بررسی استراتژی اقتصادی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ (با تأکید بر ترامپ)

برنامه‌های اقتصادی نامزدهای جمهوری‌خواه، یکی از مهم‌ترین موضوعات برای جلب نظر رأی‌دهندگان آمریکایی است. هرچند تورم آمریکا نسبت به سطوح بالای غیرعادی سال 2022 در حال کاهش است اما همچنان نرخ بالایی دارد. در بیشتر موارد، نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، به فراخوان‌های عمومی برای کاهش مالیات، هزینه‌ها و مقررات، پایبند بوده‌اند اما جزئیاتی مانند اینکه چه نوع مالیات‌هایی کاهش یابند یا اینکه کدام مقررات لغو شوند، همچنان دارای ابهام هستند.

رضا دعاگوی روزبهانی: کارشناس ارشد مطالعات آمریکای شمالی و دبیر سیاسی دوماهنامه آمریکاشناسی

مقدمه

حزب جمهوری‌خواه، نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در کنوانسیون ماه جولای مشخص خواهد کرد. تاکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پوپولیست پیشین، تسلط زیادی بر حزب دارد و در نظرسنجی‌ها از رقبا بسیار جلوتر است. اگرچه احتمال اینکه یک مدعی دیگر از وی پیشی بگیرد، ضعیف است اما این وضعیت ممکن است دچار دگرگونی شود؛ چراکه در حال حاضر ترامپ با چندین پرونده جنایی روبه‌­رو است؛ البته به نظر نمی‌رسد که آنها مانعی برای ترامپ باشند یا اینکه هیچ کمکی به رقبای او نکرده باشند، اما نامزدی ریاست ­جمهوری تا زمانی که به دست نیامده باشد، نمی‌توان درمورد آن نظر قطعی داد.

طرح اقتصادی دونالد ترامپ به­‌تدریج در حال شکل­‌گیری است. رئیس‌جمهور پیشین که چهار بار استیضاح و تهدید به زندان شده است، همچنان در نظرسنجی‌های انتخابات مقدماتی جمهوری‌­خواهان پیشتاز است؛ بنابراین او شانس خوبی برای رویارویی با جو بایدن برای انتخابات ریاست­‌جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ دارد.

از طرفی اندیشکده‌های محافظه‌­کار نیز به او اعتقاد دارند و یک پروژه اقتصادی رادیکال را برای کاخ سفید ایجاد کرده‌اند. در واقع ترامپ هنوز پیشنهادهای جدیدی را منتشر نکرده است. او به کمپین نتایج اقتصادی دوره اول خود راضی است و دوباره تأکید می‌کند که قصد دارد سیاست‌های خود را با قاطعیت بیشتری از سر بگیرد.

استراتژی اقتصادی احتمالی دونالد ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴

برنامه اقتصادی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، برای بازگشت به قدرت و اداره ایالات متحده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، شامل اعمال سیاست‌های تجاری و مالیاتی سخت‌تر بر کشورهایی مانند هند و برزیل است؛ در صورتی که این کشورها نیز تعرفه‌های بیشتری را بر کالاهای آمریکایی اعمال کنند. دونالد ترامپ ،رئیس­‌جمهور پیشین، قصد دارد برنامه‌های اقتصادی خود را بر تمدید و عمق بخشیدن کاهش مالیات جمهوری‌­خواهان از سال ۲۰۱۷، لغو مقررات وضع شده توسط رئیس­‌جمهور جو بایدن و وضع تعرفه‌های اضافی، متمرکز کند.

اگر کشوری مانند هند یا برزیل، تعرفه‌های بالاتری بر کالاهای آمریکایی داشته باشند، ترامپ در اقدامی که از آن به‌عنوان مقابله‌به‌مثل یاد می‌کند، به همان اندازه مالیات سخت‌گیرانه‌ای را بر آن کشورها تحمیل خواهد کرد.

این اقدامات، برگرفته از اصول دکترین تجاری دوره اول ترامپ است که طی رویارویی وی با چین از راه مجموعه‌ای از تعرفه‌ها تعریف شده است. بایدن به‌عنوان جانشین وی، فشار تحمیل شده بر دومین اقتصاد بزرگ جهان را با اقدامات اضافی که فناوری حساس را هدف قرار می‌دهد، تقویت کرده است؛ حتی در شرایطی که چین با شوک‌های اقتصادی، از جمله بحران املاک و مستغلات دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بااین‌حال، استراتژی‌های جدید ترامپ برای دور دوم، باعث عصبانیت بسیاری از اقتصاددانان و جامعه تجاری می‌شود؛ چراکه آنها تعرفه‌های تلافی‌جویانه و شدید را نوعی مالیات بر مصرف‌کنندگان و مشاغل آمریکایی تلقی می‌کنند. در این میان، افرادی همانند جان مورفی ،معاون ارشد امور بین‌الملل اتاق بازرگانی آمریکا، عقیده دارند که افزایش تعرفه‌ها می‌تواند تورم را تحریک کند، به تولیدات ایالات متحده آسیب برساند و سایر کشورها را نیز ترغیب کند که تعرفه‌های خود را افزایش دهند. ترامپ در پاسخ به این انتقادات، این مسئله را بیان می‌کند که این انتقادات، مطالعاتی که توسط شرکت‌های چندملیتی در مورد تأثیر مثبت تعرفه‌های اعمالی انجام شده است را نادیده می‌گیرند.

تمایل ترامپ برای مذاکره در هر مرحله، به‌ویژه در مورد کالاها و خدمات ورودی به ایالات متحده است. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور پیشین، به هیچ نتیجه قطعی در مورد سیاست‌های اقتصادی نرسیده است و قصد دارد پس از انتخابات درون‌حزبی، جزئیات بیشتری را علیه بایدن منتشر کند. ترامپ ممکن است از هرگونه درآمد حاصل از تعرفه‌های اضافی به‌عنوان راهی برای کاهش مالیات در حوزه‌های مختلف استفاده کند، همانند کاهش مالیات ماشین‌­آلات و تجهیزات دیگری که درسال ۲۰۱۷ اعمال کرد و لذا می‌تواند قوانین مربوط به این حوزه را پس از برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو احیا کند. مور ،مشاور اقتصادی غیررسمی ترامپ، این مسئله را مطرح کرد که رئیس­‌جمهور پیشین، سیاست‌های اقتصادی را از اولین دوره خود، از نرخ مالیات پایین تا افزایش تولید انرژی، گسترش می‌دهد و اظهار داشت که آنها کاربردی خواهند بود.

جامعه تجاری آمریکا از اینکه بایدن همان موضع ترامپ نسبت به پکن را ادامه داد، ناخشنود هستند اما از طرفی نگران هستند که ترامپ در صورت رأی آوردن، این موضع را تشدید کند و این سیاست را به سمت طیف گسترده­ای از کشورها گسترش دهد که این اقدامات به طور بالقوه سبب ایجاد جنگ تجاری می‌شود. (۱)

اقدامات حمایت‌گرایانه ترامپ نیز نامحدود خواهد بود. در اولین دوره ریاست‌جمهوری او، برخلاف اعمال تعرفه‌های اقتصادی علیه چین، اقتصاد رونق گرفت؛ این در حالی است که به عقیده منتقدان، برنامه‌های او برای دور دوم، زیان‌آورتر خواهد شد.

ترامپ و معاونانش در نظر دارند مالیات جهانی ۱۰ درصدی را بر واردات اعمال کنند که بیش از سه برابر سطح امروز است. حتی اگر سنا او را مهار کند، حمایت‌گرایی که با دیدگاه گسترده امنیت ملی توجیه می‌شود، قیمت‌ها را برای آمریکایی‌ها افزایش می‌دهد. ترامپ همچنین در اولین دوره ریاست‌­جمهوری خود با کاهش مالیات‌ها و پرداخت‌های مربوط به کووید-۱۹، اقتصاد را به جریان انداخت. این بار، آمریکا با کسری بودجه در مقیاسی روبه­‌رو است که تنها در جنگ دیده می‌شود و هزینه پرداخت بدهی‌ها، بیشتر است؛ بنابراین در این شرایط، کاهش مالیات باعث تغذیه تورم می‌شود نه رشد آن. (۲)

ترامپ حدود ۱٫۵ تریلیون دلار کاهش مالیات را در سال ۲۰۱۷ امضا کرد که به طور دائم مالیات شرکت‌ها را از ۳۵% به ۲۱% کاهش داد و مالیات افراد از جمله ثروتمندترین آمریکایی‌ها را نیز به طور موقت کاهش داد. کاهش مالیات انفرادی پس از سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود؛ مگر اینکه کنگره، آنها را مطابق خواست ترامپ تمدید کند. استدلال ترامپ و هم فکرانش برای کاهش این مالیات‌ها، در راستای محافظه‌کاری سنتی است. از نظر آنان این اقدامات، رشد کافی برای جبران درآمدهای از دست رفته را ایجاد می‌کند اما در سایر زمینه‌ها، ترامپ از خط جمهوری­‌خواهان فاصله گرفت؛ برای مثال، او هزینه‌ها را کاهش نداد و بودجه و بدهی‌ها در دولت او افزایش یافتند.

کمپین ترامپ در سال ۲۰۲۴ به اندازه دیگران بر کاهش هزینه‌ها تمرکز نکرده است. او همچنین تجارت آزاد افراطی جمهوری­‌خواه را کنار گذاشت، جنگ تجاری با چین را آغاز کرد و حمایت‌گرایی را پذیرفت. او درباره توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا که به گفته منتقدان، برون سپاری مشاغل و تولید به مکزیک را تشویق کرده بود، دوباره مذاکره کرد. نسخه جدید به نام توافقنامه ایالات متحده – مکزیک – کانادا، حاوی حمایت‌های بیشتری از کارگران و مقرراتی برای تشویق تولید در ایالات متحده است.

استراتژی اقتصادی احتمالی سایر نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴

ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، طرح اقتصادی خود را به‌عنوان راهی برای گرفتن قدرت «بوروکرات‌ها» و «نخبگان» مطرح می‌کند. طرح ۱۰ نقطه‌ای او با عنوان «ما برنده می‌شویم. آنها باختند» ارائه شده است. این استراتژی از بسیاری جهات شبیه برنامه‌های ترامپ است؛ به‌ویژه در پذیرش پیامی ضد وال‌استریت که بر شکاف ثروتی میان نیمه پایین و ۱۰% بالای طبقاتی آمریکایی‌ها تأکید می‌کند. دیسانتیس عقیده دارد که میان اقتصاد بازار آزاد مطلوب و شرکت‌گرایی که در آن قوانین برای کمک به شرکت‌های کنونی تنظیم می‌شوند، تفاوت وجود دارد.

بر خلاف این صحبت‌های ضد شرکتی، بسیاری از پیشنهادهای دیسانتیس معمولاً توسط لابی‌های تجاری مورد تشویق قرار می‌گیرند. این طرح شامل پایان دادن به وضعیت تجارت ترجیحی چین و ایجاد مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌ها جهت بازگشت سرمایه‌گذاری به ایالات متحده، معکوس کردن مقررات دوران بایدن و تمدید کاهش مالیات در سال ۲۰۱۷، آزادسازی بخش انرژی داخلی – عبارتی که عموماً به معنای افزایش تولید سوخت فسیلی است – و پایان دادن به تلاش‌هایی برای ترویج خودروهای الکتریکی و افزایش برنامه‌های رفاهی است.

این طرح همچنین بر نارضایتی‌های مربوط به جنگ فرهنگی، متمرکز است و به دنبال حذف برنامه‌های «متنوع‌سازی، برابری و شمول‌گرا» و استانداردهای «زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی» است که بر اساس آن، شرکت‌ها هزینه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های خود را در نظر می‌گیرند. همچنین محدودیت‌های مهاجرت را به‌عنوان سیاست اقتصادی معرفی می‌کنند و استدلال می‌کنند که توقف عبور غیرقانونی مهاجرین از مرزها و محدود کردن مهاجرت افراد غیرماهر، بازار کار را عادلانه‌تر می‌کند.

نیکی هیلی ،فرماندار پیشین کارولینای جنوبی، عقیده دارد که نسبت به سایر جمهوری‌خواهان در مورد کاهش هزینه‌ها جدی‌تر است. نیکی هیلی مانند بیشتر جمهوری‌خواهان، هزینه‌های بالای دولت را عامل تورم می‌داند اما او تأکید می‌کند که هر دو حزب مسئول افزایش هزینه بوده‌اند. او خود را یک محافظه‌کار مالی نادر و واقعی معرفی کرده است که مایل به کاهش قابل توجهی از هزینه‌های تأمین اجتماعی و مدیکر است.

وی در مقاله‌ای مدعی شد که باید از شر تخصیص‌ها خلاص شد؛ چراکه آنها دروازه‌ای برای هزینه‌های بالاتر هستند و متعهد شد که هر بودجه‌ای که کشور را در مسیر بازگشت به سطح هزینه‌های پیش از همه‌گیری قرار ندهد، وتو کند.

هیلی به طور خاص از تخصیص بودجه برای شارژرهای وسایل نقلیه الکتریکی به‌عنوان بخشی از لایحه زیرساخت‌های دوحزبی و تراشه‌های کامپیوتری و گسترش کوپن‌های مدیکر و غذا انتقاد کرد. این مسئله برای جمهوری‌خواهان، امری عادی است که از لایحه کمک‌های همگانی در زمان همه‌گیری کرونا که دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۱ تصویب کردند، انتقاد کنند. خانم هیلی همچنین با لایحه اولیه کمک‌های مالی از مارس ۲۰۲۰ مخالفت کرده است. او در یک رویداد کمپین در ماه مارس گفت: «این جمهوری‌خواهان بودند که محرک ۲٫۲ تریلیون دلاری کووید را پشت سر گذاشتند که همه این‌ها را آغاز کرد» و افزود: «آنها رفتند و شروع به دادن پول به مردم کردند تا روی مبل بنشینند.» در دومین مناظره جمهوری‌خواهان در ماه سپتامبر، او خواستار حذف مالیات گاز فدرال شد.

ویوک راماسوامی به‌عنوان کارآفرین، مدعی است که G.D.P را با توقف تلاش‌های بیهوده برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی افزایش خواهد داد. بزرگ‌ترین مؤلفه پیشنهاد او «رها کردن محدودیت‌ها» در تولید سوخت فسیلی و انرژی هسته‌ای است. او ادعا می‌کند که تلاش‌ها برای کاهش انتشار کربن، مانع اصلی برای رشد تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده است. طرح او همچنین خواستار کاهش بیش از ۹۰ درصدی نیروی کار فدرال رزرو و تغییر دستور آن از کنترل تورم و بیکاری به «تثبیت دلار آمریکا به‌عنوان یک واحد اندازه‌گیری قابل اعتماد» است. او همچنین تمایل دارد مالیات‌ها و مقررات محدودکننده را کاهش دهد.

کریس کریستی فرماندار پیشین نیوجرسی، خواستار کاهش هزینه‌ها و مقررات محدودکننده شده است اما جزئیات زیادی ارائه نکرده است؛ مانند بیشتر جمهوری‌خواهان، کریستی هزینه‌های اضافی دموکرات‌ها را عامل نرخ تورم بالا می‌داند. او در یک رویداد تالار شهر سی‌ان‌ان در ماه ژوئن گفت که برنامه اقتصادی‌اش سه‌گانه است: او می‌خواهد هزینه‌ها را کاهش دهد، مقررات را کاهش دهد و آموزش حرفه‌ای را افزایش دهد. کریستی عقیده دارد که در ایالات متحده برای هر فردی که بیکار است، ۱٫۷ شغل خالی وجود دارد اما این افراد، مهارت لازم را ندارند. فراتر از انتقاد از قانون کاهش تورم دموکرات‌ها، او در مورد اینکه چه هزینه‌هایی را کاهش می‌دهد، به طور دقیق برنامه‌ای ارائه نداده است. در رسانه CNN، او به طور مبهم به بازگرداندن همه این مقررات محدود کننده توسط بایدن اشاره کرد و بیان کرد که رئیس ­جمهور، مقررات را در بسیاری از زمینه‌ها از جمله محیط­زیست احیا کرده است.

تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی نیز خواستار کاهش هزینه‌ها و مقررات شده است. وی به طرفداران خود وعده داده است که به سرعت هزینه‌های اختیاری غیرنظامی را به سطوح قبل از همه‌گیری کاهش دهد، از اصلاح قانون اساسی برای نیاز به بودجه متعادل حمایت می‌کند و کاهش مالیات سال ۲۰۱۷ را دائمی خواهد کرد. همچنین به تحمیل الزامات کاری سخت‌گیرانه‌تر برای رفاه، کوپن غذا و اعتبار مالیات بر درآمد به دست آمده، می‌پردازد؛ درحالی‌که اعتبار مالیاتی کودکان را برای زنان باردار گسترش می‌دهد. او همچنین طرح «مناطق فرصت» را ارائه کرده است که در لایحه مالیاتی ۲۰۱۷ معرفی شد و مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خصوصی در مناطقی با فقر بالا و رشد شغلی پایین ایجاد می‌کند. اگرچه بسیاری از ذی‌نفعان ثروتمند بوده‌اند؛ اما اسکات آنها را به عنوان جایگزینی برای مبارزه با فقر برای برنامه‌های شبکه ایمنی دولت معرفی کرده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور پیشین قصد دارد مقررات را کاهش دهد و اختیارات فدرال رزرو را محدود کند. پنس تورم را بیشتر به هزینه‌های دولت و به سیاست‌های آب‌وهوایی که او آن را «جنگ علیه انرژی آمریکا» می‌خواند، نسبت می‌دهد. برنامه او برای کاهش هزینه‌ها شامل: حذف آژانس حفاظت از محیط‌زیست و دفتر حمایت مالی از مصرف‌کننده، مسدود سازی هزینه‌های غیرنظامی تا زمانی که بازرسی از سازمان‌های دولتی تکمیل شود، لغو بودجه دوره بایدن برای تولیدکنندگان باتری ماشین‌های الکتریکی، پایان دادن به اعتبارات مالیاتی برای وسایل نقلیه برقی و نوسازی خانه با انرژی پاک و لغو برنامه بخشودگی وام دانشجویی بایدن است. پنس در پی آن است که مقررات زیست‌محیطی را کاهش دهد و سیاست‌های مالیاتی حامی رشد را برای تشویق کسب‌وکارها به تولید کالا در ایالات متحده وضع نماید. طرح او همچنین خواستار تغییر مأموریت دوگانه فدرال رزرو برای کنترل تورم و افزایش اشتغال است. او می‌گوید رشد شغل باید در اختیار رئیس‌جمهور و کنگره باشد و اعطای هر دو مأموریت به فدرال رزرو منجر به تغییرهای وحشتناک در سیاست پولی شده است. (۳)

نتیجه‌گیری

نامزدهای جمهوری‌خواه در تلاش هستند تا از نارضایتی مردم دررابطه‌با بایدنومیکس استفاده کنند. آمریکایی‌ها در نظرسنجی‌ها عقیده دارند که بایدن بر خلاف افزایش شغل، کاهش تورم، رشد پرفروش سه‌ماهه سوم با نرخ سالانه ۴٫۹% و عدم چشم‌انداز رکود، در اقتصاد، ضعیف عمل کرده است. آمریکایی‌‎ها از افزایش تورم دوران کووید آسیب‌ دیده‌اند؛ چراکه باعث شد افزایش دستمزدها از افزایش قیمت‌ها در دو سال ابتدایی حضور بایدن در کاخ سفید عقب بماند. دستمزدهای واقعی در ماه‌های اخیر بهبودیافته است اما بسیاری از آمریکایی‌ها همچنان نگران آینده هستند.

اکثر جمهوری‌خواهان پیشنهادات حزبی مشترکی را ارائه می‌دهند، ازجمله: کاهش مالیات، کاهش اختیارات دولت و کاهش مقررات. علاوه بر این، دونالد ترامپ، حمایت‌گرایی تجاری شدید را اضافه کرد. ترامپ حتی یک تعرفه کلی ۱۰ درصدی را در نظر گرفته است که هزینه‌های مخربی را بر مصرف‌کنندگان آمریکایی تحمیل می‌کند.

بااین‌حال، برخی از دیگر جمهوری‌خواهان، چند ایده دیگر را مطرح کرده‌اند که با بسیاری از ایده‌های غیرجدی ترکیب شده است. بسیاری از کاندیداها به کنترل بدهی فدرال که در سال مالی منتهی به ماه گذشته ۱٫۷ تریلیون دلار افزایش یافت، صحبت می‌کنند اما نیکی هیلی، فرماندار پیشین کارولینای جنوبی، مدعی است که راه‌های بالقوه و معقولی برای پس‌انداز پول درنظر دارد. او هزینه‌های فدرال را به‌عنوان درصدی از اقتصاد نزدیک به سطوح قبل از کووید محدود می‌کند البته این یک راه‌حل دائمی نیست؛ زیرا برنامه‌هایی مانند Medicare و Social Security به طور طبیعی از نظر هزینه، رشد خواهند کرد. هیلی در برنامه خود به کسر مالیات بر درآمد محلی و ایالتی پایان می‌دهد که بیشتر به نفع ثروتمندترین خانواده‌ها است. هیلی و پنس بیشتر در مورد اصلاح امنیت اجتماعی و مدیکر با افزایش سن بازنشستگی برای نسل‌های جوان و محدود کردن مزایا برای ثروتمندان صحبت می‌کنند. ران دیسانتیس، برای تغییرات تأمین اجتماعی برای جوانان نیز آماده است.

در دیدگاه جمهوری خواهان، تأمین اجتماعی نیاز به اصلاح دارد؛ این به معنای مخالفت با گسترش انرژی سبز بایدن است. در واقع، اگر جمهوری‌خواهان در مورد استقبال از فناوری‌های انرژی سبز و همچنین انرژی فسیلی، جدی هستند، نباید تفاوت زیادی میان آنها وجود داشته باشد. تولید نفت و گاز در دوران بایدن تقریباً به بالاترین حد خود رسیده است حتی در شرایطی که دولت فدرال در نهایت، سرمایه‌گذاری هنگفتی برای استقرار جایگزین‌های سبز انجام می‌دهد. حمله روسیه به اوکراین و بی‌ثباتی فزاینده خاورمیانه بر نیاز به تولید قوی نفت و گاز داخلی در کوتاه‌مدت فشار می‌آورد حتی در شرایطی که این کشور راه‌حل‌های آب‌وهوایی بلندمدت را دنبال می‌کند.

کاهش مالیات نیز در برنامه اکثر جمهوری خواهان جای گرفته است. ترامپ، بزرگ‌ترین کاهش مالیات شرکت‌ها در تاریخ ایالات متحده را در سال ۲۰۱۷ امضا کرد و این نرخ را از ۳۵% به ۲۱% کاهش داد. اکنون ترامپ و پنس می‌گویند باید ۱۵% باشد. این امر منجر به کسری بودجه بیشتر می‌شود. کاهش در سال ۲۰۱۷ نرخ شرکت‌ها را در شرایط برابر با نرخ رقبای جهانی قرار داد اما همچنین درآمد مالیاتی شرکت‌ها را به سطوح پایین تاریخی کاهش داد. در پی این مسئله، حمله به اقدامات فدرال رزرو افزایش یافته است. در زمان ریاست­ جمهوری ترامپ، وی آشکارا درباره اخراج جروم اچ. پاول، رئیس فدرال رزرو، صحبت می‌کرد. پنس نیز در برنامه خود درپی آن است که به مأموریت دوگانه فدرال رزرو پایان دهد. نامزدهای دیگر مانند ران دیسانتیس، گفته‌اند که به دنبال جایگزینی کارمندان دولتی با سیاسیون وفادارتر هستند. درنتیجه هرچند که شباهت‌ها یا تفاوت‌های روشنی میان نظرات ترامپ و سایر جمهوری خواهان نظیر راماسوامی یا هیلی وجود دارد و هرکدام راه‌حل‌های خاصی را ارائه می‌دهند، اما به طور کلی در وضعیت کنونی، ترامپ در نظرسنجی‌ها از رقبای خود اقبال بسیار بیشتری دارد. (۴)


منابع

(۱) https://www.livemint.com/news/world/donald-trump-2024-us-poll-bid-proposes-harsher-tax-trade-policies-with-india-11693994381080.html

(۲) The Economist Newspaper(2023),  Donald Trump poses the biggest danger to the world in 2024, https://www.economist.com/leaders/2023/11/16/donald-trump-poses-the-biggest-danger-to-the-world-in-2024

(۳) Republican Presidential Candidates on the Economy and Inflation – The New York Times https://www.nytimes.com/interactive/2023/08/18/us/politics/republican-candidates-2024-economy-inflation.html

(۴) Opinion | The best and worst economic plans from the 2024 Republican candidates – The Washington Post https://www.washingtonpost.com/opinions/2023/10/26/gop-2024-economic-plans-trump-haley-ramaswamy-desantis/