بازتولید مکتب شهید سلیمانی در عرصه سیاست

موضوع شهید سلیمانی فراتر از شهادت یک فرمانده نظامی است و ایشان، ویژگی‌های چند بعدی دارند که تقریبا تمام مردم اعم از نخبگان و سیاسیون، می‌توانند از ویژگی‌هایشان، الگوبرداری کنند و در زمینه کاری خودشان، از آن استفاده کنند و شکی نیست که عرصه سیاست با توجه به حساسیت ویژه آن، یکی از این عرصه‌های کلیدی است.

دکتر روح الله متفکرآزاد؛ رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی

به نظر می‌رسد مکتب شهید سلیمانی ریشه در یک نوع سبک زندگی دارد و در حقیقت، ایشان نمادی از یک نوع سبک زندگی است که انقلاب اسلامی ایران ایجاد کرد. شهید سلیمانی خاطره‌ای بود از رزمندگان دوران دفاع مقدس که در ذهن مردم ماندگار شدند؛ ایشان مثالی زنده‌ از آن‌هایی بود که تا آخر عمر، توانست خط خود را نگه دارد و تغییری در اندیشه مکتبی‌اش نداشتند و درواقع، سعی کرد به آنچه که ایمان آورده بود، مومن باشد. این نوع سبک زندگی، مکتبی را نمایندگی می‌کرد که محصولی از انقلاب امام خمینی (ره) است.

عدم حزب گرایی و اندیشیدن به افق­های دورتر

نکته بعدی اندیشیدن فراتر از یک دعوای سیاسی است؛ یعنی انقلاب اسلامی ایران ودیعه‌ای است که به راحتی به دست نیامده، لذا ایشان وقت خود را در دعواهای نازل سیاسی تلف نمی‌کرد و در افق‌های بلند­تر می‌اندیشیدند. ایشان درک درستی از زمانه خود داشتند که این مؤلفه، یکی  از مؤلفه‌های اساسی برای همراهی مردم و جوانان است. در کنار شخصیت آرام، معنوی، خوش ذات و خوش‌برخورد، ایشان در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی استوار بودند و مثالی اعلاء از اصحاب آخرالزمانی بودند که کوه‌ها هم تکان بخورند، ایشان تکان نمی‌خورند؛ یعنی اعتقاد راسخ به داشته‌ها، باعث می‌شود که انسان دچار لغزش نشود و همواره وظیفه‌شناس باشد.

سایر ویژگی­های مهم شهید سلیمانی برای بازتولید در عرصه سیاست

نکته بعدی، وظیفه‌شناسی ایشان بود، این که می­‌دانستند در چه زمانی باید چه وظیفه­‌ای را انجام دهند. نکات زیاد دیگری هم وجود دارد که می‌توان به مقوله ولایتمداری ایشان، اشاره کرد که در عرصه سیاسی، جزء ضروریات است و اگر کشور بخواهد پیشرفت کند، باید سیر خودش را مبتنی بر آرمان‌ها و ایدئولوژی اش طراحی کند. همچنین، می‌توان به توکل ایشان اشاره کرد که آن را راه­حل برون‌رفت از مشکلات می‌­دانستند. نکته بعدی صداقت در گفتار و رفتار ایشان بود که این ویژگی، قابلیت بازتولید در عرصه سیاسی را دارد. صداقت آن چیزی است که مردم انتظار دارند از مسئولان مشاهده کنند. درواقع، مردم بر اساس داشته‌های انقلاب، معتقدند که مسئولان باید افراد صادقی باشند. شکی نیست که در عرصه سیاسی، می‌توان از ایشان به نحو احسن الگوبرداری کرد و به بازتولید مکتبشان در عرصه سیاست پرداخت. مقام معظم رهبری در پی آن هستند که با مطرح کردن مکتب شهید سلیمانی، پیام‌هایی را به جامعه منتقل کنند. ابعاد سیاسی ایشان، ابعادی است که انقلاب اسلامی هم با آن­ها شناخته می‌شود و شخص امام و رهبری نیز با همین مؤلفه‌ها، توانسته‌اند جامعه را به صورت الهی راهبری کنند. از اصلی­ترین محو‌های سیاست ورزی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب، اخلاص است که می‌تواند در عرصه سیاسی به حضرت حق پیوند بزند و ایجاد رفتارهای سالم و مبتنی بر خلوص نماید. چیزی که ایشان را محبوب کرد، اخلاص در کنشگری بود و اینکه به دنبال رضایت خدا بودند.