نشست های تخصصی

اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

آخرین تحولات غزه و چشم‌انداز پیش‌رو

جنگ غزه را بایستی در سطح گذار در نظم بین‌الملل در نظر گرفت و نمی‌توان تنها آن را در حد منطقه‌ای ببینیم. از همان ابتدا در عملیات طوفان الاقصی پیروزی نهفته بود و معادلات منطقه و جهان را به ضرر رژیم و متحدانش برگرداند. در این وضعیت، فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های دیگر پدید آمد تا با وجود چالش‌های موجود، به قدرت‌افزایی بپردازند اما اگر از فضاهای موجود استفاده نشود، بار دیگر در آینده، شاهد احیای رژیم و غرب خواهیم بود؛ در این زمینه، نشستی با عنوان آخرین تحولات غزه و چشم‌انداز پیش‌رو با حضور دکتر حسین آجورلو (مدیرگروه مطالعات غرب آسیای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر) و دکتر ابوالفضل بازرگان (تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکا) با دبیری دکتر حسن محمد میرزائی (مدیر اندیشکده مطالعات جهان اسلام) در پژوهشکده شهید صدر برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

بررسی تبعات جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

طی هفته‌های اخیر، طوفان الاقصی و جنگ غزه در سر خط خبرهای دنیا قرار گرفته است و در باب ابعاد مختلف این عملیات، به‌ویژه از دیدگاه نظامی و امنیتی، مباحث زیادی مطرح شده است اما به نظر می‌رسد لازم است فراتر از ابعاد نظامی و امنیتی، ابعاد اقتصادی این عملیات بزرگ نیز به‌دقت مورد توجه و بررسی قرار گیرد تا نگاه جامع‌تری نسبت به این عملیات ایجاد گردد. در همین راستا، نشستی تخصصی با عنوان «بررسی تبعات جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی»، با محوریت مباحثی چون لزوم فعال‌سازی مدار جنگ اقتصادی علیه صهیونیسم و ارزیابی آماری تبعات جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی توسط اندیشکده مطالعات اقتصادی آمریکا و با حضور دکتر علی سعیدی (هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) و حجت‌الاسلام سید محمدرضا رضی (پژوهشگر حوزه اقتصاد کلان) و با دبیری دکتر حسن عباسی متقیان (مدیر اندیشکده مطالعات اقتصادی آمریکا) در تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۲، در محل مرکز مطالعات آمریکای پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار گردید.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

بررسی ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی عملیات طوفان الاقصی

احمد دستمالچیان از دیپلمات‌های ارشد و باتجربه جمهوری اسلامی ایران است که سابقه مدیریت سفارتخانه‌های ایران در کشورهای لبنان و اردن را نیز دارا است، با حضور در نشست تخصصی «بررسی ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی عملیات طوفان الاقصی» که از سوی اندیشکده مطالعات جهان اسلام، مرکز مطالعات آمریکا برگزار شد، معتقد است: در دوران گذار نظم بین‌الملل و افول هژمونی آمریکا، خلأ استراتژیکی در منطقه ایجاد شده است که در آن هلال مقاومت، دست برتر و بالاتر را می‌گیرد. رژیم صهیونیستی نیز طی سال‌های اخیر، با پشتوانه میلیتاریستی و اطلاعات امنیتی ایالات متحده، تئوری «شکست‌ناپذیری» را در عرصه سیاسی، نظامی و رسانه‌ای تئوریزه کرده بود. در چنین شرایطی، عملیات طوفان الاقصی با اصل «پنهان‌کاری و غافلگیری» بی‌نظیر، به وقوع پیوست که تا امروز مانند آن در جایی رخ نداده است. استراتژی ترکیبی دفاعی مقاومت در گذشته که تنها به‌صورت پدافندی پاسخ می‌داد، این بار به شکلی آفندی و با حمله زمینی رقم خورد. در این وضعیت، نیاز است که با روش‌های تبیین رسانه‌ای و تولید اندیشکده‌های باکیفیت، از نیروهای مقاومت پشتیبانی کنیم.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

بررسی آخرین تحولات عملیات طوفان الاقصی و آینده پیش‌روی منطقه غرب آسیا

نشست تخصصی اندیشکده مطالعات جهان اسلام با محوریت «بررسی آخرین تحولات عملیات طوفان الاقصی و آینده پیش‌روی منطقه غرب آسیا»، با حضور دکتر ابراهیم متقی (رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران)، دکتر سید مصطفی خوش‌چشم (تحلیلگر ارشد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی) و دکتر احمد زارعان (استادیار مرکز مطالعات منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه جامع امام حسین (ع)) و با دبیری دکتر ابوالفضل بازرگان (تحلیلگر مسائل بین‌المللی و رژیم‌های امنیتی)، در محل پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد. در این نشست به این مسئله اشاره شد که عملیات پیشگیرانه طوفان الاقصی در پی افزایش هویت مقاومت در میان نسل جوان فلسطینی، به وقوع پیوست و خشونت وحشیانه، تنها پاسخ رژیم است. در این میان، شاهد کوچ معکوس از اسرائیل به خارج هستیم و ضربات اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی – امنیتی سختی به رژیم وارد شده است. از طرفی، با وجود تفاهم جهان اسلام در برخی مسائل اما به‌طورکلی انفعال جهان اسلام در حل معضل فلسطین مشهود است و اگر جهان اسلام با استقامت، جبهه مقاومت را یاری می‌رساند، اسرائیل نمی‌توانست امروزه با آسودگی، اقدامات وحشیانه خود را دنبال کند. از طرفی، راهبرد رژیم صهیونیستی از «دکترین بازدارندگی» به «دکترین نابودی» تغییر یافته است و دراین‌رابطه نیز کاملاً مصمم هستند.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

کشورهای عربی خلیج‌فارس و تحولات نوین در نظم بین‌المللی: پیامدها و سیاست‌ها

هشتمین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا، با موضوع «کشورهای عربی خلیج‌فارس و تحولات نوین در نظم بین‌المللی: پیامدها و سیاست‌ها»، در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور سه عضو هیئت‌علمی گروه روابط بین‌الملل پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی از جمله دکتر حمیدرضا اکبری، دکتر علی‌اکبر اسدی و دکتر طیبه محمدی‌کیا برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

بررسی تحولات اخیر منطقه غرب آسیا در سایه گذار به نظم جدید جهانی

سومین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا، با موضوع «بررسی تحولات اخیر منطقه غرب آسیا در سایه گذار به نظم جدید جهانی»، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط مرکز مطالعات آمریکا با حضور دکتر احمد زارعان (مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای دانشگاه جامع امام حسین (ع))، دکتر علیرضا اسماعیلی (پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل)، دکتر حسین آجورلو (مدیرگروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر) و دکتر حسن محمد میرزائی (مدیر مرکز مطالعات آمریکا) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
نشست ها
آرش سعیدی راد

افول آمریکا و نظم جدید جهانی؛ توهم یا واقعیت

بحث افول آمریکا و تغییر نظم جهانی از مباحث بسیار مهمی است که گاهاً رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و امکان گفتگوی علمی و منطقی پیرامون آن به حداقل می‌رسد. اما آنچه ضرورت دارد گشوده شدن و افزایش گفتگوی علمی و بی‌پرده پیرامون این مسئله در مجامع علمی و دانشگاهی است، قطعاً دانشجویان قطعه مهمی از پازل جریان علمی کشور هستند و افزایش آگاهی و نگرش صحیح ایشان به این موضوع، موقعیت بهتری در نظم جدید برای ایران رقم خواهد زد. از همین رو کرسی آزاد اندیشی با موضوع “افول آمریکا و نظم جدید جهانی؛ توهم یا واقعیت” با حضور دکتر ابوالفضل بازرگان و با همکاری مرکز مطالعات آمریکا، نهاد رهبری دانشگاه شاهد و انجمن های علمی علوم سیاسی و مطالعات آمریکای شمالی در تاریخ ۱۵ آبان در آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد برگزار گردید.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

قدرت، اقتصاد و تجارت به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تمایل پیدا کرده است.

دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا افزود: امروزه شاهد این هستیم که قدرت، اقتصاد و تجارت به آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تمایل پیدا کرده است. تجارت با همسایگان بسیار مهم است و ازطرفی کالاهای تولیدی اضافه منطقه نیز باید به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین صادر شوند. در نتیجه نظم نوین جهانی شکل گرفته، سازمان شانگهای می‌تواند کانون اصلی آن باشد و بریکس دومین نقطه آن می‌باشد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

الزامات افزایش بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از بازار ۶۰۰ میلیونی منطقه غرب آسیا و ایجاد همکاری‌های جدید منطقه‌ای

سومین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد نخستین اجلاس سالانه تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های جدید اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، با موضوع «الزامات افزایش بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از بازار ۶۰۰ میلیونی منطقه غرب آسیا و ایجاد همکاری‌های جدید منطقه‌ای» با حضور دکتر محمدصادق کوشکی (هیئت‌علمی دانشگاه تهران)، دکتر مجتبی فردوسی‌پور (دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه) و دکتر حسین آجورلو (تحلیلگر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی)، با دبیری نشست دکتر علی سروش (هیئت‌علمی مرکز مطالعات آمریکا)، روز سه‌شنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در محل پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

نظم جدید جهانی و ظرفیت پیمان‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی برای گسترش منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران

دومین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد نخستین اجلاس سالانه تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های جدید اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، با موضوع «نظم جدید جهانی و ظرفیت پیمان‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی برای گسترش منافع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» با سخنرانی دکتر محسن اسلامی (هیئت‌علمی دانشگاه تربیت‌مدرس)، دکتر ساسان شاه¬ویسی (هیئت‌علمی دانشگاه تهران) و دکتر علیرضا رحیمی (هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)) و با دبیری دکتر مهرداد حلالخور (استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکا)، روز دوشنبه ۱ اسفندماه ۱۴۰۱ در محل سالن جلسات پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

راهکارهای گسترش مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهانی و جهان پساآمریکا

چهارمین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد نخستین اجلاس سالانه تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های جدید اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، با موضوع «راهکارهای گسترش مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهانی و جهان پساآمریکا»، با حضور دکتر مصطفی خوش چشم (تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل) و دکتر سارا امامقلی (استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران) و دبیری دکتر حسن محمد میرزائی (مدیر مرکز مطالعات آمریکا)، شنبه ۶ اسفندماه در محل پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

ظرفیت‌های منطقه‌ای و نقش کریدورها در ارتقای جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در جهان پساآمریکا و نظم جدید جهانی

پنجمین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد نخستین اجلاس سالانه تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های جدید اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، با موضوع «ظرفیت‌های منطقه‌ای و نقش کریدورها در ارتقای جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در جهان پساآمریکا و نظم جدید جهانی»، با حضور دکتر احمد زارعان (مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای و بین‌المللی دانشگاه جامع امام حسین (ع)) و دکتر ابوالفضل بازرگان (تحلیلگر مسائل بین‌المللی و رژیم‌های امنیتی) و با دبیری دکتر حسن محمد میرزائی (مدیر مرکز مطالعات آمریکا)، یکشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۱ در محل پژوهشکده شهید صدر (ره) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

کشورهای عضو باشگاه تحریمی‌­ها، با گذر زمان به یکدیگر نزدیک‌تر می‌­شوند

خوزه رافائل سیلوا آپونت؛ سفیر کشور ونزوئلا در جمهوری اسلامی ایران در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، با بیان این که ما همچنان مخالف مدل نئولیبرال و هژمونی آمریکا هستیم، افزود که سرلوحه سیاست خارجی کشورهای آزادی باید مبارزه با امپریالیستی نئولیبرال آمریکایی باشد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

آیا در حوزه اقتصادی جهان شاهد شکل‌­گیری یک نظم جدید هستیم؟

درحال حاضر چین برای خود، نظمی را مبتنی بر تجارت کالا ایجاد می‌کند و آمریکا نیز نظمی را مبتنی بر مالی‌سازی اقتصاد یا پولی‌سازی اقتصاد ایجاد می‌کند. آمریکا با حفظ سیطره پولی و مالی خود، چین را به عنوان کارگری در دنیای تبدیل می‌کند؛ چرا که بالعکس کالای آمریکایی، تجارت چین، حامل بار فرهنگی، تمدنی، سبک زندگی و سیاسی نیست. راه شکستن اقتدار اقتصادی آمریکا صرفاً شکستن هژمونی دلار است.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

ارتقاء فعالیت­‌های اقتصادی در گرو تعاملات فعالین اقتصادی کشورهای منطقه

مهندس علی ابوالحسنی، معاون اسبق وزرات نیرو و مدیرعامل شرکت بین‌المللی ارسا ساختمان در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا افزود باید در راستای تعاملات هر چه بیشتر افراد فعال در حوزه اقتصادی قدم‌های جدی برداریم تا بتوانیم از دستاوردهای همدیگر در جهت رشد و ارتقاء فعالیت‌های اقتصادی بهره‌مند شویم.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

آمریکای لاتین آماده همکاری است/ مقیاس عرصه‌های اقتصادی ایران فقط همسایگان نباشد

آلبرتو گونزالس کاسالس؛ سفیر کشور کوبا در جمهوری اسلامی ایران در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا با اشاره به نظم بین‌المللی و چالش‌هایی آینده آن افزودند که نظم بین‌المللی فعلی ناعادلانه، و غیر دموکراتیک است و این باعث می‌شود که یک سری از کشورهای ثروتمند که همه با آن‌ها آشنا هستیم درآمدها و سود خودشان را به شدت افزایش دهند و میلیون‌ها و صدها میلیون نفر در کشورهای دنیا با محاسبات محافظه‌کارانه هنوز در وضعیت فقر مفرط قرار داشته باشند و این نیاز به اقدام فوری ایران، کوبا و دیگر کشورها دارد. همچنین ایشان با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان، درخواست داشتند مقیاس عرصه‌های اقتصادی ایران فقط همسایگان نباشد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

واگرایی ژئواکونومیک؛ مسئله بزرگ منطقه

دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده، مشاور وزیر کشور، در اولین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا بیان کرد که منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، به دلایل گوناگونی در سده‌های اخیر، با منافع قدرت‌های فرامنطقه‌ای گره خورده است؛ بنابراین منطقه‌ای خنثی‌ نیست. منطقه‌ای است که نسبت به آن، علایق و منافعی وجود دارد؛ ازاین‌رو لازم است که با یک نگاه پدیدارشناسانه، ژئواکونومیک منطقه را توصیف کنیم تا وابستگی به مسیرها و پیچیدگی‌هایی که در این منطقه وجود دارند را بهتر درک کنیم و بدانیم در گذر زمان چه فرصت‌ها و تهدیدهایی در پیش داریم؟

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

نیکاراگوئه مقصد مناسبی برای محصولات ایرانی است

ایساک لنین برآوو؛ سفیر کشور نیکاراگوئه در جمهوری اسلامی ایران در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا بر این باور است که نیکاراگوئه مقصد مناسبی برای محصولات ایرانی است، چرا که تسهیلات قانونی و معافیت‌های تجاری برای شرکت‌های ایرانی که قصد ورود به بازار نیکاراگوئه را دارند فراهم است.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

نظم جدید جهانی مبتنی بر همکاری است نه رابطه رئیس_خدمتگزار

رومینا پرز؛ سفیر کشور بولیوی در جمهوری اسلامی ایران در نخستین اجلاس بین‌المللی تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا با اشاره به این که کشور بولیوی نیز خواستار افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است، بر این موضوع تأکید داشتند که نظم جدید جهانی مبتنی بر همکاری است نه رابطه رئیس و مرئوس.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

ایجاد یک نظم جدید اقتصادی بدون نظم امنیتی، توهمی خطرناک است

امروز دیپلماسی دلار یکی از مشکلات اساسی برای تغییر نظم جهانی است و مسلح کردن آن توسط آمریکا باعث شده که کنشگران جهانی به سمت و سوی جایگزین کردن دلار اقدام کنند. تغییرات تکتونیکی در ژئوپلیتیک جهان درحال رخ دادن است. عده‌ای این مسئله را باور کنند که می‌توان یک اقتصاد بدون محور دلار، غرب و اروپا ایجاد کرد و اگر تصور کنیم که می‌شود که یک نظم جدید اقتصادی را بدون این که نظم امنیتی تغییر کند، این یک توهم خطرناک است.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

گروه‌بندی‌ها، تعیین‌کننده نظم جدید جهانی خواهند بود/ واقعیت‌های جامعه، نیازمند کار فرهنگی و سرمایه‌گذاری رسانه‌ای است.

نخستین اجلاس سالانه تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، سه‌شنبه ۹ اسفند در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار نمود. دکتر سید مصطفی خوش چشم، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل که به‌عنوان دبیر جلسه در این اجلاس حضور داشت، به‌عنوان آغازگر مباحث این اجلاس بین‌المللی، معتقد است این اجلاس از جلسات ضروری است که باید بسیار تکرار شود. ما در دوره‌ای از تاریخ قرار داریم که به باور و اعتراف متفکرین و مقامات سیاسی شرقی و غربی، در حال جابه‌جایی قدرت از تمدن غرب به شرق در جهان هستیم و روشن است که تمدن غرب، بی‌شک مقاومت‌هایی در این زمینه داشته باشد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
حسن محمدمیرزائی

بررسی تخصصی محورهای اجلاس تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های جدید اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا

نخستین نشست تخصصی از سلسله‌نشست‌های پیش رویداد نخستین اجلاس سالانه تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های جدید اقتصادی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا با موضوع «الزامات، فرصت‌ها و تهدید‌های تغییر نظم بین‌الملل و ایجاد محور همکاری‌های اقتصادی در نظم جدید جهانی»، با حضور دکتر علیرضا اسماعیلی (مسئول آموزش‌های اقتصادی وزارت امور خارجه)، دکتر مصطفی گوهری‌فرد (مسئول اداره هماهنگی اقتصادی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر اسماعیل محمدپور (مسئول اداره همکاری‌های اقتصادی)، دکتر خانم الهام حیدری (نماینده اداره کل چندجانبه معاونت اقتصادی و استاد دانشگاه تهران)، دکتر احسان سلطانی‌فر (مسئول اداره دیپلماسی اقتصادی و استاد دانشگاه تهران) و دکتر مهرداد حلالخور (مسئول دبیرخانه اجلاس و استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکا)، دوشنبه ۱ اسفندماه ۱۴۰۱ در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

نظم نوین اقتصاد سیاسی بین الملل و دلالت‌های آن برای جمهوری اسلامی ایران

سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین المللی افول آمریکا (#نظم_جدید_جهانی) با موضوع «نظم نوین اقتصاد سیاسی بین الملل و دلالت‌های آن برای جمهوری اسلامی ایران» و با حضور دکتر حسن شکوه (دکتری روابط بین‌الملل و سیاست‌پژوه پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر) و سرکار خانم زهرا مشفق (سرپرست گروه اقتصاد بین الملل پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر) روز سه شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
دوماه نامه
آرش سعیدی راد

واکاوی قرائت هالیوود از چگونگی جهان آینده

دهمین نشست از سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا با موضوع «واکاوی قرائت هالیوود از جهان آینده» با حضور دکتر محمد آقاسی(مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، دکتر مجید سلیمانی ساسانی(هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران) و هومن جعفری (روزنامه‌نگار و تحلیلگر سینما) با دبیری محمد ربیعی (پژوهشگر فرهنگ و رسانه مرکز مطالعات آمریکا) روز شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ در پژوهشکده شهید صدر برگزار گردید.

مطالعه بیشتر
دوماه نامه
آرش سعیدی راد

جنبش‌های اسلام‌گرا و نظم جدید بین‌المللی

سیزدهمین سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا با موضوع «جنبش‌های اسلام‌گرا و نظم بین‌الملل جدید» با حضور دکتر محمدعلی فتح‌الهی (رئیس پژوهشکده مطالعات سیاسی، بین‌الملل و حقوقی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر یحیی فوزی(استاد تمام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر طیبه محمدی‌کیا (استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) روز دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

آمریکا، غرب آسیا و متغیرها و روندها

یازدهمین سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا با موضوع «آمریکا و آینده غرب آسیا؛ بازیگران و روندها» با حضور دکتر ابراهیم متقی (عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)، دکتر سید حمزه صفوی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و دکتر کیومرث یزدان پناه (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و با دبیری محمدرضا محمدی (پژوهشگر مسائل بین‌الملل) برگزار گردید.

مطالعه بیشتر
اندیشکده اقتصاد
آرش سعیدی راد

چالش‌های اقتصاد ایالات متحده آمریکا با نگاهی به آینده

سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا، با موضوع «چالش‌های اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا و افق‌های آینده» با حضور دکتر محمود کریمی بیرانوند (معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، دکتر طه رمضانی (مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و دکتر حسن عباسی متقیان (پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا) در روز سه شنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷ در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

ریشه‌یابی ظهور و افول لیبرالیسم در آمریکا؛ گذشته، حال و آینده

سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا (#نظم_جدید_جهانی) با موضوع «ریشه‌یابی ظهور و افول لیبرالیسم در آمریکا؛ گذشته، حال و آینده» و با حضور دکتر سیدمحمدرضا رضی، مدرس دانشگاه و تحلیلگر حوزه اقتصاد، حسین عباسی‌فر، پژوهشگر اقتصاد و رسانه و با دبیری دکتر حسن عباسی متقیان، پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

بررسی مؤلفه‌های اساسی جهان، پساآمریکا و نظم جدید جهانی

دومین سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا با موضوع «بررسی مؤلفه‌های اساسی جهان پساآمریکا و نظم جدید جهانی» در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح در پژوهشکده شهید صدر (ره) با حضور دکتر سیدمصطفی خوش چشم (تحلیلگر ارشد مسائل بین المللی و راهبردی)، دکتر رحمان نجفی‌سیار (استادیار روابط بین الملل دانشگاه عالی دفاع ملی) و خانم دکتر معصومه رشاد (هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی) برگزار شد.

مطالعه بیشتر
اندیشکده سیاست
آرش سعیدی راد

فرصت‌ها و تهدیدات نظم جدید جهانی برای جمهوری اسلامی ایران

پنجمین سلسله نشست‌های پیش رویداد سومین همایش بین‌المللی افول آمریکا با موضوع «فرصت‌ها و تهدیدات نظم جدید جهانی برای جمهوری اسلامی ایران» در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۴ بعدظهر در پژوهشکده شهید صدر (ره) با حضور دکتر محمدعلی رنجبر، تحلیلگر مسائل راهبردی و امور بین‌الملل – دکتر سام مهدی ترابی، تحلیلگر مسائل راهبردی و امور بین‌الملل و دکتر ابوالفضل بازرگان، پژوهشگر امنیت بین‌الملل و استاد مدعو مرکز مطالعات آمریکا برگزار شد.

مطالعه بیشتر
نشست ها
آرش سعیدی راد

نشست “آسیب شناسی تقابل ۴۳ سال جمهوری اسلامی ایران و آمریکا” برگزار شد

نشست «آسیب شناسی تقابل ۴۳ سال جمهوری اسلامی ایران و آمریکا» از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز مطالعات آمریکا روز سه شنبه، دهم آبان ماه با حضور آقایان دکتر فواد ایزدی (مدیر گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل آمریکا)، دکتر روح الله متفکر آزاد (دانشیار دانشگاه تبریز و رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی)، دکتر محسن اسلامی (دانشیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس و مدیر کل انتخابات وزارت کشور) و دکتر علی سروش (هیئت علمی مرکز مطالعات آمریکا) در محل لانه جاسوسی برگزار و در برنامه جمعه شب “ایران فکر” شبکه یک سیما پخش شد.

مطالعه بیشتر
نشست ها
آرش سعیدی راد

گزارش تصویری نشست “آسیب شناسی تقابل ۴۳ سال جمهوری اسلامی ایران و آمریکا”

نشست تخصصی “نگاهی آسیب شناسانه به تقابل ۴۳ ساله جمهوری اسلامی ایران و آمریکا” (قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها و لزوم اتخاذ رویکردهای جدید) سه شنبه ۱۰ آبان در محل سفارت سابق آمریکا در ایران (لانه جاسوسی آمریکا) برگزار شد.

مطالعه بیشتر