بعضی از روی نفاق می‌گویند که وقتی زور مظلومان فلسطینی به سرویس‌های اطلاعاتی قوی رژیم صهیونیستی (موساد، شاباک و آمان) نمی‌رسد، چرا برای رسیدن به رفاه و آزادی حداقلی، با اسرائیل توافق نمی‌کنند؟ در جواب باید گفت که سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، برخلاف مخالفت حماس و جهاد اسلامی، در سال ۱۹۹۳ میلادی تحت پیمان اسلو با رژیم صهیونیستی به توافق رسید که ۲۲% از اراضی اشغالی در غزه و کرانه باختری در اختیار مردم فلسطین قرار گیرد.

حسام زملط از چهره‌های جنبش فتح، به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب ساف در گفت‌وگو با CNN اعلام کرد که این توافق، دامی برای پایان دادن به اقدامات مسلحانه مقاومت فلسطین بود؛ زیرا شهرک‌سازی اسرائیل پس از پیمان اسلو جهشی شد؛ به‌نحوی‌که شمار شهرک‌نشینان از ۹۰ هزار نفر در سال ۱۹۸۹ به ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۱ و ۱۵۴ هزار نفر در سال ۱۹۹۶ یعنی پیش از انتخاب بنیامین نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسید سپس این تعداد در سال ۲۰۰۰ به ۲۰۵ هزار نفر و در سال ۲۰۱۰ به ۳۲۷ هزار نفر رسید تا این‌که شمار شهرک‌نشینان در کرانه باختری در سال ۲۰۲۲، بدون احتساب شهرک‌نشینان حاضر در محله‌های قدس شرقی، به حدود ۴۷۰ هزار نفر رسید.

به عبارتی، رژیم صهیونیستی به توافق ۲۲ درصدی خودش نیز عمل نکرد البته این بدعهدی اتفاق جدیدی نیست؛ زیرا بر اساس قطعنامه ۱۸۱ مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد در ۱۹ نوامبر ۱۹۴۷ باید ۴۵% از اراضی اشغالی در اختیار فلسطینیان قرار بگیرد که با لابی آمریکایی و قلدری اسرائیل، هیچ‌گاه عملی نشد.

نتانیاهو روی بایدن حساب نمی‌کند

بیشتر سیاست­مداران دموکرات، با اقدامات آفندی اسرائیل به‌ویژه گسترش افراطی شهرک‌های صهیونیستی مخالف بوده‌اند. جو بایدن در میان آن‌ها مواضع صریح‌تری گرفته است؛ به‌گونه‌ای که وی در مصاحبه‌ای با CNN، کابینه بنیامین نتانیاهو را افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم عنوان کرد. همچنین در موارد متعدد از نظام قضایی اشغالگران انتقاد کرده است؛ زیرا که حدود ۴۰ هفته شاهد اعتراضات مخالفان نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی هستیم.

برخلاف اختلافات سیاسی نتانیاهو و بایدن ،رئیس‌جمهور ایالات متحده، به‌صورت مستقیم، تن به دخالت نظامی در عملیات طوفان الاقصی نمی‌دهد و فقط در حد نزدیک کردن ناو هواپیمابر خود به اسرائیل اقدام می‌کند؛ زیرا حساسیت‌های قدس اشغالی در جهان اسلام به‌قدری است که ورود نظامی هر کشور خارجی به‌ویژه ایالات متحده می‌تواند بستر درگیری‌های منطقه‌ای را فراهم کند؛ در همین راستا، شاهد بیانیه گردان‌های سیدالشهدا جبهه مقاومت عراق پس از نزدیک شدن ناو آمریکایی گرالد فورد به سواحل غزه بودیم که اعلام کردند اگر آمریکا در عرصه نبرد کنونی دخالتی کند، رژیم صهیونیستی با تهدیدهای فرامرزی روبه‌­رو خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که بایدن سال آینده، انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد و ترجیح می‌دهد به‌جای ورود به یک جنگ قدیمی، سیاست‌های خود در قبال شرق را پیش برد و در رقابت اقتصادی خود با چین و روسیه گزارش دقیقی برای انتخابات آماده کند؛ به‌ویژه اکنون که به دنبال همکاری با ژاپن و هلند برای تحریم شرکت‌های پیشروی چینی در حوزه متا الکترونیک است.

تابوت‌سازی حاصل صدمه ترمیم‌ناپذیر

مقایسه چند عملیات دهه اخیر میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که طوفان الاقصی ضربات ترمیم‌ناپذیری به پیکره پوشالی رژیم صهیونیستی وارد کرده است؛ به‌نحوی‌که در جنگ ۲۲ روزه سال ۲۰۰۸ تنها ۱۳ اسرائیلی به هلاکت رسیدند. همچنین در عملیات بنیاد استوار حماس در ۲۰۱۴ که پایگاه‌های صهیونیستی بمباران شد، حدود ۶۴ سرباز اسرائیلی کشته شدند اما طی آخرین آمار رسانه‌ها، بیش از ۱۴۰۰ صهیونیست به درک واصل شدند.

مقام معظم رهبری، ۱۸ مهر در دانشگاه افسری امام علی (ع) بر شکست غیر قابل ترمیم رژیم صهیونیستی تأکید کرد و نسبت به قتل‌عام مردم مظلوم فلسطین هشدار داد. این بیانات رهبری نشان می‌دهد که گروه‌های مقاومت فلسطینی، باتکیه‌بر قوای نظامی خود، توانایی تقابل نظامی با رژیم صهیونیستی را دارند. از نقاط عطف طوفان الاقصی این است که برخلاف وجود نفوذی‌های صهیونیست در نوار غزه، به گفته ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام، ۴۵۰۰ سرباز برای مبارزه با صهیونیست‌ها آموزش داده شده است. همچنین عملیات ترکیبی حماس با پاراگرایدر و پهپادها و ورود لجستیکی به داخل شهرک‌های اشغالی، برای اولین‌بار از موفقیت‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی است که طوفان الاقصی را از سایر عملیات‌ متمایز می‌کند.

به‌­تازگی نیز که رژیم صهیونیستی در میدان جنگ نظامی، دچار شکست‌های جدی شده است، به پروپاگاندا با اخبار و تابوت‌سازی جعلی روی آورده است؛ به‌نحوی‌که برخی رسانه‌های غیررسمی، فیلمی از سربریدن چند کودک را به سربازان حماس نسبت دادند؛ درحالی‌که «اورن زیو» خبرنگار اسرائیلی که در روزهای گذشته مشغول پوشش رویدادهای جنگ بود، در واکنش به این شایعه گفت: «در جریان حمله نیروهای حماس به شهرک کفار غزه، هیچ دلیل و مدرکی نیافتیم که نشان دهد حماس کودکان را سر بریده است و جای تأسف دارد که اسرائیل اکنون این ادعاها را دستاویزی برای تشدید بمباران غزه قرار داده است سپس «سارا سیدنر» خبرنگار CNN که سر بریدن کودکان را مطرح کرده بود، در توییتی این مطلب را تکذیب کرد و ایجاد شائبه را بر گردن دفتر نخست‌وزیر اسرائیل انداخت.

در نهایت، وضعیت کنونی طوفان الاقصی، باتوجه‌به زمینه‌های وقوع آن نشان می‌دهد که اگر این عملیات بزرگ، سبب فرار تمام‌وکمال شهرک‌نشینان و فروپاشی رژیم صهیونیستی نشود، بی‌شک آغازی متقن بر پایان کار رژیم اشغالگر قدس است که این رویداد مهم تاریخی، تحولات قابل توجهی روی اصول راهبردی استکبار جهانی داشته است که ان‌شاءالله ما را به ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) نزدیک خواهد کرد.