ضرب الاجل برای پاسخ به یک پرسش آیا آمریکا و ایران خواهان توافق هستند ؟

ضرب الاجل برای پاسخ به یک پرسش آیا آمریکا و ایران خواهان توافق هستند ؟

با به پایان رسیدن گفتگوهای هسته‌ای بدون حصول توافق، آمریکا و ایران، با یک ضرب‌الاجل مواجه هستندبعد از اینکه دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، پیش‌نویس نهائی را ‌که می‌تواند گشایش و توسعه‌ای مهم در صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی باشد تدوین کردند، آمریکا و ایران، تنها چند هفته فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که آیا خواهان احیای توافق هسته‌ای هستند یا خیر.

پرونده ایران در سیاست خارجی آمریکا در دوران بایدن؛ فوریت یا امتداد

پرونده ایران در سیاست خارجی آمریکا در دوران بایدن؛ فوریت یا امتداد

جایگاه موضوع ایران در سیاست خارجی آمریکا برای سیاست‌گذاران ایرانی، امری مهم و تأثیرگذار است، زیرا این مسئله، معیار نوع برخوردهای آتی آمریکا با ایران، به‌عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی خود خواهد بود. خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم تعلیق شده آن در سیاست خارجی ترامپ، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تدوین تعداد بیشتری از قوانین تحریمی در حوزه‌های موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر در کنار افزایش سطح تنش‌های کلامی و همچنین، وضعیت فعلی کاهش تمرکز آمریکا بر پرونده‌های در دستور کار سیاست خارجی این کشور در سطح بین‌المللی، این سؤال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا ایران در دوران بایدن، به اولویت اصلی و فوری‌ترین مسئله سیاست خارجی آمریکا، تبدیل شده است؟ آیا آمریکا در حال حاضر، تمرکزی بیش از گذشته سیاست خارجی این کشور، نسبت به موضوع ایران، معطوف کرده است؟

بابای سربلند: چگونه جو بایدن پدر بمب هسته‌­ای ایران شد؟

بابای سربلند: چگونه جو بایدن پدر بمب هسته‌­ای ایران شد؟

مرتضی حسین در تحلیل منتشر شده خود در سایت تین ترسپیت بیان کرد که رئیس‌جمهور جو بایدن، تلاش زیادی برای پیشبرد هرکدام از اهداف داخلی خود، به خرج داده است. باوجوداین، یک نتیجه وجود دارد که باید مستقیماً او را به آن دلیل، مورد تقدیر و ستایش قرارداد، دستاوردی که به دلیل محرک‌های سیاسی مفتضحانه واشنگتن ، تقریباً بدون هیچ مخالفتی، با موفقیت آن را به سرانجام رساند. ایران پس از دهه‌ها تجربه پیشرفتی کُند و دارای توقف در زمینه توسعه توان ساخت سلاح‌های هسته‌ای، در حال پیشبرد آخرین تلاش‌ها و اقدامات برای نیل به این مرحله است. در حال حاضر، ایران از همیشه به ساخت یک بمب هسته‌ای حقیقی نزدیک‌تر است؛ فراتر از نقطه‌ای که ترورها، خرابکاری‌ها یا حتی مجموعه‌ای از حملات هوایی، بتواند موجب توقف جدی توان هسته¬ای آن شود. هر دو بخش جنگ‌طلب و صلح‌جوی خبرگزاری‌های آمریکا، به یک واقعیت صریح و شفاف اشاره می‌کنند که توسعه در توانایی را تقویت می‌کند؛ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، نابود شده است.

برجام در ابهام

برجام در ابهام

آمریکا و ایران، در حال سنجش پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای هستند.تهران، یکی از خواسته‌های کلیدی خود را که ماه‌ها موجب گره خوردن و توقف مذاکرات شده بود، کنار گذاشت، ولی اکنون، درخواست جدیدی دارد.

عضویت ایران در بریکس؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

عضویت ایران در بریکس؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی مرکز مطالعات آمریکا با موضوع «عضویت ایران در بریکس؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، دکتر محمدرضا دهشیری، عضو هیئت‌علمی دانشکده وزارت امور خارجه، دکتر محسن اسلامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر روح‌الامین سعیدی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع)، دکتر عابد اکبری، مدیرعامل پژوهشکده بین‌المللی ابرار معاصر و دکتر دیاکو حسینی، کارشناس امور سیاسی و بین‌المللی، به ارائه مباحث و نقطه نظرات خویش پرداختند.